اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

زنجیره انتقال کرونا در کرمان شدید است/انجام تست در فرآیند درمان تأثیری ندارد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: موارد مثبت در استان افزایش داشته است که به دلیل عدم رعایت مردم صورت گرفته و نشان‎دهنده شدت برقراری زنجیره انتقال بیماری در سطح استان است که اگر جدی گرفته نشود و از اهرم‎های قانونی کمک نگیریم، شاهد کاهش موارد نخواهیم بود.

زنجیره انتقال کرونا در کرمان شدید است/انجام تست در فرآیند درمان تأثیری ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مهدی شفیعی بعد از ظهر امروز در نشست خبری مجازی با تشریح جزئیات آخرین وضعیت کرونا در استان کرمان اظهار داشت: طی روز گذشته از نمونه‎های آزمایش در سطح آزمایشگاه‌های استان 96 مورد جدید را شناسایی کردیم، 57 مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دو مورد رفسنجان، 29 جیرفت، دو مورد بم و 6 مورد در حوزه‎ دانشگاه علوم پزشکی سیرجان است، 196 مورد جزو بیماران بستری بوده که نسبت به ماه گذشته آمار بالایی بوده و نشان‎دهنده افزایش ابتلای بیماران به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی است و از ابتدا تاکنون یک هزار و 773 با تشخیص قطعی در سطح استان کرمان بستری شده است.

شدت برقراری زنجیره انتقال بیماری در سطح استان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه طی دو هفته اخیر شاهد افزایش مراجعه و بستری بیماران بودیم، بیان داشت: در بین این افراد موارد مثبت نیز افزایش داشته است که به دلیل عدم رعایت مردم در راستای حفاظت از خویش صورت گرفته که نشان‎دهنده شدت برقراری زنجیره انتقال بیماری در سطح استان است که اگر جدی گرفته نشود و از اهرم‎های قانونی کمک نگیریم، شاهد کاهش موارد نخواهیم بود.

شفیعی تصریح کرد: مقرر شده است برای 13 استانی که در وضعیت قرمز به سر می‎برند، در بحث محدودیت‎های ترافیکی، بستن برخی صنوف و ... در ستاد استانی تصمیم‎گیری ‎شود که تاکنون در این زمینه تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است و در جلسه هفته آینده بسته به شرایط جدید تصمیم‎گیری می‎شود که ممکن است به صورت شهرستانی باشد.

وی با اشاره به اینکه طی مصوبه ستاد استانی پیشگیری از کرونا از 15 تیر ماه در ادارات، اماکن عمومی و جاهای دارای ازدحام استفاده از ماسک الزامی است، افزود: سازمان جهانی بهداشت به استفاده از بهترین نوع ماسک که ماسک سه لایه جراحی بوده، توصیه کرده است، البته به دلیل مشکل در دسترس نبودن و احتمال کمبود برای بیمارستان‎ها، لزوم آن تنها به کادر درمانی و مراقبان بیماران و برای سایر مردم استفاده از ماسک‎های فابریک پارچه‎ای استاندارد که دارای منافذ بسیار ریز و ترجیحاً نانو و سه لایه چند بار مصرف بوده، توصیه شده است.

رانندگان تاکسی باید گندزدایی روزانه خودرو را بسیار جدی بگیرند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی کرمان ادامه داد: ما در ستاد استانی کارگروه‎هایی تشکیل دادیم که بر بحث الزام ماسک نظارت داشته باشند و در صورت عدم رعایت با آن‎ها برخورد و از ورود ارباب رجوع به ادارات و نهادهای پرازدحام جلوگیری می‎شود، اما برای مردم در سطح معابر عمومی آموزش بهترین راهکار است.

وی ابراز داشت: رانندگان تاکسی باید گندزدایی روزانه خودرو را بسیار جدی بگیرند و تنها سه نفر مسافر و در صورت شدت آن در برخی شهرها دو مسافر سوار کنند، ایجاد سدهای پلاستیکی در داخل خودرو و باز گذاشتن شیشه‎های خودرو در صورت روشن بودن کولر باید مد نظر آنها قرار گیرد.

شفیعی از بهبودی معاون استاندار کرمان و بازگشت وی به محل کار خبر داد و خاطرنشان کرد: استاندار نیز همچنان در قرنطینه خانگی به سر می‎برد که در صورت منفی بودن تست وی در آخر هفته از شنبه به محل کار باز می‎گردند.

وی اذعان داشت: ضرورت ایجاد می‎کند که با حضور مسئولان کلیدی استان و همچنین فرمانداران جنوب کرمان در شهرستان جیرفت جلسه‎ای برگزار شود که امیدواریم، بتوانیم با اتخاذ تصمیم‎های جدی از شیوع بیماری در این منطقه جلوگیری کنیم.

شفیعی با اشاره به اینکه طبق آخرین مصوبه ستاد استانی تالارها با 50 درصد ظرفیت و حضور ناظر بهداشتی بازگشایی شده‎اند، تأکید کرد: همچنین ناظرانی از ستادهای مراکز بهداشتی شهرستان‎ها ناظران مذکور را تحت نظر دارند و با تصمیم‎گیری آتی ستاد استانی در صورت افزایش مبتلایان تالارها مجدداً بسته می‎شوند، معمولاً پروتکل‎های بهداشتی از سوی صاحبان تالارها رعایت می‎شود، اما از سوی مدعوین این موارد نادیده گرفته می‎شود.

80 درصد ظرفیت در بیمارستان‎ها اکنون اشغال است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی کرمان اظهار داشت: نمونه‎گیری و انجام تست از بیماران سرپایی مانند قبل نداریم و این افراد به قرنطینه خانگی توصیه می‎شوند و تنها برای افراد بالای 60 سال، دارای بیماری زمینه‎ای و همچنین افراد چاق تست انجام می‎شود با این حال تاکنون کمبودی در بحث تخت نداشتیم و 80 درصد ظرفیت آن در بیمارستان‎ها اکنون اشغال است که البته در حال ایجاد ظرفیت‎های جدید در صورت افزایش بیماران هستیم و با پیدایش موج دوم و گسترش بیماری اختصاص کل بخش‎های بیمارستان‎ها را به بیماران کرونایی مد نظر داریم.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ویروس تغییر زیادی نسبت به قبل پیدا نکرده و تنها سرعت انتشار آن بیشتر شده است، بیان داشت: حدود 60 تا 70 درصد از مبتلایان معمولاً بدون علامت بوده که همچنان در جامعه در حال تردد هستند و این امر موجب برقراری زنجیره انتقال می‎شود که در منطقه جنوب کرمان نیز به همین دلیل باید با خودمراقبتی از افزایش مبتلایان جلوگیری کرد.

شفیعی با بیان اینکه انجام تست در فرآیند درمان افراد تأثیری ندارد، تصریح کرد: تنها با رعایت موارد بهداشتی می‎توان از این بیماری جلوگیری کرد و هزینه تست‎های بیهوده را می‎توان به خرید ماسک، مواد ضدعفونی‎کننده و همچنین میوه و سبزی تازه اختصاص داد.

وی افزود: برای بازگشت مبتلایان به بیماری کووید 19 به محل کار نیازمند گواهی سلامت نیستیم، بلکه این افراد بعد از طی دوره نقاهت امکان بازگشت به محل کار را دارند به هر حال باید استفاده از ماسک و شست‎وشوی دست نیز توسط این افراد جدی گرفته شود، اما در جایی که نیاز است، افراد زودتر به محل کار بازگردند، مانند پزشکان، پرستاران، مسئولان کلیدی و ... می‎توان با انجام تست زودهنگام آنها را به محل کار بازگرداند، البته به طور کلی توصیه ما به بازگشت به محل کار پس از دو هفته است.

شفیعی عنوان کرد: به آموزش و پرورش توصیه شده که والدین به صورت زمان‎بندی شده برای ثبت‎نام و کارهای اداری در مدرسه حضور یابند، همچنین برای کانون‎های زبان و آموزشگاه‎ها خواستار رعایت پروتکل‎های بهداشتی و کاهش ساعت کلاس و تعداد افراد بوده، مساجد نیز هنگام اذان تنها به مدت نیم ساعت باز هستند و نماز جماعت برگزار نمی‎شود، تنها نماز جمعه در تمام کشور برگزار می‎شود که ممکن است، تغییراتی در برگزاری آن‎ها صورت گیرد.

محدودیت‌های ترافیکی در مبادی ورودی کرمان از سمت هرمزگان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: با توجه به اینکه از نزدیک منطقه جنوب را مورد بازدید قرار دادم، باید گفت، مهم‎ترین عامل شیوع بیماری برگزاری مراسم‎های جشن و ختم است، بنابراین باید مردم موارد بهداشتی را رعایت کرده و با حساسیت و سخت‎گیری ابتدای بیماری اقدام کنند و بدانند، خودمراقبتی کلید کنترل بیماری است.

وی با تأکید بر اینکه خواسته ستاد استانی نظارت جدی و برخورد شدید با متخلفان است، ابراز داشت: به دلیل تعدد ادارات و نهادها نمود نظارت‎ها چندان قابل مشاهده نیست که برخی از آن به فرهنگ سازمانی و برخی به نظارت‎ها برمی‎گردد، اما دانشگاه و ادارات صمت و تبلیغات اسلامی و اصناف همچنان نظارت‎های خود را انجام می‎دهند و طی هفته گذشته برای چهار اداره بزرگ اخطار کتبی داده شده است.

شفیعی با بیان اینکه برای محدودیت‎های ترافیکی نیازمند مصوبه ستاد ملی هستیم، تأکید کرد: این ستاد هیچ مجوزی در این زمینه به ما نداده، اما ستاد استانی به دهیاران و شوراهای مناطق گردشگری مجوز محدودیت تردد و خدمات‎رسانی را ارائه کرده است و از آنجا که در صورت تعطیلی استان هرمزگان امکان حضور آن‎ها در مناطق گردشگری استان کرمان وجود دارد در مبادی ورودی محدودیت‎های ترافیکی ایجاد می‎شود تا نقل و انتقال‎های جمعیتی شدت بیماری را افزایش ندهد.

تمام شهرستان‌های جنوب استان قرمز هستند

وی با اشاره به اینکه از استان‎های همجوار اعزام بیمار مبتلا به کرونا به دلیل کمبود تخت و امکانات نداشتیم و تنها از سوی خود اشخاص ممکن است، این اتفاق افتاده باشد تا خدمات درمانی را دریافت کنند، اذعان داشت: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تعداد قابل توجهی از بیماران به جنوب اختصاص دارند و تمام شهرستان‎های این حوزه با شدت و ضعف درگیر بیماری و بر اساس آخرین رنگ‎بندی همگی قرمز هستند که نشان‎دهنده پیش رفتن به سوی موج دوم هستیم.

شفیعی خاطرنشان کرد: اگر مردم رعایت نکنند، نباید از مسئولان برای برقراری قوانین سختگیرانه انتظاری داشته باشند، زیرا اکنون اپیدمی استقرار یافته و این محدودیت‎ها تنها موجب کاهش شدت بیماری می‎شود که بار دیگر با عدم رعایت موارد بهداشتی مانند قبل می‎شود، شدت آسیب این بیماری نیز تغییر نیافته و همچنان موجب مرگ و میر می‎شود و این تصور که در تابستان با زمستان شدت آن تفاوت دارد، نادرست است، حفظ فاصله حداقل دو متر، شست‎وشوی دست‎ها، استفاده از ماسک و عدم خروج از منزل جز در موارد ضروری موجب می‎شود که بیماری را به داخل منزل راه ندهیم.

انتهای پیام/80001/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول