اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

هدایت استارتاپ‌ها به بازار سرمایه و بورس؛ شتاب‌دهنده جهش تولید

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: هدایت استارتاپ‌ها به بازار سرمایه و بورس عامل شتاب‌دهنده به جهش تولید است.

هدایت استارتاپ‌ها به بازار سرمایه و بورس؛ شتاب‌دهنده جهش تولید

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به ضرورت حمایت از ورود استارتاپ‌ها و شرکت‌های استارتاپی به بورس گفت: در سال‌های اخیر بخشی از سرمایه‌های انسانی متخصص کشور به حضور در شرکت‌های دانش‌بنیان سوق پیدا کرده‌اند و توجه به استارت‌آپ‌های نوپا و بهره‌گیری از تجارت دیگر جوامع در چارچوب هدایت استارتاپ‌های موفق  بازارهای سرمایه می‌تواند زمینه رشد اقتصاد با بهره گیری از این قابلیت‌ها را در سال جهش تولید فراهم آورد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر استارتآپ‌ها بر اقتصاد ملی، در سال جهش تولید، گفت: ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه و بورس از چند جهت حائز اهمیت است؛ اول اینکه نامگذاری سال 99 بنام جهش تولید که نقش قطب نما را برای ما دارد، گواه این مطلب است که بسیار بیشتر از سال رونق تولید باید تلاش و جهش داشته باشیم. ثانیا رویکرد درونزایی و برونگرایی که در اسناد بالا دستی تاکید شده، جهت گیری اقتصاد و تولید ملی را در سال جهش تولید به ما می‌نمایاند.

وی معتقد است بین‌المللی‌سازی و توسعه استارت‌آپ‌ها در سطح جهانی باید در هسته اولیه تولد یک استارآپ ایرانی قرار داشته باشد، همچنین حرکت برروی مرزهای دانش برای رشد و جهش تولید، بهره‌وری در عرصه تولید و خدمت‌دهی نوین و فرصت رقابت در سطوح جهانی را فراهم می‌کند.

عسکری با اشاره به نمادهای سبز بورس در ابتدای سال 99، درباره ورود استارت‌آپ‌ها به بورس، توضیح داد: در شرایط فعلی اقتصاد که روزهای سختی بر کسب وکارها می گذرد هدایت استارتاپ‌ها به بازار سرمایه حلقه‌مفقوده جهش تولید خواهد بود.

ورود استارت‌آپ‌ها به بورس؛ نشان دهنده بلوغ کسب و کارهای نوین

وی ورود استارت‌آپ‌ها به بورس را نشان دهنده بلوغ کسب و کارهای نوین دانست و افزود: در این مسیر باید مراقب دو اتفاق بود؛ نخست هیجانی که در بازار سرمایه ایجاد می‌شود، به مثابه حبابی نباشد که با ترکیدن آن اکوسیستم استارت‌آپ‌ها تضعیف شود. دوم اینکه واکنش پرهیجان و ذوق زده دولت را به همراه نداشته باشد چون دولت صرفا باید در جایگاه ناظر ظاهر شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ورود مطلوب به بورس جنبه‌های مثبت فراوانی را در سال جهش تولید دارا است، توضیح داد: اول اینکه سرمایه‌گذارانی که نسبت به شفافیت سرمایه گذاری در افق این اکوسیستم مردد بودند را خوشبین به سرمایه‌گذاری می کند و در وهله بعدی ثروت نامشهود کارآفرینانی که تا به‌حال روی کاغذ بوده را به دارایی مشخص، تبدیل می‌کند، بنابراین بخشی از ثروت کارآفرینان به آن‌ها بازگشته و موجب می‌شود دیگر کارآفرینان استارت‌آپی نیز برای ورود به بورس ترغیب شوند.

به گفته وی جهش رشد این استارت‌آپ‌ها و رسته صنایع و مشاغل مرتبط باعث به‌وجود آمدن موج‌های بعدی، بازگشت امید و سرمایه به اکوسیستم استارت‌آپی خواهد شد.

عسکری در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در شرایط سخت تحریمی، ورود استارت‌آ‌پها به بورس چه دستاوردهایی را به همراه خواهد داشت؟ مطرح کرد: تحریم برای استارت‌آپ‌های جوان ایرانی به مثابه دو روی یک سکه است. از سویی محدودکننده است و از سویی دیگر آغاز فصلی نو برای رشد و شکوفایی. سن استارت‌آپ‌های ایرانی طولانی نیست اما در همین مدت کوتاه موفقیت‌های بزرگی به‌خصوص برای برخی کسب و کارهای اینترنتی حاصل شده.

استارتاپ‌ها در مقابله با تهدیدات اقتصادی غرب در خط مقدم جبهه اقتصادی هستند

وی ادامه داد: باید بپذیریم ما فقط تحریم نیستیم بلکه در حال نزاع با جنگ افزارهای اقتصادی آمریکا هستیم، در این شرایط کسب و کارهای نوین و استارتاپ‌ها در مقابله با تهدیدات اقتصادی غرب در خط مقدم جبهه اقتصادی هستند. استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های‌های فناورانه و دانش بنیان به‌دلیل اینکه در مرزهای دانش قرار دارند می‌توانند با ارائه خدمات مطلوب، برای اقتصاد ایران ارزش‌افزوده فراوانی ایجاد کنند.

نمایان شدن حلقه‌های گمشده فراوان با پیوند استارت‌آپ‌ها به بورس

همچنین از آنجا که هدفگذاری رشد 8 درصد اقتصادی که در برنامه‌های متعدد 5 ساله گنجانده شده  و نرخ پایین رشد اقتصادی در دولت های اخیر، همه ما را وادار می کند که با همت بیشتر به سمت جبران پیش برویم. استارت‌آپ‌ها به‌دلیل داشتن ابزار قدرتمند دانش و ماهیت ذاتی ارائه خدمات گسترده و ارزان، می توانند نقش قابل‌توجهی در رفع شرایط سخت و ظالمانه تحریم داشته باشند. با پیوند استارت‌آپ‌ها به بورس، حلقه‌های گمشده فراوانی، نمایان خواهد شد.

تروریسم اقتصادی در حوزه استارت‌آپ‌ها جدی است

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه تروریسم اقتصادی در حوزه استارت‌آپ‌ها تا چه میزان جدی است، توضیح داد: بدلیل اینکه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر از سایر کسب و کارها از فناوری‍های روز دنیا بهره می برند، بعضا در معرض تحریم های انتقال دانش و فناوری قرار دارند. به‌طور مثال در استارت‌آپ‌های نرم افزاری مبتنی بر تهیه نقشه، شرکت بزرگی چون "گوگل" محدودیت برای استارت‌آپ‌های ایرانی اعمال کرده است، بنابراین کار آن ها سخت و پرهزینه خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: از سویی دیگر برای تامین منابع مالی از محل های بین المللی نیز استارت آپهای داخلی با محدودیت مواجه هستند. در چنین شرایطی گزینه تامین منابع از وجوه داخلی گزینه جایگزین و موثر است. حال اگر بتوانیم این تروریسم اقتصادی را به مثابه فرصت بدانیم، می‌توانیم از خروج منابع مادی و سرمایه انسانی از کشور جلوگیری کنیم.

وی درباره اینکه بورس چقدر می تواند در هدایت صحیح نقدینگی برای رشد استارت آپها حرکت کند، مطرح کرد: در روزهایی که جهان با بحران نفت، کرونا، و رکود مواجه است و در کشور شاهد کاهش سود بانکی هستیم، شاخص بورس ایران مثبت است. از این جذابیت باید برای جذب نقدینگی سرگردان جامعه برای سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی شرکتهای استارت‌آپی بهره ببریم تا ازاین طریق میزان اشتغال را برای آحاد جامعه بهبود ببخشیم، البته با ملاحظاتی که به بخشی از آن قبلتر اشاره شد برای تثبیت این روند بورس به آرامش، آموزش و شفافیت نیاز دارد.

به گفته عسکری همچنین با توجه به روند ورود سرمایه‌گذاران به بورس و افزایش نقدینگی در این بازار امسال زمان بسیار مناسبی برای ورود موفقترین استارت‌آپ‌های نسل اولی به بورس است.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با ورود استارت‌آپ‌ها به بورس می‌توانیم امید داشته باشیم که در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه، شرکت‌های استارآپی با مقیاس منطقه‌ای خواهیم داشت، توضیح داد: هم اکنون یکی از سایت‌های تجارت الکترونیک ایرانی در بین 10 استارت‌آپ پربیننده در غرب آسیا و خاورمیانه است. توجه داشته باشید که حوزه تمدنی ایران را 400میلیون جمعیت فرا گرفته‌اند که عمدتا در پیرامون ما هستند. به یقین با تامین منابع و سرمایه گذاری صحیح‌تر، این روند متحول و دگرگون خواهد شد. گزارش‌هایی موجود است که کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس در سال‌های اخیر مبالغ بسیار زیادی برای استارت‌آپ‌های خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند، برای پیشتازی در این موضوع می بایست جدی تر وارد عمل شویم.

اثرات ورود استارت‌آپ‌ها به بورس چیست؟

این نماینده مجلس درباره اثرات ورود این استارت‌آپ‌ها به بورس، بیان کرد: اولین تاثیری که عرضه این شرکت‌ها در بورس خواهد داشت بازگشت بنیانگذاران این شرکت‌ها در شکل سرمایه‌گذار نسل بعدی استارت‌آپ‌ها و انتقال تجربه برای شروع استارت‌آپ‌های جدید است. از طرفی شفایت و بلوغ مالی این شرکت‌ها می‌تواند به رشد این اکوسیستم کمک کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ورود این شرکت‌ها به بورس باعث تسهیل در فراهم شدن سرمایه و رشد آنها می‌شود، گفت: این مهم نتایجی همچون اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم به‌ویژه برای قشر تحصیل‌کرده و متخصص، جلوگیری از فرار مغزها یا حتی بازگشت بسیاری از نخبگان به ایران، ایجاد امید در نسل بعدی و تشویق به کارآفرینی به عنوان قوه محرکه اقتصاد، تأثیر جدی در تمرکززدایی اقتصادی دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول