اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

بدترین روش خصوصی‌سازی در ایران به‌کار گرفته شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خصوصی‌سازی در دنیا با 54 روش مختلف دنبال می‌شود، گفت: بدترین روش یعنی فروش، واگذاری و رهاسازی شرکت‌های دولتی در ایران دنبال شده است.

بدترین روش خصوصی‌سازی در ایران به‌کار گرفته شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه شنبه 10 تیرماه 99) در نشست بررسی اصل 44 قانون اساسی و 15 سال خصوصی سازی و واگذاری‌ها که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: این که شرکتی، شرکتی اقماری می‌زند و سهامدار لایه‌ای می‌شود کاری اشتباه است که این شبیه این کار در ایران خودرو صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در دنیا سهامدار لایه‌ای بودن ممنوع است که قطعه‌ساز بتواند سهام یک شرکت خودروسازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کند چراکه این اقدام انحصار ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: باید مدیر جدیدی که شرکت دولتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر اساس خصوصی سازی خریده است، به سمتی هدایت کنیم که دستش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای سوداگری و خرید سهام دیگر شرکت‌ها و اصطلاحا شرکت تو شرکت شدن ببندیم.

ایزدخواه خاطرنشان کرد: بحث مولدسازی دارایی‌های دولت در شرایط فعلی بسیار مهم است ضمن این که اگر 10 درصد دارایی‌های دولت شامل ساختمان و ماشین آلات مولد شوند می‌توانند سالیانه 200 هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد ایجاد کند.

وی با بیان مولد سازی غیر از رهاسازی و واگذاری مالکیت است افزود: من اخیرا از خیابان ولیعصر عبور می‌کردم و دیدم یک شرکت دولتی در این خیابان و در یک منطقه خوب رها شده است و وقتی موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جویا شدم متوجه شدم 30 سال است مغازه‌های مربوط به این شرکت دولتی هم تعطیل است در حالی که می‌توانستند کاری کنند که حداقل آن مغازه‌ها به فعالیتشان ادامه دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: زمین و اراضی دولتی اگر به مردم داده شود، بهتر از دولت می‌توانند مدیریت کنند، اما در مجموع مولدسازی دارایی‌های دولت باید در شرایط فعلی دنبال شود.

ایزدخواه با بیان این که خصوصی سازی در دنیا 54 روش مختلف دارد گفت: متأسفانه بدترین حالت ممکن در ایران یعنی فروش، واگذاری و رهاسازی شرکت‌های دولتی دنبال شده است.

وی با اشاره به التهابات بازار مسکن و افزایش قیمت آن گفت: باید ارزش زمین در پروژه‌های مسکن صفر شود؛ چراکه این ارزش می‌تواند بر ساخت مسکن سایه بیندازد که در آن صورت مسکن سازی صورت نخواهد گرفت؛ به همین دلیل است که تعاونی‌ها به دنبال زمین دولتی هستند تا بتوانند با در اختیار گرفتن زمین ارزش دارایی‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا ببرند و عملا آنها به سمت خانه سازی گام برنمی‌دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: بایستی با واگذاری‌های دارایی‌های دولت همه مشکلات سال‌های گذشته اعم از اشتغال،‌ تولید، خلق ثروت و محرومیت زدایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کنیم.

ادامه دارد...                                                                                                                                                                                                     

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول