اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

انتقاد شدید چین از اقدام کانادا به بهانه «قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ»

سفارت چین در اُتاوا، اعتراض کانادا به قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ را دخالت در امور داخلی خود توصیف کرده و به شدت از اقدامات این کشور انتقاد کرد.

انتقاد شدید چین از اقدام کانادا به بهانه «قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اقدام کانادا در تعلیق پیمان خود با هنگ‌کنگ در زمینه استرداد مجرمان و همچنین توقف صادرات تجهیزات نظامی «حساس» به این منطقه، با اعتراض شدید چین مواجه شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» سفارتخانه چین در اُتاوا با صدور بیانیه‌ای گفت قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ، امنیت را در این منطقه حفظ می‌کند اما دولت کانادا با این اقداماتش، شدیداََ در امور داخلی چین دخالت کرده است.

در این بیانیه آمده است: «برخی کشورهای غربی از جمله کانادا، به بهانه حقوق بشر، در امور هنگ‌کنگ دخالت کرده‌اند که قوانین بین‌المللی و استانداردهای روابط بین‌المللی را به شدت نقض کرده است».

کانادا روز شنبه در اعتراض به تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ، پیمان خود با این منطقه در زمینه استرداد مجرمان را تعلیق و همچنین صادرات تجهیزات نظامی «حساس» به هنگ‌کنگ را متوقف کرد. (جزئیات بیشتر)

آمریکا و متحدانش مدعی هستند که چین به وعده‌هایش برای حفظ خودمختاری هنگ‌کنگ عمل نکرده اما این کشور ضمن رد این ادعاها اعلام کرده که قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ برای مقابله با خشونت و تروریسم تصویب شده است.

هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا به دنبال اعمال فشار به چین برای کاهش تسلط این کشور بر هنگ‌کنگ هستند. این در حالی است که سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی آمریکا بود.

طبق این سیاست، واشنگتن هنگ‌کنگ و تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند اما آمریکا در عمل طی پایبندی به این سیاست نشان نداده و اخیرا وزیر خارجه آمریکا به کنگره این کشور اعلام کرد که واشنگتن دیگر هنگ‌کنگ را خودمختار نمی‌داند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول