اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ماجرای گلایه شهردار اصفهان از صداوسیما درباره خطبه‌ها/ آیا شهردار به دنبال شنیدن همه مواضع امام جمعه است؟

ماجرای گلایه شهردار اصفهان به حذف بخشی از خطبه‌های نماز جمعه اصفهان در پخش مشروح خطبه‌ها در شبکه اصفهان با واکنش کاربران فضای مجازی همراه بود و یک سؤال و یک مطالبه از طرفین این دعوا مطرح کردند.

ماجرای گلایه شهردار اصفهان از صداوسیما درباره خطبه‌ها/ آیا شهردار به دنبال شنیدن همه مواضع امام جمعه است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روز جمعه ۱۳ تیرماه آیت‌الله سید یوسف طباطبائی‌نژاد امام جمعه اصفهان، به مناسبت روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در خطبه‌های نماز جمعه، شهرداری را نماینده و نشان‌دهنده فرهنگ یک شهر و منطقه دانست و از برخی اقدامات صورت‌گرفته توسط شهرداری اصفهان تقدیر به عمل آورد.

طی روال معمول انتشار اهم مطالب خطبه در خبر و سیما

صداوسیمای مرکز اصفهان، طبق روال هر هفته بخش‌هایی از خطبه‌های نماز جمعه را از زبان خود امام جمعه اصفهان، پخش کرده و در این بخش به موضوعات مهم اشاره داشت.  طبق روال این گزیده از اهم مطالب خطبه‌ها به صورت مشروح ( ۳۵ دقیقه از حدود ۵۰ دقیقه) در ساعت ۲۰:۴۰ روز جمعه پخش شد.

این در حالی است که سایت خبری صداوسیمای مرکز اصفهان هم خبر خطبه‌های روز جمعه را در ساعت ۱۵.۵۲ منتشر کرده بود و در این خبر به موضوعات مهمی نظیر مالیات، روز شهرداری و صادرات نفت به ونزوئلا با وجود تحریم‌ها اشاره داشت.

واکنش شهردار و قول مدیرکل صداوسیمای اصفهان

اما از آنجایی که بخشی از مطالبه خلاصه شده در پخش مشروح خطبه‌ها مربوط به روز شهرداری‌ها و اشاره به فعالیت‌های شهرداری اصفهان بود، این موضوع، واکنش شهردار اصفهان را به دنبال داشت و او را به تماس با مدیرکل صداوسیمای مرکز اصفهان و گلایه از عدم پخش کامل تقدیر و تشکر امام جمعه از شهرداری اصفهان وا داشت.

بر این اساس مدیرکل صداوسیمای مرکز استان اصفهان نیز در پاسخ ضمن بیان این که این موضوع به صورت روال معمول تدوین خطبه‌ها و بدون هدف خاص و سهوا صورت گرفته است به او قول داده تا برخلاف معمول که تنها به‌ صورت مختصر به اهم موضوعات بیان‌شده در خطبه‌های نمازجمعه می‌پردازند، در بخش خبری ساعت ۲۳ این بخش از خطبه‌ها را به صورت کامل‌تری پخش مجدد کنند.

بر این اساس صداوسیمای مرکز اصفهان در بخش خبری ساعت ۲۳ با پخش به موضوعات مهمی نظیر مالیات، روز شهرداری و صادرات نفت به ونزوئلا، به‌ صورت مفصل‌تری از خبر ۲۰ به خطبه‌های روز جمعه اصفهان اشاره داشت.

این در حالی است که چنین مسأله‌ای کاملاً در میان خبرگزاری‌های رسمی کشور و صداوسیما رایج است که در هنگام پوشش خبری یک مراسم و حتی نماز جمعه، تمامی صحبت‌های خطیب به صورت جز به جز در متن خبر ذکر نمی‌شود و تنها اهم موارد بیان شده، در خبر آورده می‌شود؛ همان‌طور که این هفته در خبرگزاری فارس استان اصفهان و سایر خبرگزاری‌ها و حتی رسانه‌های خود شهرداری اصفهان نیز، طبق روال هر هفته، بیانات امام جمعه اصفهان در خطبه‌های نمازجمعه به‌ صورت گزیده آورده شده و به اختصار اهم موضوعات بیان‌ شده است (برای خواندن متن خبر خطبه‌های نمازجمعه ۱۳ تیرماه اینجا کلیک کنید).

گلایه دوباره شهردار از صداوسیما

پس از پخش تقدیر و تشکر آیت‌الله طباطبائی‌نژاد از شهرداری در بخش خبری ساعت ۲۳ روز جمعه، قدرت‌اله نوروزی، شهردار اصفهان باز هم راضی نشد و در نشستی که روز شنبه با حضور اعضای شورای شهر برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی افراد اقدامات موفقیت‌آمیز شهرداری را بر نمی‌تابند، دوباره از صداوسیما انتقاد کرده و تأکید کرد که برخی افراد می‌خواهند با قطع و در محاق قرار دادن صداها، از رسیدن پیام توانمندی مدیریت شهری جلوگیری کنند و در دنیای کنونی که عصر رسانه‌ها است، در یک روز و ظرف چند ساعت پیامی را به انحراف کشانده و سانسور می‌کنند و تصریح کرد که این اقدامات آثار بدی را برای صداوسیما به همراه خواهد داشت.

صداوسیما نظاره‌گر نگاه سیاسی شهرداری

موضوعی که البته فعلا از سوی صداوسیمای مرکز اصفهان بی‌پاسخ مانده است و باید دید آیا رسانه ملی بنایی برای ورود به این دعوای سیاسی و جذاب برای مدیریت شهری دارد و یا به نظاره رفتارهای شهرداری اصفهان بسنده می‌کند.

یک سؤال و یک مطالبه مردم از رسانه ملی و شهرداری اصفهان

اما این موضوع در فضای مجازی نیز با واکنش‌های مختلفی رو به رو شده است؛ مهم‌ترین واکنش به اتفاقات روز گذشته در اصفهان طرح یک سؤال از صدا و سیما و یک مطالبه از شهرداری اصفهان بوده است.

کاربران مجازی و کارشناسان از شهرداری اصفهان سؤال کرده‌اند آیا شهردار اصفهان به همان اندازه که نسبت به تقدیر و تشکر امام جمعه اصفهان از شهرداری از خود اشتیاق نشان می‌دهد و به آن تأکید دارد، نسبت به دیگر سخنان و انتقادات و پیشنهادات آیت‌الله طباطبائی‌نژاد در این سال‌ها نیز هیجان و اشتیاق دارد و آیا در راستای تحقق این بیانات اقدامی صورت گرفته است یا خیر؟

در ادامه پیام‌های کاربران فضای مجازی چندین مورد از مواضع اخیر امام جمعه اصفهان نسبت به اقدامات شهرداری اصفهان نیز مرور شده و درباره اشتیاق و هیجان شهرداری نسبت به رعایت و اجرای این موارد نیز مطالبه گزارش‌دهی شده است.

امام جمعه اصفهان در خطبه‌های نماز جمعه ۱۶ تیر ماه سال ۹۶ در واکنش به برخی فعالیت‌ها و اقدامات شهرداری اصفهان، بهترین راه برای شادی مردم را اشتغال‌زایی، کمک به تسهیل امر ازدواج، جهیزیه و ...دانست و انتقاد خود نسبت به این تفکر که خوشی را تنها به خندیدن و موسیقی و رقص و برگزاری جشن و کنسرت می‌داند، ابراز کرد.

وی همچنین در روز ۱۲ شهریور سال ۹۷ در دیدار با مسؤول معاونت سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، خواستار ایجاد زیرساخت‌ها و مکان‌هایی جهت دوچرخه‌سواری ایمن بانوان توسط شهرداری شده بود.

طباطبائی‌نژاد در ۱۴ آبان‌ ماه سال ۹۸ نیز در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان، با بیان اینکه هیچ‌کس نمی‌گوید چرا شهرداری اصفهان، موسیقی پخش نکرد، تصریح کرد: اما کارهای عمرانی و برطرف شدن مشکلات جزء انتظارات مردم است که اگر برطرف شود موجب شادی دل و رضایت آنان می‌شود.

امام جمعه اصفهان هم‌چنین در این جلسه به این مسأله تأکید کرده بود که مادی‌هایی که پر یا مسدود شده است و یا جاده‌هایی که بر سر مسیر، آبراهه‌ها قرار دارد باید به گونه‌ای اصلاح شود تا در موقع سیل مشکلی پیش نیاید و اتفاقات شهر شیراز تکرار نشود و خواسته‌ها و انتقادات دیگر خود را نیز در این دیدار بیان کرده بود.

موارد ذکر شده تنها گوشه‌ای از انتقادات، پیشنهادات و تذکرات امام جمعه اصفهان در طی سال‌های اخیر نسبت به شهرداری اصفهان است و سؤال امروز کاربران فضای مجازی این بوده که آیا شهردار اصفهان نسبت به این موارد نیز همان‌قدر که بر پخش تقدیر و تشکر امام جمعه تأکید دارد، اشتیاق و هیجان داشته و طی این مدت چه اقداماتی در راستای اجرای این پیشنهادات انجام داده است؟

شبکه شهرداری یا شبکه اصفهان

سؤالی که مخاطبان فضای مجازی امروز از طرف دیگر این دعوا پرسیده بودند در رابطه با حجم تعامل رسانه ملی با شهرداری اصفهان است. به گفته کاربران در سال‌های اخیر اما یکی از رسانه‌هایی که بیشترین حجم از انتشار مطالب شهرداری اصفهان را بر عهده داشته است صداوسیمای مرکز اصفهان بوده است؛ برنامه‌هایی که در قالب‌های خبر و تولیدات معاونت سیما و معاونت صدا به روی آنتن رفته و گاهی در یک روز چندین بار در شبکه تلویزیونی و رادیوی اصفهان به اقدامات و اظهارنظرهای مدیران شهری اصفهان پرداخته شده است.

بر این اساس تمام این گلایه‌های شهردار اصفهان در روز گذشته و امروز که بیشتر رنگ و بوی فضاسازی سیاسی و استفاده از موضع انتقادی بخشی از مخاطبان به رسانه ملی را دارد، در حالی مطرح شده است که شهروندان اصفهانی همواره شاهد تولید و پخش حجم زیادی از برنامه‌های مشارکتی شهرداری در صداوسیمای مرکز استان اصفهان بوده‌اند و بعضاً گلایه‌ها و اعتراضات خود را نیز نسبت به این موضوع بیان داشته و حتی شبکه استانی اصفهان را شبکه شهرداری اصفهان هم نامیده‌اند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول