اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

روایتی از جهاد در آخر دنیا/ مشکل غیزانیه فقط کم‌آبی نیست

در سر پل ذهاب 110 خانه ساختیم که وقتی رهبری از من پرسیدند چه کردید؟ گفتم هیچی. رهبری فرمودند که ما می‌دانیم کار کرده‌اید؛ همین که نیروهای جهادی در منطقه حضور دارند دیگران جرات نمی‌کنند کم‌کاری کنند که واقعاًً هم همین شد.

روایتی از جهاد در آخر دنیا/ مشکل غیزانیه فقط کم‌آبی نیست

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان در خصوص حضور گروه‌های جهادی در غیزانیه گفتگوی با سردار سعید قاسمی انجام داده است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

نام یک گروه دست سلیمانی است همان دستی که به پاس خدمات خالصانه‌اش به خلق جاودانه شد و نام گروه دیگر نام سرداری که هنوز چشم‌ها در انتظار بازگشت و رویت اوست. پرچمداران دو گروه جهادی به قلب ماجرا رفته‌اند تا علت و عوامل رنج مردم «غیزانیه» را جست‌وجو کنند و با هرچه در توان دارند برای کاستن از این‌بار تلاش کنند.

آنان که روزی در صحنه دفاع مقدس یا دفاع از حرم و حریم کشور به جهاد و از خودگذشتگی تبلوری عینی داده‌اند. این روزها دورترین نقطه غیزانیه را برای خدمت‌رسانی انتخاب کرده‌اند جایی که به تعبیر فرمانده‌شان سردار سعید قاسمی ‌آخر دنیاست.
مسافت نسبتاً طولانی را طی کردیم تا پای صحبت‌های سردار قاسمی‌این خدمتگزار صادق و صریح‌اللحن و البته شیرین‌بیان و مسئول قرارگاه جهادی فنی مهندسی «حاج احمد متوسلیان» بنشینیم تا از غیزانیه و هر آنچه در آن می‌گذرد روایت کند. گفت‌و‌گوی کیهان با این مرد همواره جهادگر در ادامه می‌آید.

- قرارگاه‌های جهادی و بسیجی به فرموده رهبر معظم انقلاب با این هدف شکل گرفتند تا هرجا حادثه‌ای رخ بدهد مثل حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله در کنار مردم قرار بگیرند و قطعه گمشده پازل خدمات‌رسانی را تکمیل کنند.  

- دو گروه جهادی یکی «دست سلیمانی» که یک گروه جهادی تازه‌تاسیس و متشکل از نیروهایی است که به همراه سردار شهید قاسم سلیمانی در سوریه جهاد کرده‌اند و گروه جهادی جاویدالاثر «حاج احمد متوسلیان» که تقریباً دو سال و نیم است در زلزله کرمانشاه و سیل لرستان و خوزستان فعالیت داشتند بعد از خبر‌دار شدن از قضیه غیزانیه تصمیم گرفتند در این منطقه مشغول به فعالیت شوند.

- غیزانیه در میانه مسیر اهواز - امیدیه به فاصله ۵۰ کیلومتری اهواز قرار گرفته است که شامل دو دهستان غیزانیه بزرگ، غیزانیه کوچک و «مشرحات» هست یعنی این مجموعه به لحاظ جمعیت و وسعت در واقع بزرگ‌ترین بخش در کشور محسوب می‌شود که قریب به ۸۵ روستا و  ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد. از لحاظ منطقه‌ای درمیان صدها حلقه چاه نفت که بخشی از آنها فعال و بخش دیگر غیرفعال شده‌اند قرار گرفته است و به لحاظ منابع آبی نیز در میان دو رودخانه کارون و مارون یا همان جراحی واقع شده است، اما با وجود این حجم از آب در این دو رودخانه مردم فریاد العطش سر داده‌اند.

- مصارف آب در بخش غیزانیه دو بخش دارد یکی آب شرب که مردم دبه‌ای آب را می‌خرند؛ اما مهم‌تر از آب شرب، آب مورد نیاز احشام است؛ چون بخش عمده‌ای از مردم منطقه از طریق دامداری و نگهداری احشام و کشاورزی ارتزاق می‌کنند و تعداد اندکی هم از طریق پیمانکاران در دستگاه نفت مشغولند.

خلف وعده‌ها مردم را عصبانی می‌کند

- بومیان اما به هر حال وقتی می‌بینند سیستم رسمی ‌برای آب شست‌و‌شو و آب دام فکری دلسوزانه نمی‌کند عصبی می‌شوند. چون کشاورزی که اساساًً به‌صورت دیم صورت می‌گیرد و چهارتا نخلی هم که دارند نیز از طرق مختلف خودشان آب مورد نیازش را تامین می‌کنند.

- ذیل مدیریت ناکارآمد آبفای روستایی، مردم خیلی پیش‌تر خودشان آب مورد نیازشان را تهیه می‌کردند، هرچهار تا پنج خانه یک مخزن دارند آب را آنجا ذخیره می‌کنند برای استفاده یک هفته‌ای، با افزایش قیمت‌ها هم که علی‌رغم گفته مسئولین ملایمتی در شیبش دیده نمی‌شود؛ به یک‌باره قیمت هر ‌تانکر آب از 200 هزار تومان به 300، بعد 500 هزار تومان می‌رسد و مردم دیگر توان خرید آب غیرشرب را ندارند.

- از سال‌های گذشته مسئولان مدام به اینها وعده و وعید می‌دهند. همین استاندار که چند سال پیش آمده و گفته مشکل غیزانیه را حل می‌کنیم چقدر از وعده وعیدهای ایشان گذشته است؟ و البته که هیچ اتفاق درخوری واقع نشده است.

برنامه گروه‌های جهادی در غیزانیه

گروه‌های جهادی که به خدمت مردم آمده‌اند چند وظیفه اصلی برعهده‌دارند اول اینکه با مساعدت هر نهادی بتوانیم ‌تانکرهای بزرگ بالای 10 هزار لیتری را سازماندهی بکنیم... در این مرحله چقدر دوام بیاوریم و این‌تانکرها را داشته باشیم پیش‌بینی ما حداقل تا 45 روز آینده است ولی این امر مقطعی است مردم منتظر وعده و وعیدهای قبلی نمی‌مانند و باید آب درون شبکه بیاید.

 کم‌کاری پیمانکاران به قیمت فشار به مردم

- درباره بحث فنی سیستم آبرسانی باید گفت پیمانکاران عناصر خاصی هستند و کسی هم نیست که گردن اینها را بگیرد؛ برای نمونه این لوله فلزی را که پیمانکار کشیده باید حداقل 40 سال کار می‌کرد ولی هنوز 10 سال نشده دچار پوسیدگی و خوردگی شده! ناظر فنی هم از خودشان است که کارشان را تایید می‌کند و متأسفانه ما سیستم فنی حقوقی نداریم که بیاید و مچشان را بگیرد که ده سال پیش ما لوله پلی اتیلن داشتیم چرا فلزی کار گذاشتی که الان پوسیده و از صفیره تا نزهه را باید مجدد لوله‌کشی کنیم و قرارگاه خاتم و بنیاد مستضعفین و شرکت نفت بیایید پای کار!

طبق اسناد، اظهارات استاندار درست نیست

استاندار می‌گوید زیرساخت‌ها وجود ندارند این یک حرف غیراصولی است در حالی که نقشه‌ها و زیرساخت‌ها طبق اسناد موجود است و اگر نیاز باشد در دادگاهی عادله رو می‌کنیم.

راه‌اندازی آژانس آبرسانی

- وظیفه اصلی بچه‌های جهادی به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شود؛ آژانس آبرسانی را راه‌اندازی کردیم که دهیار به ایستگاه ما در نزهه زنگ می‌زند و درخواست آب می‌کند و ما کار آبفا را انجام می‌دهیم .24 ساعت آبرسانی توسط ‌تانکرها با بچه‌های جهادی است. اما هر سازمانی نهایتا دو ماه می‌تواند ‌تانکرهایش را در اختیاز ما قرار بدهد ولی بالاخره به آنها نیاز پیدا می‌کند.

حضور خانوادگی جهادگران برای کمک‌رسانی به مردم غیزانیه

- حضور نیروهای جهادی در دورافتاده‌ترین روستاها که 60 کیلومتر تا غیزانیه فاصله دارد و 95 کیلومتر تا اهواز؛ بلکه جایی در ته دنیا، خیلی سخت است، یکی دو ماه پیش که هوا بهتر بود تعدادی از نیروهای جهادی را با خانواده در منطقه مستقر کردیم. تعدادی از خانم‌ها برای گروه جهادی غذا می‌پختند و در حسینیه روستای مسلمیه مستقر بودند. حسینیه‌ای داشتند که فقط خاک و گل بود که  در و دیوارش را تمیز و موکتش کردند. مردم از حضور اینها روحیه می‌گیرند و خوشحالند.

- تعداد دیگری از بچه‌های گروه در بخش فرهنگی فعالیت می‌کنند چون از وقتی که کرونا آمد و مدارس تعطیل شد بچه‌ها رها شده بودند الان بچه‌های گروه جهادی «دست سلیمانی» درس و مشق و بازی با اینها را انجام می‌دهند و فضای شادی را برایشان ایجاد می‌کنند.

- وظیفه دیگر، پیگیری حقوقی قضایی مسائل و مشکلات محلی است که مردم محلی، آن‌گونه که باید قدرت چانه‌زنی و توان پیگیری مطالبات خود را از مراجع بالادستی را ندارند. حضرت آقا در دیدار با دانشجویان فرمودند که پرچم عدالت خواهی و مطالبه‌گری در دست شماست. بچه‌های ما مستندات تخلفات مالی و فنی که در این پروژه اتفاق افتاده را احصا می‌کنند تا مسئولان مربوطه را با ذکر اسناد وارد پرونده کنند.

- از نظر فنی ما صاحب‌ نظر و رای هستیم، از این رو به دو مدل اجرا رسیدیم؛ اول اینکه آب را در مخازن مرکزی دپو کنیم و از آنجا دهیار محل با پمپ در شریان شبکه‌ای روستا تزریق کند هر چند مدیریتش مقداری دشوار است ولی یک راه‌حل است. دیگر اینکه یک مخزن 120 هزار لیتری مرکزی به‌عنوان پایلوت در نظر بگیریم و هر هفته شارژ بشود و بعد به روستاها پمپاژ آب صورت بگیرد. چون پر کردن تک‌تک مخازن خانگی خیلی سخت‌تر و زمان برتر است.

- جنس مخازن هم بتنی و پلی اتیلنی است. مخازن زمینی که بتنی است در روستاهای «شمه» و «ابویورو» در حال اتمام است و در روستای «سودان» یک مخزن پلی اتیلنی 120 هزار لیتری در حال نصب است.
 اثرات فرهنگی حضور جهادگران در منطقه

-در بخش غیزانیه فاصله برخی روستاها بسیار زیاد است آیا این فاصله‌ها از گذشته بوده یا به فراخور ایجاد تاسیسات نفتی شکل گرفته است؟ البته همین بعد مسافت مسئله آبرسانی را دشوار می‌کند.

- در سر پل ذهاب که بیش از 57 روستا از 30 تا 100 درصد تخریب شده بود 110 خانه ساختیم که وقتی رهبری از من پرسیدند چه کردید؟ گفتم هیچی. رهبری فرمودند که ما می‌دانیم کار کرده‌اید گفتم: 110 خانه یعنی هیچ ما کاری نکردیم، که حضرت آقا گفتند: همین که نیروهای جهادی در منطقه حضور دارند دیگران جرات نمی‌کنند کم‌کاری کنند که واقعاًً هم همین شد.

- ما به اندازه نفسمان کنار مردم خواهیم ماند. عامل گرمی ‌ارتباط ما با مردم منطقه مراوده‌ها و دوستی‌هاست. وقتی بچه بالاشهر تهران از کامرانیه و پاسداران یعنی از دل ناز و نعمت به غیزانیه می‌آید و در این گرمای طاقت‌فرسا خدمت می‌کند؛ تبادل فرهنگ‌ها خودش منشأ خیر و الفت قلوب نیروهای جهادی با مردم منطقه می‌شود و پرچم ولایت و رهبری را بالا می‌بریم.

- حذف جهادسازندگی یک خطای بزرگ بود هرچند به بهانه اعتبار و بودجه‌این اقدام صورت گرفت که همین برنامه را هم برای سپاه و ارتش داشتند که رهبری جلویشان ایستاد. اما جهاد خدمات بسیار ارزنده‌ای داشت که حذف آن درست نبود.

- شما یک فیلم از بچه‌های غیزانیه بگیرید، روی شریان اصلی گاز زندگی می‌کنند دقیقاًً چهار لوله اصلی گاز از کنار روستاهایشان می‌گذرد ولی‌ تانکر آبرسان که می‌آید بچه‌ها با بشکه دنبال آن می‌دوند.آیا این خنده‌دار نیست؟ آهای مسئولان این برای ما ننگ است.

مشکل غیزانیه فقط کم‌آبی نیست

مردم غیزانیه از جهات دیگری هم تحت‌فشارند یکی بوی مشمئز‌کننده گازهای خام و مشعل‌های نفتی که بسیار آزار‌دهنده و آلوده‌اند و مورد دیگر محل دفن زباله‌های اهواز در نزدیکی این روستاه‌ها که این هم منبع دیگر آلودگی است. با آتش زدن روزانه زباله‌ها توسط مأموران، دود غلیظ و مه‌وار منطقه‌ای را دربر می‌گیرد که خودرو‌های عبوری در جاده اصلی برای در امان ماندن از این بوی بسیار بد و مشمئز‌کننده به سرعت محل را‌ ترک می‌کنند، اما در کنار این زباله‌سوزی‌های غیزانیه مردم برخی از روستاه‌ها تنفس عادی را به سختی و با زجر انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول