اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

هفته پرنوسان بورس/ رشد قابل توجه قیمت سهام پالایش نفت اصفهان

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرنوسان دنبال شد، شنبه خوب، یکشنبه بد، دوشنبه خیلی بد و سه شنبه و چهارشنبه عالی برای بیشتر سهامداران سپری شد، هفته‌ای که پایان آن عبور آسان از شاخص ۱.۶ میلیونی را به دنبال داشت.

هفته پرنوسان بورس/ رشد قابل توجه قیمت سهام پالایش نفت اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرنوسان دنبال شد، شنبه خوب، یکشنبه بد، دوشنبه خیلی بد و سه شنبه و چهارشنبه عالی برای بیشتر سهامداران سپری شد، هفته‌ای که پایان آن عبور آسان از شاخص ۱.۶ میلیونی را به دنبال داشت.

روز شنبه ۷ تیرماه، در اتفاقی عجیب ساعت آغاز معاملات یک ساعتی به تأخیر افتاد و به جای ساعت ۹ در ابتدا به ۹:۳۰ و در ادامه به ۱۰ موکول شد تا نارضایتی سهامداران که از هفته گذشته به دلیل اختلال در کارگزاری آگاه آغاز شده بود را تکمیل کند، با این حال رشد ۴۶ هزار واحدی شاخص کل در اولین روز هفته، نوید روزهای پرسودی برای سهامداران داشت.

روز یکشنبه ۸ تیرماه، شاخص بورس با رشد ۳۰ هزار واحدی آغاز به کار کرد و تا یک میلیون و ۴۹۹ هزار واحد هم رسید اما نتوانست وارد کانال ۱.۵ میلیونی شود و شروع به ریزش کرد تا نهایتاً روی یک میلیون و ۴۹۱ هزار واحد بایستد؛ این در حالی است که شاخص هم‌وزن که توصیف بهتری از وضعیت بازار نشان می‌دهد با کاهشی جزئی همراه بود.

شاخص کل بورس که در ابتدای این هفته خودش را به مرز ۱.۵ میلیون واحد رسانده بود، روز دوشنبه ۹ تیر ماه با مقاومت همراه شد تا رنگ قرمز تابلوی بورس بر سبزها غلبه پیدا کند، با این که تا ساعت ۱۰ صبح ریزش شاخص به ۳۰ هزار واحد هم رسید اما رفته رفته نمادهای شاخص‌ساز از صف فروش به صف خرید رسیدند و نهایتاً در پایان روز دوشنبه شاخص کل با ۱۰ هزار واحد ریزش روی یک میلیون ۴۸۱ هزار واحد توقف کرد.

روز سه‌شنبه ۱۰ تیر ماه همانطور که انتظار می‌رود شاخص کل بورس مقاومت کانال ۱.۵ میلیون واحدی را به راحتی شکست و در ۱۰ دقیقه اول از ۱.۵ میلیون عبور کرد و تا ساعت ۱۲: ۳۰ با رشد ۶۵ هزار واحدی بر فراز قله یک میلیون و ۵۴۶ هزار واحد رکورد جدیدی را به ثبت رساند.

 

رشد قابل توجه قیمت سهام شرکت پالایش نفت اصفهان

چهارشنبه ۱۱ تیرماه و در آخرین روز کاری هفته، شاخص کل عملکرد روز گذشته خود را تکرار کرد و با ۶۶ هزار واحد افزایش وارد کانال ۱.۶ میلیونی شد، در این روز که استقبال قابل توجه از عرضه اولیه سیتا منجر به کاهش سرعت سامانه معاملاتی شده بود، تابلوی بورس برای دومین روز پیاپی یکپارچه سبز شد.

فولاد پس از کچاد و فارس بیشتری تأثیر را بر رشد شاخص در روز چهارشنبه گذاشت، پروه های بانکی، شیمیایی و خودرویی نیز در این روز سهم به سزایی در افزایش شاخص داشتند؛ فلزات اساسی هم در بیشتر نمادها افزایش قیمت را تجربه کردند اما ذوب آهن در بازار فرابورس به صورت متعادل معامله شد.

این روزها در بین نمادهای اصفهانی، شپنا بیشترین اقبال را از سوی خریداران داشته و روز گذشته باز هم شاهد صف خرید چند میلیونی بود؛ بررسی وضعیت سهام شرکت پالایش نفت اصفهان نشان می‌دهد هر سهم از این شرکت در ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری ۸۵۰ تومان معامله می‌شده، این در حالی است که طی دو ماه روز گذشته با افزایش ۵ درصدی هر سهم از این شرکت به نزدیکی ۲۸۰۰ تومان رسیده است.

سیمان سپاهان و سیمان اصفهان نیز مشابه سایر سیمانی‌ها مثبت معامله شد، افزایش قیمت سیمان که از مدتی قبل مطرح شده و خبرها حکایت از قطعی شدن گران شدن ۲۰ درصدی آن دارد بر سهام سیمانی در هفته گذشته تأثیر مثبت داشت و به دلیل همین افزایش سهام سیمانی متوقف و بازگشایی شدند.

 

رکوردشکنی مشارکت در بازار سهام

روز چهارشنبه بالاترین رکورد حضور سرمایه‌گذاران در بورس به ثبت رسید. در این روز ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار سرمایه‌گذار در مبادلات بازار سهام مشارکت کرده‌اند؛ طبق آمار، در طول ۱۰۰ روز سپری‌شده از سال‌جاری، به‌طور میانگین، در هر روز، ۸۲۰ هزار نفر در بورس و فرابورس به مبادله سهام پرداخته‌اند.

اما به‌نظر می‌رسد در روز چهارشنبه با کاهش حجم اختلال‌ها بازار توانست حجم بالایی از تقاضا را پاسخ دهد؛ موضوعی که به ثبت رکوردهای تازه و حضور دست‌کم ۸ درصد از کل جمعیت ایران در مبادلات دیروز بازار سهام کمک کرد، رقمی که از عمق نفوذ بازار سهام در جامعه حکایت دارد.

خبر دیگر این هفته در خصوص سهام عدالت بود، رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور عنوان کرد: در آینده شرکت سرمایه‌گذاری‌های استانی وارد بورس شده و ارزش و دارایی‌های آنان از محل پذیرش شرکت‌های سهام بیشتر می‌شود، برخی که سهام عدالت خود را به فروش رساندند هنوز به مبالغ خود نرسیدند و در این زمینه شاهد مراجعات مکرر سهام‌داران به دفاتر و شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در سطح استان‌ها هستیم.

ابتدای هفته جاری معاملات ثانویه صندوق سرمایه‌گذاری در سهام واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) آغاز شد، نکته قابل در معاملات سهام صندوق سرمایه‌گذاری دارا یکم، فاصله گرفتن قیمت بازار این سهم از NAV ابطال آن است به طوری که ارزش واقعی هر سهم دارا یکم به ۲۵ هزار تومان رسید اما قیمتی که خرید و فروش صورت می‌گرفت تا ۳۲ هزار تومان هم رفت، به همین دلیل معاملات روز چهارشنبه این صندوق ابطال شد.

این پایان کار نبود و روز پنجشنبه اعلام شد دامنه نوسان روزانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله سهامی و مختلط در بورس اوراق بهادار تهران از ۱۰۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافت؛ با این مصوبه دیگر شاهد نوسانات عجیب و هیجانات قیمتی در صندوق دارایکم نخواهیم بود و ملاک قیمت گذاری تعادلی براساس ناو تحلیلی صندوق و قیمت سهام تشکیل دهنده آن صندوق خواهد بود.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول