اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اتحادیه اروپا: پکن از محدود کردن استقلال هنگ کنگ خودداری کند

علیرغم هشدارهای پکن در خصوص هرگونه مداخله خارجی، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تصویب قانون امنیت ملی هنگ کنگ از پکن خواست از محدود کردن استقلال این منطقه دوری کند.

اتحادیه اروپا: پکن از محدود کردن استقلال هنگ کنگ خودداری کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از تصویب  قانون امنیت ملی «هنگ کنگ» در کنگره ملی خلق چین ابراز نگرانی کرد.

طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اروپایی اتحادیه اروپا، اتحادیه اروپا در بیانیه خود با مطرح کردن این ادعا که چین بدون در نظر گرفتن جامعه مدنی هنگ‌ کنگ، این قانون را تصویب کرده، نوشت: «اتحادیه اروپا نگرانی عمیق خود را از این قانون که بدون هیچ‌گونه رایزنی مؤثر قبلی با شورای قانونگذاری و جامعه مدنی هنگ کنگ به تصویب رسید، ابراز می‌کند».

علیرغم هشدار پکن درباره هرگونه مداخله در امور داخلی هنگ کنگ، اتحادیه اروپا در بیانیه خود با متهم کردن چین گفت: «اتحادیه اروپا سهم جدی در تداوم ثبات و و شکوفایی هنگ کنگ تحت اصل "یک کشور، دو نظام» دارد. اتحادیه اروپا، به حفظ استقلال هنگ کنگ  مطابق با قوانین اساسی و تعهدات بین‌المللی و احترام به این اصل اهمیت زیادی می‌دهد».

اتحادیه اروپا در ادامه به پکن توصیه کرد: «اتحادیه اروپا، حفظ کامل حقوق و آزادی‌های فعلی ساکنان هنگ کنگ و مطبوعات و انتشارات و همچنین آزادی انجمن‌ها و تجمعات و راهپیمایی‌ها و تظاهرات‌ها را ضروری می‌داند».

این بیانیه در پایان ضمن ابراز نگرانی درباره در معرض خطر قرار گرفتن استقلال هنگ کنگ با تصویب قانون امنیت ملی ادامه داد: «اتحادیه اروپا از چین درخواست می‌کند تا از هرگونه اقدامی که استقلال هنگ کنگ در زمینه حقوقی که شامل حقوق بشر نیز می‌شود، خودداری کند».

این بیانیه تأکید کرد«اتحادیه اروپا در حال ارزیابی پیامدهای چنین قانونی است و همچنان نگرانی‌های خود را در گفت‌وگو با چین ابراز خواهد کرد. اتحادیه اروپا همچنان تحولات را از نزدیک دنبال خواهد کرد».

این بیانیه پس از آن ارائه شد که مقامات ارشد اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کردند در حال آماده‌سازی پاسخی هماهنگ به قانون امنیتی جدید چین در ارتباط با هنگ‌کنگ هستند.

دولت چین می‌گوید هدف این قانون، مقابله با براندازی، تروریسم و مقابله با مداخلات خارجی در امور هنگ‌کنگ است. دولت هنگ‌کنگ نیز اعلام کرده هر تحریمی یک شمشیر دو لبه است که نه تنها به منافع هنگ‌کنگ بلکه به اقتصاد آمریکا نیز ضربه بزرگی وارد خواهد کرد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا به دنبال اعمال فشار به چین برای کاهش تسلط این کشور بر هنگ کنگ هستند. این در حالی است که سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های آمریکا و اروپا بوده و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند اما آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.

اتحادیه اروپا در شرایطی از تصویب قانون امنیت ملی هنگ کنگ ابراز نگرانی کرده که «ژانگ شیائومینگ» رئیس امور «هنگ کنگ» و «ماکائو» در چین امروز (چهارشنبه) در واکنش به اقدامات کشورهای غربی از جمله اتحادیه اروپا در آماده‌سازی پاسخی هماهنگ به پکن در پی تصویب قانون امنیت ملی هنگ کنگ تأکید کرد که مسئله هنگ کنگ به منتقدان خارجی ربطی ندارد.

وی توضیح داد: «هدف از تصویب قانون امنیت ملی هنگ کنگ، قطعاً هدف قرار دادن گروه مخالفان و طرفداران دموکراسی بعنوان دشمن نیست بلکه سیاست یک کشور، دو نظام نشانگر «تحمل سیاسی» دولت است».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول