به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح مجازی پایگاههای تابستانی دانشآموزان که در شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد) برگزار شد، اظهار کرد: هیچ کاری را نمیتوانیم معادل یادگیری قرار دهیم؛ یادگیری از بدو تولد آغاز میشود و ادامه دارد؛ آدمها طوری ارتباط برقرار کرده و رفتار میکنند که یاد گرفتند.
وی با بیان اینکه مهمترین تمایزی که آدمها با هم دارند در کیفیت یادگیری است، ادامه داد: انسانها از طریق 4 نوع ارتباط یاد میگیرند که شامل ارتباط با خود، ارتباط با خدا، ارتباطی با خلق خدا و ارتباط با خلقت است؛ یادگیری امری محدود به زمان و مکان نیست و محدود به دورهای از زندگی نیست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: جایی که فرهنگها، تمدنها، جوامع و... از هم جدا می شوند محصول فرایند کمیت و کیفیت یادگیری آن جوامع و تمدنها است.
حاجی میرزایی در مورد بهترین دوره یادگیری انسانها بیان کرد: بهترین دوره یادگیری از بدو تولد تا نوجوانی است زیرا در این دوره سرعت و عمق یادگیری با دیگر روزهای عمر انسان قابل مقایسه نیست بنابراین باید توجه جدی به این دوره از عمر بشر کرد و یادگیری موثر و عمیق را برای آن تدارک دید.
وی با اشاره به اینکه تعبیر اوقات فراغت تعبیر رسایی نیست زیرا انسان دائما درحال یادگیری است، در تشریح تفاوت یادگیری در مدرسه با سایر مکان ها گفت: یادگیری در مدرسه؛ منظم مستمر و قابل اندازه گیری است اما یادگیری های خارج از مدرسه مبتنی بر شوق، ذوق و رغبت است لذا مدرسه خوب باید مانند خانه باشد و مناسبات آن با احساس راحتی توأم باشد.
حاجی میرزایی افزود: یادگیری در بیرون از مدرسه فرصتی طلایی است چرا که مدرسه بزرگتری است و جنس یادگیری در ایام اوقات فراغت نیز از این جنس است.
وی با اشاره به سند تحول به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش، افزود: تربیت انسانها در سند تحول چند ساحتی است لذا تلاش ما پوشش همه ساحت های انسانی در برنامه درسی است اما در بیرون از مدرسه فرصت بیشتری برای آموختن ساحت های مختلف تربیتی داریم لذا مهمترین کارکرد پایگاه های اوقات فراغت فراهم کردن حضور دانش آموزان در چنین مدرسه بزرگی است.
وزیر آموزش و پرورش بر ارتباط بین مدرسه و جامعه تاکید کرد و گفت: اگر بین مدرسه و جامعه نتوانیم ارتباط برقرار کنیم اهداف مدرسه آسیب می بیند، ارتباط مدرسه با خانه، محله و ... همه این ارتباط ها یک هدف را دنبال می کند لذا ما در اوقات فراغت هم همان هدف ارتباطی را دنبال می کنیم.
وی با بیان اینکه باید به اوقات فراغت به عنوان فرصت طلایی زندگی نگاه کرد، گفت: اگر اوقات فراعت را بدون بهره گیری موثر داشته باشیم به دانش آموزان آسیب خواهیم زد؛ لذا غنی کردن اوقات فراغت کودکان کمک به مدرسه است.
حاجی میرزایی ادامه داد: پایگاه های تابستانی عرصه ای برای احیا، استمرار، نشاط، شادابی و بهره مندی دانش آموزان به مهارت های مختلف است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کرونا محدودیت هایی برای جوامع و از جمله مدارس و محیط های یادگیری ایجاد کرده است، اظهار کرد: کرونا باعث شده تا نتوانیم به طور مطلوب دور هم جمع شویم اما کرونا امکانات دیگری را برای ما فراهم کرده است و اکنون افراد متبحر و برجسته می توانند آموزشهای خود را به طور کشوری و از طریق فضای مجازی برگزار کنند لذا عمق، تنوع و کیفیت یادگیری ها افزایش می یابد.
وی ایجاد این ظرفیت جدید را باعث کاهش هزینهها دانست و گفت: این موضوع باعث می شود تعداد افرادی که از این کلاس ها استفاده می کنند، زیاد شود، لذا باید این فرصت را مغتنم شمرده و در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و... برای دانش آموزان فضایی بهتر برای بهره مندی از امکانات فضای مجازی را فراهم کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید تابستان امسال برای کودکان پربارتر باشد، تصریح کرد: همه تشکل چهای دانشآموزی باید وارد فعالیتهای اوقات فراغت دانشآموزی شوند و فرصتهای گسترده تری را در اختیار دانشآموزان قرار دهند.
حاجی میرزایی گفت: تعداد پایگاه های اوقات فراغت دانش آموزی مهم نیست بلکه نتیجه فعالیت ها مهم است لذا زمانی می توانیم بگوییم فعالیت ها اثر بخش بوده است که دانش آموزانی توانمند و آماده برای سال تحصیلی جدید داشته باشیم و این موضوع به معنای بهره مندی دانش آموزان از پایگاه ها اوقات فراغت است.
وی در پایان با تاکید بر اهمیت اوقات فراغت به مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور که از طریق ویدیو کنفرانس در این برنامه حضور داشتند، تصریح کرد: بخشی از کار آموزش و پرورش در تابستان سازماندهی اوقات فراغت دانش آموزان است لذا مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور توجه زیادی به این موضوع داشته باشند.
انتهای پیام/