اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

روحانی: در مشکلات کشور از کاه، کوه ساختن هنر نیست

حسن روحانی گفت: کاه را کوه کردن در مشکلات کشور، هنر نیست و در طرف خودشان، کوه را کاه کردن هم اخلاقی نیست.

روحانی: در مشکلات کشور از کاه، کوه ساختن هنر نیست

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجّت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه امروز (چهارشنبه ۱۱ تیرماه) در جلسه هیأت دولت با تبریک میلاد امام رضا علیه‌السلام گفت: ما امام صادق را به عنوان موسس مکتب‌مان می‌شناسیم امّا رسمیت مذهب شیعه مربوط به دوران امام هشتم است. یعنی دورانی که در مرکز خلافت و حکومت آن زمان با وضوح و علنی از مذهب شیعه تجلیل می‌شد و خلیفه وقت هم در جلسات، لحنش طوری بود که از مذهب شیعه تجلیل می‌کرد. این اولین بار بود که در تاریخ اسلام بعد از وفات پیامبر و دوران امیرالمومنین چنین چیزی رخ می‌داد.

وی با بیان اینکه امام هشتم امام تدبیر بود، گفت: امام رضا(ع) علی رغم اینکه مایل نبود از مدینه سفر کند امّا این را پذیرفت و قبول کرد به دلیل آثار و مصالحی که برای دنیای اسلامی داشت. علی رغم اینکه ولایتعهدی را قبول نداشت اما به ظاهر پذیرفت. آن هم به خاطر مصالحی که برای دنیای اسلام داشت.

روحانی ادامه داد: این خیلی مهم است که ما پایان کار را ببینیم و در همه برنامه‌ریزی‌هایمان مصالح اصلی امت اسلام و ملت و جامعه‌مان همواره مد نظر باشد و سیره آن حضرت می‌تواند راهنمایی بسیار خوبی برای ما باشد.

روحانی با اشاره به ۱۲ تیر سالروز سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرباس توسط آمریکا گفت: این جنایت بسیار بزرگی بود که در تاریخ کشور ما به‌وقوع پیوست. اینکه یک نیروی نظامی به تعمد، آن هم در میدان جنگی که به ظاهر جنگ ما و عراق بود و آمریکا در ماه‌‌های آخر وارد این جنگ شده بود. بعد هم بگوید اشتباه کرده ‌بودیم ولی نه تنها عذرخواهی نکند بلکه مدال هم بدهد به کسی که هواپیما را سرنگون کرده و ۲۹۰ فرد بیگناه را به شهادت رسانده است.

عذرخواهی نکردن شیوه و اخلاق آمریکایی‌هاست

وی افزود: این شیوه و اخلاق آمریکایی‌هاست. این مسیری است که آن‌ها از آن روز تا امروز مد نظر داشته‌اند. وگرنه اگر یک دولت معمولی بود، حالا فرض می‌کنیم که آن‌ها اشتباهی هواپیمای ما را زده بودند، اگرچه چنین چیزی واقعیت ندارد، امّا بر فرض که اشتباه کرده بودند، لااقل عذرخواهی می‌کرد و فردی که هواپیما را زده بود محاکمه می‌کرد نه اینکه مدال بدهد.

سازمان ملل محل نمایشی بود برای شکست مجدد سیاسی آمریکا در برابر ایران

روحانی ادامه داد: امروز هم همین مسیر را متأسفانه شاهد هستیم و دیروز در سازمان ملل یک محل نمایشی بود برای شکست مجدد سیاسی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران.

روحانی با بیان اینکه در سه سال و نیمی که از زمان روی کار آمدن دولت کنونی آمریکا می‌گذرد، با بی‌قانونی و اقدامات ضد حقوق بشر این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران مواجه بوده‌ایم، گفت: ممکن است آمریکایی‌ها در محاسباتشان بگویند که در اقتصاد موفقیت‌هایی بدست آورده‌ایم و توانستیم ایران را تحت فشار مضاعف قرار دهیم، اما قطعاً از لحاظ سیاسی، حقوقی و اخلاقی در این مدّت بارها و بارها با شکست مواجه شده‌اند و دیروز هم باز نوعی شکست جدید برای آمریکایی‌ها بود.

وی خاطرنشان کرد: آنها در هفته های اخیر دو شکست را متحمل شده‌اند؛ یکی قطعنامه و پیش‌نویس قطعنامه که علیه ایران تهیه شد و همه آن‌هایی که در شورای امنیت فعال هستند به نحوی مخالفت کردند و آمریکایی‌‌ها در اینکه بتوانند زمینه‌ای را فراهم کنند، موفقیتی به‌دست نیاوردند.

غیر از خود آمریکا ۱۴ عضو دیگر همگی از برجام تعریف کردند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شکست دوم آمریکا، روز گذشته در صحنه شورای امنیت رخ داد، افزود: غیر از خود آمریکا ۱۴ عضو دیگر همگی از برجام تعریف و آن را تأیید و پشتیبانی کردند. یعنی آمریکا سه سال و نیم است تلاش می‌کنند برجام را در دنیا بشکند امّا بعد از سه سال و نیم باز که شورای امنیت تشکیل می‌شود ۱۴ عضو از برجام حمایت می‌کنند. از لحاظ اخلاقی و حقوقی هم معلوم است که آن‌ها همیشه با شکست مواجه شده‌اند.

روحانی ادامه داد: این نکته را تأکید می‌کنم که جمهوری اسلامی باز هم اعلام می‌کند هر روز و هر ساعتی که طرف مقابل ما حالا الان بگویم ۱+۴ حاضر باشند به تمام تعهدات خود در برجام عمل کنند، ما بلافاصله به طور کامل به تعهدات برجامی خود بر می‌گردیم.

وی یادآور شد: بعد از خروج آمریکا از برجام، ما یکسال تمام صبر کردیم و به تمام تعهدات عمل کردیم و اروپایی‌ها نتوانستند کاری از پیش ببرند. در سال دوم هم قدم به قدم پیش رفتیم و ۵ گام را برداشتیم و باز نتوانستند کاری بکنند. اگر همین فردا آن‌ها آماده شوند به همه تعهدات خود عمل کنند، ما هم همان روز به تعهدات عمل می‌کنیم.

آمریکا بخواهد به برجام ضربه سیاسی بزند ما تحمل نخواهیم کرد 

روحانی تصریح کرد: ایران در طول تاریخ مخصوصاً‌ بعد از پیروزی انقلاب به تعهد سیاسی و حقوقی و اخلاقی‌اش  پایبند بوده و امروز هم همینطور است. البته اگر آمریکا باز بخواهد به برجام ضربه بزند، که تا کنون ضربه‌اش به برجام اقتصادی بوده و ما در مقابل، برخی تعهدات را کنار گذاشتیم و تحمل کردیم، امّا اگر بخواهد به برجام ضربه سیاسی بزند ما تحمل نخواهیم کرد و اقدام قاطع خود را در این زمینه نشان می‌دهیم. همانطور که بارها به ۱+۴ گفته‌ایم، البته دوستان ما مثل روسیه و چین همواره مواضع سیاسی بسیار خوبی اتخاذ کرده‌اند و دیروز هم همینطور بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز جلسه ویدئو کنفرانسی رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برگزار خواهد شد، گفت: میزبان این جلسه ایران است و قرار بود در تهران یا یکی از شهرستان‌ها این نشست برگزار شود، امّا به خاطر مسائل بهداشتی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود.

تلاش دولت یازدهم و دوازدهم این بوده که به گفتمان خودش در برابر مردم پایبند باشد

وی ادامه داد: این هم نکته مهمی است که یکی از تلاش‌های دولت یازدهم و دوازدهم این بوده که همواره به گفتمان خودش در برابر مردم پایبند باشد. گفتمان ما از اول در داخل، اعتدال و در جهان، تعامل سازنده بوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این گفتمان دوبُعدی همواره مدنظر ما بوده و امروز هم هست، گفت: ما در داخل، افراط را نمی‌پسندیم، تندروی را نمی‌پسندیم و می‌دانیم به ضرر کشور خواهد بود. ما از همه دوستان درخواست می‌کنیم در این شرایط بسیار پیچیده و سختی که پیش آمده، راه وحدت، اتحاد، تعاون، مهربانی و برادری را برگزینیم؛ هم بین قوای سه گانه، ارکان کشور، نیروهای مسلّح و هم مردم، جناح‌ها و تفکرات مختلف.

روحانی ادامه داد: امروز روز وحدت و انسجام است و باید در کنار یکدیگر باشم. کاه را کوه کردن در مشکلات کشور، هنر نیست و در طرف خودشان، کوه را کاه کردن هم اخلاقی نیست.

وی با بیان اینکه کشور سختی‌ها و مشکلاتی دارد، یادآور شد: همه می‌دانیم در شرایط تحریم سخت و کرونا هستیم. همه می‌دانیم کرونا در صادرات، واردات، تجارت و مشاغل اثر گذاشته است، در حمل و نقل، گردشگری و سایر بخش‌ها اثر گذاشته است. دنیا هم با این مشکل مواجه است. کدام کشور را می‌شناسید که  تحت تأثیر کرونا قرار نگرفته باشد؟

روحانی ادامه داد: کرونا تنها یک بیماری نیست که سلامتی را تهدید می‌کند، ‌بلکه  جامعه،‌ اقتصاد و سبک زندگی را تهدید می‌کند. کرونا بیماری ویژه و خاصی است. همه دنیا با آن درگیر است و جمهوری اسلامی هم تا امروز به خوبی با آن مواجهه کرده است، بویژه کادر درمان ما با همه توان، شبانه‌روز فداکاری کرده‌اند و در این شرایط سخت ما باید مراقبت کنیم اعتدال و میانه‌روی را همواره مدنظر داشته باشیم.

رئیس‌جمهور با یادآوری آیه ۹۷ سوره مبارکه حِجر (وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّکَ یَضِیقُ صَدْرُکَ بِمَا یَقُولُونَ) گفت: قرآن خطاب به پیغمبر می‌فرماید ما می‌دانیم به خاطر حرف‌های ناصواب و غیرمنصفانه‌ای که در برابر تو می‌زنند، دلگیر می‌شوی. حالا او که پیغمبر بوده با آن عظمت؛ وقتی حرف‌های نابجا را می‌شنیده، دلش می‌گرفته است. خدا می‌فرماید ما این را می‌دانیم، ولی به عبادت و تسبیح بپرداز و سجده کن تا ما گره دل تو را باز کنیم.

روحانی در همین زمینه افزود: ما می‌دانیم گروهی که در صحنه تلاش می‌کنند، وقتی حرف ناروایی می‌شنوند در آنها تأثیر می‌گذارد اما در برابر حرف ناروا باید به خدا پناه ببریم، کنار حق برویم و از او استمداد بطلبیم و بدانیم امروز روز تحمل و کار است. هم باید کار و تلاش کنیم و هم تحمل؛ این مربوط به بخش اعتدال. در بخش تعامل سازنده ما از آغاز تا کنون از این گفتمان سود فراوانی برده‌ایم، یکی از آن‌ها، همکاری و وحدتی است که با کشورهای مختلف داریم.

یکی از مهم‌ترین عرصه‌های همکاری بین‌المللی برجام بود 

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عرصه‌های همکاری بین‌المللی بین ایران و سایر کشورها، برجام بود که می‌توانست به نفع جامعه ما و جهان و منطقه باشد، گفت: برای مدتی هم ثمرات خود را نشان داد و در سال‌های ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ آثارش را دیدیم. حالا عده‌ای نتوانستند تحمل کنند، مثل صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه که از اول هم عصبانی بودند از این توافق و شب خوابشان نمی‌برد. تندهای آمریکا هم همینطور؛ این‌ها بهم گره خوردند و یک آدم ناتوان از لحاظ مهارت‌های سیاسی روی کار آمد و توانستند روی او تأثیر بگذارند و از برجام جدا شد و به آن لطمه زد. الان هم سه سال ونیم است که دارد ادامه می‌دهد.

روحانی با بیان اینکه ما در کنار برجام توافقات و همکاری‌های بسیار خوبی در منطقه داشته‌ایم، گفت: یکی از این توافقات، کاری بوده که ایران، روسیه و ترکیه راجع به سوریه انجام دادند. آمریکایی‌ها همواره دنبال اخلال در روابط دولت و ملت در سوریه هستند و فشار اقتصادی و امتنی به این کشور آورده‌اند و حمایت مستقیم و غیر مستقیم از داعش داشته‌اند. امّا ما در کنار دو کشور دیگر همواره  به دنبال صلح، امنیت و مبارزه با تروریزم و احیای آزادی بیشتر بودیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما کارهای دیگری هم در منطقه انجام داده‌ایم. روابط سه‌جانبه‌ای بین ایران، روسیه و آذربایجان برقرار شده که آخر سال گذشته باید اجلاس می‌داشتیم که به خاطر این ویروس، برگزار نشد. همچنین روابطی که با اوراسیا برقرار است، از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است.

وی با اشاره به روابط سه‌جانبه  ایران، افغانستان و هند گفت: با کشورهای اطراف دریای خزر هم روابطی داشته‌ایم و توافقاتی حاصل شده است. همچنین روابط با کشورهای جنوبی و روابط نزدیک‌تر با عراق. این تعامل سازنده مسیری بوده که توانسته راه را برای همکاری ما با کشورهای منطقه و جهان هموار کند.

روحانی ادامه داد: یکمی از آثار تعامل سازنده، همین روابط خوبی است که با روسیه و چین داریم. شما می‌بینید روابط ما با این دو کشور با گذشته متفاوت است و امروز به‌هم نزدیک تر هستیم و در کنار هم در مسائل منطقه و جهان قرار می‌گیریم.

وی تصریح کرد: ما همواره به گفتمان خود که از سال ۹۲ آن را اعلام کردیم، ایستاه‌ایم و تا آخر هم خواهیم ایستاد، یعنی اعتدال و تعامل سازنده.

روحانی با بیان اینکه طبیعی است این ایام با مشکلاتی مواجه باشیم،‌به مشکل مسکن و اجاره‌بها اشاره کرد و گفت: این موضوع، فشار زیادی به مردم وارد کرد که ما اولین قدم را در ستاد ملی کرونا برداشتیم و چارچوبی را برای اجاره بها در تهران و سایر شهرهای کشور برداشتیم. این قدم اول بود، قدم اصلی و مهمی که شروع شده و وزارت مسکن در این زمینه بسیار فعال است، این است که بتوانیم زمین کافی به قیمت ارزان برای شهرک‌سازی در اختیار قرار دهیم، همچنین کسانی که می‌خواهند مسکن در اختیار داشته باشند یا با قیمت بسیار کم یا مجانی در اختیارشان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه بخش بزرگ مسکن مربوط به زمین است، گفت: طی یکی دو سال اخیر درمجحموع ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم در اختیار خانه اولی‌ها قرار گرفته است. زمینه‌های ۳۳۰ هزار واحد دیگر دارد فراهم می‌شود تا مردم صاحب مسکن شوند. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: تلاش ما این است که وزارت مسکن بتواند تا پایان دولت ۵۰۰ هزار واحد آماده و تحویل دهد. تلاش این است که بنیاد مسکن تا پایان دولت ۲۰۰ هزار واحد برای روستائیان آماده کند.

وی با بیان اینکه مردم ما می‌دانند در این دو سه سال اخیر به خاطر سیل و زلزله حدود ۲۰۰ هزار واحد را کامل ساختیم یا کامل مرمت کردیم، گفت: یک میلیون و سیصد هزار واحد نیمه‌کاره که به طور سفت‌کاری در بیابان ریخته شده بود را هم تکمیل و تحویل دادیم.

روحانی در ادامه گفت: آن‌هایی که در گوشه و کنار، می‌گویند دولت یازدهم و دوازدهم چکار کرده، این آمار و ارقام پیش روست که ما چقدر واحد مسکونی در اختیار مردم قرار داده‌ایم و امروز تلاش می کنیم برای واحدهای مسکونی بیشتر و این کارها ادامه دارد.

وی افزود: نکته بعد مربوط به کالاهای مورد نیاز مردم است که در این زمینه سه قدم مهم باید برداشته شود. اول تأمین ریال و ارز برای ساخت کالا است. یعنی برای مواد اولیه کارخانجات یا محصول و نهاده‌هایی که باید وارد شود.

روحانی با بیان اینکه بانک مرکزی در این زمینه قدم‌های بسیار مهمی برای تأمین ارز برداشته است، گفت: سازمان برنامه و بودجه کار بزرگی برای تأمین ریال انجام داده و در هفته جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم و طرح‌های عمرانی پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: اینکه دولت در شرایط کرونا و فشار اقتصادی در یک هفته قادر است ده هزار میلیادر تومان غیر از مخارج معمولی مثل حقوق و یارانه پرداخت کند، بسیار مهم است. 

روحانی با بیان اینکه امسال خرید گندم ما بهتر از سال گذشته است، افزود: گندمی که تا امروز خرید کرده‌ایم هشت و نیم درصد بیشتر از سال گذشته است. بیش از ۹۶ درصد پول گندمی که تا امروز خرید کرده ایم، پرداخت شده و در این زمینه به‌ر‌وز هستیم و داریم تسویه می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در صنعت هم حرکت خوبی شروع شده، گفت: در برخی کالاها ۳۰ درصد و در برخی کالاها ۴۰ درصد و در برخی دیگر ۱۰۰ درصد افزایش محصول داشته‌ایم و این مربوط به سه ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است. پس حرکت حرکتی است که برای تولید انجام می‌گیرد.

روحانی ادامه داد: اینکه یکدفعه وسط تحریم اعلام می‌شود در تولید آهن اسفنجی رتبه اول می‌شویم، بسیار مهم است. اینکه در یک هفته اعلام می‌کنیم یک طرح مهم مربوط به انرژی حدود یک و نیم میلیارد دلار داریم طرح گوره به جاسک را اجرا می‌کنیم. مسئله کمی نیست. این بحث یک میلیون دلار، ده میلیون دلار نیست، حدود یک و نیم میلارد دلار است. این کار بزرگی است و عده‌ای گویی این واقعیت‌های آشکار را نمی‌بییند که هر هفته طرح‌های بزرگ را افتتاح می‌کنیم. همین فردا نزدیک ده هزار پروژه افتتاح می‌شود و هفته‌های بعد هم همینطور.

وی افزود: البته علی رغم همه تلاش‌ها، شرایط شرایط سهل نیست. شرایط کرونا و تحریم است. امّا مردم بدانند ما همه توان را به کار خواهیم گرفت و تا جایی که در توان ماست کار می‌کنیم.

روحانی با اشاره به جلسه امروز هیأت دولت گفت: از برخی وزرا گله کردیم که چرا وامی که بنا بوده به مشاغل آسیب دیده در کرونا تخصیص داده شود در پرداخت آن تأخیر شده است. قرار شد جبران شود و این وام به کسب و کارهای صدمه دیده تعلق گیرد.

وی افزود: در هر صورت کار و تلاش ادامه دارد، امّا در عین حال مشکلاتی هم ممکن است باشد که مردم باید دست به دست هم بدهند تا از این مشکلات عبور کنیم.

روحانی در بخش پایانی بیانات خود با بیان اینکه در داستان کرونا ما موفقیت‌های بسیار بزرگی هم در مهار و هم در درمان و در اختیار گذاشتن امکانات به‌دست آوردیم، گفت: با این حال همواره بر این مسئله تأکید کرده‌ایم که وجود اجتماعات خطر بزرگ برای ماست.

وی افزود: خدمت مردم بسیار عزیز و بزرگوار ایران عرض می‌کنم ما با ویروسی مواجه هستیم که تا امروز درمان قطعی و واکسن ندارد، زمان پایان آن هم مشخص نیست، ممکن است تا آخر سال گرفتار آن باشیم، ممکن است سال دیگر هم این ویروس حضور داشته باشد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ممکن است پاییز سختی در انتطار دنیا باشد.

روحانی با بیان اینکه تنها راه این است که سبک زندگی‌مان را تغییر دهیم، گفت: قبلاً‌وقتی به هم می‌رسیدیم، دست می‌دادیم، امّا الان و تا زمانی که این ویروس حضور دارد، نمی‌توانیم. قبلاً کنار هم نمی‌نشستیم و گفت‌وگو می‌کریم، اما الان نمی‌توانیم. باید فاصله را حفظ کنیم و دست‌مان را به طور مرتب بشوریم.

وی افزود: باید در اجتماع از ماسک استفاده کنیم و در حمل و نقل، مراقبت‌های لازم را انجام دهیم. راه دومی وجود ندارد جز اینکه همه ما مرقبت‌های بهداشتی را رعایت کنیم. اگر عروسی و عزای ما و مهمانی و گردهمایی ما مثل سابق باشد، با مشکل مواجه می‌شویم و مردم خسارت می‌بینند.

روحانی با بیان اینکه از هفته آتی امکاناتی را برای تصمیم‌گیری در اختیار استان‌ها قرار خواهمی داد، گفت: این اختیارات برای آن است که استان‌هایی که وضعیت قرمز دارند، راحت تر بتوانند محدودیت‌‌هایی را وضع کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به حادثه دردناک شب گذشته در یک مرکز درمانی در تهران گفت: متأسفانه عده‌ای از مردم عزیز و کادر درمان ما جان عزیز خود را از دست دادند که خدمت همه خانواده‌ها تسلیت عرض می‌کنم و برای مصدومین آرزوی شفای عاجل دارم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول