اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

چشم‌انتظاری فرهنگی‌های بازنشسته برای دریافت پاداش

فرهنگیان بازنشسته به نوعی از سایر بازنشستگان مظلوم‌تر واقع شده‌ و بعد عمری که در مسیر تعلیم، تعلم و ساختن انسان‌ها گذاشته‌اند حال باید به دنبال جنگیدن با مشکلات زندگی خود طی ایام پیری باشند چراکه دخل و خرج‌شان با هم نمی‌خواند. پاداش پایان خدمت مرهمی هرچند اندک برای این مصائب بود اما این روزها هم به عللی پرداخت نمی‌شود.

چشم‌انتظاری فرهنگی‌های بازنشسته برای دریافت پاداش

به گزارش فارس از خرم‌آباد، روزها در پی هم می‌گذرند و سی سال هر روز صبح از خانه خارج شدن و دیروقت برگشتن تمام شده و در عرف جامعه بازنشسته می‌شوی. ایام اشتغال چنان به خود دل‌مشغولت می‌کنند که تصور بر این است هیچ‌گاه تمام نخواهند شد اما یک روز عمر شاغلی‌ات به پایان می‌رسد و آغازی برای حقایقی دیگر است.

دوران بازنشستگی برنامه‌های روزانه و عادی فرد کارمند تمام شده و فرصتی طلایی برای جبران کاستی‌هایی است که نسبت به خود و خانواده روا داشته اما در همان اول با کم شدن حقوق و اضافه شدن مشکلات درمی‌یابد که تازه باید دنبال کاری برای ایام کهولت باشد! 

آخر در روزهایی که جوانانش هم برای یافتن یک شغل هفت خوان رستم را طی می‌کنند؛ چه کسی به یک سالمند با نیرویی تحلیل رفته، دستان لرزان و کورسویی نگاه کار می‌دهد!

در این میان فرهنگیان بازنشسته به نوعی از سایر بازنشستگان مظلوم‌تر واقع شده‌ و بعد عمری که در مسیر تعلیم، تعلم و ساختن انسان‌ها گذاشته‌اند حال باید به دنبال جنگیدن با مشکلات زندگی خود طی ایام پیری باشند چراکه دخل و خرج‌شان با هم نمی‌خواند. پاداش پایان خدمت مرهمی هرچند اندک برای این مصائب بود اما این روزها هم به عللی پرداخت نمی‌شود.

 


مانده‌ام با حقوق کم چطور زندگی خود و خانواده‌ام را اداره کنم؟

در این رابطه مهدی فرج‌زاده، فرهنگی بازنشسته اهل خرم‌آباد به خبرنگار فارس می‌گوید: سال گذشته بعد از سه دهه خدمت صادقانه در آموزش و پرورش و حوزه تعلیم و تربیت بازنشسته شدم.

به گفته وی فرهنگیان بازنشسته دارای مشکلات زیادی هستند و می‌توان آنان را مظلوم‌ترین و محروم‌ترین قشر جامعه برشمرد.

فرج‌زاده افزود: هم‌اکنون یک دختر دم‌بخت دارم و منتظر به دنیا آمدن نوه دختر دیگرم هستم؛ به شدت این روزها نیاز به پول دارم چراکه فرزندانم به‌عنوان پدرشان از من انتظار دارند. همه امیدم به پاداش بازنشستگی‌ام بود که پرداخت نشد و خبری هم از آن نیست.

این فرهنگی بازنشسته بیان کرد: مانده‌ام این روزها با حقوق کم چطور زندگی خود و خانواده‌ام را اداره کنم؟

وی با بیان اینکه اکثر دوستانم که بازنشسته شده‌اند زندگی‌شان دچار مشکل است، ادامه داد: همچنین به علت این فشارها در شرایط روحی و روانی سختی به سر می‌برند.

فرج‌زاده خاطرنشان کرد: ما بر سر تعهد کاری و وجدانی خود سال‌های جوانی‌مان را گذاشتیم و انتظار داریم حداقل بازنشستگی آرام‌تری سپری کنیم اما امیدی وجود ندارد.

این معلم بازنشسته لرستانی گفت: توقع داریم مسوولان به بازنشسته‌ها خصوصا قشر فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند چراکه این حقوق‌ها کفاف زندگی در تورم را نمی‌دهد.

پاداش بازنشستگی ۱۳۰۰ فرهنگی لرستانی پرداخت نشده است

در این خصوص سید عیسی سهرابی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش لرستان به خبرنگار فارس از خرم‌آباد گفت: حدود ۹۰۰۰ نفر فرهنگی بازنشسته ادوار گذشته در استان داریم که قریب ۱۳۰۰ نفر آنان مربوط به سال ۹۸ است.

وی ادامه داد: پاداش بازنشستگان سال ۹۸ هنوز پرداخت نشده و می‌بایست طی سه قسط در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور همان سال پرداخت می‌شد.
 
سهرابی با بیان اینکه پرداخت پاداش فرهنگیان بازنشسته برعهده دستگاه محل خدمت است، ادامه داد: متاسفانه این مبالغ بالا بوده و پرداخت آنها از حیطه اختیارات ادارات استانی خارج است.

به گفته معاون مدیریت توسعه و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش لرستان، تامین بودجه برعهده وزارت است.

پاداش پایان خدمت بازنشستگان حداکثر تا مهر امسال پرداخت می‌شود 

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز طی لایو اینستاگرامی خود در گفتگو با بازنشستگان به موضوع پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: پیش از این برای پرداخت هر چه سریع‌تر پاداش پایان خدمت کارکنان از سوی سازمان برنامه و بودجه به دستگاه‌ها ابلاغ شد تا از طریق فروش اموال مازاد نسبت به پرداخت این بدهی اقدام کنند. اما برخی دستگاه‌ها اعلام کردند که اموال مازادی برای واگذاری و پرداخت پاداش پایان خدمت در اختیار ندارند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس سازمان برنامه و بودجه تاکید دارد، چه برای سازمان‌هایی که امکان واگذاری اموال مازاد را در اختیار دارند و چه سایر دستگاه‌ها پاداش پایان خدمت کارکنان با پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه حداکثر تا مهر ماه سال جاری پرداخت شود.

نوبخت با اشاره به همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: عده‌ای برداشت کرده‌ بودند که دولت به دنبال همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با یکدیگر است اما بر اساس قانون پیگیر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برای نیل به این هدف در مرحله اول باید فاصله منطقی دریافتی دو گروه بازنشستگان و شاغلان مشخص شود. از سوی دیگر بایستی نحوه مقایسه حقوق دو گروه بازنشستگان و شاغلان بر حسب میانگین و یا طبقه شغلی تعیین شود.

 

وی بیان کرد: بر این اساس از نمایندگان کانون‌های بازنشستگی درخواست شد تا برای تعیین فرمول و ضابطه مربوطه پیشنهادات لازم را در جلسات آتی ارائه کنند.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان با اشاره به اینکه قطعا تمامی تکالیف قانونی در خصوص پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان اجرا می‌شود، گفت: تمامی ظرفیت‌های باقی مانده در خصوص پرداختی بازنشستگان با همراهی نمایندگان تشکل‌های بازنشستگان بررسی  و احصا شده و  موارد لازم در چارچوب بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۰ گنجانده خواهد شد.

بازنشسته‌ها خصوصا قشر فرهنگی، افرادی توانمند و به نوعی سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند که می‌توان برای همفکری و کسب تجربه مورد استفاده قرار گیرند اما نیاز است در مقابل به دغدغه‌ها و توقعات آنان نیز توجه شود. اصلی‌ترین موضوع که قانون مصوب در این بخش نیز بوده، همسان‌سازی حقوق‌شان است و انتظار دارند این مهم هر چه سریع‌تر با راهکاری درست و منطقی اجرا شود. امید می‌رود بعد از پرداخت پاداش پایان خدمت، شاهد تحقق این موضوع نیز باشیم.

انتهای پیام/

گزارش از سمیرا عزیزی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول