اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

ثبت نام جدید سهام عدالت نیازمند مصوبه مجلس/ مردم با احتیاط وارد بورس شوند

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه گفت: از ۵۱ میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت، ۴۹ میلیون نفر توانستند اطلاعات خود را تکمیل و سهام را تصاحب کنند ولی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به دلایل مختلف موفق به این کار نشدند و رفع مشکل آنان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد.

ثبت نام جدید سهام عدالت نیازمند مصوبه مجلس/ مردم با احتیاط وارد بورس شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، «امیر حمزه حیدریان» مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه ظهر امروز در  نشستی خبری، ضمن تشریح تاریخچه سهام عدالت و نحوه‌ی واگذاری آن، اظهار کرد: از ۵۱ میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت، ۴۹ میلیون نفر توانستند اطلاعات خود را تکمیل و سهام را تصاحب کنند ولی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به دلایل مختلف موفق به این کار نشدند و رفع مشکل آنان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد.

حیدریان با بیان اینکه یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت استان کرمانشاه سهام عدالت دریافت کرده‌اند، بیان داشت: به بیان دیگر ۷۵ درصد جمعیت استان صاحب سهام عدالت هستند در حالی که میانگین کشوری آن ۶۰ درصد است.

وی ادامه: برای تعیین تکلیف سهام افراد فوت شده، وراث آنها باید منتظر اعلام تصمیم شرکت سپرده گذاری اوراق بهادار باشند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه سهام در نظر گرفته شده برای هر نفر را یک میلیون و برای هر خانواده تا سقف ۵ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: افراد دارای سهام یک‌میلیون تومانی کسانی هستند که از حمایت نهادهای حمایتی برخوردار بودند و دولت ۵۰ درصد به آنها تخفیف داد.

حیدریان افزود: دو نوع دیگر از سهام یکی به ارزش ۴۹۲ هزار تومان و دیگری به ارزش ۵۳۲ هزار تومان وجود دارد که که این اختلاف ارزش مربوط به اختلاف در سود دریافتی توسط سهامداران در سال ۹۵ است.

وی با اشاره به پرداخت دو مرحله سود دیگر سهام عدالت در سالهای ۹۶ و ۹۷، از تصمیم دولت برای آزادسازی این سهام در اردیبهشت ماه امسال سخن گفت و بیان داشت: دولت با استفاده از دو روش مستقیم (مالکیت و مدیریت در اختیار خود سهامدار بودن)  و غیر مستقیم (مدیریت سهام در اختیار شرکت های تعاونی سهام عدالت بودن) اقدام به آزادسازی سهام عدالت کرد که ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم و ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر روش غیرمستقیم را انتخاب کردند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه با بیان اینکه از مجموع ۴۹ شرکتی که سهام آنها به مردم واگذار شده است، ۳۶ شرکت در بورس ۱۳ شرکت غیربورسی هستند، اظهار کرد: در حال حاضر ارزش سهام ۴۹۲ هزار تومانی برابر با ۱۳ میلیون و هفتصد و نود و هشت هزار و هفتصد و چهل و هفت تومان و و ارزش سهام ۵۳۲ هزار تومانی برابر با ۱۴ میلیون و ۱۳ هزار تومان می‌باشد. که به مردم توصیه می‌شود فقط در صورت نیاز شدید مالی اقدام به فروش آن کنند و حتی‌الامکان از فروش سهام خودداری کنند.

صندوق‌های واسطه گری مالی یا EFTدومین موضوعی بود که حیدریان به آن پرداخت و گفت: بخشی از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های واسطه گری مالی انجام می‌شود که مرحله نخست آن انجام شد و طی آن سهام سه بانک و دو بیمه عرضه شد که افراد با استفاده از کد ملی تا یک سقف مشخص می توانستند اقدام به خرید سهام این شرکت‌ها کنند.

وی با بیان اینکه دولت سهام این شرکت ها را با ۲۰ درصد تخفیف عرضه کرد و هر کس می توانست به راحتی و به صورت غیرحضوری تا سقف ۲ میلیون تومان سهم بخرد، خاطرنشان کرد: این صندوق‌ها دارای ریسک کمتر و ضریب اطمینان بالاتری هستند و برای افرادی که سرمایه کمتری دارند و نیز دانش کافی در مورد بورس ندارند بسیار مناسب است.

اهدافی چون مردمی کردن اقتصاد، تعمیق بازار سرمایه، جمع آوری نقدینگی های خرد، امکان دسترسی آحاد مردم به بازار سرمایه و انتفاع عامه مردم از رشد بازار از مواردی بود که حیدریان در رابطه با صندوق های واسطه‌گری مالی بدانها اشاره کرد.

مدیرکل امور اقتصادی استان کرمانشاه با اشاره به رشد ۳۲۰ درصدی این سهام ها از زمان فروش تاکنون، از عرضه‌ی احتمالی صندوق های دوم و سوم در مرداد ماه خبر داد، تصریح کرد: فقط اشخاص حقیقی می توانند از این صندوق‌ها سهام بخرند و افراد حقوقی فقط زمانی ( دو ماه بعد از فروش اولیه) که این سهام ها وارد بورس شوند می‌توانند اقدام به خریداری آنها کنند.

بازار سرمایه ( بورس) سومین موضوعی بود که حیدریان درباره آن سخن گفت و ضمن بیان اینکه بورس یک بازار کاملا تخصصی و پر‌ریسک است، عنوان داشت: تقویت بازار بورس منجر به افزایش تولید و رشد اقتصادی می‌شود.

وی ادامه داد: افراد باید ضمن داشتن دانش و شناخت کافی از بازار سرمایه، فقط دارایی های مازاد و پس انداز هایشان را به سمت بورس ببرند نه اینکه اقدام به فروش اموال خود کنند و یا تمام سرمایه و دارایی خود را وارد این بازار کنند

خرید سهم‌های بنیادین و بلند مدت( سهمی که برای مدت یکسال یا بیشتر آن را نگه‌ می‌دارند) ، رفتن به سمت صندوق‌های  واسطه‌گری مالی و شرکت‌هایی که اقدام به خرید ترکیبی از انواع سهام می‌کنند و سود حاصل را بین اعضا تقسیم می‌کنند، پیشنهاد مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه برای کسانی بود که از دانش و تخصص لازم در خصوص بازار سرمایه محروم‌اند.

حیدریان در پایان با بیان اینکه بازار بورس حدود ۵ ماه است که روند مثبتی را طی می کند بیان داشت: بورس نوسانات زیادی دارد و تحت تاثیر اتفاقات و خبرهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قرار می‌گیرد و افراد باید با احتیاط وارد این عرصه شوند و مواظب  نوسانات احتمالی این بازار باشند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول