اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

وکالت را باید از لوکس بودن خارج کرد

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان با تأکید بر اینکه وکالت را باید از لوکس بودن خارج کرد، گفت: به برخی می‌گوییم چرا وکیل نگرفتی؟ می‌گوید پولش را نداشتم، برخی از مردم جرات نمی‌کنند سمت وکیل بروند؛ چراکه در ذهنشان این است که وکیل هزینه دارد و هزینه آن بالا است؛ این تصور باید شکسته شود.

وکالت را باید از لوکس بودن خارج کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی مرکز وکلای قوه قضاییه استان اصفهان، محمد محمدی در جلسه بررسی میزان جذب وکیل استان اصفهان در سال 99 که با حضور ریاست محاکم عمومی و انقلاب شهرستان اصفهان، هیات مدیره کانون وکلای دادگستری و هیات مدیره مرکز وکلای قوه قضائیه تشکیل شد، با بیان اینکه که هر نیرویی باید تعهد و تخصص را توأمان دارا باشد اظهار کرد: هر کجا از عملکرد نیروی انسانی لطمه خوردیم ناشی از وجود افرادی بوده که یا تعهد نداشته‌اند و یا فاقد تخصص بودند؛ این دو ویژگی از مهم‌ترین ضروریات در جذب وکیل است.

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به برخی مخالفت‌ها با افزایش جذب وکیل به دلیل وضعیت مالی نامناسب وکلای فعلی بیان داشت: اعتقاد بنده این است رزق ما دست خداست و هیچ‌کس نمی‌تواند رزق دیگری را ببرد؛ این از اعتقادات دینی ما نیز هست؛ پس افزایش وکیل نمی‌تواند دغدغه باشد؛ اگر به حق خودمان قانع باشیم و انصاف حاکم باشد قطعاً مردم به سمت ما خواهند آمد.

وی با تأکید بر اینکه وکالت را باید از لوکس بودن خارج کرد گفت: وکیل باید زحمت بکشد؛ این را باید آموزش داد؛ جوانی که به این عرصه می‌آید باید بفهمد که لازم است زحمت بکشد متأسفانه جامعه جوری بار آمده است که در هر شغل و حرفه‌ای، جوان امروز می‌خواهد به‌اندازه فرد 30 سال سابقه، کار کند، به همان میزان درآمد داشته باشد و به سطح زندگی او برسد.

محمدی با اشاره به تعداد انبوه پرونده‌های بدون وکیل اظهار داشت: مراجعان بسیار زیاد هستند؛ به برخی می‌گوییم چرا وکیل نگرفتی؟ می‌گوید پولش را نداشتم، برخی از مردم جرات نمی‌کنند سمت وکیل بروند؛ چراکه در ذهنشان این است که وکیل هزینه دارد و هزینه آن بالا است؛ این تصور باید شکسته شود؛ معنی اینکه وکالت از لوکس بودن باید خارج شود همین است.

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: وکالت یک شغل خدمتی است وکیل باید در خدمت جامعه و ستمدیدگان جامعه باشد اگر این موضوع را به‌عنوان یک فرهنگ جا انداختیم مردم نیز به این نتیجه می‌رسند که اگر حقی از آن‌ها ضایع شد و خواستند به دستگاه قضا رجوع کنند باید وکیل نیز بگیرند چراکه وکیل دنبال احقاق حق است.

وی درباره برخی تصورات منفی نسبت به حرفه وکالت در جامعه گفت:گاهی اوقات اگر شرایط به هم خورده، جامعه مقصر نیست؛ گاهی خودمان شرایط را به هم می‌ریزیم؛ در وکالت نیز همین‌طور است یعنی خودمان مسیری را می‌رویم که چنین ذهنیتی ایجاد می‌شود.

محمدی با تأکید بر ضرورت تحول درونی جامعه وکلا بیان کرد: خودمان باید تحول ایجاد کنیم؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد؛ آن کارآموز وکالت نیز متوجه خواهد شد که به شغلی پا گذاشته که باید زحمت بکشد و در خدمت جامعه باشد؛ اگر دغدغه احقاق حق و اجرای عدالت را داشته باشیم بنده قاطعانه می‌گویم درآمد هم به دنبال این دغدغه خواهد آمد.

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان اضافه کرد: کارآفرینانی موفق بودند که ابتدای امر به درآمد نیندیشیدند بلکه ابتدا به فکر خدمت بودند و در پی این تفکر موفقیت هم نصیبشان شده است.

 وی افزود: اگر چنین تفکری در وکالت نیز نهادینه شود مردم قبل از مراجعه به دستگاه قضا ابتدا به دنبال وکیل خواهند رفت چراکه او را پناهگاه خود در جهت احقاق حق می‌یابند.

محمدی با تأکید بر اینکه به دست آوردن جایگاه به دست خود ماست خاطرنشان کرد: هیچ‌کس به ما جایگاهی اعطا نمی‌کند؛ جامعه نیز جایگاهی را برای ما تعیین می‌کند که خود ما آن را ترسیم کرده‌ایم.

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: انتظار این است که کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضاییه بر وکلای خود نظارت داشته باشند؛ هم از نظر تعهد و هم از نظر تخصص، و در این مسیر، صرفاً به یک دوره کارآموزی بسنده نشود.

وی با بیان اینکه روند آموزش، تأکید بر تعهد و تخصص باید مستمراً ادامه پیدا کند بیان داشت: ما برای میزان مورد نیاز وکیل در استان، آمارهایی را احصا کردیم تا به یک جمع‌بندی برسیم و نظر مستند و مستدلی را به ریاست کل دادگستری اعلام کنیم تا نه بیش‌ازحد و نه کمتر از نیاز جذب وکیل داشته باشیم.

محمدی ادامه داد: ثبت‌احوال استان اصفهان، جمعیت استان در سال 98 را 5 میلیون و 262 هزار و 699 نفر اعلام کرده است؛ بنا بر اعلام کانون وکلای استان اصفهان تعداد وکلای پروانه دار این کانون 2 هزار و 745 نفر و بنا بر اعلام مرکز وکلای قوه قضاییه استان اصفهان تعداد وکلای این مرکز هزار و 226 نفر است بنابراین مجموعاً در استان اصفهان 3 هزار و 971 وکیل پروانه وکالت دارند.

معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: بر این اساس و با توجه به جمعیت استان به ازای هر هزار و 325 نفر در استان اصفهان یک نفر پروانه وکالت دارد به عبارتی دیگر سرانه وکیل در استان اصفهان 0.07 درصد است تعداد 87 هزار و 705 پرونده با وکیل شروع شده است به عبارتی دیگر تنها 14.77 درصد از پرونده‌های به جریان افتاده دارای وکیل بوده است.

محمدی ادامه داد: در صورتی که سایر مراحل پرونده‌های قضایی اعم از تجدیدنظر، اجرای احکام و.. را نیز در نظر بگیریم سال گذشته 1 میلیون 51 هزار و 52 فقره پرونده در کلیه مراحل در استان اصفهان وجود داشته که از این تعداد 195 هزار و 49 پرونده دارای وکیل بوده یعنی 18.55 درصد از کل پرونده‌های استان اصفهان با وکیل مورد رسیدگی قرار گرفته است.

انتهای پیام/63055/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول