اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کمبود انسولین و مشکلات بیماران دیابتی/ عرضه انسولین به صورت قطره‌چکانی

پیگیری‌ها بیانگر کمبود انسولین «نوورپید» در داروخانه‌های استان زنجان است و این کمبود مشکلات عدیده‌ای را برای بیماران نیازمند به این داروی حیاتی به وجود آورده است مشکلاتی که در صورت ادامه با جان آنها بازی می‌کند.

کمبود انسولین و مشکلات بیماران دیابتی/ عرضه انسولین به صورت قطره‌چکانی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، از چند روز پیش چندین پیام به خبرگزاری فارس استان زنجان ارسال و اعلام شد که بیماران دیابتی در تهیه انسولین قلمی مشکلات فراوانی دارند و این قلم دارو در داروخانه‌های زنجان پیدا نمی‌شود.

به دنبال دریافت این پیام‌ها خبرنگاران فارس ضمن مراجعه به داروخانه‌های متعدد پیگیر این دارو شد که متاسفانه گفته‌های بیماران تایید و نوورپید که یکی از انواع انسولین‌های قلمی مورد استفاده بیماران دیابتی است بنا بر اظهارات مسؤولان داروخانه‌ها موجود نبود.

مراجعه و تماس خبرنگاران فارس به چندین داروخانه در زنجان و تماس تلفنی با چندین داروخانه در شهر از جمله همان داروخانه‌های منتخب و شهرهای استان نیز نشان داد که لانتوس در برخی داروخانه‌ها موجود ولی نوورپید به هیچ وجه موجود نیست.

 

گلایه بیماران دیابتی

گلایه‌های بیماران ادامه داشت تا اینکه این موضوع و نبود انسولین نوورپید را از مسؤولان داروخانه‌ها پیگیر شدیم.

یک بیمار دیابتی با بیان اینکه به اکثر داروخانه‌های زنجان برای یافتن انسولین مراجعه کرده‌ام، گفت: متاسفانه هیچ کدام ندارند.

رضایی با بیان اینکه مشکلات دیابتی‌ها فقط به این ماه محدود نمی‌شود و ما همه ماهه این مشکلات را داریم، تصریح کرد: چرا در این زمینه اقدام درستی انجام نمی‌شود و مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی این مشکل را برای همیشه حل نمی‌کنند.

یک متصدی داروخانه نیز نیز ضمن گلایه از وضعیت، تعلل مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی را علت این امر اعلام کردند و گفتند در بسیاری از مناطق کشور چنین مشکلی وجود ندارد و تعلل معاونت غذا و دارو علت کمبود این دارو است.

برخی از داروخانه‌داران هم ضمن گلایه از مسؤولان اعلام کردند ما هم روزانه با بسیاری از بیماران مواجه هستیم که از نبود این دارو گلایه دارند اما کاری از دست ما برنمی‌آید.

گشتم نبود نگردد نیست!

شماری از متصدیان داروخانه‌ها با بیان اینکه انسولین در تهران و در انبارهای وزارت بهداشت موجود است، اما نمی‌دانیم چرا در زنجان پیدا نمی‌شود، ادامه داد: در واقع در وضعیت فعلی و از اینکه نمی‌توانیم نیازهای دارویی بیماران را تامین کنیم شرمنده آنها هستیم.

جالب‌تر اینکه این موضوع از همه بخش‌های مربوط به تامین و راهنمایی برای تامین دارو در سطح استان پیگیری شد و همه عدم وجود این داروی ضروری برای سلامت بیماران را تایید کردند.

و در این پیگیری‌ها بود که چند بیمار نیازمند به این دارو را ملاقات کردم بانویی کهنسال که روی پله ورودی مغازه کنار داروخانه نشسته است گویی که دیگر نایی برای ادامه مسیر ندارد تا متوجه توجه من به خودش می‌شود و گویا که همدردی پیدا کرده می‌پرسد به شما دادند گفتم چی مادر؟ می‌گوید انسولین، می‌گویم نه میگن نیست، با نگاهی سراسر بی اعتماد سری تکان می‌دهد و ... 

عرضه انسولین قطره‌چکانی انجام می‌شود

در همین رابطه طی تماسی با جواد تاج‌کی موضوع را پیگیر شدیم که وی با بیان اینکه  عرضه انسولین طبق دستورالعمل‌های کشوری عرضه می‌شود، اظهار کرد: عرضه این دارو قطره‌چکانی انجام می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان مشکلات موجود در تامین انسولین مورد نیاز کشور را دلیل محدود شدن عرضه این قلم دارو عنوان و تصریح کرد: وارداتی بودن این دارو در بروز مشکلات آن از جمله تامین ارز، حمل و نقل و قاچاق معکوس آن از مشکلات شاخص رخ داده در عرضه این دارو است.

وی عرضه انسولین مورد نیاز بیماران به صورت یک ماهه را از راه‌کارهای پیش‌بینی شده برای کاهش مشکلات این حوزه اعلام کرد و افزود: انسولین در داروخانه‌های برگزیده عرضه می‌شود که در زنجان شامل داروخانه‌های شهید بهشتی، شهید رجایی، 5 شهریور، شهید مطهری و هلال احمر است.

تاج‌کی تاکید کرد: توزیع انسولین در بین بیماران نیازمند کنترل است.

در مجموع همه شواهد بیانگر کمبود انسولین در بازار است در حالیکه برخی گزارش‌ها حاکی از عرضه دارو به صورت آزاد حکایت دارد، حال آنکه همه از عوارض کمبود این دارو آگاه هستند به ویژه اینکه با شرایط به وجود آمده دیگر همه بیماران نیازمند این دارو، قادر به تامین آن نخواهند بود.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول