اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

هنوز می‌شود روی اروپا حساب باز کرد!/ برجام مانع تحریم ایران شده است

روزنامه اعتماد در مطلب نوشته است: برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت تاکنون توانسته‌اند مانع از بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شوند و همین مسیر باید در ادامه نیز تداوم پیدا کند.

هنوز می‌شود روی اروپا حساب باز کرد!/ برجام مانع تحریم ایران شده است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «چشم‌انداز تمدید تحریم» در تلاش است حتی پس از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از سوی تروئیکای اروپا به مخاطب خود القا کند که هنوز می‌شود روی اروپا حساب باز کرد. این مطلب در حالی است که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در گفتگو با روزنامه ایران که امروز در صفحه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس منتشر شده صراحتا اعلام می‌کند حرف و عمل اروپایی‌ها یکی نبود! حال سوال اینجاست که اصرار روزنامه‌های جریان اصلاح‌طلب بر اینکه می‌توان روی چشم‌آبی‌ها حساب باز کرد از چه منطقی پیروی می‌کند؟

نکته جالب توجه دیگر این مطلب تأکید نگارنده به تداوم مذاکره با چین و روسیه است؛ دو کشوری که همواره نگاه جریان اصلاح‌طلب کشور به آنها منفی بود و ارتباط با آنها را برای کشور زیان‌بار عنوان می‌کردند. البته این چرخش به سمت شرق بعد از چرخش دولت و عقد قرارداد با کشور چین قابل پیش‌بینی بود.

نکته پایانی این مطلب هم که نباید از آن مغفول ماند شاه‌بیت پایانی مطلب است؛ آنجا که نویسنده نوشته است: برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت تاکنون توانسته‌اند مانع از بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شوند و همین مسیر باید در ادامه نیز تداوم پیدا کند. جالب اینجاست پس از عقد برجام و حتی پیش از خروج آمریکا از این معاهده نیز تحریم‌های جدید جمهوری اسلامی را هرف گرفته است؛ چندین فرد و شرکت در این مدت به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

مهمترین بخش‌های این مطلب در ادامه از نظر شما می‌گذرد.

در هفته‌های اخیر تلاش‌های ایالات متحده شدت گرفته و دولت امریکا اعلام کرده است که اگر دیگر کشورها با واشنگتن در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران همکاری نکنند، کاخ سفید مستقلا اقدام به استفاده از مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهد کرد.

شواهد و ظواهر نشان می‌دهد که به‌رغم تلاش ایالات متحده برای تمدید تحریم‌ها، احتمال شکست خوردن کاخ سفید در این مسیر بسیار بیشتر از احتمال پیروزی آن است. از یک سو این احتمال وجود دارد که امریکایی‌ها نتوانند 8 کشور از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را با خود همراه کنند و به تبع آن در تصویب قطعنامه‌ای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران ناکام بمانند. از دیگر سو حتی اگر امریکا بتواند همراهی 8 عضو دیگر از شورای امنیت را در مسیر تمدید تحریم تسلیحات متعارف علیه ایران جلب کند، آنگاه با مخالفت دو کشور چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم و دارای حق وتو در شورای امنیت روبه‌رو خواهد شد و طرح آنها راه به جایی نخواهد برد.

پیرامون ادعای امریکا در خصوص حق این کشور برای استفاده از مکانیسم ماشه نیز باید تصریح کرد که هرچند از نظر حقوقی امکان پیشبرد این موضوع از سوی دولت امریکا وجود ندارد، اما این احتمال مطرح است که امریکا به ‌طور یک‌جانبه و بدون ارایه استدلال‌های حقوقی بخواهد در این راستا اقدام کند. پیش‌تر چین و روسیه اعلام کرده بودند که امریکا حق ندارد در حالی که از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده از مکانیسم‌های درون این توافق بهره ببرد و مسوول سیاست خارجی اتحادیه نیز با بیان همین مساله موضع اروپا را در مخالفت با تفسیر حقوقی امریکا در راستای استفاده از مکانیسم ماشه به منظور بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطرح کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی باید با احتیاط اهمیت عمل کند. بسیار مهم است که با توجه به سیاست‌های ایالات متحده، مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی ادامه پیدا کند و ایران بکوشد تا اختلاف میان دو سوی آتلانتیک بر سر توافق هسته‌ای به اجماع برای نابودی توافق هسته‌ای بدل نشود.
جدا کردن اروپا از امریکا امری لازم و ضروری است و نباید کاری کرد اروپایی‌ها نیز همسو با امریکا اقدام به افزایش فشار بر ایران کنند. در این مسیر، مذاکرات و همکاری‌‌ها با پکن و مسکو به عنوان کشورهایی که مواضعی نزدیک به ایران دارند نیز باید تداوم یابد و سیاست‌هایی اتخاذ شود که بتوانند بهترین نتیجه را در عرصه بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.
برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت تاکنون توانسته‌اند مانع از بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شوند و همین مسیر باید در ادامه نیز تداوم پیدا کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول