اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ تا نامه هشدارآمیز ظریف به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی اقدام غیرسازنده سه کشور اروپایی و پاسخ بورل.

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و مخالفت کشورهای عضو شورا با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و تور برایان هوک به سه کشور حوزه خلیج فارس در راستای ادامه تلاش‌های آمریکا و نامه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اعلام اینکه هرگونه مداخله در همکاری‌های پادمانی جاری بین ایران و آژانس مغایر با مفاد برجام بوده و می‌تواند بر مبانی همکاری‌های پادمانی موجود تاثیرات منفی بگذارد.

* نشست شورای امنیت درباره  قطعنامه ۲۲۳۱

در هفته‌ای که گذشت (سه‌شنبه) دهم تیر ماه نشست شورای امنیت درباره  قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد. پیش از این نشست مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل پیش بینی کرده بود که این نشست بار دیگر انزوای آمریکا را نشان می‌دهد.

محمدجواد ظریف نیز دوشنبه نهم تیر ماه در توئیتی نوشت: آمریکا صرفا برجام را نقض نکرده و دیگران را به این کار وادار نمی‌کند؛ این کشور همچنین این ننگ را بر پیشانی دارد که در تاریخ سازمان ملل متحد در زمره نخستین کشوری باشد که اعضای قانونمدار را برای عدم نقض قطعنامه [۲۲۳۱] شورای امنیت، تنبیه می‌کند. من حدود ظهر روز سه شنبه (به وقت نیویورک)، درباره ایران در صحن شورای امنیت سخن خواهم گفت. 

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن هم روز سه‌شنبه دهم تیرماه عنوان کرد: سه کشور اروپایی معتقدند که آمریکا از نظر حقوقی امکان توسل به اسنپ بک و بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را ندارد.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شد.

در این نشست معاون دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد و نماینده اتحادیه اروپا نیز گفت که برجام به کاهش خطرات جهانی کمک می‌کند.نماینده چین در سازمان ملل متحد نیز در این نشست با تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مخالفت کرد.

نماینده آلمان هم مخالفت این کشور را با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با توسل به یکی از بندهای برجام را اعلام کرد.

از سوی دیگر، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت از بیانیه ضد ایرانی وزیر خارجه آمریکا انتقاد کرد.سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه ۱۲ تیر ماه هم در یک کنفرانس خبری بار دیگر با پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌ شده توسط آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مخالفت کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (+) نیز در نشست شورای امنیت طی سخنانی خاطرنشان کرد: ۴۱ سال تلاش آمریکا برای به زانو درآوردن ملت ایران شکست خورده است. او پس از نشست شورای امنیت در توئیتی نوشت: جامعه بین‌المللی و شورای امنیت با تصمیمی مهم روبرو هستند، آیا ما احترام به حاکمیت قانون را حفظ می‌کنیم و یا اینکه به قانون جنگل برمی‌گردیم؟

 

 

بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن هم پس از این نشست در توئیتی عنوان کرد: آمریکا حتی در بین متحدانش نیز منزوی شده بود، به نحوی که پامپئو مجبور شد این جلسه را زودتر ترک کند.

تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم پس از این نشست بیان کرد که تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بی نتیجه خواهد بود.

 

 

در همین خصوص نیز، برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در اظهاراتی گفت که اگر روسیه و چین خواستار ثبات در خاورمیانه هستند باید با تحریم تسلیحاتی ایران همراهی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز سه‌شنبه دهم تیرماه در نشست هفتگی با خبرنگاران بر مواضع پکن در زمینه مخالفت با طرح آمریکا در تمدید تسلیحاتی ایران تأکید کرد.

نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل خاطرنشان کرد که ریاض همچنان بر موضع خود درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید داشته و در این باره با روسیه و چین در ارتباط است.

عربستان سعودی همچنین در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که ایران نه تنها ثبات منطقه بلکه ثبات جهان را تهدید می‌کند.

امارات عربی متحده نیز در این خصوص بیکار ننشست و اقدام به ارسال نامه‌ای به شورای امنیت کرده و درباره نقض برجام توسط ایران ابراز نگرانی کرد.

نخست‌وزیر و نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در بیانیه‌‌های جداگانه، خواستار تبعیت کشورهای مختلف از آمریکا برای تحریم تهران و همچنین تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت شدند.

* تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران/دوره‌گردی هوک

در هفته‌ای که گذشت و در راستای تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، برایان هوک سفری به سه کشور حاشیه خلیج فارس داشت. امارات عربی متحده، بحرین و عربستان و از آنجا راهی سرزمین‌های اشغالی شد و در ادامه به اتریش رفت و ضمن رایزنی با مقامات اتریشی با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هشتم تیر ماه طی اظهارات جدیدی باز هم مواضع ضد ایرانی و اتهام‌زنی‌های بی سند واشنگتن را تکرار کرد و خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد. او یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت که اعضای شورای امنیت سازمان ملل باید به درخواست تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گوش فرا دهند.

هوک همچنین روز یکشنبه هشتم تیر ماه در گفت‌و‌گو با یک رسانه اماراتی با اتهام زنی مجدد علیه ایران، بر تداوم فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه تهران تاکید کرد.

وزارت خارجه آمریکا سفر نماینده ویژه این کشور در امور ایران به امارات را با هدف رایزنی با مقام‌های این کشور درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برشمرد و دیپلمات‌های ارشد آمریکا و امارات یکشنبه هشتم تیرماه در ملاقات با هم ضمن تاکید بر تداوم روابط راهبردی، درخصوص ایران و آخرین تحولات منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران بعد از سفر اخیر به امارات، دوشنبه نهم تیر ماه در ریاض با وزیر خارجه سعودی دیدار و باز هم علیه ایران رایزنی کرد. معاون وزیر دفاع عربستان سعودی هم در دیدار با «برایان هوک» مدعی شد که تهران به فعالیت‌های تخریبی در منطقه می‌پردازد.

«عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجه، روز (دوشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «برایان هوک»، ضمن اتهام پراکنی علیه تهران ادعا کرد که ایران در «فعالیت‌های تروریستی» نقش دارد. وزیر خارجه سعودی همچنین روز سه‌شنبه دهم تیر ماه در اظهاراتی جدید علیه ایران مدعی شد که ایران خطری بزرگ برای آینده و هویت سوریه است.

غلامحسین دهقانی سفیر ایران در بروکسل نیز در واکنش به اظهارات بی‌اساس وزیر خارجه عربستان، حکومت سعودی را بانک مرکزی تروریسم و بانی اصلی افراط گرایی در منطقه خواند.

معاون وزیر دفاع عربستان سعودی نیز روز چهارشنبه در سخنانی خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل شد.

وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجه در توئیتی ضمن متهم کردن ایران خواستار متوقف کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران شد.

وزیر خارجه بحرین هم دوشنبه نهم تیر ماه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فرستاده ویژه آمریکا با اتهام پراکنی علیه ایران، مدعی شد که ایران در امور کشورهای منطقه دخالت می‌کند. آمریکا و بحرین روز دوشنبه‌ نهم تیر ماه در بیانیه‌ای مشترک خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل شدند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران چهارشنبه یازدهم تیر ماه گفت که اگر روسیه و چین خواستار ثبات در خاورمیانه هستند باید با تحریم تسلیحاتی ایران همراهی کنند.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه روز سه‌شنبه دهم تیر ماه حمایت از خواسته نماینده آمریکا در تور دوره‌گردی او در منطقه برای استمرار تحریم تسلیحاتی ایران را طنزی تلخ خواند و خطاب به بحرین و عربستان گفت: امنیت منطقه با اطاعت از آمریکا تامین نخواهد شد.(اینجا بخوانید)

 

 

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران سه‌شنبه دهم تیر ماه در فلسطین اشغالی با نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس دیدار کرد.وزیر خارجه رژیم صهیونیستی طی دیدار با رئیس «کارگروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا، ضمن تقدیر از خروج واشنگتن از برجام، تهران را به نقض تحریم تسلیحاتی متهم کرد.

یک مقام سابق آمریکایی هم در یادداشتی نوشت که ائتلاف ایجاد‌ شده علیه تهران در دولت قبلی این کشور در هم شکسته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چهارشنبه یازدهم تیر ماه خطاب به برایان هوک گفت: گزینه نظامی روی میز آمریکایی‌ها گزینه کپک زده‌ای است که سال‌هاست روی میز روسای جمهور متوهم آمریکا خاک می‌خورد.(اینجا بخوانید)

غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه یکشنبه هشتم تیر ماه در اظهاراتی عنوان کرد: با توجه به مشکلاتی که آمریکایی‌ها در حمل و نقل دریایی ایجاد می‌کنند، باید توجه بیشتری به مرزهای زمینی و حمل و نقل ریلی داشته باشیم.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در یک کنفرانس خبری چهارشنبه بار دیگر خواستار حفظ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شد.پامپئو گفت دولت آمریکا به دنبال تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برای مدت کوتاه نیست و قصد دارد تمامی اقدامات لازم را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که این قطعنامه پابرجا خواهد ماند.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در توئیتی خطاب به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از ملاقاتش با برایان هوک، او را به رعایت فاصله اجتماعی و همچنین فاصله سیاسی توصیه کرد.

 

 

سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت:تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و اقدام سه کشور اروپایی در آژانس و رفتار مشکوک مدیرکل آژانس نه تنها بازدارنده جمهوری اسلامی نخواهد بود، بلکه به فروپاشی برجام می‌انجامد.(اینجا بخوانید)

نماینده آمریکا در نشست خلع سلاح جهانی هم از آنچه عدم مجوز دسترسی ایران به بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای خواند، انتقاد کرد.

یک دیپلمات ارشد روسیه نیز در اظهاراتی عنوان کرد که ساز و کل حل و فصل اختلافات در برجام فاقد رویه‌های روشن و مورد توافق است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصریح کرد که هرگونه مداخله در همکاری‌های پادمانی جاری بین ایران و آژانس مغایر با مفاد برجام بوده و می‌تواند بر مبانی همکاری‌های پادمانی موجود تاثیرات منفی بگذارد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به نامه ظریف عنوان کرد که مصمم به حفظ برجام است. 

*برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین

سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه نهم تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه ۲۵ ساله همکاری بین ایران و چین را رد کرد و گفت: این سند دارای ‌ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی و به ویژه اقتصادی است و اگر نهایی شود می‌توان آن را منتشر کرد و هیچ چیز ابهام آمیزی ندارد و سندی افتخارآمیز و به نفع منافع دو کشور است.(جزییات بیشتر)

*جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی

پس از آنکه ایران اعلام کرد جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش به فرانسه ارسال می‌کند،  این خبر با واکنش شامپاین وزیر خارجه کانادا روبرو شد و او شنبه هفتم تیر ماه از تصمیم ایران در ارسال جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده اوکراینی به «سازمان تحقیقات پرواز فرانسه» استقبال کرد.

در همین خصوص نیز محسن بهاروند معاون وزیر خارجه روز یکشنبه هشتم تیر ماه اعلام کرد که اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد، جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی توسط تیم هواپیمایی ایران به فرانسه منتقل و کار استخراج و خوانش اطلاعات ۳۰ تیر ۹۹ آغاز می‌شود و تیم ایرانی رهبری تحقیقات را برعهده دارد.

 

 

سخنگوی سازمان ایمنی حمل و نقل غیرنظامی آمریکا هم روز یکشنبه هشتم تیر ماه از تداوم حضور نمایندگانی از سوی این سازمان به عنوان کشور سازنده هواپیما، در تحقیقات درباره هواپیمای اوکراینی خبر داد.

وزارت خارجه سوئد نیز در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد که ایران با پرداخت غرامت به خانواده قربانیان هواپیمای سانحه‌دیده اوکراین موافقت کرده است.

*سالروز بمباران سردشت و حمله به هواپیمای مسافربری ایرانی

وزیر امور خارجه ایران روز شنبه هفتم تیر ماه بمباران شیمیایی سردشت را نقطه اوج وحشیگری رژیم صدام خواند و با اشاره به تروریسم اقتصادی دولت آمریکا علیه مردم ایران گفت: سیاست آمریکا جز خفت چیزی برایش به ارمغان نیاورده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در سالروز حمله شیمیایی صدام به سردشت اعلام کرد: هرگز حمایت و همراهی آمریکا و اروپا از صدام و سکوت شورای امنیت را در این جنایت فجیع از یاد نبرده و نخواهیم برد.

مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سالروز بمباران سردشت از تمامی کشورها خواست به تعهدشان نسبت به ایجاد جهان عاری از سلاح‌های شیمیایی پایبند باشند.

مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل نیز روز دوشنبه نهم تیر ماه با اشاره به مجروحان بمباران شیمیایی سردشت و تعدادی از آنها که به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: آمریکا و متحدانش که این سلاح‌ها را در اختیار صدام قرار دادند باید پاسخگو باشند.

وزارت امور خارجه ایران یکشنبه هشتم تیر ماه در هفته حقوق بشر آمریکایی با اشاره به حمایت‌های آمریکا و اروپا از گروهک‌ تروریستی منافقین، آنها را شریک جنایت این گروهک در کشتار مردم بیگناه ایران خواند.

 

 

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه در توئیتی حقوق بشر را صرفا ابزاری در خدمت امیال شیطانی آمریکا خواند و نه یک نگرانی صادقانه و گفت: همین منطق است که مدت‌هاست آمریکا را به متحدی برای دیکتاتورها، قصابان و افراط گرایان تبدیل کرده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ۳۲ سال پیش، آمریکا عمدا هواپیمای مسافربری ایرانی را ساقط کرد و ۲۹۰ نفر کشته شدند، ولی تاکنون نه عذرخواهی کرده و نه شرمنده شده، عنوان کرد: خلیج فارس مدت‌هاست شاهد جنایات آمریکا در منطقه است.

 

 

* شناسایی ۴۰ آمریکایی دخیل در ترور سپهبد شهید سلیمانی

محسن بهاروند معاون وزیر امور خارجه روز دوشنبه نهم تیر ماه از شناسایی ۴۰ آمریکایی دخیل در ترور سپهبد شهید سلیمانی خبر داد و گفت چند نفر دیگر از جمله اپراتور‌های پهپادهای آمریکایی هم به زودی شناسایی می‌شوند.

برایان هوک نماینده دولت آمریکا در امور ایران روز دوشنبه نهم تیر ماه به اقدام تهران برای تعقیب قضایی رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد.

پایگاه خبری شبکه العهد عراق با تأکید بر لزوم شکایت بغداد از واشنگتن به خاطر به شهادت رساندن نائب رئیس فقید سازمان الحشد الشعبی ، از اینکه عراق اقدامی علیه آمریکا و رئیس جمهورش انجام نداده، ابراز تعجب کرد.

*دیگر تحولات هفته گذشته

وزرای امور خارجه ایران و قطر هم روز دوشنبه نهم تیرماه از طریق ویدئو کنفرانس درباره مناسبات دوجانبه، موضوعات منطقه و برگزاری هفتمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی به رایزنی پرداختند.

 

 

گشت مرزی عربستان سعودی مدعی شد سه قایق ایرانی وارد آب‌های منطقه‌ای این کشور شده و آنها را مجبور به بازگشت کرده است.

سفیر یمن در ایران هم در هفته‌ای که گذشت در مصاحبه‌ای گفت که تهران چند طرح درباره آتش‌بس در یمن و مذاکره یمنی‌ها بین خود مطرح کرده است.

رئیس دولت مستعفی یمن در دیدار با سفیر آمریکا در این کشور با اتهام پراکنی علیه ایران مدعی شد که ایران دائما برای بازوهای منطقه‌ای خود سلاح قاچاق می‌کند.

کاظم غریب‌آبادی سفیر و‌ نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در وین گفت: ایران، همچنان پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در سطح جهان است.

در دیدار پرویز اسماعیلی سفیر ایران در زاگرب با وزیر خارجه کرواسی ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات مرتبط با برجام مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

سفیر ایران در زاگرب همچنین در توئیتی عنوان کرد: کرواسی بسیار مسئولانه، مبتکرانه و فعال دوره ریاست شش ماهه بر شورای اروپا را با موفقیت به پایان رساند.

سفارت ایران در لبنان نیز روز دوشنبه نهم تیر ماه به اظهارات اخیر سفیر آمریکا در این کشور پاسخ داد و اعلام کرد، وی حق ندارد با اراجیفی که می‌بافد به کشور دیگری ضربه بزند.

نیکی هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در یادداشتی عنوان کرد که واشنگتن باید جلوی اعطای وام از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایران را بگیرد.

سید رسول موسوی مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه با طرح این سؤال که چه چیزی باعث توقف همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی شده است؟ عنوان کرد: اسلام‌آباد باید موانع صادرات انرژی به پاکستان را از بین ببرد.

 

 

سفیر آلمان در جمهوری اسلامی ایران نیز در هفته‌ای که گذشت، سوار بر نیسان از پایان ماموریتش در تهران بعد از چهار سال خبر داد.

رئیس جمهور اتریش هم در مراسم دریافت استوارنامه عباس باقرپور اردکانی سفیر جدید ایران از توسعه روابط دو کشور استقبال و آمادگی خود را برای کمک به توسعه مناسبات اعلام کرد.

 

 

رئیس جریان «المرده» لبنان با تأکید بر ادامه حمایت از محور مقاومت، گفت: «آنچه آمریکایی‌ها می‌خواهند این است که در میز مذاکراه با ایران، اهرم فشاری در دست آنان باشیم، ولی این اتفاق رخ نخواهد داد».

تخت‌روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل به تاثیر تحریم‌ها بر روند مبارزه با کرونا به خصوص در سوریه و یمن اشاره کرد و گفت: این تحریم‌های یکجانبه عملاً بیماران را بیشتر از همه هدف قرار می‌دهد.

سیدمحمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان خواستار عزم جدی شورای امنیت در قبال نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی آمریکا شد و از جامعه بین‌المللی و به ویژه اعضای باقیمانده در برجام خواست که به این قطعنامه و مفاد آن احترام بگذارند.

 

 

نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق با اشاره به جزئیات جدید از سقوط موصل به دست داعش گفت در زمانی که آمریکا از رساندن اسلحه به ما خودداری می کرد، ایران و روسیه درهای انبار تسلیحات ارتش خود را به روی ما باز کردند.

هیأت حماس و سفیر ایران در لبنان به رایزنی درباره آخرین تحولات فلسطین پرداختند و بر مردود دانستن طرح اشغال اراضی کرانه باختری تأکید کردند.

از سوی دیگر عنوان شد که عده‌ای از دادستان‌های فدرال آمریکا شکوائیه‌ای تنظیم کرده‌اند تا محموله سوخت چهار نفت‌کش ایران که در حال حرکت به سمت ونزوئلا هستند را مصادره کنند.

در دیدار کاظم جلالی سفیر ایران و معاون وزیر انرژی روسیه مقرر شد شانزدهمین دور کمیسیون مشترک دو کشور در سپتامبر سال جاری به صورت حضوری و یا مجازی برگزار شود.

در پی اعلام مثبت شدن تست کرونای وزیر خارجه پاکستان، ظریف در پیامی به همتای خود برای او آرزوی بهبودی و شفای عاجل کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در برنامه بدون تعارف گفت: وقتی موشکی توسط سپاه رونمایی و آزمایش می‌شود حس خوبی می‌دهد و پشتوانه ماست.

 

 

*رایزنی طاهریان‌فرد با معاون سیاسی طالبان

در هفته‌ای که گذشت، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر مدعی دیدار «محمد ابراهیم طاهریان فرد» نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور افغانستان با «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان در دوحه شد. در همین خصوص سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه دیدار نماینده ایران با معاون سیاسی طالبان در قطر را تایید و این دیدارها را در راستای تلاش‌ها و رایزنی‌های ایران برای انجام گفت‌وگوهای بین الافغانی عنوان کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین روز سه‌شنبه حمله تروریستی روز دوشنبه به مرکز بورس پاکستان در شهر کراچی را محکوم کرد.

*مداخله‌جویی‌های فرانسه و پاسخ ایران

وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه یازدهم تیر ماه در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه به حکم اعدام سرشبکه معاند آمدنیوز واکنش نشان داد. وزارت خارجه فرانسه همچنین با گزافه گویی مجدد درباره دستگیری یک شهروند دو تابعیتی محکوم شده در ایران، علیه تهران اتهام زنی کرد.

در همین خصوص، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ورود وزارت خارجه فرانسه در پرونده قضایی ایران را فاقد وجاهت خواند و گفت: عادلخواه و زم متناسب با جرایم ارتکابی محکوم شده‌اند.

بهرام قاسمی سفیر ایران در فرانسه برنامه الحاق کرانه باختری را استمرار سیاست‌های اشغالگری، زیاده خواهی و در امتداد تجاوزگری‌های رژیمی خواند که در اجرای امیال نامشروع خود هیچ ارزشی برای منشور ملل، حقوق بشر، موازین بین‌المللی و جامعه جهانی قائل نیست.

 بهرام قاسمی همچنین با اشاره به تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران عنوان کرد: آیا زمان آن نرسیده که مراجع بین‌المللی طبق وظایف ذاتی خود با دولتی که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر و جانبداری از رژیم‌های جنگ افروز کودک کش است، برخوردی بهنگام داشته باشند؟

*برگزاری نشست سران سه کشور ضامن روند آستانه

نشست سه جانبه مجازی هیأت‌های کشورهای ضامن روند آستانه به منظور تهیه پیش نویس بیانیه سران سه‌شنبه دهم تیر ماه به ریاست خاجی دستیار ارشد وزیر خارجه و با حضور معاونان وزرای خارجه روسیه و ترکیه برگزار شد. نشست سران هم روز چهارشنبه به صورت مجازی با حضور اردوغان، روحانی و پوتین برگزار شد.

رئیس جمهور ترکیه در نشست مجازی سران روند آستانه ابراز امیدواری کرد سوریه هر چه سریع‌تر به ثبات و آرامش برسد.

رئیس جمهور روسیه در نشست مجازی سران کشورهای ضامن روند آستانه بر استقلال و حاکمیت ملی سوریه تاکید کرد و تحریم‌ها علیه این کشور را غیرقانونی خواند.

وزیر خارجه کشورمان نیز در توئیتی اعلام کرد که در نشست مجازی آستانه طرفین بر ادامه همکاری‌ها برای کاهش تنش در سوریه و تسهیل کمک‌های بشردوستانه تاکید کردند.

* پیگیر سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی هستیم

وزارت امور خارجه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به تلاش‌های خود برای تعیین تکلیف سرنوشت چهار دیپلمات ربوده شده ادامه می‌دهد و امیدوار است که همه اسرا و زندانیان در بند رژیم صهیونیستی به خصوص این چهار نفر به زودی آزاد شوند.

*حادثه در سوله‌ای در دست تکمیل در مجتمع غنی‌سازی نطنز

از دیگر تحولات هفته گذشته بروز حادثه در مجتمع غنی‌سازی نطنز بود. در همین خصوص بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بامداد پنجشنبه به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است، یکی از سوله‌های در دست تکمیل در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد، ولی هیچ تلفات جانی نداشت و به فعالیت های مجموعه لطمه ای وارد نکرد.

 

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به حادثه رخ‌داده در یکی از سوله‌های در دست احداث مجتمع غنی‌سازی نطنز واکنش نشان داد.

وزارت خارجه آمریکا به حادثه آتش‌سوزی در یکی از سوله‌های تأسیسات هسته‌ای نطنز واکنش نشان داد

در همین خصوص کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: براساس بررسی‌های فنی و امنیتی علت حادثه رخ داده در مجتمع غنی‌سازی نطنز مشخص شده، ولی به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام می‌شود.(جزییات بیشتر)

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای روز جمعه تأیید کرد در سوله سانحه‌دیده در مجتمع هسته‌ای شهید مصطفی احمدی روشن در نطنز مواد هسته‌ای وجود نداشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول