اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

نمایش عکس‌های برگزیده جشنواره «هشت»/ هنرمندان جوان، طرفدار ویدئوآرت‌ هستند

آثار برگزیده سومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» در برنامه زنده شبکه پنج سیما به نمایش درآمد. وجیه‌اله شیرمحمدی دبیر جشنواره «هشت»‌ در این برنامه از اعلام اسامی برندگان و برپایی نمایشگاه آثار منتخب در مهرماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، همزمان با دهه کرامت و در آستانه میلاد فرخنده امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، عکس‌های برگزیده سومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت»، صبح امروز (چهارشنبه ۱۱ تیرماه) در برنامه زنده «یه روز تازه» به نمایش در آمد. این عکس‌ها حاصل انتخاب از میان ۴۹۱۰ عکس از ۶۲۸ هنرمند عکاس است.

 

 

وجیه‌اله شیرمحمدی دبیر جشنواره «هشت»‌ که در این برنامه حضور یافته بود، گفت: جشنواره عکس هشت از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که سال ۹۶ اولین دوره خود را آغاز کرد. دو دوره نخست جشنواره با موضوع «زیارت» برگزار شد و این جشنواره پذیرای آثاری است که فقط با تلفن همراه ثبت شده باشند.

وی ادامه داد: دوره اول و دوم بیش از ۲۰ هزار عکس از ۲ هزار عکاس دریافت کردیم که ماحصل آن در قالب کتاب و نمایشگاه‌های مختلف عرضه شد. در دوره سوم، موضوع «شادی» را انتخاب کردیم اما چون سال ۹۸ سال تلخی بود، جشنواره را به تعویق انداختیم تا با ویروس کرونا مواجه شدیم و شورای سیاستگذاری جشنواره تصمیم گرفت بخش «همدلی اجتماعی، مقابله با کرونا» را هم اضافه کند.

دبیر جشنواره «هشت» اذعان کرد: شیوع کرونا بسیاری از جشنواره‌ها را متأثر کرد که جشنواره عکس هشت را هم شامل شد و نسبت به دوره‌های پیشین با کاهش تعداد آثار ارسالی مواجه شدیم اما این میزان (۴۹۱۰ اثر) نسبت به جشنواره‌های مشابه، عدد قابل توجهی است.

وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه که چه کسانی می‌توانند در جشنواره شرکت کنند، اظهار داشت: جشنواره هشت ویژه عکس‌های موبایلی است و همه افراد می‌توانند در آن شرکت کنند. بنابراین صرفاً به دنبال عکاسان حرفه‌ای نیست و عکاسان آماتور هم در آن حضور می‌یابند. حتی افرادی بودند که عکاس نبودند اما به واسطه این جشنواره به عکاسی علاقه‌مند شدند و طی تماس‌هایی که با دبیرخانه جشنواره داشتند، به این موضوع اذعان کردند.

به گفته شیرمحمدی، اختتامیه سومین جشنواره عکس «هشت» به دلیل رعایت موارد بهداشتی، بعد از ماه‌های محرم و صفر در اواخر مهرماه سال جاری برگزار و کتاب جشنواره و نمایشگاه آثار منتخب برپا می‌شود. ان‌شاءالله همزمان با برگزاری نمایشگاه منتخب آثار، فراخوان چهارمین دوره جشنواره هم منتشر خواهد شد.

دبیر سومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» خاطرنشان کرد: از هفته آینده، همه آثار منتخب در سایت جشنواره به نشانی بارگذاری می‌شود و مردم می‌توانند به عکس‌ها هم رأی دهند و به سه عکس برتر مردمی (در بخش‌های «جلوه‌های نشاط و شادی در تمام زوایای زندگی ایرانی اسلامی»، «جلوه‌های شادی در حرم مطهر رضوی و سایر بقاع متبرکه» و «همدلی اجتماعی») نیز جوایزی اهدا می‌شود.

سومین جشنواره عکس هشت توسط «نقش رویای بهشت» و با همراهی آستان قدس رضوی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای تماشای عکس‌های منتخب و رأی دادن به آن‌ها از هفته آینده می‌توانند به تارنمای ایران جشنواره http://iranjashnvareh.ir مراجعه کنند.

 

 

*  هنرمندان جوان، طرفدار ویدئوآرت‌ هستند

نشست پژوهشی «نسل بعدی» با حضور شهرام انتخابی، آسیه سلیمیان، بهمن یوسفی و نگار عالم‌زاده گرجی عصر دیروز سه‌شنبه 10 تیرماه در موسسه طنین دلنواز برگزار ‌شد. این نشست به تبیین عملکرد پلتفرم «فکتوری تی تی» و همچنین رویکردهای هنری جدید مانند ویدئوآرت و مبحث کیوریتوری اختصاص داشت.

شهرام انتخابی هنرمند، کیوریتور و از موسسان «فکتوری تی تی» در ابتدای این جلسه گفت: من به همراه آسیه سلیمیان، از چند سال پیش فضایی برای هنرمندان و محققان ایجاد کردیم و با هدف ایجاد ارتباط و مبادله رویدادهای هنر معاصر بین‌المللی، در این زمینه فعالیت می‌کنیم. موسسه فکتوری تی تی چند رویداد را با مشارکت هنرمندان ایرانی و خارجی در ایران برگزار کرده و علاوه بر آن نمایشگاه‌هایی با آثار هنرمندان جوان ایرانی در اروپا برگزار کرده که با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شده است.

 انتخابی با اشاره به راه طولانی هنرمند شدن گفت: معمولا از کودکی در ذهن آدم فرو می‌کنند که باید دکتر یا مهندس شوی، اما هنرمند بودن را کسی به عنوان حرفه نمی‌شناسد و به همین دلیل کسی از دوران کودکی به عنوان شغل به هنر توجه نمی‌کند. به همین دلیل بسیاری از ما خیلی دیر تصمیم می‌گیریم که هنرمند شویم و سال‌ها تجربیات مختلفی انجام می‌دهیم تا سرانجام به این نتیجه می‌رسیم که می‌خواهیم چه چیزی باشیم. این بلوغ زمانی حاصل می‌شود که تجربیات دیگران را بشناسیم و از آنها استفاده کنیم.

بهمن یوسفی، از مدیران موسسه فرهنگی هنری طنین دلنواز نیز گفت: در طول سالها دوستی و همکاری با شهرام انتخابی مباحث زیادی درباره این موضوع داشتیم که هنر چیست و برای هنر ایران چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. همه ما بارها واژه فرار مغزها را شنیده‌ایم و با این موضوع مواجه بودیم، اما در این میان افرادی نیز هستند که به عشق کشور خود با وجود همه امکاناتی که برای آنها فراهم است ترجیح می‌دهند در ایران بمانند و به آن خدمت کنند. فرزان گرمخورانی، مدیر این موسسه از جمله افرادی است که ترجیح داد در ایران بماند تا کاری برای هنرمندان انجام دهد و ما نیز در ادامه این راه قصد داریم فضای مناسبی برای فعالیت هنرمندان ایرانی فراهم کنیم.

یوسفی ادامه داد: بسیاری از هنرمندانی که از ایران رفتند کار هنری را رها کردند و دیگر اثری از آنها ندیدیم، اما شهرام انتخابی به قلب هنر دنیا رفت و آنجا به اوج رسید و پس از آن دوباره به ایران برگشت، زیرا قلب او برای جامعه هنری ایران می‌تپد و عقیده دارد در عالم هنر نه تنها چیزی از دیگران کم نداریم بلکه جوانان ما بسیار با استعداد هستند و تنها لازم است آشنایی بیشتری با هنر روز دنیا به دست آورند.

در ادامه این نشست آسیه سلیمیان، نمایشگاه‌گردان، درباره فعالیت‌های خود گفت: چند سال قبل پس از گذراندن دوره‌های رزیدنسی در موزه‌های اروپایی و نمایشگاه‌های مختلف و همکاری با هنرمندان غربی فعالیت خود را به عنوان کیوریتور آغاز کردم. در دوره رزیدنسی مطالعات زیادی درباره تاریخ ویدئوآرت، نحوه آرشیو کردن ویدئو و کیوریت کردن این آثار داشتم و پس از شروع کارم ۱۴ نمایشگاه در پلتفرم فکتوری تی تی برگزار کردیم.

 سلیمیان ادامه داد: در اولین پروژه‌ای که به دعوت شهرام انتخابی دستیار او بودم با ۱۳ هنرمند حرفه‌ای و شناخته‌شده غربی نمایشگاهی در برلین برگزار کردیم. آن پروژه سنگ بنای این دغدغه را در ذهن من گذاشت که چه خوب می‌شود اگر بتوانیم چنین فضایی با استاندارد بین‌المللی در ایران هم داشته باشیم. پس از صحبت با شهرام انتخابی به این نتیجه رسیدیم که جامعه هدف خود را بر روی هنرمندان جوان و نوظهور بگذاریم که هنوز شناخته نشده‌اند و می‌توان مبانی هنر جدید و ویدئوآرت را به آنها آموزش داد. 

در ادامه این جلسه نگار عالم‌زاده گرجی یکی از هنرمندان عضو فکتوری تی تی به بیان تجربیات خود پرداخت و گفت: پس از آنکه با 40 سال هنر معاصر بین‌المللی و تاریخ هنر ویدئو آشنا شدم و با مرور آثار هنرمندان تاثیرگذار این حوزه، ویدئو را به عنوان یک رسانه بسیار مفید کشف کردم و در بخش مهمی از کارهایم از این مدیوم استفاده کردم. البته کار من به ویدئو محدود نشد و سعی کردم نقاشی را در بسترهای مختلف تجربه کنم. اما کارهایم را از فرم دو بعدی خارج کرده و فضا و صدا را نیز در کنار آن استفاده کردم. در چند سال اخیر با آثار ویدئوآرت، چیدمان و نقاشی در نمایشگاه‌هایی مانند "شهر قصه"، "هماوردی"، " حقیقت محتمل"، "نازادی" و... با فکتوری تی تی همکاری داشتم.

نشست «نسل بعدی» با معرفی آثار تعداد دیگری از اعضای فکتوری تی تی و سخنان شهرام انتخابی درباره این آثار پایان یافت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول