اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

قوت غالب مردم در تنگنا/ دلایل گرانی میوه چیست؟

افزایش قیمت‌ها در بازار طلا، ارز، خوراک، پوشاک و مسکن، گویا پایانی ندارد چرا‌که هر روز شاهد رکورد جدید نرخ‌گذاری این کالاها در بازار هستیم.

قوت غالب مردم در تنگنا/ دلایل گرانی میوه چیست؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «صبح‌نو» قیمت کالاهای مختلف در بازار را نسبت به ماه و سال گذشته بررسی کرده است که مهم‌ترین بخش‌های ان در ادامه می‌آید.

افزایش قیمت‌ها در بازار طلا، ارز، خوراک، پوشاک و مسکن، گویا پایانی ندارد چرا‌که هر روز شاهد رکورد جدید نرخ‌گذاری این کالاها در بازار هستیم. بازاری که نظارت دقیقی در آن نیست و قیمت‌ها کنترل نمی‌شود.

بر‌اساس گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار نرخ تورم کل کشور در خرداد‌ماه‌99 برابر 8‌/27درصد است و تنها به جز سه مورد گوجه، پیاز و گوشت گاو تمامی اقلامی که قوت غالب مردم به شمار می‌آیند، با رشد بیش از 40‌درصدی مواجه شده‌اند.

در این روزها که با شیوع کروناویروس، شهروندان، قرنطینه‌های طولانی‌مدت یا گرفتاری‌های اقتصادی را تحمل و با هر سختی، روزها را یکی پس از دیگری سپری می‌کنند، برخی التهابات در گرانی کالاهای اساسی هم‌زمان با شیوع کرونا، گویای نظارت‌های ناکافی بر بازار بود.

در همین سال که حدود 100‌روز از آن می‌گذرد تاکنون سیر صعودی نرخ خودرو، مسکن، لوازم خانگی، مرغ، تخم‌مرغ و پوشک را تجربه کرده‌ایم. اگرچه ستاد نظارت بر تنظیم بازار، راهکارهایی در جهت جلوگیری از گران‌فروشی و برخورد قانونی با متخلفان ارائه کرد اما آمارهای تورم همچنان رشد پی‌در‌پی قیمت‌ها را نشان می‌دهد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران متوسط قیمت خرداد‌ماه اقلام خوراکی و تغییرات آن مشخص شد که نشان می‌دهد قوت غالب مردم در این ماه نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل چقدر گران یا ارزان شده است.

بیشترین و کمترین تغییرات ماهانه
تغییرات ماهانه و نقطه‌به‌نقطه سالانه واقعیت تورم در جامعه را نشان می‌دهد. بر‌اساس نتایج به دست آمده در خرداد‌ماه‌۱۳۹۹، سیب درختی زرد6/24 درصد، برنج خارجی درجه یک 8‌/15درصد و مرغ ماشینی 2‌/12درصد نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشته‌اند. همچنین در این ماه اقلامی مانند  پیاز 5‌/23درصد، گوجه‌فرنگی 8‌/20درصد و سیب‌زمینی 9‌/19درصد نسبت به ماه گذشته، کاهش قیمت داشته‌اند.

بیشترین و کمترین تغییرات سالانه
طبق این گزارش، خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل عدس 125.7‌درصد، چای خارجی 76.7‌درصد، برنج خارجی درجه یک 55.7‌درصد و تخم‌مرغ 39.4‌درصد افزایش دارد. دقیقاً قوت غالب مردم با تورم بالا روبه‌رو بوده است.

همچنین طبق اعلام رسمی مرکز آمار در خرداد‌ماه به نسبت مدت مشابه سال‌98 قیمت پیاز منفی 23.7‌درصد، گوجه فرنگی 23.5‌درصد، رب گوجه 19.6درصد و گوشت گاو منفی 9.8‌درصد کاهش داشته است.

در میادین میوه و تره‌بار اکنون تقریباً تمام میوه‌ها و به‌خصوص نوبرانه‌ها افزایش قیمتی بیش از ۲۰‌درصد نسبت به سال قبل دارند. مقایسه قیمت انواع میوه در هفته اول تابستان‌۹۸ و هفته اول تابستان‌۹۹ در بازارهای میوه و تره‌بار نشان می‌دهد در این مدت لیموتُرش ۱۰‌درصد، آلبالو ۱۳‌درصد، موز ۱۴‌درصد، آناناس طلایی ۲۰‌درصد، سیب گلاب ۲۱‌درصد و توت‌فرنگی ۲۲‌درصد رشد قیمت دارد. 

دلایل گرانی میوه

برخلاف تصور عامه که شیوع کرونا را باعث کاهش تقاضا می‌دانند؛ باید گفت با شیوع کرونا تقاضا برای میوه بیشتر شده است. چون به گفته رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران، مردم هزینه‌هایی که برای مسافرت، رفت‌و‌آمد، رفتن به رستوران یا تفریحات دیگر می‌پرداختند، الان برای خرید میوه یا کالاهای خوراکی دیگر هزینه می‌کنند. 

اسدالله کارگر، وجود حلقه‌های واسطه‌ای فراوان، از تولید تا مصرف را یکی از علت‌های افزایش قیمت میوه می‌داند. به اعتقاد کارگر، همچنین چهار برابر شدن قیمت سم، کود و قطع ارز ۴۲۰۰‌تومانی این دو نهاده بر افزایش قیمت نهایی میوه اثر مستقیم دارد.

یک جنس و چند قیمت
یکی از معضلات قدیمی کشور و شاید دنیا، تفاوت قیمت مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها و دیگر مکان‌های فروشگاهی است که موجب انتقاد همیشگی خریداران و بعضاً نزاع لفظی فروشنده و خریدار و چانه‌زنی بین آن‌هاست. از طرفی نظارت روزانه ناظران تعزیرات و سایر نهادهای مربوطه، وقت‌گیر، هزینه‌بَر و بعضاً به‌خاطر کثرت وجود فروشگاه‌ها در سطح شهرها غیرممکن است. برای همین بسیاری از متخصصان امر راهکارهایی نظیر بارکد قیمتی برای تمام کالاهای مشابه یا راهکارهایی مانند این را پیشنهاد داده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول