اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

«رزم تذکر لسانی» در همدان/ روایت دختر بدحجابی که با چند آیه متحول شد

مجموعه مردمی کانون تخصصی «حامیان امر به معروف و نهی از منکر» با بهره‌مندی از توان جوانان علاقه‌مند به این حوزه در همدان فعال است و با راه‌اندازی «رزم تذکر لسانی» و «مطالبه‌گری» در این حوزه ورود کرده و اثرگذاری خوبی نیز داشته است.

«رزم تذکر لسانی» در همدان/ روایت دختر بدحجابی که با چند آیه متحول شد

خبرگزاری فارس-همدان: اگر دموکراسی مورد نظر غرب، بر مسئولیت‌پذیری شهروندان تکیه دارد و معتقد است که هر فرد مسئولیت‌های اجتماعی در قبال دیگران بر عهده دارد و امروزه شاهدیم که کشورهای غربی چگونه با توسل به فضای مجازی و تولید محتوا به دنبال تقویت این باور در میان جوامع خود هستند، اسلام ۱۴ قرن پیش مسئولیت‌هایی را متوجه تک تک مردم دانسته است.

 این وظیفه هر مسلمان است که با توجه به آموزه‌های دینی نسبت به مسائل و رویدادهای جامعه بی‌تفاوت نبوده و اگر کاستی دید آن را بازگو کند و تذکر لازم را بدهد، تذکرگیرنده هم می‌تواند یک مسؤول یا و یک شهروندان عادی باشد و این همان فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر است که هدف اصلی قیام امام حسین(ع) نیز بیان می‌شود.

در حال حاضر نیز مهم‌ترین مسأله‌ای که این فریضه می‌تواند، آن را حل و برطرف کند، حجاب و عفاف است، جامعه ایرانی که بر اساس آموزه‌های دینی رشد یافته و نظام حاکمیتی خود را نیز بر این مبنا استوار کرده است، نیاز به اقامه و احیا امر به معروف و نهی از منکر دارد تا  به همه هنجارشکنان که آگاهانه و یا ناآگاهانه نسبت به حجاب حساسیت لازم را نشان نمی‌دهند، یادآور شود که ارزش‌های جامعه اسلامی بر چه مسائلی تأکید دارد.

به همین منظور نیز برخی از مردم در قالب سمن‌های مردمی گرد هم آمدند تا نسبت به لزوم رعایت عفاف و حجاب که اغلب در فصل بهار و تابستان کم‌توجهی به آن از سوی برخی وضعیت حادتری پیدا می‌کنند، فریضه امر به معروف و نهی از منکر را ساری و جاری کرده و یکی از زمینه‌های ظهور را فراهم کنند، داوطلبان در این زمینه با خلاقیت و گشاد‌رویی به  دنبال اثرگذاری تذکر لسانی در جامعه هستند.

مجموعه مردمی کانون تخصصی حامیان امر به معروف و نهی از منکر هم با گرد هم آوردن افراد به ویژه جوانان علاقمند به دنبال این است که این فریضه مهم را در همدان ساری و جاری و به وظیفه دینی خود عمل کنند، این مجموعه معتقد است که اولویت اول «امر به معروف» ورود در حوزه حجاب و عفاف است، تا یکی از زمینه‌های ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) مهیا شود.

جانشین مجموعه مردمی کانون تخصصی حامیان امر به معروف و نهی از منکر در این باره با بیان اینکه در این مجموعه ۱۵ سمن ثبت شده است اظهار کرد:  ابتدا کانون مصباح الهدی زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان و سایر سمن‌ها نیز در حوزه تخصصی امر به معروف فعالیت می‌کنند.

 الهه مختاری با اشاره به اینکه اهداف این مجموعه احیا، اقامه امر به معروف و احیاء فریضتین و به تبع آن زمینه‌سازی ظهور آقا امام زمان(عج) است افزود: احیا و اقامه امر به معروف در جامعه به معنای احیای حدود الهی است که باید در جامعه بروز و ظهور کند.

وی تصریح کرد: تاکنون ۲۶ بسته فرهنگی تهیه شده از جمله کارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و فعالیت‌های فرهنگی بلندمدت در این راستا در نظر گرفته شده است.

مهمترین  اقدام ستاد مردمی «رزم تذکر لسانی»

جانشین مجموعه مردمی حامیان امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: کار ما در ستاد مردمی از زمانی آغاز شد که مقام معظم رهبری فرمان آتش به اختیار را صادر کردند و در سال ۹۶ این کانون افتتاح شد.

وی با بیان اینکه این ۲۶ اقدام مستمر، تخصصی و قوی در حوزه فرهنگی انجام شده است خاطرنشان کرد: در کنار ۱۵ سمن فعال در کانون که امور فرهنگی را پیش می‌برند، یک هیأت به نام فریضتن‌الحسین نیز تشکیل شده که همکاران اهداف والایی را در این مجموعه دنبال می‌کنند.

مختاری با اشاره به اینکه در طول سه سال گذشته یکی از مهمترین اقدامات ستاد «رزم تذکر لسانی» بوده است گفت: در کنار این اتفاق رزم اصناف را به منظور شناسایی منکرات در اصناف انجام شد که تحویل اداره اماکن داده شد که از این پس در حوزه این اداره است که اقدامات را به سرانجام برساند.

وی با بیان اینکه در سه دوره زمانی غرفه‌های فرهنگی در پیاده‌راه میدان امام(ره) با هدف جذب قشر خاکستری برپا شده است اظهار کرد: دو دوره غرفه‌ در حوزه عفاف و حجاب و یک مورد هم برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن دایر شد.

ظرفیت یک‌هزار نفره آمران به معروف در همدان

جانشین مجموعه مردمی حامیان امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه در حوزه احیا در چهار دوره آموزش امر به معروف انجام شده است افزود: در دوره اول ۲۰۰ نفر، در دوره دوم ۳۵۰ نفر، در دوره سوم که در حوزه اصناف بود حدود ۱۵۰ نفر شرکت‌کننده و در آخرین دوره در حوزه دانشگاه بوعلی سینا حدود ۵۰۰ نفر شرکت کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت آمران معروف در شهرستان همدان حدود یک‌هزار نفر است تصریح کرد: اگرچه همه این افراد در تشکیلات کار نمی‌کنند اما آموزش دیدند تا در سطح جامعه اقامه امر به معروف که بر همگان واجب است را انجام دهند.

مختاری با بیان اینکه در حال حاضر تنها در شهرستان همدان فعالیت می‌کنند ادامه داد: اگر در سایر شهرستان‌ها این کانون بخواهد فعالیت کند باید با راهنمایی و درخواست امام جمعه شهرستان‌ها صورت گیرد به طوری که فراخوان آن منتشر شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث رزم تذکر لسانی در سطح جامعه به تبیین مفهوم حجاب و عفاف می‌پردازیم خاطرنشان کرد: روزی با یک خانم که پوشش حجاب نامناسب داشت وارد صحبت شدم و گفتم که این پوشش مناسب و در شأن شما نیست، این خانم جوان فورا در جواب گفت «سعی می‌کنم با رعایت مسائل اصلی اسلامی از جمله دروغ نگفتن، غیبت نکردن و نماز خواندن یک مسلمان باشم»، بنده هم آیات الهی درباره اهمیت حجاب را برایش خواندم، جالب اینجاست که او با همین آیات متوجه شد چه مقدار حجاب در اسلام حائز اهمیت است، آن جا بود که دریافتیم ریشه بسیاری از بدحجابی‌ها در جامعه ناآگاهی است.

جانشین مجموعه مردمی حامیان امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه وقتی روایات و آیات را بیان کردم این خانم به دلیل ضمیر پاکی که داشتند شروع به گریه کرد و قول داد مانتو و روسری پوشیده‌تری را برای پوشش در خیابان انتخاب کند گفت: این مسأله نشان می‌دهد که اگر مسائل به خوبی در جامعه تبیین شود، بسیاری از بدحجابی‌ها رفع خواهد شد.

مختاری با بیان اینکه ما به طور کلی مخالف کنسرت نیستیم اما باید قوانین و قواعد آن رعایت شود افزود: باید تدابیری اخذ شد که نحوه برگزاری کنسرت اصلاح و به ریل خود بازگردد.وی با اشاره به اینکه در حوزه مطالبه‌گری هم فعالیت می‌کنیم اظهار کرد: یکی از موفق‌ترین اقدامات در این حوزه به مطالبه‌گری درباره برخی کنسرت‌های موسیقی بازمی‌گردد که اوضاع نامناسب از لحاظ اختلاط زن و مرد، پوشش و رفتار رخ می‌داد، واحد برادران در این زمینه ورود کرده و کنسرت‌های این چنینی را متوقف کردند.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد که در کانون فعالیت می‌کنند از خواب و خوراک حتی سلامتی خود نیز هزینه می‌کنند تصریح کرد: برخی از افراد زمان مراجعه خود به پزشک را به دلیل انجام کار به تعویق می‌اندازند تا بتوانند در این حوزه مفید به فایده باشند.

فعالیت شبانه‌روزی آمران به معروف

جانشین مجموعه مردمی حامیان امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه برای برخی هم مشکلاتی چون از دست دادن کارشان پیش آمده است ادامه داد: احیا و اقامه امر به معروف بسیار سخت است و نیاز به زمان بسیاری دارند و در حال حاضر فعالان این عرصه شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه واحد برادران بی وقفه فعال هستند و طرح‌ها و جلسات را در طول شبانه‌روز برگزار می‌کنند خاطرنشان کرد: متوسط زمانی که فعالان این کانون برای امر به معروف اختصاص می‌دهند حدود ۱۸ ساعت در شبانه‌روز است که نشان از اهمیت کار در این حوزه دارد و چه بسیار افرادی که از زندگی شخصی خود می‌گذارند.

مختاری با بیان اینکه در برخی از حوزه‌ها اثرگذاری مطلوب و صد درصدی و در برخی از حوزه‌ها ۵۰ درصد اثرگذاری داریم گفت: کار فرهنگی زمان‌بر است و دشمن در این حوزه ۴۰ سال تلاش کرده تا برخی از مشکلات فرهنگی امروز جامعه ایجاد شود و ما نیز باید زمان بگذاریم تا شاهد اثرگذاری قطعی باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد:  تا کنون به تمام اهداف تعریف شده دست نیافتیم و در ابتدای کار هستیم، چشم‌اندازی را که تعریف کردیم هنوز محقق نشده بنابراین نیاز به تلاش و کوشش بسیاری دارد تا به جامعه مهدویت دست یابیم.

به‌روزرسانی چگونگی اقامه امر به معروف

جانشین مجموعه مردمی حامیان امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه به دنبال به‌روزرسانی چگونگی اقامه امر به معروف هستیم افزود: یک فراخوان کشوری تهیه و اجرا شد تا پیشنهادات در حوزه امر به معروف را از سراسر کشور جمع آوری و به‌روزترین فرآیند احصا شود.

وی با اشاره به اینکه برای بهترین مدل هدیه‌ای نیز تعیین شد تصریح کرد: خوشبختانه مشارکت خوبی در این فراخوان حاصل و نظرات بسیاری دریافت شد که بهترین آن انتخاب و قرار است در سطح جامعه اجرا شود تا نتایج آن را ببینیم.

مختاری با بیان اینکه برای اجرای طرح گفت‌و‌گومحور افرادی که قدرت پاسخگویی به شبهات را دارند انتخاب شدند ادامه داد: این افراد در گروه‌های موجود در تفرجگاه به عنوان مهمان وارد جمع جوانان می‌شوند و مسائل حجاب و عفاف را مطرح کنند.

وی با اشاره در بخش دیگری از سخنانش به راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس استان اشاره کرد و گفت: کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه و حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود اما در مدارس وجود نداشت که در سال تحصیلی گذشته در ۱۱ مدرسه استان اجرا شد.

جانشین مجموعه مردمی حامیان امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: بحث‌های آزاد در این جلسات جریان می‌گرفت اما در نهایت به تبیین  عفاف و حجاب و توضیح روابط جنس مخالف تأکید می‌شد.

وی با بیان اینکه در این کرسی‌های آزاداندیشی اساتید از قم و همدان حضور داشتند و به شبهات پاسخ و در پایان مراسم به فعالان نیز هدایایی تقدیم شد اظهار کرد: در هر یک از این مدارس حدود ۱۰ جلسه برنامه مدون برگزار شد و به طور متوسط ۳ هزار نفر مخاطب در برنامه‌ها شرکت و بیش از ۸۰ درصد موثر واقع شد.

مختاری با اشاره به اینکه اولویت امروز ما در امر به معروف و نهی از منکر مسأله حجاب و عفاف است افزود: در این حوزه فعالیت بیشتری داریم و همچنان به دنبال اجرای برنامه‌های خلاقانه و متنوع هستیم.

وی تصریح کرد: در سال جاری بدحجابی و پوشش نامناسب‌ در همدان توسعه یافته به طوری که در سال‌های گذشته بسیاری از مواردی در جامعه تذکر لسانی دریافت می‌کردند مسافر بودند اما متاسفانه وضعیت پوشش در همدان ضعیف‌تر از گذشته شده است.

خاطره‌ای از تذکر لسانی

جانشین مجموعه مردمی حامیان امر به معروف و نهی از منکر با یادآوری خاطره‌ای دیگر در این باره ادامه داد: روزی تعدادی خانم‌ محجبه در گوشه‌ای از خیابان با تعجب محو بانویی که حجاب از سرش افتاده بود و روسری بر سر نداشت، شده بودند من با یک برخورد خوب سر صحبت را با این خانم جوان باز کردم و با روی خوش از او خواهش کردم روسری خود را سر کند، آقایانی که همراه با خانم بودند هم تعجب کردند که من گرم سلام و علیکم کردم، اگرچه بلافاصله هم این جمع را ترک کردم، اما از دور دیدم که روسری بر سرش کرد که جای بسی خوشحالی دارد و باعث انگیزه برای آمران به معروف می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی نتیجه مثبت دیده می‌شود، دیگران هم تشویق می‌شوند که در تذکر لسانی ورود کنند خاطرنشان کرد: کار تشکیلاتی باید ساماندهی شود بنابراین دو روز در هفته رزم تذکر لسانی گروهی را انجام می‌دهیم به طوری که غالب بودن جبهه آمران را ببینیم.

مختاری گفت: عصر هنگام و در مراکز پرتردد حاضر می‌شویم و ممکن است که یک نفر ۱۰ بار تذکر لسانی بشنود تا بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اثرگذاری لازم را در بر داشته باشد.

وی اظهار کرد: در حوزه احیا و اقامه امر به معروف ما همه مسئول هستیم و باید همه مردم ورود کنند تا  گفتمان‌سازی به خوبی محقق شود.

جانشین مجموعه مردمی حامیان امر به معروف و نهی از منکر در پایان با اشاره به اینکه تحقق اهداف والا نیاز به این دارد که همه احساس مسؤولیت کنند افزود: تا زمانی که این واجب دینی به سطح مطلوبی برسد و اگر هر نفر بتواند ۱۰ نفر را وارد امر به معروف کند این مهم به خوبی محقق می‎شود.

 

 

انتهای پیام/۸۹۰۳۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول