اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

خاوران، عسلویه، سپاه و خودروسازی؛ «فارس من» برای جاماندگان سهام عدالت چه کرد؟

تکلیف جاماندگان سهام عدالت، مطالبات کارگران عسلویه، کمپین کسبه روزبازار خاوران و حمایت از ورود سپاه به صنعت خودرو؛ این گزارش مرور بهترین پیگیری‌های سوژه‌های شما در هفته گذشته است.

خاوران، عسلویه، سپاه و خودروسازی؛ «فارس من» برای جاماندگان سهام عدالت چه کرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ پیگیری مطالبات شما در «فارس من» اولویت ما است؛ همکاران من در گروه‌های مختلف خبرگزاری هر روز در حال پیگیری خواسته‌های شما از مسؤلین مرتبط هستند. هفته‌ای که گذشت، موضوعاتی مثل «تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت»، «کمپین هزاران نفری کارگران عسلویه»، «تقویت صنعت خودرو با ورود سپاه» و «مشکلات کسبه بازار روز خاوران» روی میز پیگیری‌ها قرار داشت. این گزارش مروری است بر همه آن‌ها.

 

۱| تعیین‌تکلیف جاماندگان سهام‌عدالت؛ رئیس کمیسیون اقتصادی: منتظر خبر خوب باشید

«سهام عدالت» از آن اقدامات بنیادین دولت گذشته است. اقدامی که توانست پای میلیون‌ها نفر را به بازار سرمایه آن‌هم با یک پرتفوی مرغوب باز کند. حالا بعد از سال‌ها امکان معامله آن فراهم شده است. امکانی که خاصه در این آشفته‌بازار مشکلات کرونا، کمی از چاله‌چوله‌های زندگی مردم را پوشش داد. میلیون‌ها نفر اما از داشتن این سبد محرومند؛ تکلیف آن‌ها چیست؟

ده‌ها کمپین در همین رابطه در «فارس من» به‌ثبت رسید. کمپین‌هایی که از مسؤلین مختلف می‌خواست فکری به‌حال جامانده‌های سبد سهام عدالت کنند. مثلاً این کمپین که از روحانی می‌خواهد اقدام ارزنده رئیس‌جمهور قبل را با تکمیل چتر سهام عدالت تکمیل کند. یا این پویش که از نمایندگان مردم برای ورود به ماجرا و رسیدگی به جاماندگان مطالبه می‌کرد. یا این مطالبه با هزار امضا که از مسؤلین می‌خواهد فکری به‌حال بیش از ۳۰ میلیون جامانده سبد عدالت کنند.

 

تواتر سوژه‌های شما و امضاهای پرشمار آن، نشان از اهمیت ماجرا برای افکار عمومی است. دولت البته همان ابتدای کار آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد نمی‌تواند برای جاماندگان سهام عدالت اقدامی انجام دهد. برای همین پیگیری مطالبات مردم از نمایندگان مجلس در دستور کار قرار گرفت. همکاران من ابتدای امر موضوع را با پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در میان گذاشتند.

وی از تدوین طرحی برای رسیدگی به جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی خبر داد. آن‌طور که پورابراهیمی می‌گوید این طرح قرار است جامانده‌های مختلف را در ۳ دسته شناسایی کند. نخست افرادی که همان سال ۸۴ هم مستحق دریافت سهام عدالت بودند اما بهردلیل از لیست سازمان خصوصی‌سازی جا ماندند. دسته دوم افراد کمتر از ۱۴ سال هستند که بعد از توزیع سبد به‌دنیا آمدند.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گروه سوم را کسانی می‌داند که در سال ۸۴ مستحق دریافت نبودند اما این‌سال‌ها با مشکلات اقتصادی به دهک‌های پایین‌تر تبعید شدند. پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این‌که خبرهای خوبی برای جاماندگان سهام عدالت در راه است، قول داد ظرف یک‌دو هفته آینده هر چه سریع‌تر پیش‌نویس طرح نهایی شده و به صحن علنی ارسال شود.

حسین‌علی حاجی عضو هیأت رئیسه مجلس هم رسیدگی به اوضاع جاماندگان سهام عدالت را «اولویت مجلس یازدهم» می‌داند. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «اگرچه سهام عدالت با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر واگذار شد، اما در حال حاضر بی‌عدالتی بر آن حاکم است، زیرا بسیاری از واجدان شرایط از داشتن این سهام محروم هستند. دولت باید شرایطی برای ثبت‌نام افراد کم درآمد جامعه برای تقاضای سهام عدالت را فراهم کند.»

 

سازمان خصوصی‌سازی هم با انتشار یک بیانیه اعلام کرد آمادگی دارد در صورت ابلاغ دولت یا مصوبه مجلس، به جاماندگان سبد سهام تخصیص دهد. این اطلاعیه هم‌چنین محروم ماندن برخی از این طرح را بخاطر ضعف سامانه‌های اطلاعاتی در آن سال‌ها دانسته و قویاً قصور تعاونی‌های استانی در این‌باره را رد می‌کند. آخرین جمله این اطلاعیه هم این‌طوری است: «تأکید می شود، سازمان خصوصی‌سازی صرفا مجری طرح توزیع سهام عدالت است.»

 

تمام این اقدامات جای خشنودی است. خاصه اگر آن‌طور که پورابراهیمی گفته طرح دوفوریتی نمایندگان بتواند بدون بار مالی دولت را به انجام چنین کاری ملزم کند. به‌هرحال مطالبات متواتر شما در «فارس من» پیش چشم ما است؛ پیگیری آن‌ها ادامه خواهد داشت. اخبار تکمیلی را از فارس دنبال کنید.

 

۲| کمپین هزاران نفر از کارگران عسلویه؛ کمیسیون انرژی قول پیگیری داد

کمپین آن‌ها خرداد امسال به ثبت رسید. خیلی زود هزاران امضا جمع کرد. حالا بیشتر از ۱۴۰۰۰ امضا دارد. کمپین کارگران زحمت‌کش و خدوم عسلویه را می‌گویم. مطالبه‌ی آن‌ها موضوع پیچیده‌ای نیست؛ حق دارند. برخورد مداوم با دود و آلاینده‌های نفتی، گرمای طاقت‌فرسا و نبود امکانات رفاهی شرایط شغلی آنان را حسابی سخت می‌کند. آن‌ها معتقدند دوره کاری‌شان باید یک هفته در میان باشد. یعنی یک هفته کار یک هفته استراحت.

خبرنگار ما در بوشهر برای بررسی موضوع به‌سراغ آن‌ها رفت. پای درددل‌هایشان نشست. کارگرانی که روی دریایی از نفت، هر روز در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های مختلف مشغول خدمتند. کارگرانی که البته کاملاً به‌حق نگران انتشار تصاویر و اسامی‌شان در رسانه بودند. روایت سید احمد موسوی در این‌باره را از دست ندهید: خواسته «هزاران کارگر نفت و گاز» در عسلویه/ دوره کاری را تغییر دهید

 

حجت‌الاسلام احمدی نماینده مردم دیر، کنگان و عسلویه اتفاقاً نایب‌رئیس کمیسیون انرژی هم هست! همکاران من برای همین این کمپین ۱۴هزار نفری را از ایشان پیگیری کردند. در میزگردی که برای بررسی همین موضوع در دفتر منطقه‌ای فارس در بوشهر برگزار شد، آقای احمدی هم شرکت کرد. وی به‌خبرنگار ما قول داد مطالبه را در کمیسیون انرژی مجلس طرح و کارشناسی کند.

نائب‌رئیس کمیسیون انرژی: «عسلویه ساختارهای متعدد و متفاوتی دارد. قسمتی از افراد رسمی هستند، عده‌ای در پتروشیمی‌ها فعالیت می‌کنند، برخی به‌صورت قراردادی در شرکت‌ها مشغول‌اند. برای همین شرایط کاری‌ متفاوت است. عده‌ای ۱۴ روز کار هفت روز استراحت، عده‌ای ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت، بخش عمده‌ای نیز ۲۱ روز کار و هفت روز استراحت دارند. این خواسته‌ها و مطالبه را در این کمیسیون مطرح و تصمیم‌گیری انجام خواهد شد.»

 

امیدواریم؛ «فارس من» بهرحال پای کار است. تا حل‌وفصل کامل ماجرا در کنار کارگران زحمت‌کش عسلویه ایستاده‌ایم.

 

۳| یک سوژه موفق؛ کمپین کسبه بازار روز خاوران به نتیجه رسید

«روزبازار خاوران» روزی‌رسان ۹۰۰ خانواده بود. خانواده‌هایی که سرپرستان‌شان از راه دست‌فروشی در این محل امرار معاش می‌کردند. سخت‌گیری‌های دوران کرونا اما بهانه‌ای شد برای شهرداری منطقه ۱۵ که برای همیشه کاسبی آن‌ها را تعطیل کند. نادر لطفی معاون شهردار آن منطقه دلیل این امر را شکایت‌های مردمی عنوان کرد. وی از طرح و برنامه آن شهرداری برای انتقال دست‌فروشان به شهرک حمیدیه و مسعودیه خبر داد.

کمپین اعتراضی کسبه اما در «فارس من» به‌ثبت رسید. دست‌فروشان محترم معتقد بودند این اقدام شهرداری آن‌هم بعد از مشکلات عمیق ناشی از کرونا حسابی کاسبی آن‌ها را کساد می‌کند. در پویش آنها آمده است: «کسبه فرصت ۶ ماهه می‌خواهند و تعهد می‌دهند در موعد مقرر تخلیه کنند. جوابگوی چک‌ها بدهی و مخارج زندگی نیستیم. از توان خارج شده است. زندگی کسبه درحال فروپاشی می‌باشد. تمنا داریم شهرداری منطقه به ما فرصت بدهد. مسئولین کمک کنید.»

همکاران من پیگیر ماجرا شدند. موضوع با صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران در میان گذاشته شد. وی در این‌باره اگرچه توجیهات شهرداری برای جابجایی روزبازار خاوران را موجه دانست، اما قول داد مشکلات کسبه را پیگیری کند: «شهرداری باید حمایت‌های لازم را از دستفروشان انجام دهد. درخواست آنها برای در نظر گرفتن فرصت بیشتر جهت نقل مکان کاملاً قابل قبول است. شورای شهر قطعا این موضوع را از شهرداری پیگیری می‌کند.»


درنهایت اما پیگیری‌های «فارس من» به نتیجه رسید. نادر لطفی سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۵ در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «باتوجه به مشکلات مالی فراوان ایجادشده در دوران کرونا، تا ابتدای پاییز روزبازار خاوران دوباره فعال خواهد شد. البته از ابتدای مهر بازار خاوران به صورت کامل تعطیل و تحویل بازار تره‌بار داده خواهد شد. فعالیت دستفروشان از طریق راه‌اندازی «سامان بازار» در حال نظم‌بخشی است.»

 

به‌سلامتی؛ فارس من قدردان همراهی و پاسخگویی مسؤلین شهرداری منطقه ۱۵ است. خیلی از مطالبات مردم به‌همین سادگی قابل تحقق است اگر آقایان بعضی‌هاشان بیشتر پاسخگو شوند.

 

۴| کمپین ده‌ها هزار نفری مردم؛ سپاه برای جبران کاستی‌های خودروسازی ورود کند

همین مطالبه نزدیک به ۳۰هزار امضا جمع کرد. مطالبه مردم از فرماندهان سپاه برای ورود به صنعت خودرو و حمایت از خودروسازها. کیفیت پایین و قیمت‌های فضایی حالا خرید خودرو را هم برای خانواده‌ها به رؤیا بدل کرده است. یک مدیریت پیر؛ وابسته و البته غربگرا آنچنان اقتصاد و صنایع ما را به خاک سیاه نشاند که می‌بینید. در مقابل اما مدیریت جهادی و اقدامات انقلابی پاسداران انقلاب اسلامی، ایران را به یکی از قدرت‌های نظامی در جهان بدل کرده است.

امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده یکی از های‌تک‌ترین نیروهای سپاه پاسداران در راستای عمل به مطالبات مردم هفته گذشته از پژوهشکده صنایع خودروی دانشگاه علم‌وصنعت بازدید کرد. وی در این دیدار از تصمیم سپاه برای کمک به خودروسازی سخن گفت. آقای حاجی‌زاده هم‌چنین تأکید کرد هیچ برنامه‌ای برای «تصدی‌گری» ندارد بلکه آمده تا صنعت خودروسازی را برای رفع وابستگی یاری کند.

 

مطلبی که در صورت توفیق می‌تواند خودروسازی ملی را از چاه ویل وابستگی به غرب رها کند. امیدواریم. گزارش تصویری این رویداد را از این لینک تماشا کنید.

 

روزانه صدها مطالبه تازه برای ما در «فارس من» به‌ثبت می‌رسد. پیگیری تک‌تک آن‌ها اولویت نخست ما است. مستندات و مطالب خود را اسال کنید؛ منتظرتان هستیم.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول