اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

دست‌داشتن برخی از دهیاران و شوراها در ساخت‌وسازهای غیرمجاز

رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه برخی دهیاران و شورا‌ها را از عوامل ساخت‌وساز‌های غیرمجاز ذکر کرد و گفت: بعضی از دهیاران و اعضا شوراها در ساخت و سازهای غیرمجاز و خارج از بافت روستاها با متخلفان همکاری دارند و خود شریک در جرم می‌شوند.

دست‌داشتن  برخی از دهیاران و شوراها در ساخت‌وسازهای غیرمجاز

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، احمد محمدی‌تازه‌آبادی  صبح امروز در جمع خبرنگاران به اولویت‌های دادگستری اشاره کرد و دادرسی‌های الکترونیکی و مشارکت مردمی در اجرای عدالت قضایی و نیز پیشگیری از وقوع جرم را از اولویت‌های دادگستری شهرستان اعلام کرد.

وی اظهار کرد: برای تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها و اتخاذ تصمیم نهایی و اجرای هر چه سریع‌تر احکام، زمان ورود و تشکیل پرونده تا نتیجه‌گیری و اتخاذ تصمیم نهایی و قطعیت حکم و اجرای آن پرونده‌ها سعی کردیم به حداقل برسانیم.

*نقش وکلا در اطاله دادرسی

محمدی که به تازگی از پایان‌نامه دکتری حقوق جزای خود دفاع کرد به موضوع جلوگیری از اطاله دادرسی پرداخت و بیان کرد: یکی از موارد مهمی که می‌تواند در اطاله دادرسی یا جلوگیری از آن نقش موثری داشته باشد رفتار وکلا و چگونگی ورود آنها در پرونده‌ها و فعالیت آنها مطابق با سوگندی که یاد کردند در دفاع از حقوق مظلومان است و نقش کارشناسان هم مؤثر است.

رئیس دادگستری سوادکوه با بیان اینکه مدت زمان تشکیل پرونده تا صدور حکم بیشتر از ۵۰ روز نیست، افزود: برای تسریع در رسیدگی‌های کیفری، کیفرخواست شفاهی هم مورد نظر است و در دادسرا به این موضوع توجه خاص شد.

وی همچنین الکترونیکی‌شدن در رسیدگی‌های قضایی را موجب تسریع در رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی دانست و افزود: در حال حاضر الکترونیکی شدن ابلاغیه‌ها  در کاهش اطاله دادرسی نقش مهمی دارد و استقرار دفاتر الکترونیک خدمات قضایی نیز به این امر کمک زیادی کرد.

این مقام قضایی همچنین از برنامه هر مسجد یک حقوق‌دان خبر داد که با استقبال عمومی شد و توجه به اورژانس اجتماعی و تعیین تکلیف پرونده‌هایی با عمر طولانی را از فعالیت‌های دیگر ذکر و اظهار کرد: حفاظت از اراضی که ملی است را یک وظیفه شرعی و قانونی تک تک آحاد می‌دانیم و افراد متصرف باید از اراضی ملی خارج شوند و منابع طبیعی هم آن را پیگیری و اجرایی کند و تاکنون اراضی زیادی از دست متصرفان و متخلفان خارج شد و همواره اجرای سریع احکام را تکلیف کردیم و شورای حفظ بیت‌المال وظیفه دارد که اراضی به تصرف شده را به منابع طبیعی برگرداند.

محمدی با بیان اینکه در جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر‌مجاز و تغییر کاربری‌ها در شهرستان به مرحله بحران رسیدیم، گفت: جهاد کشاورزی نتوانست به خوبی به وظیفه خود عمل کند روستاهای سوادکوه مملو از ساخت‌وسازهای غیرمجاز است.

وی با انتقاد از بعضی ادارات خدمات‌رسان که بدون توجه به ضوابط اقدام به ارائه خدمات از جمله اعطا انشعابات آب و برق می‌کنند، افزود: به همه ادارات خدمات‌رسان هشدار می‌دهم که در صورت ارائه خدمت به ساخت‌وساز غیرمجاز با آنان برخورد می‌شود.

*شورای روستایی متهم در ساخت‌وساز‌های غیر‌مجاز

این مسؤول برخی دهیاران و شورا‌ها را از عوامل ساخت‌وساز‌های غیرمجاز ذکر کرد و خاطر نشان کرد: بعضی از دهیاران و اعضا شوراها در ساخت و سازهای غیرمجاز و خارج از بافت روستاها با متخلفان همکاری دارند و خود شریک در جرم می‌شوند و با اغماض یا اهمال به این روند غیر‌قانونی تسریع می‌بخشند و از بخشداران تقاضا داریم کاملا رصد کنند و گزارش کاملی از نحوه عملکرد دهیاران و شوراها ارائه کنند.

وی از بررسی تخلفات چند عضو از شورای یک روستا خبر داد که با صدور حکم به عدم صلاحیت آنها انجامید و این به خاطر مشارکت آنها در تخلفات متعدد در فروش غیرمجاز اراضی و عدم رعایت مقررات در شیوه شورا گردانی بود، اظهار کرد: بسیاری از دهیاران و شوراهای تابع ضوابط هستند و تعداد معدودی از آنان دچار خطا شدند که با این دست از افراد برخورد می‌شود.

رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه با بیان اینکه تعارفی با کسی در اجرای قوانین نداریم از مغفول‌ماندن بهره‌مندی بهینه از آثار تاریخی و گردشگری سوادکوه انتقاد و اظهار کرد: برای حفظ آثار تاریخی و گردشگری  اقدام مناسبی انجام نشد و سوادکوه می‌تواند از قطب‌های گردشگری کشور باشد و لازم است اداره میراث فرهنگی شهرستان و اداره کل گردشگری استان، فعالیت‌ها و آمار بهره‌مندی از گردشگری را اعلام کنند و کم‌کاری اداره میراث‌فرهنگی مازندران در سوادکوه کاملا قابل لمس است و با بی‌توجهی آثار تاریخی شهرستان یا نابود شده است و یا  در حال از بین‌رفتن است.

 

* کاروان‌سرای شاه‌عباسی در گدوک سوادکوه محل نگهداری ماشین‌آلات راهداری

محمدی با انتقاد از اینکه قسمت اعظمی از کاروان‌سرای شاه‌عباسی در گدوک تخریب شده است، گفت: قسمتی که باقی مانده برای نگهداری ماشین‌آلات راهداری استفاده می‌شود و تاسف‌بار‌تر جایی است که امروزه شاهدیم که از اثر تاریخی ارزشمند اسپهبد خورشید چیز خاصی باقی نماند و در این امر معادنی که در حاشیه این اثر با ارزش وجود دارد و سال‌هاست با مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت، معدن‌داران در حال استحصال هستند و با انفجارهای مهیب در تخریب این اثر نقش مهمی دارند که لازم است سازمان صنعت، معدن تجارت یا مجوز آنها را قطع کند و یا نظارت دقیقی بر کار آنها با حضور کارشناسان میراث فرهنگی به‌عمل آورد تا حداقل تاثیر بر روی اثر تاریخی بگذارد و استقرار میدان تیر در پای غار نیز مزید بر علت است.

وی به اندک‌بودن نیروی انسانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سوادکوه و کمبود امکانات اشاره کرد و با انتقاد از اینکه در شهرستان تابلوی معرفی اماکن گردشگری نداریم خواستار برگزاری نشست‌هایی برای ارائه راهکار بهره‌مندی از جذابیت‌های گردشگری و تهیه بانک اطلاعات آثار گردشگری، تاریخی و طبیعی شد.

* اختلافات ملکی در صدر پرونده‌های قضایی سوادکوه

رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه به ورود ۱۵ هزار و ۹۱۵ فقره پرونده از اول تیر‌ماه ۱۳۹۸ تا ۳۱ خرداد‌ماه ۱۳۹۹ به دادگستری شهرستان خبر داد و افزود: نسبت به ۱۰ هزار و ۴۳۰ پرونده سال ۱۳۹۷ افزایش داشت و ابلاغ الکترونیکی اول تیر‌ماه سال گذشته تا ۳۱ خرداد‌ماه امسال، ۶۲ هزار و ۹۲۱ فقره بود که نسبت به تعداد ۵۱ هزار و ۵۹۶ فقره سال ۱۳۹۷ افزایش داشت.

وی با بیان اینکه توهین به افراد عادی، سرقت، ایراد صدمه بدنی غیر‌عمد، ضرب و جرح و نگهداری مشروبات الکلی از بیشترین پرونده‌های کیفری در دادسرا و دادگاه کیفری سوادکوه بود و اختلافات ملکی و مطالبه خسارت دادرسی و موضوع خانواده در صدر پرونده‌های حقوقی سوادکوه قرار دارد، گفت: در مجموع پرونده‌های کیفری و حقوقی شهرستان سوادکوه، اختلافات ملکی و نگهداری مواد مخدر در صدر قرار دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس درباره رسالت دستگاه قضایی برای جهش تولید، گفت: تسریع در روند تولید و اشتغال در شورای حقوق بیت‌المال بررسی می‌شود.

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول