اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در اعزام دو ناو هواپیمابر به دریای چین جنوبی

به گفته مقامات نیروی دریایی آمریکا، این کشور در میانه تمرینات نظامی پکن در دریای چین جنوبی، دو ناو هواپیمابر را به این منطقه برای شرکت در یک تمرین نظامی اعزام کرده است.

اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در اعزام دو ناو هواپیمابر به دریای چین جنوبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از دریابان «جورج ام. ویکوف» فرمانده آمریکایی اعلام کرد نیروی دریایی این کشور دو ناو هواپیمابر را به دریای چین جنوبی برای شرکت در یک تمرین نظامی اعزام کرده است.

بنابر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، به گفته این مقام نظامی آمریکایی، دو ناو «یواس‌اس نیمیتز» و «یواس‌اس رونالد ریگان» به همراه چند کشتی دیگر اواخر روز شنبه به این منطقه می‌رسند.

ویکوف بدون ذکر منطقه دقیق تمرین نظامی آمریکا، افزود: هدف فرستادن سیگنال‌های واضح به شرکا و متحدانمان است در این خصوص که ما به امنیت و ثبات منطقه‌ای متعهد هستیم.

وی همچنین مدعی شد که این تمرینات پاسخی به تمرینات نظامی پکن که هم‌اکنون در دریای چین جنوبی در جریان است، نیست. 

«جو جیلی» سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا هم ادعاهای مشابهی را در خصوص حضور این دو ناو هواپیمابر در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی اعلام کرد.

وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه از اقدام چین در برگزاری رزمایش نظامی در دریای جنوبی چین انتقاد کرد و مدعی شد این اقدام اوضاع در آب‌های مورد مناقشه را بی‌ثبات‌تر خواهد کرد.

در بیانیه پنتاگون آمده است: «این مانورهای نظامی جدیدترین اقدام از زنجیره اقدامات جمهوری خلق چین برای پیشبرد ادعاهای غیرقانونی دریایی است».

اظهارات ضد چینی مقامات آمریکایی، واکنش منفی وزارت خارجه چین را به دنبال داشت. «لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین با دفاع از حق این کشور برای برگزاری رزمایش نظامی در دریای چین جنوبی، مواضع اخیر آمریکایی‌ها علیه چین و همچنین این رزمایش را رد کرد.

وی گفت: «موضوع اساسی تاثیر گذار بر ثبات دریای چین جنوبی این است که برخی کشورهای خارج از منطقه هزاران مایل سفر می‌کنند تا به اقدامات نظامی گسترده در منطقه دست بزنند».

بیانیه پنتاگون در انتقاد از اقدام چین در حالی صادر شد که تحلیلگران می‌گویند مداخله آمریکایی‌ها در اختلافات موجود در دریای جنوب چین به تشدید تنش در این منطقه منجر شده است.

هفته گذشته منابع خبری از پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا بر فراز «دریای چین جنوبی» و آبراهی که محل تردد زیردریایی‌های مجهز به موشک‌های بالستیک چین است خبر دادند.

چین هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد از روز ۱ ژوئیه (۱۱ تیر) تا ۵ روز به برگزاری رزمایش نظامی در نزدیکی جزایر «پاراسل» اقدام کند که چین و ویتنام هر دو ادعای مالکیت آن را دارند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول