اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

۲ سناریو از بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها در ترم آینده/ حضور دانشجویان در دانشگاه اولویت‌بندی می‌شود

معاون دانشجویی دانشگاه تهران به سوالاتی از جمله سناریوهای احتمالی بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها در ترم آینده، عملیاتی شدن دستور پذیرش دانشجوها در دانشگاه موطن خود، مشکلات مهمان شدن در دانشگاه‌های شهرستان و ظرفیت موردنیاز خوابگاهی پاسخ داد.

۲ سناریو از بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها در ترم آینده/ حضور دانشجویان در دانشگاه اولویت‌بندی می‌شود

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فاطمه سامعی؛ در آخرین روزهای ترم کرونایی که نیم سالی پر فراز و نشیب را در دانشگاه ها رقم زد، وضعیت متغیر شیوع ویروس کرونا در کشور، سرنوشت ترم آینده دانشجویان  و دانشگاه ها را هر روز بیشتر به هاله ای از ابهام فرو می برد. براساس تازه ترین گزارش ستاد ملی مدیریت کرونا نزدیک به ۱۰ استان در وضعیت قرمز و حدود ۱۰ استان در وضعیت هشدار قرار دارند.

این روزها در حالی که دانشجویان مشغول گذراندن امتحانات پایان ترم هستند، از چندی پیش، ستاد ملی مدیریت کرونا تصمیمی محافظه کارانه درباره وضعیت دانشگاه ها در ترم پاییز گرفته است؛ با این حال با توجه به تغییرات زیاد شرایط، معلوم نیست این تصمیمات هم ۳ ماه آینده پابرجا باشند یا دست خوش تغییراتی شوند.

درباره پیش بینی و گمانه زنی ها از وضعیت ترم آینده با سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران به گفت و گو نشسته ایم.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران در این گفت و گو به ابهام و سوالات متعددی درباره سناریوهای بازگشایی دانشگاه ها و خوابگاه ها در ترم آینده، امکان عملیاتی شدن دستورالعمل پذیرش دانشجویان در دانشگاه موطن خود، مشکلات موجود بر سر راه مهمان شدن دانشجویان در دانشگاه های شهرستان، نیازهای خوابگاهی باوجود همه حداقل سازی واجدان شرایط حضور، شرایط پذیرش دانشجویان مقطع دکترا و مقطع کارشناسی ارشد در خوابگاه  ها و تخلیه خوابگاه‌های دانشجویان کارشناسی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی پاسخ داده است.

در گفت وگوی خبرنگار فارس با سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران می خوانید:

*۲ سناریو از وضعیت بازگشایی دانشگاه ها و خوابگاه ها در ترم آینده 

*پذیرش و مهمانی دانشجویان در دانشگاه موطن کاملا قابل اجرا است

*مشکلات دانشجویان برای مهمانی در دانشگاه موطن

*دانشگاه های برتر درباره مهمان شدن دانشجو در دانشگاه شهرستان نظر مساعد ندارند

*فقط برخی از دانشجویان مقطع دکترا و مقطع کارشناسی ارشد پذیرش خوابگاه می گیرند

*باوجود همه شرایط حداقل سازی واجدان شرایط حضور در خوابگاه ها، باز هم برای همه خوابگاه نیست

*تخلیه خوابگاه‌های دانشجویان کارشناسی برای استقرار دانشجویان تحصیلات تکمیلی

*حل و فصل موضوع اجاره خوابگاه‌ خودگردان در شرایط کرونا به درخواست دانشجویان

*۲ سناریو از وضعیت بازگشایی دانشگاه ها و خوابگاه ها در ترم آینده

فارس: با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور آیا هم اکنون پیش بینی از وضعیت ترم دانشگاه ها در ترم آینده دارید؟

حبیبا: اصلا نمی دانیم که تا یک ماه دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد. برای مثال تا دو روز پیش شهرهایی که عادی بوده اند وارد وضعیت هشدار قرمز شده اند و هر لحظه ممکن است شرایط تغییر کند؛ کمااینکه شرایط ویژه حتی در شهر تهران هم حادث شده است. اگر شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور به همین شکلی که هست ادامه یابد، قطعا در دانشگاه تهران نه موضوع خوابگاه های دانشجویی را ادامه خواهیم داد (روند بازگشایی خوابگاه ها) و نه موضوع حضور دانشجویان در دانشگاه را جلو خواهیم برد و در این صورت حتما ترم آینده باید مجازی شود. اما اگر شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور رو به بهبود باشد و به سمت عادی و پایدار شدن شرایط پیش رویم قطعا کلاس های دانشگاه حضوری برگزار خواهد شد و خوابگاه های دانشجویی هم بازگشایی خواهد شد.

اگر شرایط به سمت عادی شدن پیش رود، از خدا می خواهیم که هم دانشگاه و هم خوابگاه ها بازگشایی شوند؛ زیرا اساسا دانشگاه ها بدون دانشجوها چندان مفهوم ندارد و قطعا حضور دانشجویان به دانشگاه هویت می دهد و دانشگاه بها پیدا می کند و روح می گیرد

در شرایط اضطراری که امروز با آن مواجه هستیم تصمیم ها به این گونه اتخاذ شده است و در حالت کلی هم ستاد ملی مدیریت کرونا تصمیم می گیرد که دانشگاه ها باز یا بسته باشند که این تصمیم گیری هم به استان ها و براساس شرایط استان واگذار شده است. ما هم در دانشگاه تهران تابع همان شرایط و دستورالعمل ها هستیم؛ اگر شرایط به سمت عادی شدن پیش رود، از خدا می خواهیم که هم دانشگاه و هم خوابگاه ها بازگشایی شوند؛ زیرا اساسا دانشگاه ها بدون دانشجوها چندان مفهوم ندارد و قطعا حضور دانشجویان به دانشگاه هویت می دهد و دانشگاه بها پیدا می کند و روح می گیرد. اما اگر شرایط اعلام شده به دانشگاه مساعد نباشد نمی توانیم بازگشایی ها را داشته باشیم. 

از این رو فعلا نمی توانیم با قاطعیت اعلام کنیم که حتی تا یک ماه دیگر چه اتفاقی برای دانشگاه ها خواهد افتاد. بلکه باید در زمان خود و براساس شرایط روز این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم که آیا می توانیم دانشگاه یا خوابگاه را باز گشایی کنیم یا نمی توانیم.

*مهمانی دانشجویان در دانشگاه موطن کاملا اجرایی است

فارس: با توجه به اینکه در فصل پاییز به دلیل پیش بینی موج سرما و تشدید بیماری آنفولانزا، احتمال تشدید بیماری کرونا دور از ذهن نیست؛ ستاد ملی مدیریت کرونا برای ترم پاییز آموزش ترکیبی متشکل از مجازی و حضوری را پیش بینی کرده است. همچنین اعلام شده که شرایط باید به گونه ای مهیا شود که دانشجویان بتوانند در موطن خود به دانشگاه بروند، آیا از نظر عملیاتی امکان این دستور را اجرایی می دانید؟

حبیبا: بله این کار را انجام شدنی می دانیم؛ زیرا در حال حاضر هم در دانشگاه تهران موضوع امتحان های پایان ترم در ترم کرونایی را با همکاری دانشگاه پیام نور اجرا کردیم. به این ترتیب برای برخی از دروس با نظر اساتید امتحانات به صورت مجازی برگزار شد؛ از سوی دیگر برای بخش دیگری از دروس با تشخیص استاد درس، امتحان باید به صورت فیزیکی و حضوری برگزار می شد، اما برخی از دانشجویان در شهرهای دوری بودند و امکان حضور در تهران برای حاضر شدن در جلسه امتحان پایان ترم را نداشتند، برای این دانشجویان امتحان به صورت حضوری در مراکز دانشگاه پیام نور در شهر نزدیک به محل سکونت دانشجو برگزار شد. به این ترتیب با اقداماتی که انجام شد در عمل دیگر نیاز نبود که حتما دانشجو به تهران بیاید و در جلسه حضوری امتحان در تهران حاضر شود. این هماهنگی ها در این ترم انجام شد و تجربه آن ایجاد شد.

دانشگاه تهران و دانشگاه پیام نور در ترم جاری و برای امتحانات پایان ترم هماهنگی برای حضور دانشجو در دانشگاه موطن را انجام دادند و می توانیم مشابه همین اقدام را در ترم بعد هم در شهرها و دانشگاه هایی که امکان آن وجود دارد، تکرار کنیم

دانشگاه تهران و دانشگاه پیام نور در ترم جاری و برای امتحانات پایان ترم این هماهنگی را انجام دادند و می توانیم مشابه همین اقدام را در ترم بعد هم در شهرها و دانشگاه هایی که امکان آن وجود دارد، تکرار کنیم. برای مثال در دانشگاه شیراز و دانشگاه تهران که زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند، این امکان وجود دارد؛ به این صورت که امکان پذیر است که دانشجوی دانشگاه تهران که در شیراز مستقر است در ترم بعد به دانشگاه شیراز برود یا دانشجوی دانشگاه شیراز که در تهران مستقر است، در ترم بعد به دانشگاه تهران بیاید. در حال حاضر همه این طرح ها و پیشنهادها به عنوان گزینه های احتمالی روی میز بررسی هستند و در حال بررسی هستیم که ببینیم در زمان مقرر چه اتفاقی رخ خواهد داد و شرایط کشور و استان از نظر شیوع ویروس کرونا چگونه خواهد بود تا بتوانیم تصمیم قطعی و مناسب ترین تصمیم را براساس شرایط و امکانات در این باره اتخاذ کنیم. هماهنگی لازم برای همه این برنامه ها و طرح ها در دست انجام است. مذاکرات مربوط در حال انجام است تا ببینیم که ان شالله چه اتفاقی رقم زده خواهد شد. 

*مشکلات دانشجویان برای مهمانی در دانشگاه موطن

فارس: در ترم جاری که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرایط ویژه ای را برای میهمان آزاد شدن دانشجویان در دانشگاه های دیگر فراهم کرده بود، در عمل بسیاری از دانشجویان استفاده از این امکان را مقدور نمی دانستند؛ برای مثال آنان اعلام می کردند که یکی از مشکلات اساسی در موضوع میهمان شدن، عدم ارائه‌ درس مورد نظر دانشجو در ترم جاری در دانشگاه میهمانی است. با توجه به این مشکلات، آیا باز هم اجرای دستور دانشجو شدن در موطن را اجرایی می دانید؟

حبییا: در حال حاضر شرایط کشور عادی نیست و در شرایط ویژه ای به سر می بریم. شرایط ویژه اقتضائات خاص خود را دارد و باید در شرایط ویژه، ویژه عمل کنیم.

امسال در ترمی که گذشت به دلیل همین شرایط ویژه بود که شرایط ویژه ای را نسبت به ترم های عادی در بحث های آموزشی در نظر گرفتیم

اتفاقا امسال در ترمی که گذشت به دلیل همین شرایط ویژه بود که شرایط ویژه ای را نسبت به ترم های عادی در بحث های آموزشی در نظر گرفتیم. برای مثال در موضوع حذف ترم و حذف درس، شرایط ویژه ای برای دانشجویان لحاظ شد که کاملا با ترم های قبلی متفاوت بوده است. در همه طول این دوره متناسب با شرایط ویژه زمان حال حاضر در حال تصمیم گیری هستیم.

*اساتید و مدیران گروه دانشگاه های برتر نظر مساعدی درباره مهمان شدن دانشجو در دانشگاه شهرستان ندارند

فارس: همواره در موضوع مهمان شدن دانشجو در دانشگاه ها، یکی از سخت گیری ها، مهمان شدن از دانشگاه های برتر در دانشگاه های کوچک تر بوده است؛ برای مثال دانشگاه های برتر در تهران با مهمان شدن دانشجو در دانشگاهی در شهرستان که تا حدی هم طراز دانشگاه مبدا نباشد موافقت نمی کنند و اساتید و مدیران گروه در دانشگاه های برتر نظر مساعدی با اینکه دانشجو درس را در دانشگاه دیگری به جز همان دانشگاه مبدا بگذرانند، ندارند. با توجه به این مشکلات، آیا باز هم اجرای دستور دانشجو شدن در موطن را اجرایی می دانید؟

حبییا: در ترم آینده کلاس های مجازی برقرار خواهد بود و تمامی دروس مجازی کماکان ارائه‌ خواهند شد و دانشجویان می توانند از طریق آموزش های مجازی از کلاس و درس استاد مربوط به خود استفاده کنند. در نهایت در بخش کارهای عملی، تمرینی و آزمایشگاهی باقی می ماند. حتی هم اکنون دانشگاه مبلورن در بحث آموزش مجازی کار را به شکلی جلو برده که حتی دروس عملی هم به شکل مجازی و با کیفیت ارائه‌ می شوند و در حد یک تا ۲ جلسه به صورت حضوری ارائه‌ می شود. 

*فقط برخی از دانشجویان مقطع دکترا و مقطع کارشناسی ارشد پذیرش خوابگاه می گیرند

فارس: در حال حاضر براساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا حضور دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی شامل دکترا و کارشناسی ارشد در دانشگاه و خوابگاه مجاز اعلام شده است، هم اکنون به چه دانشجویانی در دانشگاه تهران خوابگاه واگذار می شود؟

 به همه دانشجویان مقطع دکترا و مقطع کارشناسی ارشد خوابگاه واگذار نخواهد شد و فقط دانشجویانی که نیاز به حضور در دانشگاه دارند پذیرش می شوند

حبییا: در حال حاضر فعلا فقط به دانشجویان مقطع دکترا و مقطع کارشناسی ارشد که نیاز به کارهای تمرینی دارند و در شرف دفاع هستند پذیرش خوابگاه می دهیم. به همه دانشجویان مقطع دکترا و مقطع کارشناسی ارشد خوابگاه واگذار نخواهد شد و فقط دانشجویانی که استاد مربوط به آنان تشخیص داده که این دانشجوها نیاز به حضور در دانشگاه دارد و بنابراین نیاز دارد که در خوابگاه باشد. سپس اگر گروه و دانشکده دانشجو هم نظر استاد را تایید کند به دانشجو خوابگاه واگذار خواهد شد.

*باوجود همه شرایط حداقل سازی واجدان شرایط حضور در خوابگاه ها، باز هم برای همه خوابگاه نیست

فارس: طبق برنامه‌های اعلام شده اولویت وزارت علوم در ترم آینده «کلاس خلوت خوابگاه خلوت» است که بر این اساس مقرر شده فراهم کردن خوابگاه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی با قید کار ضروری در اولویت کار باشد، خوابگاه های دانشجویی با ظرفیت یک سومی فعالیت کنند و هر اتاق به یک دانشجو اختصاص داده شود. آیا پس از اعمال همه این شرایط برای حداقل سازی واجدان شرایط حضور در خوابگاه ها، پیش بینی می کنید که ظرفیت خوابگاه های دانشگاه تهران پاسخ گوی نیاز دانشجویان واجد شرایط در ترم آینده باشد؟ 

پیش بینی اولیه ما این است که در بخش خوابگاهی قطعا مقداری مشکل خواهیم داشت؛ اگر نیاز باشد از ظرفیت خوابگاه های استیجاری استفاده خواهیم کرد؛ همچنین ممکن است که دانشجوهایی که نیاز به خوابگاه ندارند را فراخوانی نکنیم

حبییا: قطعا نه؛ به دلیل اینکه تعداد دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران از دانشجویان مقطع کارشناسی بیشتر است و پیش بینی اولیه ما این است که در بخش خوابگاهی قطعا مقداری مشکل خواهیم داشت؛ اما به دنبال این هستیم که این مشکل را تا حد امکان با تدابیری به شکل روانی حل کنیم. برای مثال اگر نیاز بود حتی از ظرفیت خوابگاه های استیجاری استفاده خواهیم کرد؛ همچنین ممکن است که دانشجوهایی که نیاز به خوابگاه ندارند را فراخوانی نکنیم، برای مثال دانشجوهای رشته های گروه علوم انسانی می توانند همچنان به صورت مجازی و از همان شهرهای محل زندگی خود، دروس را پیگیری کنند و جلو ببرند. اما در رشته های فنی در مقطع تحصیلات تکمیلی، ماهیت دروس به گونه ای است که دانشجویان حتما نیاز به حضور در دانشگاه و خوابگاه دارند. در این باره در حال برنامه ریزی هستیم که با توجه به رشته تحصیلی، نیازهای رشته تحصیلی و کارهای عملی در رشته ها، تصمیمی بگیرم که ان شالله هم پروتکل ها و تدابیر بهداشتی را رعایت کرده باشیم و هم لطمه ای به درس و کارهای دانشجوها وارد نشود و هم بتوانیم همزمان فارغ التحصیلی ها را هم داشته باشیم به طوری که در روند فارغ التحصیلی دانشجوها هم مشکلی پیش نیاید.

*تخلیه خوابگاه‌های دانشجویان کارشناسی برای استقرار دانشجویان تحصیلات تکمیلی

فارس: طبق برنامه‌های اعلام شده اولویت وزارت علوم در ترم آینده فراهم کردن خوابگاه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که بر این اساس، سازمان امور دانشجویان بر لزوم تخلیه خوابگاه ‌ها توسط دانشجویان مقطع کارشناسی تاکید کرده تا خوابگاه‌ها در اختیار دانشجویان دیگر قرار بگیرد. وضعیت تخلیه خوابگاه ها در دانشگاه تهران چگونه است؟ 

حبیبا: در این زمینه مشکلی نداریم و با موضوع خوابگاه‌های خالی نشده مواجه نیستیم. خوابگاه‌های دانشجویی که در اختیار دانشجویان مقطع کارشناسی است، ان شاالله پس از امتحانات تخلیه می‌شود. 

*تخلیه خوابگاه‌ خودگردان در شرایط کرونا به درخواست دانشجویان

فارس: در ترم جاری که متاثر از شرایط شیوع کرونا در کشور بود، برخی دانشجوها از موضوع  اجاره خوابگاه‌هاى خودگردان در شرایط کرونایى گلایه مند بودند و سوژه ای را هم در این باره در سامانه فارس من ثبت کردند. در دانشگاه تهران در این باره چگونه اقدام شد؟

با توجه به تعطیلی دانشگاه و خوابگاه با توجه به شیوع ویروس کرونا، دانشجوهای مستقر در خوابگاه خودگردان اعلام کردند که دیگر خوابگاه را نمی خواهند و خوابگاه تخلیه شد

حبیبا: در دانشگاه تهران فقط یک خوابگاه خودگردان داشت. در خوابگاه خودگردان دانشجو خودش هزینه خوابگاه را می پردازد. با توجه به تعطیلی دانشگاه و خوابگاه با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشخص نبودن تکلیف تعطیلی ها، دانشجوهای مستقر در خوابگاه خودگردان درخواست دادند که خوابگاه را پس بدهند و اعلام کردند که دیگر خوابگاه را نمی خواهند. به همین دلیل دانشگاه تهران هم به مالک خوابگاه اعلام کرد و خوابگاه خودگردان تخلیه شد و از این بابت مشکلی وجود نداشت.

درباره آموزش دانشگاه ها در دوران شیوع کرونا در کشور ویدئوی زیرا را ببینید:

به گزارش فارس، در این گفت وگو سوژه کاربران فارس من درباره «اعتراض به اجاره خوابگاه‌هاى خودگردان در شرایط کرونایى» هم مورد پرسش قرار گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول