اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

رویای پرواز «بجنورد - عشق آباد»؛ تشریفاتی یا بسترساز توسعه؟

قرعه نخستین پرواز مستقیم ایران به ترکمنستان، این روزها به نام فرودگاه بجنورد افتاده تا این فرودگاه نیز طعم بین‌المللی بودن را بچشد، اما ذهن‌ها درگیر این سؤال است که این پرواز می‌تواند بسترساز توسعه در خراسان شمالی باشد یا تنها در قالب چند عکس یادگاری خلاصه می‌شود؟

رویای پرواز «بجنورد - عشق آباد»؛ تشریفاتی یا بسترساز توسعه؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، فرودگاه بجنورد از جمله فرودگاه‌های کشور است که تاکنون پروازهای خارجی و بین‌المللی را به خود ندیده است. فرودگاهی که در ۱۳ تیرماه سال ۷۵ به دست رئیس جمهور وقت افتتاح شد، تاکنون کش‌وقوس‌ها فراوانی را برای افزایش پروازهای خود داشته تا جایی که زمانی حتی یک پرواز به این فرودگاه انجام نمی‌شد یا اینکه ۹ پرواز برای مسیر بجنورد به تهران طی یک هفته پیش از شیوع کرونا انجام‌ شده است.

فرودگاهی که بین المللی نشد

سودای پروازهای بین‌المللی چند سالی است که در گوش این فرودگاه زمزمه می‌شود و به نظر می‌رسد این اتفاق در مسیر تحقق قرارگرفته است. طی سالیان گذشته برقراری پروازهایی به‌سوی کشور عراق و عربستان همواره ناکام مانده بود، به‌نحوی‌که در آخرین تلاش در اربعین سال گذشته، پرواز بجنورد به عراق در حال برقراری بود اما بازهم در انتهای کار این مسیر پروازی افتتاح نشد.

پرواز از بجنورد به کشور همسایه، یعنی ترکمنستان این روزها به‌شدت از سوی مسئولان استانی پیگیری می‌شود، به‌نحوی‌که مجوز ۲ پرواز در هفته از بجنورد به عشق‌آباد طی هفته گذشته صادر شد.

اما رسیدن به این نقطه و دریافت مجوز برای پرواز از بجنورد عشق‌آباد، مسیر نه چندان طولانی ولی سخت را طی کرده است.

پرواز مستقیم «ایران - ترکمنستان» رویایی حقیقت ناپذیر!

رحمت‌الله خرمالی رایزن بازرگانی ایران در ترکمنستان در سال ۹۵ گفته بود: پرواز مستقیم تهران - عشق‌آباد توافق شده و در آینده نزدیک در هفته دو پرواز مستقیم خواهیم داشت.

این خبر فتح بابی برای ارتباط هوایی ایران و ترکمنستان بود خبری که چندان جامه عمل به خود نپوشید زیرا در آخرین سفر روحانی به ترکمنستان نیز همین موضوع روی میز توافقنامه طرفین بود.

تفاهم حمل‌ونقل هوایی میان سازمان هواپیمایی کشوری ایران و اداره دولتی هواپیمایی کشوری ترکمنستان یکی از این اسناد همکاری دو کشور در این سفر بود با حضور رئیس‌جمهور ایران و مقامات همراه به امضا رسید.

 

پیش‌تر نیز سید محمد احمدی سفیر ایران در «عشق‌آباد»، از تلاش ترکمنستان برای رفع مشکلات بین شرکت‌های هواپیمایی دو کشور به‌منظور برقراری پرواز مستقیم به ایران خبر داده بود و تأکید کرده بود پس از رفع مشکلات فنی بین شرکت هواپیمایی ۲ کشور، شاهد راه‌اندازی خط هوایی بین دو کشور خواهیم بود.

حال‌آنکه این مسیر هوایی در چنین سطحی از مسئولان دو کشور موردتوافق گرفته، اما بازهم آن‌چنان رونقی پیدا نمی‌کند و مسیرهای پروازی غیرمستقیم از ایران به ترکمنستان فعالیت می‌کنند.

اما توسعه فرودگاه بجنورد که ازجمله الزامات توسعه تجارت خارجی این استان و کشور مطرح می‌شود برای نقش‌آفرینی در این زمینه از سوی مسئولان استانی معرفی می‌شود.

عملیات غیرممکن در فرودگاه بجنورد

محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی در جلسه ۲ خردادماه امسال خود با اعضای ستاد توسعه استان از موافقت‌نامه پروازی بجنورد به عشق‌آباد رونمایی می‌کند و می‌گوید: در سفر سال گذشته به ترکمنستان، موافقت‌نامه برقراری پرواز بجنورد - عشق‌آباد امضا شد که در حال پیگیری تحقق آن هستیم.

این تفاهم‌نامه که از سال پیش در مسیر ارتباطی خراسان شمالی با ترکمنستان بوده در تیرماه سال جاری با مجوز سازمان هواپیمایی کشور مواجه می‌شود.

استاندار خراسان شمالی طی هفته اخیر با اشاره به قطعی شدن این پرواز گفت: پس از سفر سال گذشته به ترکمنستان و امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف، اجرایی شدن آنها در دستور کار جدی استان قرار گرفت که طی روزهای اخیر در نشست با رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برقراری این پروازهای هفتگی مسیر بجنورد-عشق آباد و بالعکس قطعی شد.

 

وی افزود: طی مکاتبه‌ای از سوی معاون مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خطاب به استاندار خراسان شمالی عملیات اجرایی برقراری این پروازها از فرودگاه بین‌المللی بجنورد آغاز شد.

شجاعی شب گذشته نیز در جلسه هماهنگی برقراری پروازهای بجنورد به عشق آباد به چگونگی این پروازها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هیچ پروازی به کشور ترکمنستان از ایران برقرار نیست و با پیگیری‌های صورت گرفته و مساعدت‌های مسئولان ملی و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته طی نامه‌ای شروع پرواز مسیر بجنورد-عشق آباد تا یک ماه آینده اعلام شد.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: این پرواز توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر انجام می‌شود.

ترکمنستانی‌ها هم تایید کردند

سایت دولتی ترکمنستان نیز از برنامه راه‌اندازی پرواز مستقیم بین شهرهای «بجنورد» ایران و «عشق‌آباد» ترکمنستان خبر داد.

بر اساس این گزارش مذاکرات دوجانبه درزمینهٔ برقراری این پروازها انجام می‌شود و مسئولیت انجام پروازها را شرکت ایرانی «ایران ایر» بر عهده خواهد گرفت.

قرار است پرواز مذکور در چارچوب موافقت‌نامه دوجانبه که بین مقامات ترکمنستان و ایران در سال 2019 به امضا رسید، راه‌اندازی شود.

توسعه گردشگری در منطقه یکی از اهداف اصلی این برنامه است.

این اخبار از سوی طرفین ایرانی و ترکمنستانی نوید آن را می‌دهد تا خراسان شمالی و فرودگاه بجنورد، نخستین میزبان پرواز مستقیم ایران به ترکمنستان باشد تا علاوه بر این اتفاق، اولین پرواز خارجی فرودگاه بین‌المللی بجنورد نیز محقق شود.

حال باید دید آیا این مسیر سختی که طی یک سال اخیر با سرعت پیگیری شده، برای خراسان شمالی، ایران و ترکمنستان می‌تواند آورده مناسب اقتصادی داشته باشد یا تنها در چند پرواز تشریفاتی خلاصه می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول