اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

جای خالی زائران کشورهای مختلف در مسجدالنبی(ص)+فیلم

با شیوع کرونا و غیبت زائران کشورهای مختلف در مدینه منوره، مسجدالنبی(ص) که سال‌های گذشته در چنین ایامی مملو از جمعیت بود، این روزها فقط شاهد حضور زائرانی از عربستان و به ویژه شهروندان مدینةالنبی است.

جای خالی زائران کشورهای مختلف در مسجدالنبی(ص)+فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، مسجدالنبی (ص) برای برپایی نمازهای جماعت از هشتم شوال بازگشایی شده است و زائران برای اقامه نماز به این مکان مقدس مشرف می‌شوند و پس از آن نیز افراد مسجد نبوی را ترک کرده و کارکنان این حرم به ضدعفونی و آمادگی برای حضور مجدد نمازگزاران می‌‌پردازند.

این امر در حالی است که سال‌های گذشته در چنین ایامی حرم نبوی مملو از جمعیت بود و جمع کثیری از زائران از کشورهای مختلف با رنگ، نژاد و زبان متنوع که برای حضور در حج ابراهیمی به سرزمین وحی مشرف شده بودند، در مدینه منوره حضور یافته و در این اجتماع عظیم با یکدیگر آشنا شده و  شیعه و سنی در کنار یکدیگر به زیارت و اقامه نماز می‌پرداختند.

اما امسال با شیوع کرونا و عدم برپایی حج تمتع برای کشورهای اسلامی، جای خالی مسلمانان جهان بسیار مشهود است و مردم مدینه نیز که هر ساله در چنین ایامی روز و شب‌های شلوغی را در مسجدالنبی (ص) شاهد بودند، از عدم حضور زائران ناراحت و نگران هستند و بسیاری نیز هر روز به دعا برای رهایی از کرونا و حضور مجدد زائران حرم رسول الله (ص) اهتمام دارند.

بشیر، یکی از زائران حرم نبوی که هر روز در نمازهای جماعت مسجدالنبی (ص) حضور دارد، می‌گوید: با تدابیر اندیشیده شده همه زائران با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک وارد حرم می‌شوند و در ورودی‌ها هم وضعیت سلامت زائران و نمازگزاران سنجیده می‌شود. اما مشاهده خلوتی حرم نبوی در روزهای ماه ذی‌القعده که هر سال پذیرای زائرانی از کشورهای مختلف بود، همه مسلمانان را ناراحت کرده است. 

وی درباره تصمیم دولت سعودی مبنی بر عدم برپایی حج تمتع برای زائران سایر کشورها می‌افزاید: به دلیل وضعیت کرونا در عربستان و نبود امکانات لازم برای زائران تمام کشورها، این تصمیم از مدت‌ها قبل مطرح شده بود و در نهایت از سوی وزیر حج عربستان اعلام شد. اما ما در ایام حج نائب‌الزیاره تمام عاشقان رسول الله (ص) در مدینه منوره خواهیم بود.

در مدینه منوره که به دلیل شیوع کرونا همچنان محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، زائران فقط در ساعات اقامه نماز اجازه ورود به مسجد نبوی را دارند. زائران پس از خروج از مسجدالنبی (ص) در فضای باز مسجد نبوی حضور یافته و علاوه بر زیارت و دعاخوانی، برخی نیز ترجیح می‌دهند که در این مکان مقدس به استراحت بپردازند.

در ادامه فیلمی از حال و هوای حرم نبوی شب گذشته و خلوتی حرم در ایام ماه ذیالقعده را مشاهده می‌کنید؛

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول