اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

کاهش ۱۰ درصدی تعهد اشتغال استان سمنان به دلیل شیوع کرونا

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان گفت: در سه ماه نخست سال جاری، درصد تعهد اشتغال در نظر گرفته شده برای این استان به دلیل شیوع کرونا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش یافت.

کاهش ۱۰ درصدی تعهد اشتغال استان سمنان به دلیل شیوع کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حبیب‌الله خجسته‌پور بعدازظهر امروز در جلسه کارگروه اشتغال استان سمنان با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی کشور و استان سمنان از شیوع کرونا آسیب دیدند، افزود: اعتبارات در نظر گرفته شده به‌منظور حمایت از مشاغل آسیب‌دیده از شیوع این بیماری در قالب تسهیلات، یک فرصت و امتیاز مطلوب برای تقویت، حمایت و تثبیت اشتغال در استان در شرایط تأثیرات کرونا بر اشتغال و اقتصاد است که باید به‌صورت جدی موردتوجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌ای که در ستاد ملی و کارگروه اقتصادی ذیل آن به ریاست نهاوندیان صورت گرفت، رسته‌های شغلی با بیشترین آسیب ناشی از ویروس کرونا معرفی شدند و این تسهیلات برای حمایت از آنها در نظر گرفته شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان گفت: اطلاع‌رسانی خوبی در خصوص این تسهیلات در استان انجام‌ گرفته؛ اما با توجه به اینکه با عدم استقبال برخی رسته‌ها مواجه شدیم، نیاز است تا دستگاه‌های عضو متولی هر رسته، اطلاع‌رسانی به صنوف را در دستور کار قرار دهند و عدم استقبال رسته‌های شغلی استان برای دریافت این تسهیلات، به‌عنوان کوتاهی دستگاه متولی در این حوزه نظر گرفته خواهد شد.

تعجیل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا 

خجسته‌پور با بیان اینکه در پرداخت تسهیلات حمایتی برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا، با محدودیت‌های پرداخت تسهیلات عادی مواجه نیستیم، تأکید کرد: بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تعجیل کرده و تسریع و تسهیل در امور را در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه در سه ماه نخست سال جاری، درصد تعهد اشتغال در نظر گرفته شده برای استان سمنان به دلیل شیوع بیماری کرونا، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش داشته است، افزود: فرمانداران توجه جدی به این مهم را با فعال کردن کارگروه اشتغال شهرستان‌ها در دستور کار قرار دهند تا در ماه‌های آتی شاهد رشد درصد تحقق تعهد اشتغال باشیم و دستگاه‌های اجرایی نیز ضمن ارائه تعهد اشتغال واقع‌بینانه، در راستای تحقق تعهد موردنظر تلاش کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان با بیان اینکه در سال گذشته، ۱۰۰ درصد تعهد اشتغال در نظر گرفته شده برای استان محقق شد، اظهار کرد: بر اساس آمار موجود، سمنان طی ۱۰ سال گذشته جزو سه استان دارای کمترین نرخ بیکاری در کشور بوده است که به‌منظور حفظ این جایگاه و کسب رتبه نخست باید همت و تلاشی مضاعف در دستور کار تمام اعضای کارگروه و سایر دستگاه‌های اجرایی استان قرار گیرد.

خجسته‌پور گفت: طی سال‌های گذشته مقام معظم رهبری در نام‌گذاری‌های سال‌ها بر حمایت از تولید داخلی تأکید به خصوصی داشته‌اند که باید تلاش داشته باشیم تا تمام موارد، اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها تحت عنوان شعار سال، در نهایت منجر به ایجاد اشتغال شود.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم تولید رونق پیدا کند و کالای ایرانی مصرف شود و از قاچاق کالا جلوگیری کنیم، تمامی این موارد باید به خروجی تقویت اشتغال و استفاده از ظرفیت نیروی انسانی توانمند بیانجامد.

لزوم جذب کامل تسهیلات مشاغل خانگی در میامی 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان تأکید کرد: برای شهرستان میامی به‌عنوان یکی از ۳۱ شهرستان هدف، در جهت جذب کامل تسهیلات مشاغل خانگی پیگیری‌های لازم در دستور کار قرار گیرد.

خجسته‌پور ادامه داد: بسیاری از موارد و مباحث کاری استان سمنان در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی، سیاسی، اجتماعی و سایر موارد که به‌صورت مستمر و روزانه از سوی استاندار سمنان پیگیری می‌شود، به‌صورت پیشنهاد به مقامات کشوری ارائه و مورد تأیید قرار گرفته و اجرایی می‌شود و از این رو این پیشنهادات در کشور دارای بازخورد و نتایج ملی است.

وی ادامه داد: در بحث کرونا و اقدامات مرتبط با آن، موارد و مسائل بهداشتی درمانی اتباع خارجی در استان موردتوجه و پیگیری استاندار سمنان قرار داشت که پیشنهاد ارائه خدمات بهداشتی درمانی رایگان به اتباع در ستاد ملی کرونا از سوی استاندار سمنان به ریاست جمهوری پیشنهاد شد و مورد موافقت قرار گرفت و در سطح استانی و ملی این پیشنهاد دارای بازخورد و نتایج بسیار خوبی بود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان افزود: در بخش تسهیلات در نظر گرفته شده حمایتی برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا با مهلت زمانی تا پایان خردادماه نیز، پیشنهاد افزایش مدت‌زمان این مصوبه توسط استاندار سمنان به کارگروه اقتصادی ذیل ستاد ملی کرونا ارائه شد و مورد موافقت ستاد ملی کرونا قرار گرفت و با تصویب این موضوع سایر استان‌ها نیز از نتایج مطلوب و مثبت این پیشنهاد منتفع شدند.

خجسته‌پور با بیان اینکه توجه استاندار سمنان به مسائل و موارد اجتماعی نیز همواره به‌صورت ویژه در دستور کار قرار داشته است، اظهار کرد: اجرای طرح شتابا یا همان شبکه توانمندسازی ایتام در بورس، یکی دیگر از مواردی است که از سوی استاندار سمنان در استان پیگیری و موارد و مباحث اولیه آن انجام شد و طرح تدوین شده «شتابا» به‌صورت پیشنهاد به معاون اول رئیس جمهور ارائه شد و مورد موافقت قرار گرفت.

وی اضافه کرد: پیشنهاد استانی استاندار سمنان با عنوان طرح شتابا ویژه حمایت از ایتام، طی جلسه‌ای با رئیس کمیته امداد مطرح شد و در آینده به‌عنوان یک طرح ملی و کشوری و به‌صورت پایلوت در استان سمنان اجرا می‌شود.

ارائه پیشنهاد افزایش چتر حمایتی مشاغل آسیب‌دیده از کرونا 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان عنوان کرد: افزایش چتر حمایتی مشاغل آسیب‌دیده از کرونا و پوشش رسته‌هایی که در حلقه‌های بعدی آسیب از این بیماری قرار دارند، نیز می‌تواند به‌صورت پیشنهاد به مقامات کشوری طی مکاتباتی ارائه شود.

خجسته‌پور بیان کرد: اگر این پیشنهاد مورد موافقت قرار گیرد، در صورت پایین بودن استقبال از سوی رسته‌های شغلی اولیه در استان، می‌توانیم با استفاده از این اعتبارات، تسهیلات حمایتی به‌منظور تقویت سایر رسته‌های شغلی کمتر آسیب‌دیده از این بیماری در استان را به متقاضیان پرداخت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه سوابق خوبی در ارائه پیشنهادات و مکاتبات با مقامات کشوری و حصول نتیجه و بازخورد خوب در رفع مسائل استان و حتی کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: مدیران استان پیشنهادات، نظرات و ایده‌های خود را انتقال دهند؛ چراکه امکان دارد این پیشنهادات نیز مانند سایر موارد به نتیجه ملی و کشوری بیانجامد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول