اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کرونا فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه در محیط خانه است

فرماندار کامیاران گفت: شیوع و تهدید ویروس کرونا و اهمیت قرنطینه خانگی، فرصت مناسبی را برای افزایش سرانه مطالعه در جامعه فراهم کرده است.

کرونا فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه در محیط خانه است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مسعود الماسی در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی کامیاران در سال ۹۹ که با حضور محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا و الزام بیشتر خانواده‌ها به حضور در خانه، فرصت مناسبی برای توجه به کتاب و مطالعه فراهم آمده است.

وی با بیان اینکه توجه بیشتر به مطالعه در ایام قرنطینه فرصتی است که از تهدید کرونا به وجود آمده است، افزود: کتابخوانی از مهم‌ترین ارکان در بخش فرهنگ و بسیاری از زمینه‌هاست و بدون توجه به این امر موفقیتی در جامعه حاصل نمی‌شود.

الماسی با اشاره به اهمیت کتاب در جامعه، عنوان کرد: پیشرفت جوامع در نتیجه توجه به مقوله مطالعه و انس با کتاب محقق می‌شود و بی توجهی به این مهم عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

وی استفاده از فضای مجازی را بهترین راهکار در راستای ارتقای سرانه مطالعه برشمرد و گفت: با توجه به اجبار در تعطیلی کتابخانه‌های عمومی، فضای مجازی فرصت بسیار مناسبی در راستای انس بیشتر مردم با کتاب و کتابخوانی است.

الماسی از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی تقدیر کرد و افزود: برگزاری این چنین برنامه هایی در فضای مجازی بسیار مفید و اثرگذار است و می تواند اقشار مختلف جامعه را به سمت سوی کتاب و مطالعه سوق دهد.

فرماندار شهرستان کامیاران خواستار تحرک و پویایی بیشتر متولیان حوزه کتاب در این شهرستان شد و اضافه کرد: جلسات انجمن کتابخانه های عمومی به مراتب از بسیاری جلسات دیگر در حوزه‌های مختلف با اهمیت تر است و لازم است همه به این امر توجه داشته باشند.

محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کتاب و مطالعه نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی دارد، افزود: به هر میزان از توجه به کتاب کاسته شود مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: بهره‌گیری از تمامی فرصت‌های موجود به ویژه در فضای مجازی به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی راهکاری مناسب در ارتقای شاخص‌های فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است.

مخدومی عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی در ایام کرونا با برگزاری برنامه‌ای مختلفی مانند «هر خانه، یک کتابخانه»، «مسابقه نقاشی کرونا را شکست می دهیم»، «هر کتابدار، یک کتابخوان» و «جشنواره کتابخوانی رضوی» در فضای مجازی اقدامات موثری صورت داده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان عنوان کرد: خوشبختانه با تلاش کتابداران و تبلیغات صورت گرفته، استقبال از برنامه‌های مجازی نهاد در استان کردستان مطلوب بوده است و این بخش بدون شک در آینده بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی از توجه فرماندار شهرستان کامیاران به کتابخانه‌های عمومی تجلیل کرد و افزود: حمایت مسئولان در ایجاد انگیزه فعالان حوزه کتاب بسیار اثرگذار است و روند اجرای برنامه‌ها نیز بهتر می‌شود.

ماندانا قبادی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کامیاران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این شهرستان دارای 10 باب کتابخانه عمومی است، گفت: از این تعداد 9 باب نهادی و یک مورد نیز مشارکتی است.

مخدومی اظهار داشت: 4 باب کتابخانه عمومی نهادی در شهرهای کامیاران و موچش و 5 باب کتابخانه عمومی نهادی دیگر در روستاهای کوله‌ساره، خامسان، طا، شیروانه و خانم آباد واقع شده است.

وی تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی کامیاران را  7 هزار نفر برشمرد و بیان کرد: همچنین 85 هزار 473 نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی این شهرستان در دسترس مخاطبان قرار دارد. 

قبادی با اشاره به برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در سال 98، اضافه کرد: در سال گذشته این اداره فرهنگی در مجموع 445 فعالیت فرهنگی با مشارکت اقشار مختلف مردم برگزار کرده است.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول