اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

نبود نظارت و نوحه‌های سفارشی، معضل امروز نوحه‌سرایی کشور

گلایه از معضل نوحه‌های سفارسی، لزوم کشف استعدادهای نوحه‌سرایی، نیاز نوحه به بانک و سازمان مستقل و نیاز مداحان به مجمع حقوقی از جمله مواردی بود که در دیدار و نشست هم اندیشی نوحه سرایان با مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی مطرح شد.

نبود نظارت و نوحه‌های سفارشی، معضل امروز نوحه‌سرایی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس، دیدار و نشست هم اندیشی نوحه‌سرایان به همت سازمان تبلیغات اسلامی در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد.

عزم سازمان تبلیغات برای انسجام‌بخشی نوحه

حجت‌الاسلام مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در این دیدار و نشست هم‌اندیشی اظهارداشت: نوحه مؤثرترین بخش هیأت است و اگر عُمق پیدا کرده و غنا داده شود، مخاطب آن رشد بیشتری پیدا می‌کند. نوحه‌سرایان هم شخصیت مظلوم و البته غیر مقتدری هستند که گرمی مجالس و قسمت محتوایی یک هیأت بر عهده آن‌ها نهاده شده است.

باباخانی افزود: این نشست باید شروعی باشد تا بدانیم از کجا شروع کنیم که در ادامه آن مشکلات، روشن و مرتفع شود. در سازمان تبلیغات اسلامی عزم برای انسجام بخشی به موضوع نوحه جدی است. البته سیاست‌گذاری در این حوزه نمی‌تواند از طرف نهاد حاکمیتی باشد و باید توسط اهل فن انجام شود و می‌تواند مطابق با سلیقه اساتید و افراد مختلف تغییر کرده و از زوایای مختلف به آن نگاه شده و زیرساخت آن فراهم شود.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد:‌ یک فرصت کوتاهی در دست سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد و این فرصت می‌تواند برای جوامع نخبگانی یک موقعیت فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد دعبل دو رسالت را دنبال می‌کند که اول ارائه خدمات به مداحان و شاعران و مرتبطین با موضوع هیأت بوده و بخش دوم پرچم‌داری یک حرکت علمی در این موضوع است.

باباخانی ادامه داد: باید شور حسینی در موضوع شعر هیأت، تجلی پیدا کند زیرا بسیاری از مردم ما تحت تاثیر همین نوحه‌ها هستند. در موضوع نوحه، انسجام و برنامه‌ریزی همه‌جانبه، حتی از نظر کمی انجام شده است.

لزوم کشف استعدادهای نوحه‌سرایی

حمید رمی شاعر اهل بیت (ع)‌ در این دیدار به نگاه مسئولان به جایگاه هیأت اشاره و عنوان کرد:‌ توجه مسئولان به نوحه‌سرایان یک گام خوب و امیدبخشی است.

وی تصریح کرد:‌ دو دوسته نوحه وجود دارد، یکی آن که برای امام حسین (ع) گفته می‌شود و دیگری نوحه‌های انقلابی است. باید این نوحه‌ها به مسیرهای درست هدایت شوند. نوحه‌هایی که صرفا به خود امام حسین (ع) پرداخته می‌پردازد، نشانه بی‌تفاوتی نوحه‌سرایان به موضوع انقلاب نیست.

وی اظهار داشت: اگر مفاهیم انقلابی را در شعر بیاوریم، باید در صحنه عاشورا آن را بیان کنیم؛ گاهی اوقات کلمات انقلابی وارد شعر می‌شود اما هیچ‌گونه مفهومی را منتقل نمی‌کند.

این شاعر اهل بیت (ع) به کشف استعدادهای نوحه‌سرایی اشاره کرد و گفت: برای کشف استعدادها باید برنامه هایی تدوین شود.

نوحه نیازمند بانک و مجله

حجت‌الاسلام محسن حنیفی شاعر و نوحه‌سرا نیز در این نشست گفت: ما وقتی از نوحه می‌گوییم تصور بر نوحه‌هایی است که در سینه زنی‌ها استفاده می‌شود. حتی نوحه‌های قدیمی هم مورد توجه قرار نمی‌گیرد. نوحه یک موضوع سلیقه‌ای است و به سختی می‌شود بین سلایق اتحاد ایجاد کرد. نوحه برای دیده شدن، نیاز به یک بانک نوحه و داشتن یک مجله دارد.

وجود معضل نوحه‌های سفارشی

محمد امین سمیعی شاعر اهل بیت (ع) نیز در خصوص نوحه‌سرایی عنوان کرد: ما با معضلی به نام نوحه‌های سفارشی مواجه هستیم؛ برخی از نوحه‌ها هستند که بر عمق جان و دل مردم می‌نشیند که سفارشی نبوده‌اند. هر ارگانی برای تأثیرگذاری نوحه‌ها تنها کاری که می‌تواند انجام دهد، این است که، کمک کند تا سبک زندگی یک نوحه‌سرا، به یک سبک زندگی شاعرانه تبدیل شود.

نیاز به یک مجمع حقوقی برای مداحان به شدت احساس می‌شود

محسن عرب خالقی مداح و شاعر اهل بیت نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: متأسفانه اتفاقی که در حوزه نوحه شاهد هستیم این است که ارگان‌های بسیار زیادی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا بسیج مداحان و دیگر ارگان‌ها وارد عرصه نوحه شده‌اند.

وی افزود: برای انسجام بخشی به نوحه‌سرایان باید ببینیم که در حال حاضر چه جایی ایستاده‌ایم؛ نیاز به یک مجمع حقوقی برای مداحان به شدت احساس می‌شود. همانگونه که در حوزه هنری شاعران به دور هم جمع شدند،‌ نوحه‌سرایان نیز باید مورد حمایت قرار گیرند.

نوحه‌سرا یک هنرمند است!

مهدی زنگنه نوحه‌سرا و شاعر اهل بیت (ع) نیز گفت: تاثیرگذاران این عرصه همیشه در میدان بوده‌اند و خواهند بود. همه کسانی که در این عرصه حضور داریم با وجود اختلاف نظرها یک صدا هستیم.

وی افزود: در مهمترین مسائل در کشور موازی‌کاری انجام می‌شود، ما اگر توقع داشته باشیم که همه دستگاه‌ها برای نوحه‌سرایی یک صدا شوند یک مسئله نشدنی را خواستار شده‌ایم؛ برای تقویت نوحه‌سرایی نیاز است تا نقاط ضعف‌ها برطرف شود و به نوحه‌سرا هم به‌عنوان یک هنرمند دیده شود.

نوحه‌سرا بر خلاف مداح بعد از چند سال فراموش می‌شود

محمد رسولی نیز به نقش دوگانه نوحه‌سراها و مادحین اشاره کرد و گفت: مادحین با گذشت چندین سال از کار خود در مداحی، یک جایگاهی به‌عنوان پیرغلام پیدا می‌کنند اما یک نوحه‌سرا بعد از چند سال، هیچ یادی از او نمی‌شود.

این نوحه‌سرا خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم و با آماده کردن فضا، نوحه‌سرای تراز نیز دست به کار می‌شود و نوحه‌ای مطابق با تمامی ایده آل‌ها سروده شده و حتی در جشنواره‌ها جایزه می‌گیرد اما در خارج از جشنواره دیده نشده و شنیده نمی‌شود.

اکبر شیخی از دیگر شاعران و نوحه‌سراهای دعوت شده به این نشست نیز در ادامه این هم اندیشی گفت:‌ باید دید که نیاز اصلی نوحه چیست،‌ چون بیشتر به نیازهای نوحه‌سراها توجه می‌شود.

حسینی رکن آبادی، شاعر اهل بیت (ع) نیز گفت باید به این سوال جواب دهیم که اگر قرار باشد اداره تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی به بحث نوحه ورود پیدا کند چه اقداماتی باید صورت گیرد.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی باید به‌عنوان یک مرکز عمل کند و اتفاقات را رصد کند و مورد تحلیل قرار دهد. گاهی اوقات یک شاعر جوان، شعری را می سراید که یک شاعر با داشتن بیست سال نمی‌تواند آن مضمون را منتقل کند و این دو باید در کنار یکدیگر دیده شود.

عدم نظارت بلاهای جبران‌ناپذیر برسرنوحه می‌آورد

جواد حیدری، نوحه‌سرا و شاعر اهل بیت (ع) عنوان کرد: باید یک سازمان مستقل برای نوحه داشته باشیم؛ با عدم نظارت، بلاهایی بر سر نوحه‌ها خواهد آمد که کاملا جبران ناپذیر است.

وی تصریح کرد: تاریخ نوحه، علم نوحه و تمام متعلقات به نوحه، با نبود بودجه مناسب به مرور از بین می‌رود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول