اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

پاسخ نماینده عسلویه به خواسته هزاران کارگر/ سوژه‌های «فارس‌ من» در کمیسیون انرژی مجلس مطرح می‌شود

نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس که به تازگی نیز به عنوان نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی انتخاب شده است، این هفته مهمان دفتر خبرگزاری فارس در بوشهر بود تا پاسخگوی سؤالات خبرنگاران باشد.

پاسخ نماینده عسلویه به خواسته هزاران کارگر/ سوژه‌های «فارس‌ من» در کمیسیون انرژی مجلس مطرح می‌شود

خبرگزاری فارس - بوشهر، سیدحسین موسوی: حجت الاسلام موسی احمدی نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه که به تازگی نیز به عنوان نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی انتخاب شده این هفته مهمان دفتر خبرگزاری فارس در بوشهر بود تا پاسخگوی سؤالات خبرنگاران آن باشد. هرچند مجلس در بدو شروع کار خود قرار دارد و انتظار پیگیری مسائل ظرف تنها یک ماه از آغاز بکار نمایندگان نمی‌تواند بجا باشد اما خبرگزاری فارس به عنوان یک رسانه مطالبه‌گر و پل ارتباطی بین مردم و مسؤولان با دعوت از این نماینده مجلس همچون دیگر نمایندگان که پیش از این مهمان این خبرگزاری بودند سعی کرد مهمترین مسائل و دغدغه‌های مردم را به این نماینده مجلس منتقل کند. 

ساعت حول و حوش 21:45 دقیقه بود که احمدی نماینده مجلس پس از جلسات پی در پی که آن روز داشت وارد دفتر خبرگزاری شد و پس از خوش و بش با اعضای تحریریه این رسانه، به پای سؤالات خبرنگاران آن نشست.

از آنجایی که خبرگزاری فارس اهتمام ویژه‌ای نسبت به پیگیری خواسته‌ها و مطالبات مردمی دارد، مهم‌ترین سؤالاتی که انتظار پاسخ‌های احمدی را می‌کشید، سؤالات مخاطبینی بود که عمدتاً در بخش فارس‌من ثبت شده بود. 

سوژه‌هایی با عنوان «تغییر دوره‌کاری در منطقه ویژه عسلویه»، «کارگران عسلویه با 20 سال کار بازنشسته شوند» و «توزیع غیرعادلانه مرخصی‌، مشکل کارگران عسلویه است»، از جمله مواردی بود که مخاطبان در این بخش ثبت کرده و انتظار پاسخ آن را داشتند. ثبت این سوژه‌ها توسط مردم، مخاطبان بسیاری پیدا کرد به‌طوری‌که تا لحظه انتشار این خبر تعداد حدود 16 هزار حمایت‌کننده از سوژه‌ها ثبت‌ شده است که نشان از اهمیت موضوع برای مخاطبان فارس برای بررسی و پیگیری آن است.

مخاطبان فارس‌من در توضیح این موضوع عنوان کرده بودند که «به دلیل آلودگی هوا و شرایط زیست‌محیطی و کاری منطقه عسلویه، ضروری است کارکرد در این منطقه به یک هفته کار یک هفته استراحت یا دو هفته کار دو هفته استراحت تغییر پیدا کند». آن‌ها معتقد بودند که چندین بار این طرح مطرح‌ شده ولی تنها بخشی از شرکت‌ها این طرح را اجرا نموده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز برای پیگیری این سوژه به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس و نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پرداخت که وی با اشاره به وضعیت کاری در عسلویه اظهار داشت: منطقه عسلویه ساختارهای متعدد و متفاوتی دارد، قسمتی از افراد رسمی هستند، عده‌ای در پتروشیمی‌ها فعالیت می‌کنند، برخی نیز به‌صورت قراردادی و پروژه‌ای در شرکت‌ها مشغول‌اند که هرکدام ساختار خاص خود را دارد.

بررسی خواسته کارگران عسلویه در کمیسیون انرژی مجلس

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بدین ‌جهت شرایط کاری‌ها نیز متفاوت است، عده‌ای 14 روز کار هفت روز استراحت، عده‌ای 14 روز کار 14 روز استراحت، بخش عمده‌ای نیز 21 روز کار و هفت روز استراحت دارند؛ به همین جهت اگر بخواهیم یک نگاه کلی بیاید و مطرح شود، با توجه به اینکه عضو کمیسیون انرژی مجلس هستیم، این خواسته‌ها و مطالبه را در این کمیسیون مطرح و مذاکره می‌کنیم و با توجه به کارشناسی که صورت می‌گیرد تصمیم‌گیری نیز انجام خواهد شد.

وی بیان داشت: چنانچه نیاز به طرح یکسان‌سازی باشد آن را مطرح خواهیم کرد و اگر نیاز به طرح نباشد آن را با کارفرمایان واگذار خواهیم کرد تا برای تغییرات تصمیماتی اتخاذ شود.

امیدواری به احیای درمانگاه شیرینو 

«درمانگاه بزرگترین روستای بوشهر هنوز ناقص است» دیگر سوژه‌ای بود که توسط مخاطبان در بخش فارس‌من ثبت شده بود. این سوژه که اختصاص به روستای «شیرینو» از توابع شهرستان کنگان استان بوشهر داشت که مخاطبان در توضیح این سوژه عنوان داشتند «در سال ۹۵ تفاهم‌نامه‌ای جهت ساخت درمانگاه برای این روستا مابین پتروشیمی پارس و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در فرمانداری امضاء شد. در این تفاهم‌نامه پتروشیمی پارس متعهد به پرداخت مبالغی جهت همکاری در ساخت بنای درمانگاه گردید که تاکنون فقط نیمی از آن در مسیر هدف هزینه شده است. با گذشت ۲۰ سال از حضور صنعت در منطقه عسلویه و حومه «شیرینو»، مردم جهت مداوای بیماری‌های حداقلی خود آواره جاده‌ها به سمت عسلویه و کنگان بوده و هستند».

احمدی درباره این موضوع گفت: به فرمانداران شهرستان‌های حوزه انتخابیه اعلام کردیم که هر طرح و برنامه یا توافق نامه‌ای پیرامون این مساله دارند در اختیارمان قرار دهند تا به عنوان یک مطالبه مهم از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و پتروشیمی پارس آن را پیگیری و به نتیجه برسانیم.

 بخش دوم سؤالات خبرنگاران فارس اختصاص به مهمترین مسائل جنوب استان یا حوزه انتخابیه این نماینده مجلس داشت. اشتغال، ته‌لنجی، مساله بهداشت و درمان و زیرساخت‌های آن، مسؤولیت اجتماعی وزارت نفت، نگرانی مردم از احداث پتروشیمی سیراف انرژی و خطرات زیست محیطی آن و نیز زمین خواری از مهمترین مباحثی بود که از احمدی پرسیده شد.

اولویت اشتغال با جذب نیروهای بومی منطقه

مساله اشتغال و بیکاری جوانان منطقه جنوب بحث داغ و نقل و نبات همه محافل هست، احندی در این باره می‌گوید: اشتغال به عنوان یک موضوع مهم و اولویت‌دار در برنامه انتخاباتی‌ام بود و پس از اعتماد مردم با تشکیل تیمی از کارشناسان در حوزه‌های مختلف، آن را به عنوان اولویت نخست خود مطرح کردیم.

احمدی با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه اشتغال عنوان می‌کند: با رؤسای هلدینگ‌ها نشستی را در آینده خواهیم داشت تا وضعیت و واقعیت‌های منطقه در حوزه اشتغال را به آنها منتقل کنیم؛ همچنین در رابطه با صنعت نیز مطالبات مردم به وزارتخانه مطبوع و نیز پتروشیمی‌ها را منتقل کردیم.

وی تقویت منابع انسانی را از دیگر اهداف خود عنوان کرد و گفت: نگاه ما این است که از ظرفیت نیروهای بومی که تحصیلات دانشگاهی دارند استفاده شود و در بحث جذب با توجه به قانون برنامه ششم توسعه، بر حمایت از جوانان منطقه در مراحل آزمون، دوره اختبار و گزینش تاکید خواهیم کرد.

این نماینده مجلس می‌گوید: برای افرادی که تحصیلات ندارند نیز ورود کردیم و نگاه ما این است که در صنایع پایین دستی و ایجاد شغل پایدار از آنها حمایت کنیم.

علت قهر مردم منطقه با صنعت

مساله نایب مسؤولیت‌های اجتماعی وزارت نفت از جمله مباحثی است که این روزها زمزمه‌های زیادی پیرامون آن صورت گرفته و به عقیده مردم به ویژه در جنوب استان بوشهر، وزرات نفت مسؤولیت اجتماعی خود را نسبت به میزبان خود به خوبی ادا نکرده، با این حال نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص مسؤولیت‌های اجتماعی وزارت نفت نیز گفت: مردم آنطور که باید و شاید مسؤولیت اجتماعی وزارت نفت را در منطقه احساس نمی‌کنند و شاید همین مساله علت قهر مردم با صنعت باشد.

وی افزود: در دوره نهم مجلس در قالب مسؤولیت‌های اجتماعی کارگروه‌هایی شکل گرفت و برای نیازسنجی به جنوب استان آمدندوتا از محل مسؤولیت‌های اجتماعی به منطقه کمک شود. کارهایی نیز از جمله در بحث توانمندسازی نخبگان صورت گرفت. در این دوره نیز بنای ما استفاده از این ظرفیت در حوزه‌های مختلف همچون تقویت مراکز درمانی و یا تشکیل شورای راهبردی در پتروشیمی‌ها است.

وزرات نفت باید حمایت بیشتری از منطقه داشته باشد

احمدی با بیان اینکه مطالبات و درخواست‌ها در ابعاد مختلف نمود زیادی پیدا نمی‌کند گفت: جا دارد وزرات نفت حمایت بیشتری از منطقه داشته باشد؛ البته کمک‌های موردی همچون پرداخت 10 میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مساله کرونا صورت گرفته اما می‌توان با مدیریت بهتر کمک‌های موثرتری انجام شود.

نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه با بیان اینکه در بحث مسؤولیت‌های اجتماعی چشم پوشی نخواهیم کرد گفت: البته در دوره مجلس نهم کمک‌هایی همچون دو میلیارد و 600 میلیون تومان برای بیمارستان کنگان یا کمک‌هایی در راستای تجهیز مراکز درمانی در منطقه جنوب استان اتفاق افتاد؛ همچنین از گاز و صنعت از محل سفر مقام معظم رهبری به عسلویه توانستیم اعتبارات خوبی را بگیریم و نمونه آن استقرار بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کنگان (ICU)، اورژانس و ... بود.  

قول کلنگ زنی بیمارستان مجهز در عسلویه 

احمدی همچنین قول قطعی کلنگ زنی بیمارستان مجهز در عسلویه را داد و گفت: مساله زمین آن حل شده و با احداث این بیمارستان قسمتی از نیاز مردم این شهرستان برطرف می‌شود؛ همچنین بیمارستان دیر را در دوره نهم مجلس در حد افتتاح رساندیم که در مجلس دهم افتتاح شد. در شهرستان جم نیز در حوزه بهداشت و درمان نیز کارهای خوبی صورت گرفته است.

مردم نگران پتروشیمی سیراف انرژی نباشند

نماینده مردم جنوب استان در بهارستان درباره طرح مجتمع پتروشیمی سیراف و نگرانی‌های زیستی محیطی مردم گفت: در جلسه ای که با مسؤولان داشتیم دغدغه مردم را منتقل کردیم تا حق آنها تضییع نشود؛ اگر محیط زیست قرار باشد به مردم ضرر وارد کند قطعاً ورود خواهیم کرد.

دغدغه ملوانان در موضوع ته لنجی برطرف می‌شود

مساله ته‌لنجی یا همان کالای ملوانی از دیگر مواردی بود که از این نماینده مجلس پرسیده شد. احمدی در این خصوص می‌گوید: اواخر 98 تعدادی از لنج ها به دریا سفر کردند که در این ایام با مساله کرونا مواجه شدند. برخی لنج‌ها با کالای ملوانی خود و مجوزی که مربوط به سال 98 بود بازگشتند اما عده‌ای از لنج ها که در سال 99 برگشتند با توجه به اینکه مجوز امسال را نداشتند کالای ملوانی آنها توسط نهادهای قضایی ضبط شده بود.

وی افزود: پس از این اتفاق نمایندگان مجلس به این مساله ورود کردند و بنده نیز در تذکری خطاب به رئیس جمهور و برخی وزرا این دغدغه ملوانان را در صحن علنی مجلس مطرح کردم که متعاقب آن جلساتی با معاون رئیس جمهور، استاندار بوشهر، رئیس گمرک شهرستان و نیز قاضی پرونده گرفته شد و بحمدالله اتفاقات خوبی افتاد و قسمتی از کالای ملوانی که ضبط شده بود به ملوانان عودت داده شد.

احمدی می‌گوید: آیین نامه‌ای که تنظیم شده بود با واقعیت امروز جور نبود، بنابراین مقرر شد تا در نشستی با استاندار آیین نامه را به سمتی ببریم که اجناس مشخص شده باشند و با توجه نوسان زیاد دلار نسبت ریال، مقرر شد که هزینه کالای ملوانی بر مبنای یورو مشخص و برای صفاران ثابت بماند؛ همچنین با اداره کل شیلات در حال رایزنی برای جبران خسارت و ضررهای صفاران در این ایام هستیم.

ورود به ماجرای زمین خواری اراضی نفت

موضوع زمین خواری از دیگر مواردی بود که به صورت سؤال از این نماینده مجلس مطرح شد. بهانه این سؤال انتشار گزارش‌هایی از سوی خبرگزاری فارس بود که هفتم خرداد امسال گزارش و اسنادی از احتمال بروز تخلف و هدررفت بیت‌المال در انتقال 22 هکتار از اراضی دولتی به یک شخص بود. 

همچنین در این گزارش به عدم حضور نمایندگان شرکت نفت و سازمان امور اراضی در جلسه دادگاه این زمین 22 هکتاری اشاره‌ شده بود که در نهایت منجر به صدور رأی به نفع شخص مدعی و به ضرر بیت‌المال شده بود. خبرگزاری فارس نیز مدارک و مستندات منتشرشده و نشده به‌دست‌آمده را جهت بررسی و انجام تحقیقات بیشتر طی نامه‌ای در اختیار سازمان بازرسی استان بوشهر قرارداد.

همچنین این خبرگزاری مستندات احتمال بروز تخلف در واگذاری اراضی شرکت نفت به یک فرد را در اختیار حجت‌الاسلام احمدی نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی قرار داد. نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز قول ورود و پیگیری این موضوع را جهت جلوگیری از تضییع حقوق بیت‌المال داد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول