اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به نقشه راه با برنامه زمان بندی دارد

جلسه دوم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی 1399/04/9 به ریاست سعید رضا عاملی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به نقشه راه با برنامه زمان بندی دارد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه دوم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی ۱۳۹۹/۰۴/۹ به ریاست سعید رضا عاملی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه، عاملی ضمن عرض سلام و تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) اظهار داشت: به نظرم توفیقات مهمی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش بوده و وقتی به نگرش مقام معظم رهبری در گام دوم نگاه می کنیم می بینیم که ایشان در این بیانیه علی رغم اینکه در چهل سال ضعف ها، کاستی ها و چالش های جدی داشته ایم دستاوردها را برجسته کرده اند و راهکارهای سازگارانه برای آینده را ترسیم کرده اند.

وی افزود: رویکرد ما در این جلسه عقلانی و حکمت سازگارانه است و ما نه در مقابل وزارت آموزش و پرورش، بلکه در کنار این وزارتخانه هستیم تا بتوانیم مسیر را به سمت جلو ببریم.
عاملی با بیان اینکه سند تحول مانیفست ما برای حرکت در مسیر پیشرفت آموزش و پرورش است، گفت: چندین سال خبرگان آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت این سند را تدوین کرده اند و تشکیک در اصل این سند اقدام بیهوده ای است.

عاملی در تبیین توانمندی نظام آموزش و پروش کشور و خروجی های آن اظهار داشت: باید یافته هایمان را دقیق کنیم و موفقیت های جامعه آموزش و پرورش را تبیین کنیم و قطعا فارغ التحصیلان مدارس دولتی آموزش و پرورش کشور با معدل ۱۸ می توانند در دانشگاه های برتر جهان تحصیل کنند.

وی تصریح کرد: اگر مشکلاتی نیز در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد باید برای رفع آن مشکل کمک کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به نقشه راه با برنامه زمان بندی داریم که باید دستور کار این جلسه باشد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصویب شود.
عاملی گفت: نکته مهم دیگر این است که معیار سنجش برای سنجش موفقیت های سند تحول نداریم و‌ باید شاخص های مشخص داشته باشیم تا موفقیت های سند را بسنجیم و بر مبنای این سنجش ها کتاب ارزیابی سند تحول آموزش و پرورش را بتوانیم منتشر کنیم.
وی تصریح کرد: دنیا به سمت ساده سازی شاخص ها رفته و متخصصان این حوزه کمک کنند تا به این شاخص ها برسیم و اثرگذاری محسوس سند را بسنجیم که البته این کار سختی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: با توجه به اقتضائات دنیایی که در آن زندگی می کنیم و جغرافیای آن باز شده است و رفتارهای فرهنگی جوامع خارج از جغرافیایی ایران امکان اثر گذاری گسترده پیدا کرده اند، باید به ارتقاء دانش تحلیلی و سواد فرهنگی جامعه و همچنین توانمند سازی دانش آموز برای زندگی در اقلیم و فرهنگ اسلامی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، بپردازیم.
وی در خاتمه گفت: باید یک برنامه شش ماهه برای این جلسه تنظیم کنیم و اولویت های امکان پذیر را مشخص کنیم.

علم الهدی: بخشی از خلاها مربوط به دستگاه های بیرون از آموزش و پرورش برای اجرایی سازی سند است
علم الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی در این جلسه ضمن تبریک ایام دهه کرامت و ولادت امام رضا(ع) اظهار داشت: در جلسه گذشته اولویت های دوره جدید را مورد نظر قرار دادیم و بر اساس آن قصد داریم به اجرایی سازی سند تحول کمک کنیم و گزارش اجرایی سازی سند را داشته باشیم و پس از آن در خصوص خلاهای اجرایی سازی سند بحث کنیم.
وی افزود: در واقع ماموریت اصلی این شورای تخصصی اجرایی کردن سند تحول با هدف کمک و حمایت است که در گزارش قصد داریم خلا ها را بشنویم.
علم الهدی تصریح کرد: بخشی از خلاها مربوط به همکاری دستگاه های بیرون از وزارت آموزش و پرورش برای اجرایی سازی سند است، که در شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی در صدد جلب این  همکاری ها هستیم.

وزیر آموزش و پرورش: در دوره جدید  یک رویکرد تکمیلی برای اجرای سند را مورد توجه قرار داده ایم
حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این جلسه از وزرای آموزش و پرورش که از زمان تصویب این سند را به عنوان یک اولویت در دستور کار وزارتخانه قرار دادند، تشکر کرد و گفت: در جلسه گزارش این تلاش ها ارائه خواهد شد و در دوره جدید نیز یک رویکرد تکمیلی که در گزارش به آن اشاره خواهیم کرد را مورد توجه قرار داده ایم.

ارائه گزارش اجرای سند تحول بنیادین توسط دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
در ادامه جلسه مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به ارائه گزارش پرداخت.
وی در این خصوص اظهار داشت: این سند قرار است یک تحول محتوایی در آموزش و پرورش ایجاد کند و به سمت تربیت دانش آموزی بر اساس شاخص ها و هنجارهای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی سوق کنیم و لذا به مدرسه تربیت محور می اندیشیم که تربیت در سند تحول به عنوان تعلیم و تربیت و در شش ساحت مورد توجه قرار گرفته است.
نوید ادهم افزود: در مدرسه و دانش آموز به همراه اهداف و برنامه های درسی محورهای اصلی هستند که در گزارش به آنها پرداخته خواهد شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه از نظر اجرایی بعد از تصویب سند تحول با دو بخش مبانی نظری سند و خود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مواجه بودیم، اظهار داشت: بخش مبانی نظری که بخش اصلی سند تحول است کمتر مورد توجه قرار می گیرد و اهداف کلان، راهبردهای کلان و راهکارهای اجرایی سند از آن احصاء شده است.
وی افزود: بعد از ابلاغ این سند به آموزش و پرورش 15 راهبردکلان، 23 هدف عملیاتی کلان، 131 راهکار که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید در اختیار دست اندرکان آموزش و پرورش قرار گرفت که اقدامات تکمیلی در این راستا انجام شد که در ادامه به آن می پردازیم.

نوید ادهم تصریح کرد: بر این اساس 131 راهکار سند در 6 زیر نظام سند شامل تربیت معلم و تامین منابع انسانی، پژوهش و ارزیابی، تامین و تخصیص منابع مالی، تامین فضا و تجهیزات و فناوری، برنامه درسی و راهبری و مدیریت تقسیم شد و با کمک معاونین و استان ها برای هر کدام از این زیر نظام ها برنامه اجرا نوشته شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه گفتمان سازی و گسترش فرهنگ تحول خواهی و تحول آفرینی مهمترین راهبرد برای اجرایی سازی این سند بود، گفت: پیش فرض دست اندرکاران اجرای سند این بود که سند تحول از جنس اسناد فرهنگی است که بریا آن باید تغییر باور و نگرش در عناصر تعلیم و تربیت اتفاق بیافتد و این سند مفاهیم جدید مانند حیات طیبه را وارد ادبیات آموزش و پرورش کرد که باید برای فهم و ادراک آن در آموزش و پرورش برنامه ریزی می شد.
وی افزود: تبیین و تشریح محتوای سند، چاپ و انتشار اسناد تحولی آموزش و پرورش، کارگاه های آموزشی و دوره های تبیینی توجیهی و تبیین و ترویج موضوعات تحولی با استفاده از فرصت رسانه از اقدامات صورت گرفته برای گفتمان سازی سند بود.
نوید ادهم گفت: حتی لغاتی مانند معلم، مدرسه، خانواده و... در سند با این لغات قبل از تصویب سند دارای مفاهیم متفاوت بود که در این زمینه تلاش های گسترده ای صورت گرفت.
وی همچنین حوزه سیاستگذاری و قانونگذاری را دیگر ساحت مورد توجه برای اجرایی سازی سند نام برد و گفت: در این زمینه با مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت تعامل و برنامه ریزی برای ورود سند به قوانین و مقررات داشتیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: همچنین در تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و مدارس سمپاد از جمله مصوبات برای اجرایی سازی سند بود که اتفاق افتاد.
نوید ادهم گفت: در شورای عالی آموزش و پرورش نیز اقدامات متعددی برای سیاستگذاری در این حوزه شد که برنامه زیر نظام های ششگانه سند تحول بنیادی، آئین نامه نحوه استقرار نظام آموزشی جدید، عناوین دوره ها و پایه های تحصیلی نظام آموزشی جدید، نشانگرهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش و استانداردهای آن، اساسنامه مدارس عشایری، سوگندنامه معلمی، آئین نامه گروه های آموزشی و تربیتی، آئین نامه هدایت تحصیلی، اساسنامه پژوهش سراهای دانش آموزی، ماده واحده حذف آزمون های زائد، اهداف دوره های تحصیلی و بازنگری آئین نامه اجرایی مدارس با رویکرد مدرسه محوری و افزایش اختیارات مدرسه از مهمترین مصوبات تصویب شده برای اجرایی سازی سندتحول در شورای عالی آموزش و پرورش است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش برنامه ریزی را فاز سوم در اجرایی سازی سند عنوان کرد و اظهار داشت: تدوین نمایه اجرایی راهکارهای سند تحول، تدوین نقشه راه سند تحول، استقرار نظام جامع برنامه ریزی برای سند تحول بخشی از اهم اقدامات صورت گرفته در این زمینه بود.

نوید ادهم ایجاد ساختارهای مرتبط در آموزش و پرورش را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد و اظهار داشت: تشکیل کارگروه زیرنظام های شش گانه و کمیته های تخصصی معاونت ها سازمان ها، تشکیل شورای هماهنگی اجرایی سند تحول در استان ها و مناطق، استقرار ساختار جدید نظام آموزشی، تاسیس و راه اندازی دانشگاه فرهنگیان، اصلاح و بازنگری برنامه درسی با رویکرد همسوسازی و تدوین  و تالیف کتاب های نونگاشت، توانمندسازی نیروی انسانی بریا اجرای کتابهای جدیدالتالیف و برنامه های آموزشی و ساماندهی نیروی انسانی و ساختار جدید مبتنی بر سند تحول برخی فعالیت های صورت گرفته در این زمینه است.
وی فعالیت های مدیریتی و اجرایی را محور دیگر برای اجرایی سازی سند خواند که تاسیس 640 پژوهش سرای دانش آموزی و فضاهای ورزشی و مراکز فرهنگی، اجرای برنامه های توسعه و ارتقای مدیریت مدرسه، اصلاح فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس هیئت امنایی کردن مدیریت مدارس دولتی، راه اندازی رشته مدیریت آموزشگاهی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، طراحی و ساخت فضاهای آموزشی و تربیتی بر اساس استانداردها و ضوابط جدید، توسعه فضاهای ورزشی و پرورشی(مانند ساخت 3442 فضای ورزشی، 1182 کانون فرهنگی و تربیتی و 304 اردوگاه) سرفصل های اقدامات صورت گرفته در این بخش بودند.
بنا بر گزارش ارائه شده توسط دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه نظارت و ارزیابی محور بعدی در راستای اجرایی سازی سند تحول آموزش و پروش بوده است که طراحی و تدوین الگوی نظارت و ارزیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از این اقدامت برای نظارت بر اجرای سند بوده است.
نوید ادهم پیرامون اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید نیز اظهار داشت: بسته های اجرایی تحول آفرین در این خصوص مورد توجه بوده است که عناوین آن شامل مدرسه خوانا، هر دانش آموز حداقل یک مهارت، مهارت محوری و سمپاد، کیفیت بخشی به اجرای برنامه ویژه مدرسه، هر دانش آموز یک نقش اجتماعی، کنترل وزن چاقی در دانش آموزان، شبکه دانش آموزشی شاد، طرح آجر به آجر، مدرسه انطباقی و مداخلات به هنگام طلایی، بالندگی و توانمندسازی نیروی انسانی، استقرار نظام مکان یابی مدارس، پیوند سوادآموزی و زندگی هستند.
در بخش انتهایی گزارش نیز  برخی چالش های اجرایی سند مورد توجه قرار گرفته بود که بر اساس آن فقدان عزم ملی و اتحاد استراتژیک در کشور، عدم تقسیم کار ملی در اجرای سند تحول بنیادین، نابسامانی و کمبود نیروی انسانی به سبب ایجاد سونامی بازنشستگی در آموزش و پرورش، کاهش انگیزه معلمان و مدیران آموزش و پرورش به دلیل مشکلات اقتصادی، تاثیر تحولات اقتصادی و کسری بودجه آموزش و پرورش در تامین امکانات مورد نیاز، بی ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش و تغییر پیاپی وزیر و مدیران ارشد در سطوح مختلف، نظام مند نبودن همکاری رسانه ها به ویژه رسانه ملی با آموزش و پرورش در تبیین و تشریح مفاهیم، استمرار برخی از آسیب ها و محدودیت های برون سازمانی به ویژه نظام سنجش و پذیرش دانشجو(کنکور) و مقاومت در برابر تغییر مهمترین چالش های اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند.

حاجی میرزایی: باید مدخل ورود معلم به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان باشد
حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز پس از ارائه این گزارش اظهار داشت: در 10 سال گذشته حدود 48 درصد معلمان از مسیر غیر رقابتی وارد شده اند که بخش زیادی از آنها درصد آنها بالای 35 سال سن دارند درصد بالایی نیز از دانشگاه های خیلی معمولی فارغ التحصیل شده اند.
وی افزود: 33 هزار مربی پیش دبستانی را مجلس قبل در روز آخر تصویب کرد که استخدام کنیم که ما دو شرط داشتن ابلاغ و همچنین دریافت حقوق از وزارت آموزش و پرورش برای استخدام گذاشتیم که با فشارهای صورت گرفته این مسئله نیز کنار گذاشته شد.

وزیر آموزش و پرورش با تبیین جایگاه بالای معلم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اینکه معلم جانشین همه نداشته ها در تعلیم و تربیت است گفت: باید مدخل ورود معلم به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان باشد و این روش به کارگیری معلم در نظام تعلیم و تربیت نیست.

مهندس حاجی میرزایی گفت: یکی از پیش نیاز های اصلی اجرای سند تحول این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به کمک آموزش و پرورش بیاید و یک لایحه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و تصویب شود و مسیر ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش را مشخص شود.

عارف: نباید به سند تحول بنیادین مانند تکلیف اداری نگاه کنیم و باید این سند را تعهد خودمان در راستای نظام قرار دهیم
محمد رضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه اظهار داشت: الان باید ببینیم کجای اجرای این سند هستیم و راهکارها باید کمی شوند و درصد اجرایی هر کدام و علت عدم اجرای آن مشخص شود.
وی افزود: باید 10 الی 15 هدف را مشخص کنیم و آموزش پرورش مشخصا برای آنها اقدامات صورت گرفته را تبیین کند تا آثار اجرایی شدن این بخش های سند را در مدرسه، دانش آموز، اولیا و مربیان باید ببینیم.

عارف آشنا کردن بیشتر مدیران میانی آموزش و پروش با سند و ایجاد باور در آنها را یکی از مهمترین موارد برای اجرایی سازی سند تحول عنوان کرد و گفت: نباید به سند تحول بنیادین مانند تکلیف اداری نگاه کنیم و اگر این کار را کنیم خیانت کرده ایم و باید این سند را تعهد خودمان در راستای نظام قرار دهیم و با ایجاد تعامل با معلمان، اولیاء دانش آموزان و نخبگان کشور باید به سمت اجرایی سازی سند برویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اگر بناست جلسات جدی باشد باید عزم در آموزش و پرورش و سایر ارکان کشور و جامعه در این زمینه ایجاد شود گفت: باید وضعیت خروجی های آموزش و پرورش را بسنجیم و ببینیم در راستای اجرایی شدن سند حرکت کرده ایم یا خیر؟

کی نژاد: دانشگاه فرهنگیان باید طبق اساسنامه نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را تربیت کند
محمد علی کی نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه جلسه اظهار داشت: اختیاراتی از این سند در اختیار شورای عالی آموزش و پرورش است و در جاهایی که مانع وجود دارد شورای عالی انقلاب فرهنگی به کمک بیاید.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان باید طبق اساسنامه نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را تربیت کند و این دانشگاه در این راستا باید تقویت شود.

تاکید رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بر استفاده از نیروهای جهادی برای حل مشکلات
حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز با بیان اینکه سند تحول خود برای رفع چالش های حوزه تعلیم و تربیت به تصویب رسیده است و ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به کمک آموزش و پرورش بیاید.

وی افزود: در حوزه رفع مشکلات معلمان اضطرارهایی داریم که دائم تشدید می شوند و برای جبران کسر معلمی توان از روش های جدید مانع نیروهای جهادی می توانند کمک گرفت که در بسیاری از بحران ها مشکلات را حل کرده اند

حجت الاسلام والمسلمین رستمی گفت: به عنوان مثال دانش آموختگان یا دانشجویان فعال جهادی در دانشگاه ها که صلاحیت لازم را دارند به عنوان معلم به بخش هایی که نیاز دارند کمک دارند، کمک کنند که مجموعه هایی در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تاثیر ارزش گذاری دروس جدید که طراحی شده اند در کنکور را مسئله مهم دیگر عنوان کرد و گفت: موقعی که درسی معیار و ارزش گذاری وزن مشخصی نداشته باشد خانواده و دانش آموز نیز برای آموزش این دروس اهتمام لازم را نخواهند داشت و وزن این دروس باید در کنکور تغییر کند.
وی باور و عزم معلمان در اجرای سند را به عنوان نکته مهم دیگر برای اجرای سند عنوان کرد و گفت: آموزش های ضمن خدمت باید در این زمینه دیده شود و همچنین ارزیابی عملکرد با یک روش صورت گیرد و جدی تر باشد اگر مدیری را تربیت کنیم که شرایط لازم را ندیده باشد(مثلا معلمی را درک نکرده باشد) قطعا آسیب زا خواهد بود.
علم الهدی نیز در ادامه گفت: یکی از اختلاف نظرهای جدی همین بحث است که چه مقدار از کارهای معلمین باید در دانشگاه فرهنگیان و چه مقدار در دیگر دانشگاه ها انجام شود.
در دانشگاه فرهنگیان همیشه یک سوال جدی این بوده است که در دوره های تحصیلات تکمیلی باید برای دانشگاه فرهنگیان به کار گرفت.

فانی: برای اجرای سند باید برنامه بنویسم و به یک نقشه راه که مقام معظم رهبری نیز فرموده اند نیاز داریم
فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر بخواهیم چالش ها را بگوییم خیلی بیشتر از این مواردی است که در گزارش به آن اشاره شد لکن چند چالش اصلی داریم که باید این شورا روی آن کار کنند، اظهار داشت: این چالش ها عبارتند از اینکه آموزش و پرورش کوچک دیده شده است، آموزش و پرورش در اولویت دولت ها نبوده و نیست، به دلیل اینکه آموزش و پرورش دیر بازده است دولت ها که دنبال کار زودبازده هستند روی آن سرمایه گذاری نمی کنند.
وی افزود: سهم آموزش و پرورش از GDP زیر دو درصد است که در دنیا این عدد 4 درصد است و در صورتیکه این چهار چالش اصلی حل شود در تربیت دانش آموز موفقیت بیشتری خواهیم داشت.
فانی با اشاره به اینکه تاریخ هدف سند 1404 نیست و تا این تاریخ این سند اجرایی نخواهد شد، گفت: این سند یک مانیفست برای آموزش و پرورش کشور است و برای اجرای سند باید برنامه بنویسم و به یک نقشه راه که مقام معظم رهبری نیز فرموده اند نیاز داریم.
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: رفع مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش یک لایحه نیاز دارد با چهار فصل شامل "جذب و تامین نیروی انسانی"، "تربیت و توانمند سازی"، "ارتقا و نگهداشت" و "سنجش و ارزشیابی" تا این لایحه را قانون نکنیم مشکل نیروی انسانی حل نمی شود و این مشکل حل نشود سند اجرایی نمی شود چون روح سند در دست معلم است.

پور اعتماد:  آموزش و پرورش مسئله تمام کشور است و مسئله یک وزارتخانه نیست
پور اعتماد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این جلسه گفت: این سند فرابخشی است و وزارتخانه های مانند بهداشت نیز باید در این موضوع کمک کنند.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش مسئله تمام کشور است و مسئله یک وزارتخانه نیست و این باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و دستگاه های مختلف برای اجرای سند مسئولیت بپذیرند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه کمی سازی سازی سند برای پایش صحیح، ایجاد سایت برای آموزش و ارزیابی دست اندرکاران، انجام مطالعات تطبیقی را از موارد مهم برا اجرایی سازی سند برشمرد.

 مخبر دزفولی: راه اجرایی شدن سند تدوین نقشه راه و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی است
مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک موضوع چند وجهی است که ما در روش ها و راه ها معطل شدیم و تمام دستگاه ها باید کمک می کردند که این اتفاقات خوب با سرعت بیشتر رخ دهد، گفت: سند تحول که حاصل تلاش تعداد زیادی از متخصصان تعلیم و تربیت کشور است و سی پروژه ملی برای آن تعریف شد و ۲۱ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی درگیر تصویب آن شد.
وی افزود: در اجرای این سند برخورد سلیقه ای صورت گرفت که سند دیگری جایگزین آن شد و برای آن سازمان کشوری نیز تشکیل شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ممکن است عزم اجرای سند در آموزش و پرورش باشد ولی عزم بالاتری لازم بود تا سند دیگری جایگزین این سند نشود.

مخبر دزفولی با بیان اینکه مخالف استفاده از تجارب بین المللی نیستیم اظهار داشت: ممکن است اشکالاتی در سند وجود داشت ولی اصل آن که سند خوبی بود با عزم لازم برای اجرا مواجه نشد و امکانات کشور را برای سند ۲۰۳۰ به کار گرفتند.

وی افزود: راه اجرایی شدن سند تدوین نقشه راه و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اگر این اتفاق بیافتد تکلیف نیروی انسانی، برش زمانی و... مشخص می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آموزش و پرورش نقشه راه را باید برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند و سطح اجرای این سند فرابخشی خواهد بود و تمام دستگاه های کشور برای اجرا به کمک وزارت آموزش و پرورش خواهند آمد.

علم الهدی: فقدان تقسیم کار ملی و مشکل نیروی انسانی دو چالش اساسی اجرای سند هستند
علم الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی نیز اظهار داشت: بحث تداخل دستگاه ها از یک طرف و بی اعتنایی به آموزش و پرورش و عدم همکاری دستگاه ها از سوی دیگر مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی افزود: همه آماده انتقاد از آموزش و پرورش هستیم ولی اگر قرار باشد کمک کنیم برای حل مشکلات این وزارتخانه ممکن است دیگر پای کار نباشیم.
دبیر شورای تحول و نوسازی آموزش و پرورش گفت: یکی از چالش های اجرای سند تحول فقدان تقسیم کار ملی و دیگری مشکل نیروی انسانی است که اگر همین دو مورد را پیگیری کنیم کلی پیشرفت در اجرایی سازی خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلیمن صادق زاده: شورای تحول فقط مختص آموزش و پرورش نباشد
حجت الاسلام والمسلیمن صادق زاده نیز در ادامه جلسه تاکید داشت که این جلسه باید در زمینه تحول و نوسازی نظام آموزشی و نه فقط آموزش و پرورش باشد و بخش آموزش عالی نیز حضور فعال در این شورای تخصصی داشته باشد.

تاکید صدری بر روش های نوین انتقال از آموزش و پرورش قدیم به آموزش و پرورش جدید
همچنین صدری گفت لازم است ما از ظرفیت ها و روش های نوین انتقال از آموزش و پرورش قدیم به آموزش و پرورش جدید بر مبنای سند تحول آموزش و پرورش بهره بگیریم.
در پایان وزیر آموزش و پروش اعلام آمادگی کرد که نسبت به تدوین سند نقش راه تحول آموزش و پرورش اقدام کند و گفت مهمترین مشغله من در این دوره سند تحول آموزش و پرورش بوده و خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول