اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط

در موزه بانک ملی ایران چه خبر است؟/بازدید مجازی با یک کلیک

تورهای مجازی نه‌ تنها باعث ترغیب شما به دیدن یک مکان تاریخی و فرهنگی می شود، بلکه می تواند کمک کند تا بعد از مهار کرونا به راحتی در مورد مقصد بازدیدهای خود تصمیم گیری کنید.

در موزه بانک ملی ایران چه خبر است؟/بازدید مجازی با یک کلیک

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، تورهای مجازی تجربه‌ای جدید در سایه کرونا است که می تواند شما را با پیشینه تاریخی، آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری به خصوص موزه ها در شهرهای مختلف ایران آشنا کند.

تورهای مجازی نه‌ تنها باعث ترغیب شما به دیدن یک مکان تاریخی و فرهنگی می شود، بلکه می تواند کمک کند تا بعد از مهار کرونا به راحتی در مورد مقصد بازدیدهای خود تصمیم گیری کنید.

در ادامه خواندن این گزارش شما چند ساعتی را با ورود به اینجا در موزه بانک ملی سپری می کنید، جایی که حدود 100 سال قدمت دارد و سکه‌های قدیمی ایران از دوره هخامنشیان تا دوران معاصر، دستگاه‌های مورد استفاده در بانک و سندهای مربوطه، اشیاء اهدایی به بانک از سوی مؤسسات گوناگون ایرانی و خارجی و تابلوهای نقاشی دوره قاجار و نقاشی چهره مدیران کل سابق بانک، نمونه‌هایی از آثار چاپی چاپخانه بانک ملی ایران و ... در آن به نمایش درآمده‌اند.

 

تلفیق معماری ایرانی و آلمانی در موزه بانک ملی

بنای ساختمان موزه بانک ملی جزو نوادر و یکی از خاص ترین معماری های ایران و تهران قدیم محسوب می شود،این بنا توسط «هنریش» از اتباع آلمانی طراحی و توسط حاج حسین معمار ساخته شده که تلفیقی از معماری ایرانی زمان هخامنشی و معماری اروپایی محسوب می شود و آثار برجسته ای را از دوران های مختلف تاریخ کشور از سکه و جواهرات گرفته تا آثار هنری هنرمندان به نام در خود جای داده است.
این ساختمان که در تاریخ 19 مهر 1379 و با شماره 2930 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، ادوات و ابزارهای تاریخی و قدیمی بانکداری و همچنین اسناد معاملات بزرگ و آثار با ارزشی از هنرمندان صاحب نام را در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی قرار داده است.

قرار گرفتن این ساختمان در محوطه باستانی میدان مشق و بافت قدیمی تهران و نزدیکی آن با موزه جواهرات ملی، موزه آبگینه، موزه ملک، موزه ایران باستان، موزه تمدن اسلامی، موزه عبرت، موزه بانک سپه، دانشگاه هنر و... بر اهمیت آن افزوده است.

بخش اسکناس‌های موزه بانک ملی ایران از جذاب‌ترین بخش‌های موزه محسوب می‌شودکه در آن اسکناس‌های نمونه (شماره صفر) در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.

بانک ملی ایران از سال 1311 نخستین اسکناس‌های خود را در کشور به‌جریان انداخت و تا زمان تأسیس بانک مرکزی ایران وظیفه چاپ  اسکناس را برعهده داشت. 
این بانک در همه دوره ها بزرگترین بانک کشور و یکی از بزرگترین بانک های منطقه بوده، به طوری که در سال 1357 نمایندگان حدود 120 کشور به جشن سالگرد تأسیس بانک ملی ایران دعوت شده اند و 46 فقره از هدایای شرکت کنندگان در آن، اکنون در موزه موجود است.

پیشینه پول و بانکداری در ایران
موزهبانک ملی بخش های مختلفی دارد که یکی از آنها بخش «پیشینه پول و بانکداری در ایران» است، این مجموعه کلیه اسناد و آثار مربوط به موضوع بانک ایران تا قبل ار تأسیس بانک ملی ایران را دربردارد که شامل مجموعه غنی مسکوکات ادوار مختلف تاریخی و نیز مجموعه ای از اسناد و تصاویر مربوط به موسسات پولی و مالی قبل از بانک ملی و آثار و اسناد به جای مانده مرتبط با مبادلات تجاری و مالی است.


بانک ملی از آغاز تا امروز
این مجموعه شامل اسناد و اشیا تاریخ بانک ملی ، مهمترین و تخصصی ترین بخش موزه است که شامل اسناد و آثاری که از زمان تصویب تشکیل بانک ملی در اولین دوره مجلس ملی ( 1285 هجری شمسی ) و بعد از آن با تشکیل بانک ملی ایران می شود.


بانک ملی ایران ساختمان صندوق پس انداز
تالار مرکزی ساختمان صندوق پس انداز، با تزئینات ویژه و منحصر به فرد معماری ایرانی و اروپایی است، در این تالار آثار شاخص موزه از جمله آثاری از جنس طلا مانند صندوقچه طلا ساخته شده ایتالیا به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک ملی ایران در سال 1357 شمسی، اشیای ملیله کاری شده از جنس طلا ، ماکت طلای ساختمان صندوق پس انداز ساخت کشور انگلستان ، چکش برنزی با دسته ی خاتم کاری که جهت افتتاح پروژه معماری ساختمان به کار رفته و سکه های طلای ضرب شده توسط بانک ملی ایران به مناسب تهاب مختلف است.

 

مجموعه نقاشی های قاجار
مهمترین بخش از مجموعه نقاشی های موزه، مجموعه بسیار نفیسی از تابلوهای نقاشی رنگ روغن و آثار لاکی از دوره قاجار است که با سبک های ویژه این دوره از جمله سبک پیکر نگاری درباری نمایانگر اوج ترکیب سنت های ایرانی و اروپایی است.

در این شیوه روش های طبیعت پردازی و تزئینی به بهترین شکل با هم سازگار شده اند، در نمایش این آثار از جدید ترین تکنیک های نور پردازی بهره گرفته شده است.

 

گالری هدایای بانک ملی ایران
آثار این مجموعه در طی سال های مختلف به مناسبت های گوناگون از جمله سالگردهای تأسیس بانک ملی ایران به صورت هدیه در قالب ظروف نفیس، مدال و نشان ها، انواع مجسمه، ساعت، شمعدان و آثار ساخته شده طلا و نقره از طرف بانک های داخلی و کشورهای خارجی، موسسات و اشخاص به بانک ملی ایران هدیه شده اند که مجموعه بسیار متنوعی را به لحاظ نوع اشیا تشکیل می دهد.


گالری آثار هنرهای ملی
در این بخش مجموعه ظروف قلمزنی در ابعاد مختلفی موجود است، این ظروف و اشیاءدر اشکال مختلف شامل سنگ آب ها در اندازه بزرگ و کوچک و ظروف نقره شامل ته استکانی ها، قندان ها، انواع سینی و نعلبکی هستند و  برخی از این ظروف نقره، ظروف مصرفی در ادارات مختلف بانک بوده اند که توسط متصدیان و مسئولان موزه در سال های مختلف جمع آوری و خریداری شده است.


گالری نقاشی های معاصر
آثار نقاشی این گالری به شیوه های اروپایی و نوگرا متأثر از سبک های مدرن و غیر سنتی ایرانی خلق شده اند، این مجموعه با تکنیک هایی همچون رنگ روغن و سایر تکنیک های معاصر ایران و یا هنرمندان معاصر ایران و یا هنرمندان غیر ایرانی هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول