اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

تشکیل کمیته‌اى براى تدوین برنامه‌هاى گام دوم در دبیرخانه شوراى عالى انقلاب فرهنگى/ تدوین سند جهش تولید

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برنامه‌ریزى چهل ساله کشور در برش‌هاى پنج ساله برنامه‌هاى توسعه اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى کشور نیازمند یک افق‌گشایى بزرگ است که برای اولین بار در تاریخ ایران، یک نگاه بلندمدت چهل‌ساله برای برنامه‌ریزی تدوین می‌شود.

تشکیل کمیته‌اى براى تدوین برنامه‌هاى  گام دوم در دبیرخانه شوراى عالى انقلاب فرهنگى/ تدوین سند جهش تولید

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ٨٢٩ شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر سه‌شنبه ١٠ تیرماه ٩٩ به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که این جلسه سه بحث اصلی داشت، گفت: اولین بحث این جلسه تکلیفی بود که رئیس جمهور براى موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اعلام کردند.

وی افزود: گام دوم که مقام معظم رهبرى در پایان چهل ساله اول انقلاب طرح کردند، نگاهى است براى چهل ساله دوم انقلاب که در واقع نظام برنامه‌ریزى کشور را از نگاه بیست ساله که در چشم انداز منعکس شده بود به یک نظام برنامه‌ریزى چهل ساله منتقل کردند.

عاملی گفت: مقرر شد دبیرخانه شوراى عالى انقلاب فرهنگى کمیته‌اى براى تدوین برنامه‌هاى گام دوم را تشکیل دهد.

وی با بیان این که برنامه‌ریزى چهل ساله کشور در برش‌هاى پنج ساله برنامه‌هاى توسعه اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى کشور نیازمند یک افق‌گشایى بزرگ است، خاطرنشان کرد: برای اولین بار در تاریخ ایران، یک نگاه بلندمدت چهل‌ساله برای برنامه‌ریزی تدوین می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد دبیرخانه شوراى عالى انقلاب فرهنگى کمیته‌اى براى تدوین برنامه‌هاى گام دوم را تشکیل دهد و نسبت به تدوین برنامه اقدام کند.

عاملی با اشاره به اینکه از ٧ راهبرد اساسى که حکیم دور اندیش انقلاب در گام دوم تعیین کردند ٥ محور آن فرهنگی است، تصریح کرد: این محورها شامل معنویت و اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی و مرز ایجاد کردن با دشمنان انقلاب و سبک زندگى است.

وی ادامه داد: این محورها همگی ابعاد و بنیان فرهنگى دارند که طبیعتاً وظیفه شوراى عالى انقلاب فرهنگى است که در نظام سیاست‌گذارى و برنامه‌ریزى ورود پیدا کند.

عاملی تصریح کرد: توسعه فرهنگ گفتمان دوم وظیفه همه نهادهای نظام حکمرانی و نهادهای مردمی  و انقلابی است. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دو محور اول بیانیه گام دوم گفت: این دو محور هم مربوط به علم و پژوهش و اقتصاد است که جنبه علم و فناورى و دانش‌بنیان دارد و تنها دستگاه سیاستگذارى که می‌تواند چارچوب برنامه گام دوم را تنظیم کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بدیهی است که توسعه فرهنگ گفتمان دوم وظیفه همه نهادهای نظام حکمرانی و نهادهای مردمی  و انقلابی است.

وی بحث دوم جلسه را جهش تولید بیان کرد و خاطر نشان کرد: با توجه به عناوین سال که مقام معظم رهبری مشخص می‌کنند این عناوین لزوماً براى همان سال نیست و ایشان تصریح کردند که تعین عنوان سال آغاز یک روند جدید و یک رویکرد جدید به مسائل، پیشرفت و توسعه کشور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیش‌بینى می‌شود در مورد جهش تولید در سال ١٣٩٩ اتفاقات مهمى بیفتد.

عاملی تأکید کرد: می‌توان از مسیر جهش تولید و گره‌گشایى از مسیر تولید، استقرار و توفیقات بزرگی را رقم زد.

وی تصریح کرد: با توجه به دشمنی‌هایى که با جمهوری اسلامی ایران برای توقف مسیر حرکت نظام می‌شود، می‌توان از مسیر جهش تولید و گره‌گشایى از مسیر تولید، استقرار و توفیقات بزرگی را رقم زد، هدف همه اندیشمندان و دلسوزان نظام، خدمتگذاری به مردم عزیز و با وفای ایران عزیز است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کلیات سند جهش تولید با رویکردهاى فرهنگ و علم و فناورى در این جلسه در شور اول بحث شد، گفت: اگر عناصر و مؤلفه‌هاى اقتصادى صرفاً اقتصادى تلقى شود اساساً نمی‌توانیم توسعه و پیشرفت را فراهم کنیم.

عاملی با بیان اینکه در بحث جهش تولید بحث دیوان سالارى مطرح است، افزود: نظام دیوان سالارى کشور یک نظام رنج‌آورى است که مردم در این نظام دیوان‌سالارى اذیت می‌شوند، فرآیندهاى بسیار گسترده‌اى براى انجام امور درنظر گرفته شده که هر فرآیندى که اضافه می‌شود مشکل ایجاد می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: اقتصاد هوشمند زمینه‌ای است براى کوتاه کردن فرآیندها و به نوعى اتوماتیک‌سازى روندها را به وجود می‌آورد.

وی با تأکید بر اینکه چند بُعدى بودن جهش تولید امریست گریز ناپذیر، تصریح کرد: کار جمعى، احترام به قانون، تقویت کار مفید در روز و سایر عناصرى که بُعد فرهنگى دارد در این برنامه دیده شده است.

عاملی خبر داد: تدوین سند جهش تولید با ١٢ هدف مشخص، ٢٤ سیاست، ٧٨ برنامه اقدام در شورای عالی انقلاب فرهنگی.

وی از تدوین سند جهش تولید در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: این سند با ١٢ هدف مشخص، ٢٤ سیاست، ٧٨ برنامه اقدام تهیه شده است که با توجه به شور اول، تغییرات مهمی در آن صورت خواهد گرفت.

 وی در تشریح مصوبه اجرایى جلسه گفت: با توجه به اینکه فرهنگستان علوم پزشکى در اساسنامه‌اش پیش‌بینى شده است که نماینده‌ای از شوراى عالى انقلاب فرهنگى در هیأت امناى فرهنگستان حضور داشته باشد که خبره در فقه پزشکی و اخلاق پزشکی باشد، به اتفاق آرا تصویب شد آیت الله علی اکبر رشاد به عنوان نماینده شورا در هیئت امنای فرهنگستان علوم پزشکی حضور داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول