اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

در هول و ولای امتحانات نهایی/ غول کنکور پایه دوازدهمی‌ها را به حوزه امتحانی کشاند

امتحانات نهایی امسال با ماسک و مواد ضدعفونی به هم گره خورده است و اگر قرار نبود دانش‌آموزان با غول کنکور مواجه شوند، مانند دانش‌آموزان سال‌های دیگر می‌توانستند امتحانات خود را به صورت مجازی برگزار کنند.

در هول و ولای امتحانات نهایی/ غول کنکور پایه دوازدهمی‌ها را به حوزه امتحانی کشاند

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: امتحانات نهایی کم‌کم به روزهای پایانی نزدیک می‌شود؛ روزهایی که با هر سختی، مشکلات، نگرانی و اضطراب والدین و دانش‌آموزان، بلاخره به آخر نزدیک شده است اما یاد و خاطره این امتحانات هیچگاه فراموش نمی‌شود. 

امتحان نهایی امسال با ماسک و مواد ضدعفونی به هم گره خورده بود و اگر قرار نبود دانش‌آموزان با غول کنکور مواجه شوند، مانند دانش‌آموزان سال‌های دیگر می‌توانستند امتحانات خود را به صورت مجازی برگزار کنند؛ البته دانش‌آموزان پایه نهمی نیز به دلیل در پیش داشتن هدایت تحصیلی مانند دانش‌آموزان پایه دوازدهمی، امتحانات حضوری داشتند فقط با این تفاوت که این امتحانات توسط مدرسه برگزار می‌شد و نهایی نبود.

آموزش و پرورش برای امتحان نهایی دانش‌آموزان پروتکلی داشت که باید آنها رعایت می‌کردند که یکی از این موارد زدن ماسک بود؛ البته برخی دانش‌آموزان هم به رغم تمام سفارش‌ها، با ماسک به مدرسه نمی‌آمدند.

در استان‌های مختلف برای حضور دانش‌آموزان در حوزه‌های امتحانی، برنامه‌ریزی شده بود و هر استان متناسب با شرایط و مقضیات کار اقدام کرده بود. یک استان، برای حوزه‌های امتحانی تب‌سنج تهیه کرده بود و یک استان هم با علوم پزشکی هماهنگ کرده بود و کارشناسان و متخصصان در حوزه امتحانی حضور داشتند.

ما سری به دبیرستان البرز تهران که حوزه امتحانی بود، زدیم که البته آنجا هم دانش‌آموزان ضدعفونی می‌شدند، هم با تب‌سنجش، وضعیت تب آنها اندازه‌گیری می‌شد و هم اینکه اگر ماسک نداشتند، در اختیارشان ماسک قرار داده می‌شد.

حالا بگذریم از اینکه برخی دانش‌آموزان بدون ماسک می‌آمدند و وقتی ماسک را هم می‌گرفتند با بی‌میلی و از سر اجبار می‌زدند و جالب اینکه همینکه از سالن امتحان بیرون می‌آمدند، ماسک را هم باز می‌کردند؛ معلوم بود که اهمیت ماسک زدن هنوز برایشان روشن نیست و بیشتر اجبار می‌دیدند. 

دانش‌آموزان قبل از امتحان زودتر وارد سالن می‌شوند؛ به عبارت دیگر طوری طراحی شده است که همه دانش‌آموزان با هم وارد سالن نشوند و همه به مرور زمان با ورود به مدرسه در سالن حضور پیدا کنند و اینگونه فرصت زیادی برای کنار هم بودن نیست. 

محمود معصومی نیروی خدماتی مدرسه که جلوی سالن امتحان با مایع ضدعفونی کننده ایستاده و به دستان دانش‌آموزان اسپری می‌کند، می‌گوید: «دستان هر کدام از دانش‌آموزان قبل از اینکه وارد سال ‌شود، ضدعفونی می‌شود و اگر ماسکشان را نزده باشند، می‌گوییم که ماسک بزنند».

وی ادامه می‌دهد: «بعضی دانش‌آموزان هنوز نسبت به این موضوع بی‌اهمیت هستند ولی برخی دانش‌آموزان برایشان مهم است و حتی خودشان هم با مایع ضدعفونی کننده می‌آیند. بعد از امتحان برخی دانش‌آموزان دور هم جمع می‌شوند که هر وقت می‌بینیم به آنها می‌گوییم فاصله را رعایت کنند».

امتحان نهایی در سالن اجتماعات و سالن‌های ورزش برگزار می‌شود و در پروتکل‌ها آمده است که باید بین صندلی دانش‌آموزان فاصله اجتماعی رعایت شود. در سالن های ورزش برای اینکه به کف سالن صدمه‌ای وارد نشود، موکت و فرش پهن کردند و وجود تهویه مناسب در سالن‌ها ضروری است.

در پروتکلی‌ که برای سلامت دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است تمام سطوح دارای امکان تماس زیاد مانند تجهیزات،‌ دستگیره، در‌ها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله‌ها، پریز و کلیدهای برق و کلیه وسایلی که به‌طور عمومی و مشترک استفاده می‌شود باید ضدعفونی شود.

صابون مایع و محلول‌های مناسب ضدعفونی‌کننده دست به مقدار کافی و متناسب در مدرسه موجود باشد و پوستر نحوه صحیح شستشوی دست نیز باید در تمامی سرویس‌های بهداشتی و بالای هریک از روشویی‌ها نصب شود البته در برخی مدارس حتی در راهروهای مدارس، این پوسترها نصب شده است.  

به‌رغم اینکه قرار نیست دانش‌آموزان با تجهیزات به مدرسه بیایند اما برخی با کیف و کوله‌پشتی به مدرسه می‌آیند و این کوله‌پشتی‌ها در حیاط مدرسه رها می‌شود و البته بعد از امتحان هم برخی دانش‌آموزان دور هم جمع می‌شوند که در این خصوص مسؤولان مدرسه، مدام در حال تذکر دادن هستند.

احمد یکی از دانش‌آموزان است که بعد از پایان امتحان به سراغش می‌روم و خیلی هم راضی به نظر نمی‌رسد؛ وی می‌گوید: «خانواده‌ام و بیشتر مادرم از اینکه امتحانات ما حضوری است، نگران است و برای همین ماسکی که خودش دوخته است و چند لایه است را استفاده می‌کنم».

وی ادامه می‌دهد: «نگرانی‌های مادرم به من منتقل شده است و به همین دلیل یک کم اضطراب دارم و شاید به همین دلیل هم باشد که امتحانم را خوب ندادم؛ ما امسال خیلی خوب امتحان ندادیم و ترس از بیماری داشتیم؛ می‌شد برنامه‌ریزی دیگری کنند که بچه‌ها به صورت مجازی اما با رعایت استانداردها امتحان دهند».

فرشاد یکی دیگر از دانش‌آموزان بلافاصله که از سالن امتحان خارج می‌شود، ماسک خود را در می‌آورد؛ وی می‌گوید: «با ماسک راحت نیستم؛ البته سر جلسه امتحان اجباری است و به همین دلیل ما ماسک می‌زنیم اما وقتی این همه رعایت می‌شود و مواد ضدعفونی کننده استفاده می‌شود، چرا باید ماسک بزنیم؟». 

وی اضافه می‌کند: «واقعا نمی‌دانم چرا امتحانات ما حضوری برگزار شد؛ خانواده‌ها نگران هستند. چرا انقدر کنکور با اهمیت است؛ اصلا من که نمی‌خواهم کنکور بدهم چرا باید در امتحانات حضوری شرکت کنم؟».

وزیر آموزش و پرورش، برخی معاونان و مدیران و در استان‌ها هم مسؤولان استانی از روند امتحانات دانش‌آموزان بازدید کردند.

محمد محسن‌بیگی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در بازدید از حوزه امتحان نهایی دانش‌آموزان در دبیرستان البرز، می‌گوید: «امسال بیش از ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی شرکت کردند؛ سال گذشته ۳ هزار حوزه امتحان نهایی فعال بود اما امسال این عدد به ۶۵۰۰ حوزه امتحانی افزایش یافته است ضمن اینکه ممکن بود فضاهایی در سال‌های گذشته مورد استفاده قرار گیرد که امسال به دلیل عدم آماده شدن با توجه به پروتکل‌های بهداشتی، از چرخه استفاده به عنوان حوزه امتحانی خارج شدند». 

محسن‌بیگی اضافه می‌‌کند: «حضور افراد متفرقه در حوزه امتحانی ممنوع است اما با توجه به شرایط کرونا، یک نفر مراقب سلامت در مدرسه حضور پیدا می‌کند و وزارت بهداشت مشارکت و همکاری می‌‌کند؛ در هر روز یک آزمون برگزار می‌شود و حوزه‌های امتحانی بعد از آزمون، ضدعفونی می‌شوند؛ همچنین عنوان کردیم دانش‌آموزان با ورود به مدرسه به صندلی‌های خود هدایت شوند و از ایجاد تجمع و محفل‌های کوچک خودداری شود».

وی با بیان اینکه سرویس مدارس در ایام امتحانات نباید فعالیت کنند، می‌افزاید: «با توجه به اینکه چشم‌اندار مشخصی از کرونا در آینده نداریم و بازگشایی یک‌ماهه مدارس و امتحانات را مانور عملیاتی قلمداد می‌کنیم».

این مانور عملیاتی به روزهای پایانی خود نزدیک شده است و 15 و 16 تیر، آخرین امتحانات دانش‌آموزان برگزار می‌شود و دانش‌آموزان پایه دوازدهمی از حالا باید خود را برای کنکور آماده کنند.

امسال، امتحانات نهایی در شرایط کرونا برگزار شد و دانش‌آموزان تجربه جدیدی از امتحان دادن در شرایط بحران را کسب کردند و شاید این موارد باعث شود، مسؤولان آموزشی، فکری به حال غول کنکور کنند که در هر شرایطی، نظام آموزشی و دانش‌آموزان را تحت سیطره خود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول