اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

رئیس فدراسیون تنیس: نه پول داریم نه زمین/ قبل از المپیکی شدن باید از دسته چهار رها شویم

رئیس فدراسیون تنیس گفت: فدراسیون با کمبود شدید اعتبارات مواجه بوده و هیچ زمینی هم در اختیارش نیست.

رئیس فدراسیون تنیس: نه پول داریم نه زمین/ قبل از المپیکی شدن باید از دسته چهار رها شویم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، حال تنیس ایران خوب نیست، این جمله‌ای بود که داود عزیزی، رئیس یک ماهه فدراسیون در مجمع انتخاباتی اعلام کرد. جمله‌ای که کاملا درست و ملموس بوده و اهالی تنیس نیز به خوبی آن را لمس کرده‌اند. این رشته در چند سال گذشته نتوانسته از پتانسیل و دارایی‌های خود به خوبی استفاده کند و هر روز درجا زده و رو به پسرفت است، تا جایی تیم ملی‌ تنیس به دسته چهارم دیویس کاپ سقوط کرده و هیچ آینده‌ای برای آن تعریف نشده است.

همه اینها یک دلیل دارد و آن هم مدیریت ضعیف در سال‌های گذشته بوده است؛ مدیریتی که برنامه‌ای برای پیشرفت این رشته نداشته و تنها به روزمره گی بسنده کرده است. زمین‌ها و امکاناتی که در اختیار تنیس بوده از دست رفته و طبق اعلام عزیزی، دیگر هیچ زمینی در اختیار فدراسیون نیست و از لحاظ بودجه‌ای هم مشکل دارد.

 زمانی زمین‌های تنیس آزادی، انقلاب و استقلال همه در اختیار فدراسیون بودند، اما حالا چیزی در کار نیست. اگر تنیس از امکانات خودش به خوبی استفاده می‌کرد، به استعدادها بها می‌داد و آنها را حمایت می‌کرد، الان شرایطش این گونه نبود.

البته در این بین و شرایط به وجود آمده وزارت ورزش نیز کم مقصر نبوده است. فدراسیون تنیس حدود 20 ماه با سرپرست اداره می‌شد و برنامه مدونی برای آن وجود نداشت و درگیری‌های مسئولان وزارتخانه با رئیس سابق فدراسیون هم دودش تنها در چشم تنیس و تنیسورها رفته است.

با تمام این موارد و روزهای تیره ای که تنیس پشت سرگذاشت، سرانجام پس از حدود 20 ماه که فدراسیون با سرپرست اداره می‌شد، 11 خرداد ماه بود که انتخابات برگزار شد و داود عزیزی که پیش از این مدیر­کل دفتر امور مجلس وزارت ورزش و جوانان بود، توانست اکثریت آرا را کسب کرده و به عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب شود.

برهمین اساس خبرگزاری فارس گفت‌وگویی را در مورد شرایط تنیس کشور با وی انجام داده است که در زیر می‌خوانید:

* هیچ امکانات سخت افزاری در اختیار فدراسیون نیست

* با کمبود شدید اعتبارات روبرو هستیم

* رشد همگانی کردن تنیس مهم است

*6500 تنیسور بیمه شده داریم که آمار خوبی نیست

*کمیته فنی در مورد تیم ملی و سرمربی آن تصمیم می‌گیرد

* قبل از المپیکی شدن باید خودمان را از دسته 4 نجات دهیم

* حدود یک ماه از ریاست شما در فدراسیون سپری شد، در این مدت کار چطور بود؟

بله 11 خردادماه انتخابات برگزار شد. طی بررسی هایی که انجام دادم و طی شناختی که از فدراسیون گذشته داشتم، انتصاب مانند دبیر و خزانه دار را داشتیم و بازرس فدراسیون نیز از سوی وزارت ورزش و جوانان مشخص شد. به هرحال با توجه به وضعیت کرونای که الان در آن قرار داریم و فدراسیون جهانی هم مسابقات را به حالت تعلیق درآورده است، طی درخواست مکتوب از فدراسیون پزشکی ورزشی که متولی مبارزه با ویروس کرونا در ورزش است، خواستیم که پروتکل ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را برای برگزاری رقابت‌ها به ما اعلام کند. هر زمانی که ستاد کرونا اجازه دهد مسابقات خود از جمله جام حذفی را برگزار خواهیم کرد.

* در شرایطی فدراسیون را تحویل گرفتید که ظاهرا وضعیت مالی خوبی ندارد؟ چطور می خواهید با این شرایط کنار بیایید؟

بله همانطور که گفتید متاسفانه فدراسیون با کمبود شدید اعتبارات مواجه است. برهمین اساس با وزیر ورزش جلسه داشتم و با او صحبت کردم. فدراسیون امکانات سخت افزاری خود را ازدست داده و این موارد را به اطلاع وزیر و همچنین کریمی، مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز رساندم که بخشی از این سخت افزارها مانند زمین‌ها به فدراسیون به عنوان پایگاه قهرمانی بازگردانده شود. پیگیر این موضوع هستیم که اعتبارات دولتی را زیاد کنیم.

* ماجرای نامه‌ شما به مدیران کل استان‌ها چه بود؟

در این نامه از مدیران کل خواهش کردم که در موافقت‌نامه هایشان با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها از محل اعتبارات 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، اعتباری را برای ساخت 5 زمین در نظر بگیرند.

* آیا این پتانسیل وجود دارد که در هر استان 5 زمین تنیس ساخته شود؟

یک دستورالعملی توسط مدیریت و برنامه ریزی داریم که می‌گوید سالن ها یا زمین هایی که ظرف یک سال با حداکثر یک میلیارد تومان ساخته شود، مجاز هستند بدون اعمال کمیسیون ماده23 نسبت به ساخت آنها اقدام کنند. با عنایت به افزایش قیمت ارز و تورمی که ایجاد شده باعث شده خیلی از سالن‌ها و زمین‌های چمن این اتفاق برایشان نیفتد، اما در مورد تنیس می‌تواند بیفتد. زمین اگر برای اداره کل باشد، می تواند این اتفاق را تا سقف یک میلیارد تومان به کمک نهادهای دیگر رقم بزنند.

به خاطر همین و با شناختی از قانون داشتم این نامه را برای آنها ارسال کردم. این بحث اجاره نیست که برخی اشتباه کرده‌اند. نه اینطور نیست، بحث ساخت است. 31 استان داریم که در مجموع 155 زمین تنیس می‌شود و اگر 50 درصد آن هم تحقق پیدا کند ، 75 زمین تنیس خواهیم داشت و در بدترین حالت اگر 25 درصد اعتبارات هم تخصیص پیدا کند، 30 تا 40 زمین تنیس به زمین های دیگر اضافه خواهد شد. این رشد همگانی کردن تنیس مهم است و ما دنبال آن هستیم البته این صرفاً مربوط به بحث ساخت زمین های تنیس از طریق ادارات کل ورزش و جوانان است.

* برای افزایش باشگاه‌ها و ورزشکاران تنیس هم برنامه‌ای دارید؟

در مجمع عمومی هیات البرز که نخستین مجمع ما بعد از انتخابات فدراسیون بود، بحث افزایش ورزشکاران سازمان یافته را مطرح و اعلام کردم هر بازیکنی که برای اولین بار وارد زمین تنیس می‌شود باید بیمه ورزشی شود و اگر این کار نشود و اتفاقی بیفتد، باشگاه‌دار مقصر خواهد بود. در حال حاضر ورزشکار بیمه شده تنیس حدود 6500 نفر است که این آمار برای رشته‌ای مانند تنیس در کل کشور زیبنده نیست. یا در استان البرز ما 218 ورزشکار بیمه شده داشتیم، نباید اینطور باشد. به همین دلیل از باشگاه داران خواستیم که به بحث بیمه ورزشی توجه جدی داشته باشند، چون اینها شاخص‌هایی است که ما خودمان را با آن می‌سنجیم. همچنین باید تعداد باشگاه‌های خودمان را زیاد کنیم چون در سطح کشور خیلی پایین است.

*در حال حاضر عنوان می‌شود که تنیس برای قشر مرفه است، چون هزینه‌های بازی و تمرین آن خیلی بالاست.

بله این مورد جزو دغدغه مردم که هزینه تنیس بالا رفته است. ما برای این منظور از ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها خواستیم زمین‌هایی که در اختیارشان با ترک تشریفات و با قیمت پایه به ورزشکاران و هیات های ما واگذار کنند. وقتی که در راستای قانون 88 الحاق 2، وارد فرایند تشریفات می‌شویم خود به خود قیمت اجاره زمین‌ها بالا رفته و به تبع آن فرایند مزایده هزینه ورزش تنیس بالا می‌رود. به همین دلیل خواهش کردیم بدون تشریفات باشد. این کاری بوده که برای کم کردن هزینه ها از دست ما برآمده است.

* وضعیت بدهی‌های فدراسیون چگونه است؟

یک بخش از بدهی ‌ها مربوط به مجموعه تنیس استقلال است و بخش دیگر مربوط به قضیه مالیات‌ها است که شامل همه فدراسیون های ورزشی می‌شود. بدهی مجموعه استقلال به خاطر اجاره بوده که در حال مذاکره با شرکت توسعه و تجهیز هستیم.

*قبلا گفته بودند زمین تنیس استقلال در اختیار فدراسیون است.

قبلا در اختیار فدراسیون بود، اما کمتر از 9 ماه است که در قالب تشریفات مزایده به بخش خصوصی واگذار شده است. در حال حاضر هیچ امکانات سخت افزاری نداریم.

*با این شرایط کارتان سخت می‌شود.

بله همینطور است. یک زمانی مجموعه تنیس آزادی، انقلاب، استقلال در اختیار فدراسیون بوده است، اما فدراسیون یک باب هم زمین ندارد و همه در اختیار بخش خصوصی است. بخش خصوصی هم طبیعی است که دنبال منافعش باشد و می‌خواهد درآمد زمین را کسب کند و حقوق کارمندانش را پرداخت کند و مجبور می‌شود که قیمت را بالا ببرد. به خاطر همین ما به دنبال این هستیم که زمین‌ها در اختیار فدراسیون و هیات‌ها قرار بگیرد تا هزینه ورزش تنیس کم شود.

* پس وقتی در مجمع انتخاباتی اعلام کردید حال تنیس خوب نیست به خاطر همین مسائل بود؟

یکی از دلایش همین بود.

* دلیل دیگر وضعیت تیم ملی است؟

به هرحال وضعیت تیم ملی با توجه به اینکه کرونا است و مسابقه‌ای وجود ندارد، باید شرایطش در کمیته فنی مورد بررسی قرار ‌گیرد و سرمربی هم انتخاب ‌شود. خود سرمربی قطعا عضو کمیته فنی نخواهد بود، اما باید به این کمیته پاسخگو باشد.

* در گذشته شرایط اینگونه بود که تیم ملی یک ماه قبل از آغاز مسابقات تشکیل می‌شد و کارش را آغاز می‌کرد، آیا همین کار تکرار می‌شود یا برنامه ریزی بهتری وجود دارد؟

این را می‌دانیم که تا چند ماه آینده رقابتی نداریم و به دلیل کرونا نمی‌توانیم حتی ابتدایی‌ترین مسابقه خود را هم برگزار کنیم. البته تنیس مانند فوتبال نیست و بازیکنان خودشان تمرین دارند. لیگ مان از همه مهمتر است و اگر لیگ شروع شود بازیکنان خود به خود در کوران مسابقات قرار می‌گیرند و می توانیم براساس رنکینگ بازیکنان برتر را به اردوی تیم ملی دعوت کنیم.

* تنیس در گذشته نمایندگانی را در کنفدراسیون آسیایی داشته و حتی علی نیلی هم چهره‌ای شناخته شده در داوری جهان است. بر این اساس برنامه شما برای گسترش این ارتباطات با مجامع جهانی چیست؟

قطعا تعامل ما سازنده و خوب خواهد بود. ما در کمیته آموزش غرب آسیا هم نماینده داریم. خوشبختانه قبلا هم ارتباطات ما خوب بوده و باز هم همین روند ادامه خواهد داشت.

 

* برنامه تان برای بخش بانوان چگونه خواهد بود؟

کمیته‌های مختلف فدراسیون از جمله مسابقات، داوران و آموزش در حال شکل گیری هستند و برنامه ما این است که در هر کمیته یک نماینده از بانوان هم حضور داشته باشد، چون با این کار نقش بانوان پر رنگ تر می‌شود.

بانوان نیمی از قشر جامعه ما بوده و نیازمند توجه جدی به این بخش هستیم. هر زمانی هم که به این بخش توجه کردیم، نتیجه گرفته‌ایم. همه اینها جدا از بخش کمیته بانوان خواهد بود.

* تنیس رشته ای است که تاکنون ورزشکار المپیکی نداشته و آیا این اتفاق ممکن است در دوره شما بیفتد؟

سوال سختی است. اگر من می‌خواهم به المپیک بروم ابتدا باید خودم را از دسته چهار دیویس کاپ نجات دهم و بالا بیایم. تنیس رشته ای نیست که برای المپیک مسابقه انتخابی داشته باشد و تنیسورها براساس رنکینگ انتخاب و دعوت می‌شوند. باید شرایط خودمان را در رنکینگ جهانی بهتر کنیم و قول شدنش را نمی‌دهم اما تلاشمان را می‌کنیم که بخشی از سوی فدراسیون و بازیکنان به این موفقیت برسیم.

 

* اتفاق جالبی که افتاد نشست هم اندیشی رشته‌های راکتی بود که به میزبانی فدراسیون تنیس صورت گرفت.

این جلسه سرآغاز هم افزایی و همکاری‌های مشترک فدراسیون‌های راکتی برای تعالی و پیشرفت بیشتر این رشته‌ها است. در جلسه اول با رویکرد توسعه بیشتر رشته‌های راکتی، ایجاد کمیته مشترک در زمینه های توسعه آموزشی، باشگاه‌ها و مربیان به تصویب رسید تا از این پس جلسات در قالب کمیته‌های تخصصی بصورت ماهیانه برگزار شود.

آنچه مسلم است در قالب اهداف و وظائفی که بر عهده داریم این جلسات می‌تواند در شرایط کنونی به سود رشته‌های راکتی شود و با همکاری و هماهنگی‌های بهتر، این فدراسیون‌ها می‌توانند فعالیت‌های مثمرثمر تری را برای جامعه مخاطب خود رقم بزنند. یکی از برنامه‌ها این است که همه این فدراسیون‌ها تجهیزات خود را از یک شرکت خریداری کنند تا از این طریق تخفیف بیشتری دریافت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول