اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

انجام موفقیت‌آمیز نخستین پیوند عصب ماستر کشور در شیراز

نخستین پیوند عصب ماستر (عصب جویدنی به عصب صورتی) به همت پزشکان بیمارستان نمازی شیراز، بر روی دختر ۱۵ ساله‌ای که به دلیل تومور گوش داخلی عملکرد صورت خود را از دست داده بود، با موفقیت انجام شد.

انجام موفقیت‌آمیز نخستین پیوند عصب ماستر کشور در شیراز

به گزارش  خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بیمارستان نمازی، محمدصادق مسعودی متخصص جراحی مغز و اعصاب با اعلام این خبر گفت: عصب صورتی (عصب هفتم مغزی) مسوول حرکت عضلات صورت شامل عضلات دور چشم، دور دهان، گونه و چانه است که در لبخند زدن و سایر حرکات صورت، نقش مهمی را در برقراری روابط اجتماعی و بیان حالات و احساسات ایفا می کند.

وی اظهار داشت: فلج این عصب به دلایل مختلف از جمله سکته مغزی، مشکلات مادرزادی، ضربات به سر و صورت، تومور، التهاب، عفونت و موارد مشابه ممکن است اتفاق بیفتد.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به نقش بسزای این عضلات در برقراری ارتباط فرد، افزود: فلج این عصب می تواند علاوه بر مشکلات جسمی، بر زیبایی و در نتیجه روابط روزمره و روحیات مبتلایان اثرات طولانی مدت و مخربی برجای گذارد؛ از این روی پیوند عصب هفتم با استفاده از سایر اعصاب حرکتی سر و صورت، چندین دهه است که مورد توجه پزشکان و جراحان قرار گرفته و از این میان از اعصاب حرکتی مختلف برای کمک به این عصب استفاده شده است.

مسعودی گفت: به تازگی نیز در روشی جدید از عصب عضله جونده ( ماستر ) در بعضی نقاط دنیا به عنوان عصب دهنده برای پیوند استفاده شده که نتایج قابل قبولی را تا کنون در بر داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس این عمل جراحی برای نخستین بار در کشور به صورت موفقیت آمیز، در اتاق عمل بیمارستان نمازی و با حضور دکتر «محمدصادق مسعودی» متخصص مغز و اعصاب و تیم پزشکی همراه برای دختر ۱۵ ساله ای که به دلیل تومور گوش داخلی دو سال قبل عصب سمت راست صورت خود را از دست داده بود و از فلج تقریبا کامل سمت راست صورت خود رنج می برد، انجام شد.

انتهای پیام/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول