محمدرضا یوسفی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: در راستای الکترونیکی و اینترنتی شدن خدمات دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه جامع روابط کار را طراحی و راهاندازی کرده است که با 22 زیرسامانه تمامی شکایتهای حوزه کارگری و کارفرمایی در سراسر کشور به صورت الکترونیکی بررسی میشود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان تصریح کرد: کارگران باید برای ثبت شکایت خود در ابتدا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و احراز هویت شوند. سپس از طریق سامانه کد کاربری و گذرواژه به شماره همراه متقاضی ارسال میشود که از طریق آن میتوان وارد پروفایل کاربری خود شده و ثبت شکایت کند.
وی ادامه داد: در این مرحله کارگران باید همه مدارک و مستندات خود ( از جمله قرارداد کار، صورتحساب بانکی حقوق و مزایا ، گزارش وضعیت سوابق بیمه ای و ... ) را در سامانه جامع روابط کار آپلود کرده و اصل مدارک را در روز جلسه به مراجع حل اختلاف ارائه کند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان ادامه داد: هنگامی که کارگران ثبت شکایت کردند از طرف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل یک برگ دعوتنامه به کارفرما ارسال میشود که کارفرما برای اطلاع از موضوع شکایت موظف است به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و نسبت به احراز هویت ( حقیقی یا حقوقی ) اقدام کند تا هم از موضوع شکایت اطلاع حاصل کند و هم بتواند در جلسات رسیدگی حضور قانونی داشته باشد.
وی تصریح کرد: خدمات اینترنتی سامانه جامع روابط کار شامل ثبت الکترونیکی قراردادهای کار (موضوع ماده ۱۰ قانون کار)، ثبت الکترونیکی دادخواست کارگران است که برای ثبت شکایت کارگران از کارفرمایان نیازی به مراجعه حضوری به اداره کار نخواهد بود.
یوسفی ادامه داد: انجام مراحل رسیدگی به صورت اینترنتی و صدور دعوتنامه، ابلاغیه، دادنامه به صورت اینترنتی و الکترونیکی،درخواست بیمه بیکاری به صورت الکترونیکی، تایید صلاحیت شرکتهای خدماتی، تایید صلاحیت مسؤولیت ایمنی، ثبت درخواستهای بررسی مشاغل سخت و زیان آور، بررسی و تایید آیین نامههای انضباط کار، بررسی و تایید پیمانههای دسته جمعی و بررسی و تایید طرح های طبقه بندی مشاغل است.
انتهای پیام/73005/ق