اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

قتل «رومینا» محصول فقر عاطفی است

استاد روان شناسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بی توجهی به حقوق عاطفی در خانواده گسست ایجاد می کند،گفت:بین رومینا، پدر و مادرش گسست شدیدی ایجاد شده بود و پدر و مادر رومینا محبوب وی نبودند و این بخاطر فقر عاطفی بوده است.

قتل «رومینا» محصول فقر عاطفی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، غلامعلی افروز استاد روان شناسی دانشگاه تهران در نشست علمی و تخصصی جامعه شناسی ،روانشناختی و تربیتی خشونت خانگی و راهکارهای تربیتی در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انسان تکریم طلب و تحقیر ستیز آفریده است،بیان داشت: باید ترغیب پذیری باشد نه تهدید پذیری ؛ضمن اینکه زبان تخریب انسان را کوچک می کند.

وی ادامه داد:بکار بردن واژه‌ای عاطفی مانند دوست دارم به فرزندان بسیار موثر است و حتی تعارف آن را دوست دارند.

این استاد روانشناسی افزود: اگر نیازهای عاطفی تامین نشود و تعارضات بیشتر شود شاهد  رفتارهای خشونت آمیز خواهیم بود.

افروز  با اشاره به اینکه غفلت از حاکمیت آرامش در خانواده باعث خشونت و تعارضات روانی می‌شود،گفت: واژه های انضباطی مشکلات را بیشتر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه حقوق عاطفی از حقوق فطری و شرعی مهمتر است، افزود: باید در خانواده حقوق عاطفی حاکم باشد و آرامش در خانواده وجود داشته باشد.

 استاد روانشناسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد:کلافگی فکری، حاکمیت واژه های انضباطی ،افزایش دافعه های روانی در خانواده از عوامل ایجاد  خشونت است.

افروز با اشاره به پیامدهای منفی استفاده از اینستاگرام، تصریح کرد: در کانادا در اینستاگرام صدها هزار قربانی  شده اند و این فضای چند لبه است.چون رایگان است و تصویری دارد کشش جنسی را بسیار زیاد می کند و قربانی می گیرد.

وی با اشاره به حادثه قتل رومینا،بیان داشت: پدر دچار غفلت شد و واکنش نشان داد و این بخاطر فقر عاطفی است.در خانواده ای که مادر منفعل است و پدر دیکتاتور و مهارت ارتباطی وجود ندارد.

استاد روانشناسی دانشگاه تهران با اشاره به راهکارهای ایجاد آرامش در خانواده، متذکر شد: باید مهارتهای ارتباطی را غنی کنیم و با ویژگی انسانهای دل آرام متصل باشیم.

افروز با تاکید بر اینکه خانواده آنها نهادی است که فطری،بی بدیل و جاودانه است،افزود:در دنیا همه نهادها برای تحکیم خانواده است.دنیا دنیای خانواده محور است.

استاد روانشناسی دانشگاه تهران یادآور شد: بنده پیشنهاد کردم وزارت خانواده تشکیل شود و یک ضرورت ‌ملی است ؛ در خانواده مادر باغبان و پدر سنگربان هستند. اگر باغبان خانواده دل مرده باشد خانواده آسیب می بیند.

وی با اشاره به اینکه نتیجه این دلمردکی در باغبان خانواده باعث افسردگی فرزندان و خانه گریزی می شود، ادامه داد: خانواده کانون محبوبان است و  فرزندان حق دارند که پدر و مادر خود را دوست داشته باشند.

استاد روانشناسی دانشگاه تهران یاد آور شد: رومینا حق داشت پدرش را دوست داشته باشد اما دوست نداشت.

افروز با انتقاد از افرادی که موضوع گسست نسل ها را مطرح می کنند،اظهار داشت:گسست ،گسست مادی و زیستی است اما اگر گسست عاطفی شد خطرناک است و اگر به حقوق عاطفی توجه نکنیم گسست ایجاد می شود.

وی اضافه کرد:گسست بین رومینا و پدر و مادرش به صورت شدید ایجاد شده بود و وقتی خلأ عاطفی باشد گسست ایجاد می شود.

استاد روان شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه اعتیاد در فناوری ها بخاطر گسست عاطفی است،افزود:اگر پد و مادر محبوب  فرزندان شود خشونت خانواده معنا ندارد ؛بنابراین برای اینکه پد و مادر محبوب فرزندان شوند و حقوق عاطفی آنها تامین شود چاره ای نداریم که محبوب فرزندان شویم.

افروز با اشاره به اینکه لازم است آمیزه ای از عطوفت ،منطق و استواری  در خانواده وجود داشته باشد،گفت: باید به همه نیازهای روانی،عاطفی شناختی و زیستی بچه ها توجه کنیم و بدون منتو توقع نیازهای آنها را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه فرزندان حق دارند که یقین داشته باشند  پدر و مادر عاشق یکدیگر هستند،گفت:نشاط باغبان خانواده یعنی مادر بر عهده پدر است و پدر بدون باغبان نمی تواند خانواده را اداره کند.

استاد روانشناسی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه لازمه تبدیل خانواده به کانون محبوبان،تصریح کرد:باید خودمان را به مولفه های دل آرامی و آرامش آفرینی منصف کنیم.

افروز با بیان اینکه باید جاذبه های کلامی را در خانواده بیشتر کنیم،خاطرنشان کرد:باید ۷صفت شامل مثبت اندیشی، امید آفرینی، نزدیک کردن قلوب،بخشش، تلاش کردن، خیرخواهی  و توکل را در خانواده بیشتر کنیم.

وی اضافه کرد: پدر موفق کسی است که اول مادر را محبوب می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول