اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

روایتی شیرین از فعالیت‌های فرهنگی در قزوین/ از اهدای گل و عکاسی باحجاب تا برگزاری دوره‌های رایگان دوخت چادر

فعالیت‌های فرهنگی گروه‌های مردمی در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در استان قزوین تأثیر بی‌نظیری در این زمینه داشته است. برخی گروه‌های مردمی مانند گروه جهادی شهید حجت اسدی، بخشی از اقدامات خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

روایتی شیرین از فعالیت‌های فرهنگی در قزوین/ از اهدای گل و عکاسی باحجاب تا برگزاری دوره‌های رایگان دوخت چادر

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مقولهٔ حجاب یکی از موضوعات مهمی است که در جامعهٔ اسلامی مدنظر قرار می‌گیرد و به آن اهمیت داده می‌شود. یکی از بهترین شیوه‌های ترویج فرهنگ حجاب، تبلیغات زیرپوستی است که خوش‌بختانه در سال‌های اخیر این مسئله توسط گروه‌های مردمی و جهادی مدنظر قرار گرفته است و این گروه‌ها تلاش کرده‌اند به طرق مختلف افرادی که حجاب مناسبی ندارند را جذب کنند تا ضمن معرفی مفهوم حقیقی حجاب اسلامی، با رعایت پوشش مناسب، جامعه از انواع خطراتی که خانواده‌ها را تهدید می‌کند مصون بماند. استان قزوین یکی از استان‌های مذهبی کشور است و مردم شهیدپرور این استان همواره در تلاشند تا همت کنند افراد بدحجاب را جذب کنند تا شاهد جامعه‌ای سالم باشیم. یکی از گروه‌های مردمی که در این زمینه تلاش فراوانی دارد، گروه جهادی شهید حجت اسدی است.

کلاس‌های رایگان آموزش برش و دوخت انواع چادر به‌علاوهٔ کارگاه‌های آموزشی

یکی از فعالیت‌هایی که در راستای ترویج حجاب در استان قزوین انجام می‌شود، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در این حوزه است. مرضیه بابایی، جانشین گروه جهادی شهید حجت اسدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: تاکنون در راستای ترویج حجاب در استان قزوین گام‌های مختلفی برداشته‌ایم. یکی از برنامه‌هایی که تاکنون در این رابطه انجام شده، برگزاری اردوهای جهادی در سطح شهر و مناطق محروم استان است. در این اردوها برای دخترانی که در سن تکلیف هستند به‌صورت رایگان جشن تکلیف برگزار می‌کنیم و به‌صورت درست و منطقی حجاب را به آنان معرفی می‌کنیم و در نهایت به آن‌ها چادر هدیه می‌دهیم. هم‌چنین در این اردوها برای نوجوانان کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنیم. یکی دیگر از برنامه‌هایی که در اردوهای جهادی مدنظر قرار می‌گیرد، کارگاه برش و دوخت چادر است که این کارگاه‌ها به‌صورت رایگان برگزار می‌شود و چند چرخ خیاطی با خودمان به این مناطق می‌بریم که پارچه‌های اهدایی را نوجوانان با کمک مربیان برش زده و بدوزند. این امر بسیار در ترویج حجاب در این اردوها مؤثر بوده است. وی ادامه می‌دهد: برنامهٔ آموزش دوخت انواع چادر را ما در فرهنگسرای بانو نیز چندین سال است که اجرا می‌کنیم و دوره‌های آموزش برش و دوخت انواع چادرها را به‌صورت رایگان برای علاقمندان برگزار می‌کنیم و در پایان نیز به شرکت‌کنندگان مدرک معتبر فنی اعطا می‌گردد. تاکنون بسیاری از افرادی که در این کلاس‌ها شرکت داشته‌اند و از حجاب مناسبی برخوردار نبوده‌اند، به حجاب روی آورده‌اند و جذب خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

در ماندگار، برش رایگان چادر و اهدای هدایای مرتبط با حجاب

بابایی در ادامهٔ صحبت‌هایش از برگزاری نمایشگاه در ماندگار توسط بنیاد عفاف و حجاب گفته و اظهار می‌کند: ما در نمایشگاه «در ماندگار» که همه ساله در استان قزوین برگزار می‌شود، غرفه‌ای داریم که در این غرفه برش چادر به‌صورت رایگان انجام می‌شود. شاید با شنیدن این مسئله، ذهن به این سو برود که احتمالاً اغلب افرادی که به این غرفه می‌آیند چادری و باحجاب هستند، اما طی این سال‌ها در عمل شاهد این بوده‌ایم که این‌گونه نیست و از قضا بیشتر افرادی که به غرفهٔ ما مراجعه می‌کردند چادری نبودند و پارچه‌ای را آورده بودند که برایشان چادر برش بزنیم. در کنار برش چادر، هدایایی نیز در راستای ترویج حجاب به این عزیزان اهدا می‌شد.

 

مسابقه‌ای با نگاه نو به مسئلهٔ حجاب

یکی دیگر از برنامه‌هایی که می‌توان در قالب آن حجاب را بهتر به نسل جوان معرفی کرد، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی است. بابایی از برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی در مدارس سخن گفته و عنوان می‌کند: یکی از برنامه‌هایی که طی سال‌های گذشته مؤسسهٔ نسیم عفاف برگزار کرد، این بود که برای دانش‌آموزان مقطع متوسطهٔ اول و دوم در راستای ترویج حجاب، کارگاه داشتیم. کارگاه به این صورت بود که کتاب «گل‌پوش-نگاهی نو به حجاب» را در مدارس معرفی می‌کردیم. سال اول این‌ برنامه را به‌صورت کارگاه در قالب نمایش‌نامه در مدارس اجرا کردیم. مربی‌های ما دورهٔ کامل دیده بودند، مطالب موجود در کتاب را به‌صورت یک سناریو برای دانش‌آموزان اجرا می‌کردند و پس از آن، جلسهٔ پرسش و پاسخ در رابطه با موضوع حجاب برای دانش‌آموزان برگزار می شد. در سال‌های بعد این برنامه را به‌صورت مسابقهٔ کتاب‌خوانی در مدارس اجرا کردیم. به این صورت که کتاب را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دادیم و پس از مطالعهٔ کتاب، مسابقه برگزار می‌کردیم و به برندگان جوایزی اهدا می‌شد. وی بیان می‌کند: خوش‌بختانه طی این سال‌ها بازخورد خوبی از برگزاری این مسابقات گرفته‌ایم و دانش‌آموزان بسیاری جذب حجاب شده‌اند. کتاب گل‌پوش فصول مختلفی دارد و حجاب در کشورهای مختلف را روایت کرده و فلسفهٔ حجاب را با زبانی مناسب برای نوجوانان تفسیر می‌کند. استقبال بسیار خوبی از این مسابقات می‌شد و دانش‌آموزان می‌گفتند تاکنون کسی حجاب را این مدلی برای ما تعریف نکرده است. وی یادآور می‌شود: یکی دیگر از کارگاه‌های ما در مدارس این بود که به‌همراه افرادی‌که حجاب آن‌ها متحول شده بود به مدارس می‌رفتیم و طی جلساتی با دانش‌آموزان صحبت می‌کردیم و کارگاه‌های پرسش و پاسخ برگزار می‌شد.

 

معرفی کتاب «یادت باشد»

مریم زارعی و همسرش حجت‌الاسلام سید علی‌رضا میرسلامی نیز یکی از زوج‌های فرهنگی استان قزوین هستند که تاکنون موفق شده‌اند گام‌های مثبت و مؤثری در راستای ترویج حجاب بردارند. مریم زارعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی که در راستای ترویج حجاب داشته‌اند، می‌گوید: در اردوهای جهادی و نمایشگاه‌ها، با درست کردن گیره‌های روسری با رنگ‌ها و مدل‌ها جذاب برای نوجوان و یا جاکلیدی‌های چرم که روی آن تصویر جلد کتاب «یادت باشد» بود، تلاش می‌کردیم نوجوانان و جوانان را به سمت حجاب جذب کنیم. اوایل کسانی که از نظر حجات کمی مشکل داشتند، با حالت تمسخر می‌گفتند یادت باشد چیست؟ اما زمانی‌که کتاب را به آن‌ها معرفی می‌کردیم و داستان کتاب را برایشان تعریف می‌کردیم خیلی جذب می‌شدند. بسیاری از افراد به واسطهٔ همین معرفی‌ها متحول شدند و اکنون نیز پس از گذشت مدت‌ها، با آن‌ها در ارتباط هستیم و خوش‌حالیم که توانسته‌ایم قدمی هر چند کوچک در این زمینه برداریم. وی ادامه می‌دهد: در نمایشگاه‌ها، در کنار غرفهٔ‌ فروش ملزومات حجاب با قیمت بسیار پایین که داشتیم، همسرم نیز غرفهٔ مشاورهٔ رایگان داشتند و افراد به هر دو غرفه سر می‌زدند و هم از مشاوره‌ها بهره‌مند می‌شدند و هم با پرداخت هزینهٔ اندک، ملزومات حجاب خریداری می‌کردند. بخشی از هزینه‌های دریافتی از این غرفه صرف امور خیریه می‌شد و آثار و برکات فراوانی را به‌همراه داشت.

 

اهدای گل به همراه عکس رایگان با حجاب

حجت‌الاسلام سید علی‌رضا میرسلامی نیز یکی از طلبه‌های قزوینی است که در زمینهٔ ترویج حجاب فعالیت می‌کند. میرسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به اشتباهاتی که بعضاً افراد در رابطه با امر به معروف در راستای ترویج حجاب انجام می‌دهند، اظهار می‌کند: متأسفانه اکثر نصایح امروزی در زمینهٔ حجاب به‌گونه‌ای است که باعث می‌شود مخاطب نه تنها حجاب را نپذیرد، بلکه نتیجهٔ عکس داشته باشد. امر حجاب مقوله‌ای است که با قوهٔ قهریه و زور و اجبار جواب نمی‌دهد، البته گاهی این هم نیاز است اما دائمی و همیشگی نیست. وی عنوان می‌کند: خوش‌بختانه چند سال است که در ایام نوروز در سرای سعد السلطنهٔ قزوین فعالیت‌های زیبایی در راستای ترویج حجاب انجام می‌شود. به این صورت که در ایام نوروز که عموماً جمعیت زیادی از همهٔ اقشار جهت بازدید از این مکان تاریخی در آن‌جا حضور دارند، غرفه‌ای وجود دارد که در آن به‌صورت رایگان عکاسی می‌شود. نحوهٔ فعالیت غرفهٔ مذکور به این شکل است که تعدادی از خانم‌های محجبه در سرای سعدالسلطنه به بانوانی که قدری از نظر حجاب دچار مشکل هستند یک شاخه گل هدیه می‌دهند و از آن‌ها درخواست می‌کنند که در صورت تمایل به غرفهٔ عکاسی رایگان بروند. در غرفهٔ عکاسی، از صورت این بانوان عکس گرفته می‌شود و تصویر آن‌ها در صفحه نمایشگر با چادر به نمایش در می‌آید. به این معنا که اصلاً نیاز نیست چادر را سر کنند و فقط چهرهٔ آنان در قاب آمادهٔ چادر به نمایش در می‌آید که تصویر باحجاب خود را ببینند و مشاهده کنند که چقدر با حجاب زیباتر هستند. از این برنامه معمولاً خیلی استقبال می‌شود و افراد تمایل نشان می‌دهند که عکس آن‌ها چاپ شود تا همیشه آن‌را داشته باشند.

 

برگزاری ایستگاه کرامت در رواق رضوی

میرسلامی که سال گذشته مسؤول فرهنگی آستان قدس رضوی در قزوین بوده است، از برگزاری طرح رواق رضوی و ایستگاه کرامت در قزوین سخن گفته و عنوان می‌کند: سال گذشته طرح رواق رضوی را در هفتهٔ عفاف و حجاب در محل میدان آزادی قزوین برگزار کردیم که خوش‌بختانه این طرح با استقبال بی‌نظیری مواجه شد. در این طرح، چند غرفه داشتیم که یکی از آن‌ها مختص کودکان و نیز نقاشی و قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان در زمینهٔ حجاب بود. در این غرفه، ضمن پذیرایی از بچه‌ها، به آن‌ها بادکنک داده می‌شد و خانم‌های مبلغ ما برای کودکان و نوجوانان قصه می‌گفتند و با برگزاری مسابقات، به آن‌ها جایزه می‌دادند. وی ادامه می‌دهد: یک غرفه نیز مخصوص کتاب‌هایی در رابطه با زندگی حضرت معصومه(س) و حجاب و این‌گونه موارد بود. غرفهٔ بعدی مشاورهٔ رایگان بود و در نهایت، غرفهٔ پایانی ویزیت رایگان توسط پزشکان حاذق شهر بود. مردم به‌خاطر ویزیت رایگان هم که شده به نمایشگاه می‌آمدند و از غرفه‌های دیگر هم سرکشی می‌کردند. این نمایشگاه در فضای بسیار جذابی با نورافشانی و چراغانی خاص همراه با پذیرایی به میزبانی امام رضا(ع) برگزار شد و نتایج بسیار خوبی را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، کارهای فرهنگی که توسط گروه‌های مردمی و جهادی در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب انجام می‌شود، تأثیر بسیار زیادی در ترویج حجاب فاطمی دارد و می‌تواند بسیاری از خانواده‌ها را از خطر فروپاشی نجات دهد.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول