اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

«تلخاب»؛ از برداشت‌های غیرمجاز تا دغدغه‌های صنعتی+ تصاویر

اثر طبیعی و ملی «تلخاب» در شهرستان سرخه که هنوز نتوانسته از دغدغه طرح‌های توسعه صنعت رها شود، این روزها شاهد برداشت‌های غیرمجازی بوده که حتی داد مسؤولان را هم درآورده است.

«تلخاب»؛ از برداشت‌های غیرمجاز تا دغدغه‌های صنعتی+ تصاویر

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اجتماعی: چشمه معدنی «تلخاب» لاسجرد واقع در شهرستان سرخه، یکی از آثار گران‌بهایی است که وقتی در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد، جایگاهش بیش از گذشته مشخص شد.

تعداد آثار طبیعی استان سمنان که در فهرست ملی به ثبت رسیده، چندان زیاد نیست و در این میان، چشمه معدنی «تلخاب» لاسجرد یک اثر قابل توجه به‌خصوص در میان مردم بومی منطقه محسوب می‌شود.

این چشمه آب معدنی که علاوه بر خواص درمانی، محلی برای تفریح روزهای گرم فصل تابستان برای بومیان و گردشگران دیگر استان‌هاست، این روزها باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد؛ اما خبرهای خوبی از آن به گوش نمی‌رسد.

صدور موافقت اصولی مرکز گردشگری سلامت!

چشمه آب معدنی تلخاب سرخه در 6 کیلومتری شمال غربی روستای لاسجرد در شهرستان سرخه واقع شده و همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارج از استان سمنان است.

آب این چشمه به علت گوگرد زیاد، تلخ و غیرقابل شرب است و مردم در فصل تابستان برای درمان سردرد، درد چشم، یرقان، کهر، زردی و رفع گرمی بدن به آنجا می‌روند.

اهمیت درمانی و گردشگری این چشمه تا آن حد است که محمد طاهریان، سرپرست معاونت گردشگری، سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان سمنان، 21 خرداد 99 گفته بود: موافقت اصولی مرکز گردشگری سلامت تلخاب سرخه صادر شد.

وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده برای اجرای این پروژه، 331 میلیارد ریال است که زمینه اشتغال 67 نفر را فراهم می‌کند.

سرپرست معاونت گردشگری، سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های این اداره‌کل حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است، گفت: سرمایه‌گذار این پروژه شرکت آب تلخه کویر لاسجرد ایرانیان است؛ تأسیسات و زیرساخت‌های گردشگری با هدف ایجاد اشتغال، توزیع عادلانه درآمد، پویایی اقتصاد و... ایجاد می‌شود.

از تلخاب برداشت می‌شود!

در همین حال، چندی پیش یک خبرنگار محلی در کانالی تلگرامی اعلام کرد که به تصاویری دست یافته است که نشان می‌دهد نه‌تنها یک لیتر، بلکه هزاران لیتر از تلخاب و آب معدنی از منطقه گردشگری سرخه، صرف هدر رفت در صنعت و راه‌سازی می‌شود.

او نوشت: «در روزهای اخیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در مصاحبه‌ای برداشت آب از چشمه تلخاب سرخه را تکذیب کرد.

تلخاب سرخه به‌عنوان یک اثر طبیعی ثبت ملی شده است و (مهدی جمال، مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان) در مصاحبه اخیر اشاره داشت که هرگونه دخل و تصرفی در آن خلاف قانون و ممنوع است؛ اما چند روز گذشته جایگاه‌های تجهیز جهت آب‌رسانی تانکرها در راه تلخاب مشاهده شد.

حال سهم سرخه از توسعه و آبادانی در بخش گردشگری در حال حاضر جای خود را به تخریب و استفاده در صنعت داده است.

مستنداتی وجود دارد مبنی بر برداشت از تلخاب و بررسی‌های انجام‌شده، نشان‌دهنده این موضوع است.

شنیده‌شده شرکت کربنات سدیم دست روی این چشمه آب معدنی گذاشته و در پی گرفتن مجوز و رایزنی در استفاده بیشتر در راه صنعت خواهد بود»؛ تصاویر زیر مستندات این خبرنگار است:

اکوسیستم منطقه تلخاب؛ در معرض خطر

شواهد رسانه‌نگاران نشان می‌داد که چشمه معدنی تلخاب واقع در شهرستان سرخه که قدمتی دیرینه دارد و هر ساله توریست‌های بسیاری را از مناطق مختلف به آغوش خود می‌پذیرد، متأسفانه مدتی است مورد تعرض قرار گرفته است.

مستندات حکایت از این داشت که افرادی در تلاش برای استحصال غیرمجاز از این منبع خدادادی در عرصه صنعت هستند و خبرنگار فارس در میانه خبرهای ضدونقیض درباره چشمه آب معدنی تلخاب سرخه، اصل ماجرا را از رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه جویا شد.

بهمن اخلاقی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص اتفاقات اخیر و صحت‌وسقم آن اظهار کرد: با توجه به اینکه این اثر به ثبت ملی رسیده و جزو میراث طبیعی کشور محسوب می‌شود، هر دستگاهی وظیفه‌ای در قبال آن دارد.

مجموعه‌ای به برداشت آب از حریم ۲.۵ کیلومتری چشمه تلخاب اقدام کرده بود

او می‌گوید: میراث فرهنگی به وظیفه ذاتی خویش که جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف و استحصال غیرمجاز از آب چشمه در حریم مشخص‌شده (حدود ۲.۵ کیلومتر) از مظهر چشمه مشخص شده باشد، پایبند بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه اضافه کرد: اگر این حریم کارشناسی‌شده رعایت شود، در خارج از این حریم اگر آبی برداشت شود، باید از مراجع ذی‌صلاح شرکت آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و ... کسب مجوز و نظارت شود.

از طریق ضابطان قضایی پیگیری کردیم!

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه با اشاره به اینکه مسؤول صدور مجوز در این حوزه شرکت آب شهرستان سرخه است، گفت: مواردی مبنی بر اینکه داخل از این حریم و خارج از قوانین مشخص‌شده آب برداشت شده، اعلام شده است که میراث فرهنگی از طریق ضابطان قضایی پیگیری کرده و صرف مدت چند روز، این مشکل حل‌شده و برداشتی از حریم قانونی چشمه صورت نپذیرفته است.

اخلاقی افزود: خارج از این حریم نیز اگر آب برداشت شود و اثراتی به همراه داشته باشد، دستگاه‌های ذی‌ربط همچون اداره حفاظت محیط‌زیست، منابع طبیعی و شرکت آب منطقه‌ای استان باید پیگیر موضوع باشند.

آیا کربنات سدیم در حال رایزنی برداشت آب است؟

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه در خصوص این مسأله که آیا شرکت کربنات سدیم شهرستان سرخه در حال رایزنی برای برداشت از چشمه معدنی تلخاب با هدف استفاده در امور صنعتی است، گفت: اطلاع دقیقی از این موضوع نداریم؛ فقط یک‌بار طبق استعلام سازمان میراث فرهنگی، ضوابط برداشت آب از چشمه همچون عدم آسیب رساندن به زیست‌بوم، پوشش‌های گیاهی و جانوری منطقه و عدم ورود به حریم 2.5 کیلومتری را برای آن‌ها مشخص کردیم.

اگر برداشتی از حریم مشخص‌شده چشمه صورت پذیرد، مسؤول پیگیری و رسیدگی به امر میراث فرهنگی است

اخلاقی اضافه کرد: میراث فرهنگی به‌محض اطلاع از تجهیزات ایجادشده همچون جایگاه تجهیز برای آب‌رسانی تانکرها، اقدامات لازم را مبذول داشته و از طریق ضابطان قضایی، پیگیری‌ها انجام شد.

وی تصریح کرد: مجموعه‌ای که به برداشت آب از حریم 2.5 کیلومتری چشمه تلخاب اقدام کرده بود، با پیگیری‌های ما کلیه لوازم و ادواتی که برای برداشت در محل فراهم آورده بود، را جمع‌آوری و به خارج از حریم منتقل کرد.

مجوز برداشت آب صادر نکنید

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که آیا سهم سرخه از توسعه و آبادانی جای خود را به تخریب و استفاده در صنعت داده است، بیان کرد: ما در میراث فرهنگی معتقدیم که گردشگری صنعت پاکی است که باعث می‌شود بدون اینکه تخریبی اتفاق بیفتد و آسیبی به طبیعت و مجموعه شهری وارد شود، زمینه پیشرفت شهر را فراهم می‌آورد.

اخلاقی اضافه کرد: باید روی بحث گردشگری به دلیل پویا بودن این صنعت بسیار تکیه کنیم و لزوم این واقعه همکاری همه مسؤولان و نهادهاست و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌تنهایی در انجام آن موفق نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این چشمه یک اثر طبیعی ثبت ملی شده محسوب می‌شود، اگر برداشتی از حریم مشخص‌شده چشمه صورت پذیرد، مسؤول پیگیری و رسیدگی به امر میراث فرهنگی است؛ البته انتظار داریم دستگاه‌های دیگر نیز با ما همکاری‌های لازم را داشته و مجوزهای برداشت را صادر نکنند.

در بعضی مکان‌ها ممکن است اقداماتی برای استفاده غیرقانونی صورت گرفته باشد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه افزود: در سه مورد برداشتی که از این چشمه در حریم مشخص‌شده میراث فرهنگی بوده، برخوردها به‌صورت قاطعانه صورت گرفته است.

اخلاقی ادامه داد: دستگاه قضا با حضور در منطقه به ثبت و ضبط ماشین‌آلات و لوازم موجود اقدام کرد و ظرف مدت دو روز مشکل حل شد.

وی تصریح کرد: در بعضی مکان‌ها نیز ممکن است اقداماتی برای استفاده غیرقانونی صورت گرفته باشد؛ اما در حوزه استحفاظی میراث فرهنگی نبوده است و دستگاه‌های مربوطه باید پیگیر امر باشند.

فرجام کار به نفع محیط‌زیست یا صنعت؟

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش، علی‌محمد مؤیدی‌زاده، فرماندار شهرستان سرخه در خصوص طرح توسعه کربنات سدیم و احداث صنایع تبدیلی آن در سرخه گفته بود: طرح توسعه شرکت کربنات سدیم به دلیل کمبود آب و عدم وجود منابع آبی در سطح شهرستان به هیچ عنوان در دستور کار این شرکت قرار ندارد.

به هیچ عنوان اجازه حفر چاه جدید به کارخانه کربنات سدیم سرخه داده نخواهد شد

او افزود: صنایع تبدیلی پایین‌دستی ازجمله کارخانه تولید شیشه که نیازمند منابع آبی بسیار کمتری بوده و علاوه بر این، میزان اشتغال بسیار مطلوبی نیز برای نیروی کار شهرستان خواهد داشت، در دستور کار این مجموعه قرار داشته که فرمانداری نیز با این مهم موافق است.

فرماندار شهرستان سرخه با بیان اینکه توسعه و تحول در مجموعه صنعت و کارخانه‌هایی همچون کربنات سدیم امری اجتناب‌ناپذیر است، گفت: مدیران مجموعه کربنات سدیم سرخه چنانچه قصد توسعه کارخانه را داشته باشند، فرمانداری موافق استفاده از پساب تصفیه‌شده شهری و خروجی آب تلخاب است و به هیچ عنوان اجازه حفر چاه جدید به کارخانه کربنات سدیم سرخه داده نخواهد شد.

به‌هرحال، باز هم باید منتظر بود و دید که فرجام این کش‌وقوس مدیریتی در منطقه آبگرم و چشمه‌های تلخاب سرخه، به سود محیط‌زیست و آثار طبیعی ملی‌مان ختم می‌شود یا کفه ترازو به نفع صنعت سنگینی می‌کند؟

شمار زیادی از مخاطبان خبرگزاری فارس با توجه به اهمیت موضوع با ورود به سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، با سوژه‌های «جاده آبگرم سمنان سال‌هاست به حال خود رها شده؟»، «آبگرم سمنان بالاخره بازسازی شد»، «مشکلات آبگرم سمنان را پیگیری کنید» و «آبگرم سمنان به توجه نیاز دارد» خواستار رسیدگی به این اثر طبیعی زیبا شده‌ بودند.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول