اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

کلید توسعه گردشگری هرمزگان در «سیریک»

کلید توسعه گردشگری هرمزگان با ایجاد اولین منطقه آزاد گردشگری کشور در دروازه طلایی مُکران در بندر سیریک رقم خواهد خورد و این اقدام می‌تواند افق روشنی را پیش روی توسعه سواحل مکران در حوزه اجتماعی قرار دهد.

کلید توسعه گردشگری هرمزگان در «سیریک»

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، «کامران آتین» در یادداشتی به بیان اهمیت توجه به بندر سیریک به عنوان کلید توسعه طلایی سواحل مکران در حوزه گردشگری پرداخته است.

سیریک و ساحل بکر شنی قلب گردشگری مُکران دارای ظرفیتی بزرگ برای منطقه آزاد گردشگری است.

کلید توسعه گردشگری هرمزگان با ایجاد اولین منطقه آزاد گردشگری کشور در دروازه طلایی مُکران بندر سیریک زده خواهد شد و بندر سیریک که از نظر جغرافیایی در راس الخط آب های دریای مکران (عمان) وخلیج فارس در ۲۶درجه و۳۱دقیقه پهنای شمالی و۵۷درجه و۶دقیقه شرقی نسبت به نیمروز گرینویچ قرار گرفته، مساحتی حدود ۳۳۵۱ کیلومتر مربع دارد.

 

میانگین بلندی آن از سطح دریا ۶متر  و فاصله آن تا بندرعباس ۱۷۵کیلومتر با جمعیتی بالغ بر 45 هزار نفر است.

بندر سیریک با شن های سفید و نقره ای بکر وسواحل گسترده ماسه‌ای و آب‌های زلال آبی، یکی از زیباترین مناطق طبیعی هرمزگان محسوب می شود و چون نگینی در میان بنادر جنوبی کشور می‌درخشد.

در سیریک از هیاهوی شهرهای بزرگ اثری نیست. همه صدای حرکت امواج دریاست که به انسان آرامش می‌بخشد و زندگی پرتلاش مردمانی صبور و اصیل را تداعی می‌کند.

آداب و رسوم مردم سیریک برخاسته از تاریخی پر فراز و نشیب و سراسر پایداری، عزت و سربلندی است  و جلوه‌هایی از اصالت مردمان سیریک در مراسم عروسی، عزاداری، اعیاد فطر و قربان می‌توان مشاهده کرد.

خور آذینی بندر سیریک دارای دو گونه برتر جنگل‌های حرا وچندل است. حرا درختی  آب شور زی که هنگام مد دریا تا گلوگاه در آب فرو می‌رود و به کمک خاصیت تصفیه‌ای پوسته‌اش، آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می‌کند.

جنگل‌های حرا در نزدیکی روستای گناری با وسعتی حدود ۵۰۰ هکتار گسترش یافته‌اند. وجه متمایز آن با سایر رویش‌گاه‌های ماندابی سواحل جنوبی ایران وجود دو گونه گیاهی مانگرو و حرا و گونه منحصر بفرد چندل در کنار یکدیگرند.

شرایط زیستی حاکم بر جنگل های این منطقه موجب شده تا گونه‌های مختلف جانوران و گیاهان در آن ادامه حیات دهند و پرندگان بسیاری در زمستان به این منطقه مهاجرت کنند.

هنر با زندگی مردم این منطقه آمیخته است و جزیی از وجود آنهاست. هنرهای دستی رایج در این منطقه شامل برقع‌دوزی، سوزن‌دوزی، زری بافی،گلابتون دوزی و گرگور بافی و سبد بافی از صنایع دستی منطقه است.

بندر سیریک در راستای تنگه هرمز و قلب مکران دارای یک ظرفیت و بستری خاص است و اقدام ویژه و مثبت استاندار هرمزگان و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان  شتاب ویژه‌ای در  توسعه سواحل مکران شکل خواهد داد که با جذب گردشگر و توریست و ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش گردشگری، رونق منطقه و توسعه اشتغال محقق می‌شود.

بندرسیریک با مردمانی نجیب و مهمان نواز، دو گویش فارسی محلی و بلوچی دارد که شیعه و سنی یک دل و یک صدا با صمیمیت و خونگرمی درکنار هم زندگی می‌کنند.

با تقدیر از حسن نیت استاندار هرمزگان، از اعضای محترم هیات دولت انتظار می‌رود با تکیه بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران با طرح منطقه آزاد گردشگری بندر سیریک بعنوان اولین منطقه آزاد گردشگری کشور موافقت‌ های لازم صورت پذیرد تا این تصمیم سبب ایجاد محور مهمی برای توسعه سواحل مکران شود و در این راه مجمع نمایندگان استان نیز می‌بایست نقش جدی‌تری ایفا کنند تا بتوان علاوه بر توسعه صنعتی سواحل مکران که چندی پیش شاهد آغاز عملیات اجرایی خط انتقال نفت خام از گوره تا جاسک بودیم، وجه دیگر توسعه سواحل مکران را نیز که در بخش گردشگری این منطقه نهفته است، به فعلیت برسانیم.

بدون شک توسعه سواحل مکران با توجه به ظرفیت‌های گردشگری آن می‌تواند شتاب بیشتری در بهره‌مندی مردم منطقه و استان از مواهب آن بخشد.

انتهای پیام/88055/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول