اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

کرونا تاریک‌ترین دوران گردشگری سلامت را رقم زد

با شیوع بیماری کرونا در کشور و متعاقب آن محدود شدن پروازها و بسته شدن مرزها میزان مراجعات بیماران خارجی به کشور برای درمان به صفر رسیده است.

کرونا تاریک‌ترین دوران گردشگری سلامت را رقم زد

گروه سلامت خبرگزاری فارس: با افزایش شیوع بیماری کرونا در کشور به نظر می‌رسد که صنعت گردشگری جزو صنایعی باشد که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دید در خوش‌بینانه‌ترین حالت نیز این صنعت همچنان ضرر چشمگیری را تجربه خواهد کرد.

طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای رونق صنعت گردشگری در حوزه سلامت انجام شد و حمایت‌های وزارت بهداشت حدود ۲۲ شرکت تسهیل‌گر گردشگری سلامت از وزارت بهداشت مجوز گرفتند و ۱۸۰ متفاضی دیگر در نوبت اخذ مجوز هستند. آیین‌نامه اعطای مجوز پذیرش بین‌الملل نیز در سال ۹۳ تدوین شده است و بر اساس آمارها تاکنون حدود ۱۸۰ بیمارستان و مرکز درمانی توانسته‌اند مجوز پذیرش بیماران خارجی را دریافت کنند.

با شیوع بیماری کرونا در کشور و متعاقب آن محدود شدن پروازهای و بسته شدن مرزها میزان مراجعات بیماران خارجی که برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کردند نیز به شدت کاهش یافت، به طوری که بر اساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت آمار مراجعه گردشگران حوزه سلامت طی ماه‌های گذشته به صفر رسیده است.

* 250 هزار گردشگر سلامت را از دست داده ایم

در همین راستا، سعید هاشم زاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره اثرات منفی بیماری کرونا بر صنعت گردشگری سلامت اظهار داشت: با توجه به اینکه با شیوع ویروس کرونا در کشور، مرزها با تصمیم کمیته ملی کشور بسته شد و از ورود گردشگران به کشور جلوگیری شد این موضوع بر حوزه گردشگری سلامت نیز اثرات منفی داشت.

وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته تلاش کردیم تا پروتکل هایی را برای افرادی که خواستار ورود به کشور برای درمان هستند، تدوین کنیم، اظهار داشت: از این طریق می توان بر اساس ضوابط خاصی بعد از گرفتن تست کرونا و آنتی بادی خون و تشخیص پزشک معالج و اطمینان از مبتلا نبودن فرد به بیماری کرونا، اقدام به پذیرش بیمار کنیم؛ اکنون در حال تدوین این شیوه نامه هستیم تا با کنترل های خاص مانع ورود مبتلایان به کشور شویم.

هاشم زاده افزود: در حال حاضر حدود ۱۸۰ مرکز درمانی فعال در این حوزه داریم که در این بازه مجاز به پذیرش بیمار نبوده اند.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: بیش از ۵ ماه است که وارد بحران کرونا شده ایم و تاکنون حدود ۲۵۰ هزار گردشگر سلامت را از دست داده ایم که هر یک از آنها می توانستند دو الی سه هزار دلار آورده ارزی برای کشور داشته باشند؛ پیش بینی می شود که ظرف دو الی سه هفته درباره وضعیت پذیرش بیماران خارجی تصمیم گیری خواهد شد. 

*بیکاری چندین هزار نفر

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در طول دو دهه گذشته، تعداد گردشگران در جهان تنها دو بار شاهد کاهش بود. یک بار در سال ۲۰۰۳ با شیوع بیماری سارس که منجر به افت ۰.۴ درصدی گردشگران، و بار دیگر در سال ۲۰۰۹ هنگامی که بحران مالی جهانی سبب کاهش ۴درصدی مسافرت‌های بین‌المللی شد اما بیماری کرونا باعث شد تا کشورهای دنیا بار دیگر در حوزه گردشگری سلامت ضررهای هنگفتی را ببینند.

محمد جهانگیری، رئیس انجمن خدمات بین‌الملل سلامت ایران هم با اشاره به راهکارهای حل مشکلات گردشگری سلامت، گفت: برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در حوزه گردشگری، دولت باید چتر حمایتی بزرگ‌تری را در این حوزه بگستراند. صنعت گردشگری در حالی متحمل خسارات چندین میلیاردی شده است که چندین هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشغول به فعالیت هستند و در طول ماه‌های گذشته که به دلیل کرونا مجبور به توقف فعالیت‌هایشان شدند، عملا درآمدی نداشتند، درحالی که هزینه‌های جاری مانند هزینه پرسنل همچنان به قوت خود باقی است.

به گفته جهانگیری، اگر قرار است حمایتی از بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، از جمله گردشگری صورت گیرد این حمایت‌ها باید همه جانبه و با برنامه باشد. قرار نیست فقط از بحران فعلی به هرشکلی عبور کنیم. صنعت گردشگری ما به برنامه‌ریزی برای دوران پساکرونا نیاز دارد تا دقیقا بدانیم می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم.

وی با اشاره به راه حل برون رفت از مشکلات فعلی صنعت گردشگری سلامت، یادآور شد: بحران فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا، همه‌گیر و جهانی است؛ اما کاری که در این شرایط ضروری است، تبدیل تهدید به فرصت‌هاست؛ نباید بگذاریم زیرساخت‌های فعلی از هم فروبپاشند و دچار چالش شوند. سرمایه‌گذاری بر گردشگری‌های خاص از جمله موضوعاتی است که برنامه‌ریزان در حوزه گردشگری باید مورد توجه قرار دهند. به عنوان نمونه با بازگشایی مرزها، گردشگری سلامت از حمله حوزه هایی است که مجدد با استقبال کشورهای همسایه مواجه خواهد شد.

جهانگیری افزود: همین مدت کرونا بسیاری از افراد درمان بیماری‌های غیرضروری را به تعویق انداخته‌اند و یا منتظر فرا رسیدن زمان مناسب برای بهره‌گیری از خدمات کشورهای همسایه مانند ایران، هندوستان، ترکیه و ... هستند. بنابراین یکی از اقداماتی که باید در این مدت صورت گیرد تجهیز مراکز درمانی خاص پذیرای گردشگران سلامت است. به خصوص اینکه ظرفیت‌های پزشکی ایران در دوران کرونا، اعتماد به جامعه پزشکی ایران را چند برابر قبل کرد.

 رئیس انجمن خدمات بین‌الملل سلامت ایران گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت، بخصوص در استان‌های مرزی باید مورد توجه باشد تا در شرایطی که امکان معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران برای جامعه جهانی به شکل مستقیم و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی وجود ندارد، از ظرفیت فضای مجازی به نفع گردشگری استفاده شود.

* استفاده از ظرفیت تله‌میدیسن در دوران کرونا

کرونا به نوعی منجر به ورود و به کارگیری تکنولوژی در همه بخش‌های زندگی شد به طوری که بسیاری از ما در این دوران طریق تما‌س‌های ویدیویی با همکاران خود ارتباط برقرار کردیم‌ و به جای خرید از مغازه‌، از فروشگاه‌های آنلاین خرید خود را انجام دادیم و در کنار این موارد نیز سعی کردیم با برقراری تماس‌های آنلاین و استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی خدمات مشاوره‌‌های پزشکی دریافت کنیم که این موضوع اهمیت استفاده از تله‌مدیسین را بیش از پیش آشکار کرد. در همین راستا با آغاز شیوع بیماری کرونا سامانه ۴۰۳۰ برای بیماریابی و ارائه خدمات مشاوره‌ای در کشور راه‌اندازی شد.

پورحسینی مسوول سامانه ۴۰۳۰ با اشاره به اهمیت خدمات تله‌مدیسین به خبرنگار فارس گفت: سامانه۴۰۳۰ ظرفیت پاسخگویی به ۱۰۰۰۰ سوال به صورت همزمان را دارد و به ۲۲۰۰ نفر از ما کد کاربری گرفته‌اند و به طور میانگین روزانه ۱۰۰۰ نفر از این افراد به سوالات پاسخ می‌دهند و آنها می‌توانند ساعت کاری خود را مشخص کرده و در این سامانه حضور پیدا کنند.

وی افزود: حدود ۳۰ نفر در هر شیفت به صورت ثابت حضور دارند و هزار نفر نیز به صورت آنکال مشغول به پاسخگویی هستند که تماس‌ها به موبایل آنها ارجاع داده می‌شود و روزانه حدود ۱۰۰۰ نفر به هزاران سوال پاسخ می‌دهند. هرچند اخیراً این تعداد کمتر شده است میانگین تعداد تماس‌های ما در روزهای اول بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تماس بود که اخیراً تعداد تماس‌ها کاهش یافته است.

* بیماریابی با تله‌مدیسین

پورحسینی درباره خدمات تله مدیسین و بیماریابی کرونا در سامانه ۴۰۳۰، گفت: مواردی در مراکز کرونا در استان‌های قم، گیلان، مازندران و بندر هرمز در نظر گرفته شد که بیماران با علائم کرونا به این واحدهای سیار سلامت بنیاد برکت مراجعه می‌کردند و پزشک عمومی با دستگاه‌های مجهز، بیمار را معاینه می‌کرد و شواهد از طریق دستگاه به پزشک حاضر در مقصد مخابره می‌شد و پزشک‌ می‌توانست ارتباط مستقیم با بیمار برقرار کرده و او را ویزیت کند.

به گزارش فارس، هرچند در زمان بحران کرونا از ظرفیت تله‌مدیسین برای بیماریابی و پایش سلامت مبتلایان به کرونا در داخل کشور تا حدودی استفاده شد اما جای خالی خدمات تله‌مدیسین در حوزه گردشگری بیش از پیش احساس می‌شود، ارائه خدمات پزشکی از راه دور نیاز به یک سری زیرساخت و ویژگی‌های نرم افزاری و سخت افزاری دارد که متاسفانه در بخش زیر ساخت‌ها تا کنون اقدامات اساسی صورت نگرفته است و نیاز است دولت توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد تا در این مواقع بحرانی این صنعت مهم و ارز آور، از چرخه ارائه خدمات خارج نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول