اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

دردسر جدید فرزندان ایثارگران/ دانشگاه، مدرک دانشجویان زیر پوشش بنیاد شهید را گرو نگه می‌دارد

دانشجویان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران از اختلاف بنیاد و دانشگاه ها بر سر شهریه خبر می دهند که به گرو نگه داشتن مدرک دانشجو توسط دانشگاه منجر شده، در پیگیری از وزارت علوم اعلام شد که دانشگاه اصلا حق این اقدام را ندارد.

دردسر جدید فرزندان ایثارگران/ دانشگاه، مدرک دانشجویان زیر پوشش  بنیاد شهید را گرو نگه می‌دارد

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی دانشجویان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران از اختلافی بین این بنیاد و دانشگاه ها بر سر موضوع شهریه این دانشجویان خبر می دهند که به دلیل متاخر شدن بدهی بنیاد به دانشگاه، دانشگاه مدرک دانشجویان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران را گرو نگه می دارد. 

خبرنگار فارس به سراغ این سوژه رفته است.

*ماجرا چیست؟

براساس آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که به تصویب هیات وزیران رسیده و به تمامی دانشگاه های کشور ابلاغ شده است، دانشجویان شاهد و ایثارگر از پرداخت شهریه در تمامی دانشگاه های کشور معاف هستند.

دانشجویان شاهد و ایثارگر شامل همسر و فرزندان شهدا، جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و همسر و فرزندان آنها، آزادگان و همسر و فرزندان آنان مشمول این طرح می شوند.

در این  آیین نامه، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی شامل موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی، پیام نور، شبانه دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی شهریه بگیر ایرانی مستقر در داخل کشور مورد تایید وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می شود.

اما در این رویه، خللی ایجاد شده است.


آیین نامه اجرایی به تصویب هیات دولت رسیده و لازم الاجرا است

*دانشگاه مدرک دانشجوی فارغ التحصیل شده را گرو نگه می دارد

بهاره سیار یکی از دانشجویان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: طبق اعلام دانشگاه، بنیاد شهید و امور ایثارگران هزینه شهریه دانشجویان شهریه پرداز تحت پوشش خود را به دانشگاه ها پرداخت نکرده است.

وی گفت: در این شرایط، زمانی که پس از فراغت از تحصیل برای دریافت مدرک فارغ التحصیلی به دانشگاه مراجعه کردم، پاسخ دانشگاه این بود که به دلیل اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران هزینه شهریه شما را به دانشگاه پرداخت نکرده امکان صدور مدرک وجود ندارد.

این دانشجوی دانشگاه غیرانتفاعی و غیر دولتی گفت: دانشگاه 2 گزینه پیش رویمان گذاشت. اینکه دانشجویان باید خودشان هزینه را پرداخت کنند و مدرک خود را بگیرند یا منتظر تعیین تکلیف موضوع بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاه ها بمانند.

سیار گفت: با توجه به اینکه هر یک از دانشجویان برای آینده خود برنامه ریزی کرده اند و برنامه هایی را در نظر دارند، انتظار برای صدور مدرک پس از تعیین تکلیف این موضوع برای دانشجویان مقدور نیست.

*یک مقام مسوول در دانشگاه غیرانتفاعی: اعتبار تخصیص داده شده؛ اما به دست دانشگاه ها نرسیده است

یک مقام مسوول در یک دانشگاه غیرانتفاعی که نخواست اسمی از او و دانشگاه در خبر عنوان شود، در این باره به خبرنگار فارس، گفت: طبق اطلاعات کسب شده بنیاد شهید و امور ایثارگران اعتبار لازم برای این منظور را دریافت کرده اما این بودجه به حساب دانشگاه ها واریز نشده است و به دست دانشگاه نرسیده است.

وی گفت: مشکل بنیاد شهید و امور ایثارگران با دانشگاه های غیرانتفاعی در موضوع پرداخت شهریه دانشجویان شهریه پرداز تحت پوشش این نهاد مشکل جدیدی نیست و از حدود 2 سال پیش بنیاد شهید و امور ایثارگران هیچ هزینه ای در این باره پرداخت نکرده است.

یک مقام مسوول در یک دانشگاه غیرانتفاعی اضافه کرد: تاکنون مکاتبات زیادی در این باره انجام شده و همگی بی نتیجه مانده است.


بخشی از مکاتبه دانشگاه ها درباره بدهی شهریه دانشجویان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران که در اختیار خبرنگار فارس قرار گرفته است

*پیگیری خبرنگار فارس از صحت وسقم ماجرای از مسوولان مربوط 

خبرنگار فارس این موضوع را از مسوولان مربوط در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری کرد تا از صحت وسقم ماجرا مطلع شود.

سید فردین تقی زاده مدیر کل امور دانشجویان شاهد و امور ایثارگان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، در گفت وگو با خبرنگار فارس این مشکل را تایید کرد.

وی توضیح داد: مطالبات دانشگاه ها از بنیاد شهید و امور ایثارگران مقداری مانده است و در حال رایزنی هستیم که مشکل حل شود.

تقی زاده گفت: اما با وجود اینکه این مشکل مالی وجود دارد، به هیچ عنوان نباید خللی در کار تحصیل و اعطای مدرک دانشجویان بابت شهریه پیش بیاید و دانشگاه ها نباید مانع تحصیل و ارایه مدرک به دانشجویان شوند.

*هیچ دانشگاهی نباید مانع تحصیل و ارایه مدرک به دانشجویان شود

مدیر کل امور دانشجویان شاهد و امور ایثارگران سازمان امور دانشجویان وزارت علوم همچنین در پاسخ به اینکه یکی از مسوولان دانشگاه غیرانتفاعی به خبرنگار فارس، گفته بود بنیاد شهید و امور ایثارگران این اعتبار را دریافت کرده اما بودجه به حساب دانشگاه ها واریز نشده است، گفت: چنین موضوعی در کار نیست. هر پولی که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در این باره تخصیص داده شود، به صورت مستقیم به حساب دانشگاه ها بابت شهریه دانشجویان واریز می شود. این پول براساس تعداد دانشجویان آن دانشگاه (دانشجویان مشمول این مصوبه) که دانشگاه از بنیاد شهید و امور ایثارگران طلبکار است به حساب دانشگاه واریز می شود.

وی تاکید کرد: در حال رایزنی هستیم که در اولویت نخست مشکل دانشگاه های غیرانتفاعی حل شود. زیرا دانشگاه های غیرانتفاعی براساس شهریه ای که از دانشجویان می گیرند، اداره می شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول