اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اختصاص ۲هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در خراسان رضوی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از اختصاص ۲هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در خراسان رضوی خبر داد.

اختصاص ۲هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان  برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، محمد سنجری در دومین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری این شهرستان در سال‌جاری با اشاره به اینکه دولت در کنار سایر کمک‌های معیشتی و حمایتی از اقشار مختلف، منابع خوبی در راستای حمایت از کسب و کارهایی که پس از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند، اختصاص داده است، اظهار کرد: ۱۴ رسته فعالیت برای بهره مندی از تسهیلات توسط ستاد کرونا شناسایی شده است، به طوری که ۲هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده در خراسان رضوی اختصاص یافته است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تسهیلات حمایتی به ازای هر فرد بیمه شده ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان با حداقل شرایط است، افزود: در این استان ۶۷ هزار واحد آسیب دیده از کرونا شناسایی شد که ۱۸۳ هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.

وی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی به واحدهای آسیب دیده به منظور بهره مندی از این تسهیلات، ابراز کرد: اگر در شرایط سخت کنونی به این واحدها توجه نشود، قطعا پیش بینی ایجاد اشتغال در سال‌جاری هم محقق نخواهد شد.

سنجری با اذعان به این مهم که تسهیلات این حوزه شناور است و هر استانی که بتواند سهمیه اختصاص یافته را جذب کند، می‌تواند از منابع سایر استان‌ها نیز استفاده کند، یادآور شد: در کاشمر ۲ هزار و ۸۶ واحد آسیب دیده که جمعیتی بالغ بر ۳ هزار و ۲۰۰ نفر در آنها اشتغال دارند، شناسایی و در راستای کمک حمایتی ۳۳ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۱۲ درصد و دوره تنفس سه ماهه و بازپرداخت ۲ ساله اختصاص یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه سال گذشته با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، سال خوبی برای خراسان رضوی در زمینه رشد شاخص‌های اقتصادی بود، بیان کرد: با همراهی و بسیج همه مدیران بخش‌های مختلف در حوزه اقتصادی موفق شدیم نرخ بیکاری را در ۱۵ سال گذشته به ۶.۳ درصد کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه کاهش یک درصد نرخ بیکاری نیازمند حجم زیاد سرمایه گذاری، برنامه ریزی و پیگیری است، ابراز کرد: دستیابی به این مهم در سایه همکاری و همراهی تمام مجموعه‌ها در حوزه مختلف در سطح استان بود، به طوری که اگر ویروس کرونا این شرایط و محدودیت‌ها را ایجاد نمی‌کرد قطعا خراسان رضوی به عنوان یک الگو در حوزه مثلث اقتصادی حرف برای گفتن داشت.

سنجری با بیان اینکه خروجی مباحث و موضوعات مثلث اقتصادی باید منجر به ایجاد اشتغال شود،گفت: برای امسال ۸۶ هزار فرصت شغلی در سطح خراسان رضوی هدف‌گذاری، مصوب و توزیع شهرستانی و دستگاهی انجام شد تا دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به تحقق این تعهد برنامه ریزی و اقدام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه کاشمر سال گذشته در زمینه اجرای تعهد ایجاد اشتغال، بیش از تعهدش شغل ایجاد کرده است، افزود: پارسال تعهد کاشمر ایجاد یک‌هزار و ۸۱۸ شغل بود که در سایه تعاملی که در شهرستان وجود داشت شاهد ایجاد ۲ هزار و ۸۴ نفر اشتغال بودیم.

وی با اشاره به اختصاص ۴۱۳ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خرد در سال گذشته به خراسان رضوی، خاطر نشان کرد: سهم کاشمر از این تسهیلات ۱۴ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان بود که با جذب و پرداخت ۸۳ درصد تسهیلات اختصاص یافته برای ۴۳۵ نفر شغل ایجاد کرده است.

سنجری با بیان اینکه سهم خراسان رضوی در حوزه اعتبارات مشاغل خانگی در سال گذشته ۱۲ میلیارد تومان بود که عمدتا به پشتیبان‌ها ابلاغ شد، افزود: موضوع اشتغال روستایی از طرح‌های مهمی بود که در دو سال اخیر به آن توجه ویژه شده است، به طوری که سهمیه کاشمر ۱۰ میلیارد و ۴۳۵ میلیون تومان بود که با ۲۵۵ طرح مصوب ۲۵ میلیارد و ۲۷۷ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با تاکید براینکه کاشمر همواره در تمامی بخش‌های جذب تسهیلات فراتر از تعهدش عمل کرده است، یادآور شد: ۲۳ درصد دریافت کنندگان تسهیلات بانوان و ۷۷ درصد آقایان بودند، به لحاظ  اندازه بنگاه هم ۹۸ درصد تسهیلات به واحدهایی که زیر ۱۰ نفر اشتغال ایجاد کردند پرداخت شده است.

وی بر ضرورت نظارت مستمر بر تسهیلات پرداختی با تشکیل کمیته بازرسی و نظارت در سطح شهرستان‌ها تاکید و بیان کرد: در کاشمر تنها ۵۴ درصد طرح‌های دریافت کننده تسهیلات که ۱۳۸ واحد را شامل می‌شود تحت نظارت قرار گرفتند، به طوری که ۸ طرح دارای انحراف شناسایی شده است.

فرماندار کاشمر نیز در این جلسه با تقدیر از اقدامات و فعالیت‌های معین‌های اقتصادی شهرستان، گفت: در شرایطی که تمام واحدهای تولیدی با مشکلات سختی مواجه هستند، اما معین‌های اقتصادی با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات کارهای خوبی انجام دادند.

مسلم ساقی با بیان اینکه در راستای رفع موانع تولید ۸ واحد تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه فعالیت بازگشتند، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر ۱۰ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل داریم، تلاشمان بر این است که تا پایان سال جاری تعدادی از این واحدها را فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است از مشکلات گره گشایی کنیم باید مدیران جسارت داشته باشند، خاطر نشان کرد: با مدیرانی که با پای لرزان می‌خواهند در حوزه اقتصاد کار کنند راه به جایی نخواهیم رسید.

فرماندار کاشمر با بیان اینکه مدیران در حوزه کاری خود بر اساس وظیفه و ماموریتی که دارند نسبت به ارتقای آن اقدام کنند، بیان کرد: باید از پیچ و خم‌های اداری و فضای سلیقه‌ای خارج شویم و تلاش کنیم فضای جذب سرمایه و سرمایه دار در شهرستان فراهم شود.

ساقی با اشاره به تخصیص تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، بر لزوم اطلاع رسانی دقیق از سوی دستگاه‌های متولی در این زمینه به جامعه هدف تاکید و خاطر نشان کرد: از هیچ یک از دستگاه‌ها پذیرفته نیست که حتی یک واحد پس از پرداخت تسهیلات مراجعه و از این تسهیلات اظهار بی‌اطلاعی کند.

وی با اشاره به بلاتکلیف بودن تعدادی زیادی تعاونی در شهرستان، خواستار تعیین تکلیف این واحدها تا پایان سال جاری شد.

در این جلسه مدیران دستگاه‌ها و ادارات‌ فعال در حوزه ایجاد اشتغال گزارشی از روند تسهیلات دریافتی و اشتغال ایجاد شده ارائه کردند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول