اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چاووش‌اغلو: تنها راه در لیبی راهکار سیاسی است/ ماس: خواستار نرسیدن سلاح به سوریه هستیم

وزرای خارجه ترکیه و آلمان با حضور در نشست خبری مشترک در برلین، درباره مسائل مختلفی از جمله روابط آنکارا و اتحادیه اروپا، بحران سوریه و جنگ در لیبی صحبت کردند.

چاووش‌اغلو: تنها راه در لیبی راهکار سیاسی است/ ماس: خواستار نرسیدن سلاح به سوریه هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه و «هایکو ماس» همتای آلمانی او امروز (پنجشنبه) در نشست خبری مشترک حاضر شده و درباره دیدار خود در برلین اطلاعاتی ارائه کردند.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن ترک»، ماس به عنوان اولین سخنران با بیان اینکه گفت‌وگوهای مثبتی با همتای ترکیه‌ای خود داشته، درباره سوریه گفت: «ما خواستار برداشتن گام‌های جدی در ممانعت از ارسال سلاح به سوریه هستیم».

چاووش‌اوغلو نیز بعد از وی به موضوع بحران لیبی اشاره کرده و گفت: «تنها راهکار در لیبی، راهکار سیاسی است. شاهد آن بوده‌ایم که [خلیفه] حفتر به آتش‌بس پایبند نیست. همچنین رفتار و رویکرد حفتر را در کنفرانس برلین نیز دیدیم».

وی سپس به موضوع اتهام‌زنی فرانسه به ترکیه درباره رفتار خطرناک با کشتی‌های فرانسوی پرداخته و گفت: «فرانسه باید صادقانه اعتراف کند که با استفاده از اطلاعات نادرست، کارزار ضد ترکی به راه انداخته و باید بدون اما و اگر از ترکیه عذرخواهی کند».

پیشتر وزارت دفاع فرانسه در واکنش به فعالیت‌های نیروی دریایی ترکیه در دریای مدیترانه، گفته بود ناتو نباید در مواجهه با اقدامات ستیزه‌جویانه سر خود را زیر برف کند. (جزئیات بیشتر)

وزیر خارجه ترکیه سپس درباره تنش‌های اخیر که با یونان بر سر حفاری‌های اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه پیدا کرده، اظهار داشت: «ترکیه می‌خواهد با تمام کشورها از جمله یونان تعامل کند و مشکلات را با گفت‌وگو حل نماید».

تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته و به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش‌های قدیمی منجر شده است. اتحادیه اروپا  چندی قبل اعلام کرد که طرح ترکیه برای انجام حفاری برای جستجوی نفت و گاز در سواحل قبرس نگرانی بسیار در این منطقه را موجب شده است. اتحادیه اروپا هشدار داده که این اقدام ترکیه موجب افزایش تنش‌ها میان این دو کشور شده و غیر قابل قبول است.

پیشتر «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه با توجیه حضور این کشور در لیبی، عراق و شرق دریای مدیترانه به بهانه‌های مختلف، مدعی شد نیروهای این کشور هیچ فعالیت غیرقانونی در منطقه انجام نمی‌دهند. (جزئیات بیشتر)

 

 

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول