اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

فارین پالیسی | نشست شورای امنیت به صحنه انزوای آمریکا تبدیل شد

نشریه آمریکایی در گزارشی درباره نشست برخط (آنلاین) دیروز شورای امنیت با موضوع ایران نوشت، دوست و دشمن آمریکا را سرزنش کردند و این نشست به صحنه انزوای آمریکا تبدیل شد.

فارین پالیسی | نشست شورای امنیت به صحنه انزوای آمریکا تبدیل شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد بار دیگر نفوذ کم‌رنگ شده کشورش در سطح جهانی را با به چالش کشیدن شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که ماه اکتبر لغو می‌شود، به نمایش بگذارد. اما به نوشته نشریه آمریکایی «فارین پالیسی»، دیپلمات ارشد این کشور با سرزنش مؤکد دوست و دشمن که از آمریکا به دلیل خروج دو سال پیش از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کردند، مواجه شد.

به نوشته این نشریه، در روزی که اتحادیه اروپا آمریکا را از «فهرست ایمن» کشورهایی که شهروندانش اجازه سفر به این بلوک ۲۷ کشوری را دارند، حذف کرد، برخورد سرد با پامپئو، تصویر انزوای روزافزون آمریکا را کامل و احترام ناچیز کشورهای دیگر به دولت ترامپ را که در آستانه رقابت‌های انتخاباتی سختی قرار دارد، نمایان کرد.

آلمان با لحن انتقادی واضحی واشنگتن را به دلیل خروج از توافق هسته‌ای، به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرد و در این خصوص که آمریکا هیچ حقی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران ندارد، با چین همصدا شد.

پیش از سخنرانی نماینده آلمان، نماینده چین گفته بود که آمریکا به دلیل خروج از برجام از هیچ حقی برای استفاده از مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها به منظور احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران برخوردار نیست.

نماینده روسیه در سازمان ملل هم تحریم‌های آمریکا علیه ایران را با نحوه قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی که به دست پلیس این کشور کشته شد و این جنایت اعتراضات نژادپرستی در سراسر آمریکا را در پی داشت، مقایسه کرد و گفت این تحریم‌ها مانند فشار زانو روی گردن هستند.

فارین پالیسی در ادامه نوشت: موضوع نشست برخطِ دیروز شورای امنیت سرنوشت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران بود که در آستانه نابودی قرار دارد. دولت ترامپ به دنبال نابودی کامل آن تا قبل از انتخابات این کشور است تا در صورتی که دولتی دموکرات در آمریکا روی کار بیاید، نتواند این توافق را احیا کند. اخیراً ماده‌ای در این توافق-انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر (مهر)- به میدان تقابل جدید تبدیل شده است.

در ابتدای جلسه برخط (مجازی) روز سه‌شنبه شورای امنیت، «رزماری دی‌کارلو»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل توافق هسته‌ای را «دستاورد مهم دیپلماسی و مذاکره چندجانبه» توصیف کرد و از تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام ابراز تاسف و تاکید کرد ایران قبل از این تصمیم ناگهانی آمریکا، به تعهداتش ذیل توافق پایبند بود. او همچنین درباره کاهش تعهدات برجامی ایران از ژوئیه ۲۰۱۹ ابراز تاسف کرد.

دی‌کارلو گفت: «ما همچنین از گام‌هایی که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام برداشته نگرانیم. در نتیجه این اقدامات، ایران از محدوده‌های تعیین‌شده در برجام در خصوص غنی‌سازی اورانیوم و ذخائر آب سنگین فراتر رفته است. ایران همچنین محدودیت‌های وضع‌شده علیه برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای را زیر پا گذاشته است. امروز ما یکبار دیگر از ایران می‌خواهیم به اجرای کامل این توافق بازگردد.»

بنابر این گزارش، دولت ترامپ در روزهای گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران به جریان درآورد اما چین و روسیه که در شورای امنیت حق وتو دارند، اعلام کردند از این طرح آمریکا حمایت نخواهند کرد. قدرت‌های اروپایی هم واکنش سردی نشان دادند و انتظار می‌رود پیشنهاد خود برای تمدید بخش‌هایی از تحریم تسلیحاتی به مدت حداکثر ۶ ماه را مطرح کنند. مشخص نیست که آیا آمریکا از این طرح اروپایی‌ها حمایت خواهد کرد یا خیر.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول