اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

نرگس آبیار، ستار اورکی و علی عباسی به عضویت اسکار درمی آیند

آکادمی اسکار از ۸۱۹ نفر برای عضویت در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دعوت کرد. ۴۵ درصد از اعضای جدید زن هستند.

نرگس آبیار، ستار اورکی و علی عباسی به عضویت اسکار درمی آیند

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما: امسال برای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی سال تغییر محسوب می‌شود. سازمان دهندگان مراسم اسکار علاوه بر واکنش به بحران ویروس کرونا که اجرای این مراسم را به روز ۲۵ آوریل سال آینده موکول کردند بلکه در واکنش به ناآرامی های اخیر در آمریکا به دنبال مرگ «جورج فلوید» جوان سیاهپوست توسط پلیس سفیدپوست، و به دنبال آن شکل گیری جنبش «زندگی سیاهان اهمیت دارد»،  تعداد اعضای دعوت شده امسال را بیشتر از زنان و سیاه پوستان برگزیدند.

امسال ۸۱۹ عضو جدید از ۶۸ کشور دعوت شده اند. زنان ۴۵ درصد و جوامع دیگر نژادها ۳۶ درصد از دعوت شدگان امسال را تشکیل می‌دهند. مانند همیشه  بازیگران بیشترین دعوت را داشته اند اما ۴۹ درصد از دعوت شدگان به کشورهای خارجی تعلق دارند.

نام پانزده برنده و نامزد اسکار ۲۰۲۰ ازجمله لاج لی کارگردان فیلم «بینوایان» فلورانس پیو از فیلم «زنان کوچک» و سینتیا ارویو برای فیلم «هَریِت» نیز در فهرست این دعوت شدگان به چشم می‌خورد.

اسکار این دوره خبر خوشی هم برای سینمای ایران دارد. «نرگس آبیار» «ستار اورکی» و «علی عباسی» نیز در این فهرست برای عضویت در آکادمی اسکار دعوت شده اند.

 

اگر این ۸۱۹ نفر دعوت های خود را بپذیرند که تعداد کل اعضای آن را به ۹،۴۱۲ می رساند، ۴۵ درصد از اعضای جدید زن و ۳۶ درصد نیز از جوامع قومی/ نژادی اقلیت هستند

 

۴۵ درصد از اعضای جدید را زنان تشکیل می دهند

ورایتی: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی از ۸۱۹ هنرمند و عوامل اجرایی دعوت کرده تا در سال ۲۰۲۰ به این سازمان بپیوندند.

با انجام این کار، آکادمی به کار خود در زمینه تنوع بخشیدن به پیکره اسکار ادامه می دهد.

اگر این ۸۱۹ نفر دعوت های خود را بپذیرند که تعداد کل اعضای آن را به ۹،۴۱۲ می رساند، ۴۵ درصد از اعضای جدید زن و ۳۶ درصد نیز از جوامع قومی/ نژادی اقلیت هستند. در این صورت آرایش بین المللی اسکار از ۶۸ کشور ۴۹ درصد است.

 

گاردین: دیوید رابین، رئیس آکادمی گفت: اسکار خوشحال است که از این اعضای جدید در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی استقبال می کند. ما همیشه استعدادهای خارق العاده ای را پذیرفته ایم که نشان دهنده تنوع غنی جامعه جهانی فیلم ما است و هیچگاه نیز این تنوع و گستردگی بدین اندازه نبوده است.

شعباتی که زنان بیشتری را نسبت به مردان دعوت کرده اند شامل هنرپیشگان،  بازیگردانها، طراحان لباس، مستند، عوامل اجرایی، چهره پردازان و بازاریابی و روابط عمومی می شود

 

وی افزود: در سال ۲۰۱۶، به عنوان بخشی از ابتکار عمل «A۲۰۲۰»، آکادمی قول داد تا امسال تعداد زنان و جوامع قومی/ نژادی را حداقل دو برابر کند. با کار ویژه و جدی هیئت رئیسه و اعضای کمیته های شعبه اجرایی، این آکادمی از هر دو هدف فراتر رفته است.


هفت شاخه از هفده شاخه آکادمی اسکار، زنان اعضای خود را بیشتر از مردان برای عضویت دعوت کردند.

شعباتی که زنان بیشتری را نسبت به مردان دعوت کرده اند شامل هنرپیشگان،  بازیگردانها، طراحان لباس، مستند، عوامل اجرایی، چهره پردازان و بازاریابی و روابط عمومی می شود.

 

حضور سه ایرانی در فهرست دعوت شدگان اسکار

«علی عباسی» با ساخت فیلم «مرز» خود را در عرصه بین المللی مطرح کرد. فیلم مرز اثر شاخص این کارگردان، برندهٔ جایزهٔ بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن ۲۰۱۸ شد.

مرز از سوی سوئد برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار نیز انتخاب شد. علاوه بر این، فیلم «مرز» در جمع نامزدهای جوایز اسکار ۲۰۱۹ در بخش بهترین چهره پردازی نیز قرار گرفت اما موفق به کسب این جایزه نگردید.

ایندی وایر: «بونگ جون هو» کارگردان کره ای شگفتی ساز اسکار، اسفندماه گذشته «علی عباسی» را در فهرست ۲۰ کارگردان مورد علاقه خود قرار داده بود.

 

ستار اورکی آهنگساز و تنظیم‌کننده ایرانی فعالیت هنری خود را به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۶۹ آغاز کرد. از کارهای وی می‌توان به آهنگسازی برای فیلم‌های برنده جایزه اسکار «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده»، به کارگردانی اصغر فرهادی اشاره کرد.

«سمیرا مخملباف» طبق تعاریف آکادمی حائز شرایط عضویت در اسکار نیست زیرا نه تنها فیلم بزرگ و معتبری در تمام کارنامه‌ هنری اش ندارد بلکه ۱۸ سال از ساخت آخرین فیلم او می‌گذرد

 

نرگس آبیار نویسنده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی است که تداوم موفقیت های سینمایی اش او را به یکی از معروف ترین کارگردانان ایرانی در سطح بین المللی تبدیل کرده است.

 

«اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» (۱۳۹۱) «شیار ۱۴۳» (۱۳۹۲) «نفس» (۱۳۹۴) «شبی که ماه کامل شد» (۱۳۹۷) و بی وقتی (۱۳۹۸) از آثار شاخص سینمایی وی محسوب می شوند.

دعوت از سمیرا مخملباف مغایر مقررات خود اسکار است

مراسم اسکار به دلیل جهت‌گیری سیاسی و گرایش به نژادپرستی طی سال‌های اخیر با انتقادات بسیاری روبرو شده است. نکته قابل تأمل در مورد دعوت برخی از سینماگران برای عضویت در اسکار مغایر با اساسنامه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی است چراکه یکی از معیارهای عضویت در آکادمی اسکار این است که یک سینماگر، طی سال‌های اخیر باید فعالیت درخشان یا نبوغی از خودش نشان داده باشد. این درحالی است که برای نمونه «سمیرا مخملباف» طبق تعاریف آکادمی حائز شرایط عضویت در اسکار نیست زیرا نه تنها فیلم بزرگ و معتبری در تمام کارنامه‌ هنری اش ندارد بلکه ۱۸ سال از ساخت آخرین فیلم او می‌گذرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول