اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

علت حریق کلینیک سینا فردا مشخص می شود/چراغ سبز 10 درصد مالکان به ایمن سازی

علت حریق کلینیک سینا فردا مشخص می شود. کارشناسان آتش نشانی از 32 هزار ساختمان شهر بازدید کردند. و فقط 10 درصد مالکان برای ایمن سازی چراغ سبز نشان داده و الباقی بی تفاوت گذشتند.

علت حریق کلینیک سینا فردا مشخص می شود/چراغ سبز 10 درصد مالکان به ایمن سازی

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، کلینیک سینا مهر در آتش سوخت. 18 نفر در این حادثه جان باختند و بعد از این حادثه دوباره مدیران به یاد ساختمان‌های ناایمن شهر افتادند. بعد از حادثه خیابان جمهوری، پلاسکو و... هر رو شاهد هستیم که یک ساختمان بر اثر نبود ایمنی آتش می‌گیرد و جان انسانها در این حوادث به خطر می‌افتد.

350 ساختمان ناایمن و پرریسک در شهر وجود  دارد

زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران بعد از حادثه کلینیک سینا و جان باختن تعدادی از شهروندان، خواستار شد که وضعیت ساختمان‌های ناامین در شهر بررسی شود. 

وی می‌گوید که بررسی‌های سازمان آتش‌نشانی نشان می‌دهد که حدود 350 ساختمان ناایمن با خطر ریسک بالا در سطح شهر وجود دارد که عمده این ساختمان‌ها در منطاق 11 و 12 قرار دارند. 

 انتشار عمومی نام مراکز و ساختمان‌های ناایمن

به گفته نژادبهرام، سازمان آتش‌نشانی و شهرداران مناطق در مورد این ساختمان‌های پرریسک حساسند به گونه‌ای که علاوه بر اخطارهای مختلف، بعضا آنها را به مراجع قضایی هم معرفی کرده‌اند. اما حادثه کلینیک سینا نشان داد که نیازمند اقدامات جدی‌تر در این زمینه هستیم که به نظر می‌رسد شاید انتشار عمومی نام مراکز و ساختمان‌های ناایمن بتواند کمک‌کننده باشد. 

ارسال لیست مراکز درمانی ناایمن به وزارت بهداشت

به گفته نژاد بهرام، در سال‌های 956 و 96، لیست مراکز درمانی ناایمن و نیازمند ایمن‌سازی برای وزارت بهداشت ارسال شده است. عمده بیمارستان‌های بزرگ تهران قدمت زیادی دارند به گونه‌ای در وقوع حوادث احتمالی در آنها نگران هستیم و از آنجایی که مالک این بیمارستان‌ها وزارت بهداشت است، درخواست کردیم که نسبت به ایمن‌سازی اقدام کنند. از آن زمان منتظریم وزارت بهداشت توجه کند، اما تاکنون اقدام مؤثری ندیدیم.

شهرداری اختیار پلمب مراکز ناایمن را ندارد

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: شهر تهران به دلیل جمعیت بالا نیازمند بیمارستان و مراکز درمانی متعدد است، اما بعضا می‌بینیم که وزارت بهداشت مجوزهایی را صادر می‌کند که از نظر ساختار شهرسازی درست نیست. 

وی تأکید کرد: شهرداری اختیار پلمب مراکز ناایمن را ندارد و به عبارتی دیگر اخطاریه‌های شهرداری در مورد ناایمن بودن ساختمان‌ها ضمانت اجرایی ندارد، این موضوع باید بررسی شود و اگر نیازمند اصلاح قوانین هستیم، باید اقدامات لازم صورت گیرد. 

چند روز پیش مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به فارس گفته بود که به زودی 100 ساختمان ناایمن تهران شناسایی می‌شود، اما اسامی آنها فعلا اعلام نمی‌شود چرا که به دنبال اصلاح هستیم و اگر اصلاح صورت نگیرد احتمال اعلام اسامی وجود دارد و اینکه این موضوع را از مراجع قضایی پیگیری کنیم. 

شائبه ناایمن بودن در دست بررسی

اعضای شورای شهر تهران تأکید دارند که تاکنون گزارشی درباره غیرایمن بودن ساختمان کلینیک سینا به دست شورا نرسیده است و شائبه ناایمن بودن در دست بررسی است. 

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در این باره می‌گوید: در حال راستی‌آزمایی فرضیه ناایمن بودن ساختمان هستیم.


البته برخی از اعضای شورا از جمله حجت نظری خواستار بررسی وضعیت ایمنی کلینیک سینا و برخورد با مقصران احتمالی شدند.

داستان ساختمان‌های ناایمن سالهاست که در شهرداری تهران  مطرح است، اما به دلیل خلأهای قانونی تاکنون اقدامات خاصی صورت نگرفته است. 

علت حریق کلینیک سینا فردا مشخص می شود

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در این باره امروز به خبرنگار فارس گفت: ظرف امروز و فردا علت حادثه کلینیک سینا در خیابان شریعتی اعلام می‌شود. 

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود اتفاق کلینیک سینا آیا باز هم اسامی ساختمان‌های پرخطر را اعلام نمی‌کنید، گفت: هدف ما اصلاحی است و می‌خواهیم شرایط را ایمن کنیم، اما اگر به این هدف نرسیم اسامی اعلام می‌شود. 

اخطار فقط نامه نیست/مشخص شدن نقش دستگاه ها

 مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران ادامه داد: ما به عنوان سازمان آتش‌نشانی با تمام توان وسط میدان هستیم، اخطارهای لازم را داده‌ایم و نامه‌نگاری هم کرده‌ایم. ببینید اخطار فقط یک نامه نیست، کارشناسان ما ساختمان‌ها را بازدید می‌کنند و ناایمنی‌ها را احصا می‌کنند و بعد مالکان را از این ناایمنی‌ها آگاه می‌کنند و می‌گویند چه خطرهایی در پی دارد و راهکارهایی ارائه و در قالب دستورالعمل به مالکان داده می‌شود و برای آنها مسئولیت ایجاد می‌شود.

وی با تأکید بر این موضوع که نقش دستگاه‌ها باید در این زمینه مشخص شود گفت: ‌در حال بررسی موضوع هستند. 

فقط 10 درصد مالکان برای ایمن سازی چراغ سبز نشان دادند

وی با تأکید بر این موضوع که 32 هزار ساختمان تا پایان سال 93 بازدید شده‌اند، گفت: با کرونا میزان بازدیدها کاهش پیدا کرد، اما همه این 32 هزار ساختمان حدی از ناایمنی را داشتند. شاید تمام آنها پرخطر نباشند، اما ناایمنی‌هایی در آنها وجود دارد. 

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران تأکید کرد که فقط 10 درصد مالکان این 32 هزار ساختمان چراغ سبز برای ایمنی نشان دادند. تعدادی از آنها ایمنی را آغاز و تعدادی هم اعلام آمادگی کردند، اما الباقی توجهی به این موضوع نکرده‌اند. 

به کلینیک سینا در مدت 3 سال گذشته سه اخطار ایمنی داده شده است ولی توجهی به این موضوع نشده است. 

اخطار در سال های 94، 96 و 97 داده شد/سیستم ایمنی نصب شد ولی فعال نبود

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: نکته قابل تأمل درباره این ساختمان‌ها این است که در سالهای 94، 96 و 97 با موضوع ایمنی اخطارهایی داده شده است که در آخرین اخطار در سال 97 بازرسی اماکن بود. مالک ساختمان در سال 98 اقدام‌هایی در جهت ایمنی ساختمان انجام داده بود که یکی از آنها نصب سیستم اطفای حریق بود که فعال نبود.

وی تأکید کرد که شهرداری‌های مناطق، لازم است تعداد سرکشی از ساختمان‌های ناایمنی موجود را افزایش دهند تا دیگر شاهد این دست از اتفاق‌ها نباشیم. 

براساس این گزارش، در چند سال گذشته در بسیاری از ساختمان‌های پرخطر، حریق‌هایی رخ داده که باعث جان باختن تعدادی از شهروندان شده است، اما تاکنون بسیاری از مالکان ساختمان‌ها در برابر ایمن کردن ملک‌شان بی‌توجهی کرده‌اند، چرا که معتقدند پایان کار گرفته و دیگر نیازی به ایمن‌سازی نیست. این در حالی است که در این ساختمان‌های پرخطر روزانه تعداد زیادی از شهروندان در حال تردد هستند. 

مدیران شهری تأکید کردند در صورتی که مالکان توجهی به اخطارها نکنند، اسامی ساختمان‌های پرخطر را اعلام می‌کنند. از لحاظ قانونی، خلأهایی در  زمینه وجود دارد و  برای ایمن‌سازی ساختمان های قدیمی که  تأییدیه شهرداری را دریافت کردند  ضمانت اجرایی وجود ندارد و باید برای این منظور مشکلات برطرف شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول