اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

کشورهای اسلامی دارای زیرساخت، به جمع آوری پلاسما بپردازند/پلاسمادرمانی راه معالجه صددرصد نیست

رئیس تیم پزشکی درمان کووید 19 از طریق پلاسمادرمانی گفت: توصیه من به کشورهای اسلامی این است که اگر زیرساخت جمع آوری پلاسما را دارند، از این روش استفاده کنند.

کشورهای اسلامی دارای زیرساخت، به جمع آوری پلاسما بپردازند/پلاسمادرمانی راه معالجه صددرصد نیست

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، امروز در نشست ترویج علم بنیاد مصطفی(ص) با موضوع "بررسی روند درمان ویروس کرونا از طریق پلاسما درمانی" که با حضور آقایان پیمان عشقی؛ مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، حسن ابوالقاسمی؛ رئیس دانشگاه بقیه الله و عبدالمجید چراغعلی؛ عضو هئیت علمی دانشگاه بقیه الله و رئیس تیم پزشکی درمان کووید ۱۹ از طریق پلاسما درمانی در محل بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) برگزار شد.

در این نشست عبدالمجید چراغعلی، عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله و رئیس تیم پزشکی درمان کووید ۱۹ از طریق پلاسمادرمانی گفت: وقتی بدن با یک عامل خارجی تماس پیدا می‌کند، به مقاومت علیه آن مشغول می‌شود؛ در این شرایط مهم‌ترین مکانیسم بدن تولید آنتی‌بادی است، وقتی که ویروس وارد بدن می‌شود، بدن وظیفه تولید آنتی‌بادی علیه ویروس را دارد. 

وی در ادامه بیان کرد: کرونا ویروس، از قبل وجود داشته است؛ اما ویژگی خاصی دارد. ویروس از زمانی که وارد بدن می‌شود، بدن آنتی‌بادی تولید می‌کند اما در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، ممکن است آنتی‌بادی نتواند مقابله کند و در نهایت منجر به مرگ فرد ‌شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله درخصوص تشابه واکسیناسیون و پلاسمادرمانی گفت: میان واکسیناسیون و پلاسمادرمانی تشابه وجود دارد، البته مراحلی وجود دارد. واقعیت این است که میزان آنتی بادی در پلاسما دو گرم است؛ ما می‌توانیم وقتی پلاسما را از اهداکنندگان دریافت کردیم، دوگرم آنتی بادی را فقط به فرد تزریق کنیم که در حال حاضر یک شرکت در حال انجام این روش است. 

وی در ادامه گفت: کرونا، در روش پلاسمادرمانی با پدیده جدید روبه رو شد. براین اساس بشر همه تلاش خود را به کار گرفت تا از این امکان استفاده و جلوگیری کند. ادعای ما این نیست که پلاسمادرمانی، همه بیماران را خوب می‌کند ولی روش خوبی است زیرا دارو، پاسخ سریعی ندارد اما پلاسما به فوریت در دسترس است و ما از بهبودیافتگان می‌خواهیم که پلاسما اهدا کنند؛ پلاسما حاوی آنتی بادی است و برای بیمار استفاده می‌شود و مانند دارو نیست که منتظر پاسخ آن بمانیم. درحال حاضر پلاسمادرمانی وابسته به اهداکننده است، اگر اهداکننده نداشته باشیم، این امر قابل اجرا نیست . توصیه من به کشورهای اسلامی این است که اگر زیرساخت جمع آوری پلاسما را دارند، از این روش استفاده کنند.

چراغعلی با اشاره به نقش بخش خصوصی در پلاسما درمانی، اظهار کرد: یکی از دلایل موفقیت پلاسمادرمانی، تجربه موفق ما در زمینه پلاسما بوده است. ایران در پلاسمای معمولی تجربه خوبی داشت و پلاسما را جهت تبدیل برای دارو به کشورهای دیگر صادر می‌کرد. پلاسمای کرونا هم مانند پلاسمای معمولی است و زمانی که خواستیم پلاسما درمانی انجام دهیم به سراغ بخش خصوصی رفتیم که از ما استقبال کردند؛ وجود بخش خصوصی فعال، کمک خوبی برای ما محسوب می‌شود. وزارت بهداشت و سازمان اتقال خون و بیمارستان بقیه الله این آمادگی را دارد که تجربیات خود را به دیگر کشورها انتقال و از آنان تجربیات جدیدی کسب کند.

در ادامه چراغعلی درخصوص درمان صددرصدی کرونا با پلاسمادرمانی گفت: پلاسمادرمانی راه معالجه صددرصد نیست، اما راه درمان است. پزشکان، پلاسما را به بیماران بدحال تزریق می‌کنند؛ اما اگر به هربیماری که وارد بیمارستان می‌شود، پلاسما تزریق کنیم، خیلی خوب است و هرچه زودتر پلاسما تزریق شود بهتر است. 

وی همچنین افزود: پلاسما جای واکسن را نمی‌گیرد اما عملکرد بهتری دارد؛ تعداد بیمارانی که با پلاسما خوب شدند خیلی زیاد است؛ این روش یک روش استاندارد است؛ در پلاسمادرمانی، گروه خونی نیز مهم است که محدودیتی دارد اما ما باید نهاد اهدا را بالا ببریم، تا شانس اهدا پلاسما نیز افزایش یابد

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول