اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

هر کسی می‌تواند متقاضی عضویت هیأت علمی شود اما همه موفق به ورود نمی‌شوند/ هوای ادامه تحصیل، هیأت علمی و استاد شدن از سر مسؤولان می‌افتد

ماجراهای مشابه درخواست نماینده سابق سراوان برای عضو هیات علمی شدن، پرده از این واقعیت برداشت که هوای ادامه تحصیل یا عضو هیأت علمی و استاد شدن پس از پایان مسؤولیت به سر خیلی از مسؤولان می‌زند. مجلس طرحی دارد که از بسترسازی‌ها برای روزهای بعد از مسؤولیت جلوگیری می‌کند.

هر کسی می‌تواند متقاضی عضویت هیأت علمی شود اما همه موفق به ورود نمی‌شوند/ هوای ادامه تحصیل، هیأت علمی و استاد شدن از سر مسؤولان می‌افتد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه‌ای با عنوان «چرا نماینده هتاک عضو هیأت علمی دانشگاه شد؟» شائبه وجود برخی لابی‌ها برای جذب محمد باسط درازهی نماینده سابق سراوان در دانشگاه را مطرح کرده‌اند و خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌اند.

خبرنگار فارس یک بار این سوژه را پیگیری کرده است اما اکنون بار دیگر پیگیری این موضوع از شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالبه شده است. در این گزارش به این سوال که آیا امکان نظارت اخلاقی بر جذب اساتید در دانشگاه‌ها وجود ندارد؟ پاسخ داده شده است.

*۲۵ تشکل دانشجویی دانشگاه‌های سیستان‌و‌بلوچستان خواستار شفاف‌سازی درباره پرونده نماینده سابق ملت 

در جریان اعتراض به احتمال عضویت محمد باسط درازهی نماینده سابق سراوان به عنوان هیات علمی در دانشگاه، اخیرا ۲۵ تشکل دانشجویی دانشگاه‌های استان سیستان‌و‌بلوچستان هم طی نامه ای خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فنّاوری خواستار شفاف‌سازی درباره پرونده جذب محمد باسط درازهی شده اند.

در حالی که عدم صلاحیت عمومی و علمی فردی هتاک که دارای سابقه ی سرقت علمی است از بدیهیات است، چگونه دانشگاه سراوان و نیز وزارت عتف پرونده های صلاحیت علمی و عمومی ایشان را تایید نموده اند؟!  آیا چنین موضوعی جز با رانت و لابی گری قابل رخ دادن است!؟ آیا این فاجعه باعث نزول شان قانون و جایگاه آموزش عالی نخواهد شد؟!

آنان از منصور غلامی وزیر علوم خواسته اند که برای تنویر افکار عمومی به ویژه نخبگان و دانشگاهیان پیرامون پرونده جذب ایشان  توضیحاتی ارائه کند. زیرا بی شک دانشگاهیان و تشکل های دانشجویی در برابر افول جایگاه دانشگاه و استاد سکوت نخواهند کرد و موضوع را تا حصول نتیجه قانونی از مراجع ذی صلاح پیگیری خواهند کرد.

*در ورودی هیات علمی به دانشگاه ها، صلاحیت علمی و عمومی داوطلب احراز می شود

در پیگیری دوباره این موضوع، محمد علی کی نژاد رئیس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره در گفت وگو با خبرنگار فارس، اظهارداشت: قبل از اینکه استاد به دانشگاه وارد شود باید همه شرایط از جمله شرایط اخلاقی را داشته باشد.

وی ادامه داد: در ورودی هیات علمی به دانشگاه ها، باید صلاحیت علمی و عمومی داوطلب احراز شود و اگر این صلاحیت ها را نداشته باشد یا یکی از آنها را نداشته باشد نمی تواند به دانشگاه وارد شود. بنابراین وقتی داوطلبی در قالب استاد وارد دانشگاه شده این 2 شرط را داشته است.

کی نژاد گفت: بحث بعدی این است که در حین حضور استاد در دانشگاه چه اتفاقی رخ می دهد. استاد 3 بار تبدیل وضعیت استخدامی دارد.اگر مربی باشد، مربی به استادیار، استادیار به دانش یار و دانش یار به استاد می شود. در این 3 مرحله شرایط علمی و عمومی استاد بار دیگر بررسی می شود. این مراحل در اصلاح ارتقای عمودی در دانشگاه ها گفته می شود.

*یک استاد در طول 30 سال خدمت علمی و تحقیقاتی و آموزشی 6 بار مورد بررسی صلاحیت علمی و عمومی قرار می گیرد

رئیس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همچنین استاد 3 بار هم در تبدیل وضعیت استخدامی مورد ارزیابی قرار می گیرد. اول استخدام پیمانی، سپس استخدام رسمی آزمایشی و در نهایت استخدام رسمی قطعی می شود. در این مراحل هم شرایط علمی و عمومی استاد بررسی می شود.

وی افزود: به این ترتیب یک استاد در طول 30 سال خدمت علمی و تحقیقاتی و آموزشی 6 بار مورد بررسی صلاحیت علمی و عمومی قرار می گیرد. به جز این رویه، چه نظارتی دیگر می توان داشت؟ صنف اساتید یا اصناف دیگر متفاوت است. باید در بدو ورود فرد به دانشگاه دقت جدی شود که خوشبخاته طبق آیین نامه جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این اتفاق افتاده است. 

* اگر استاد شان استادی را از دست بدهد کنار گذاشته می شود

کی نژاد افزود: همچنین قانون دیگری در این باره وجود دارد که مربوط به جذب هیات علمی است. این قانون قبل از انقلاب بوده است و اغلب دانشگاه های دنیا هم همین قانون را براساس فرهنگ خود دارند. براساس یکی از مواد در این قانون گفته می شود که اگر استاد شان استادی را از دست بدهد کنار گذاشته می شود. یعنی اگر یک استادی حتی 29 سال سابقه داشته باشد اما شان استادی را از دست بدهد دیگر استاد نخواهد بود. در کشور ما شان استادی شامل شان اخلاقی هم هست و در کشورهای دیگر که مثل ما به مسئله اخلاق نگاه نمی کنند، مسائل دیگری تعیین شده است. 

*از ابتدای فرآیند جذب افراد در هیات علمی کار به صورت کنترل شده جلو می رود

وی تاکید کرد: بنابراین از ابتدای فرآیند جذب افراد در هیات علمی کار به صورت کنترل شده جلو می رود.

کی نژاد درباره اعتراض هایی که به احتمال عضویت محمد باسط درازهی نماینده سابق سراوان در دانشگاه شده، گفت: هر کسی از ذهنیت خود مسئله ای را می بیند و آن را طرح می کند. هر شخصی که احساس می کند شرایط هیات علمی شدن را دارد می تواند برای این کار درخواست بدهد و کسی را از اینکه درخواست خود را مطرح کند، منع نمی کنیم. اما آیا هر کسی که درخواست هیات علمی شدن بدهد به دانشگاه وارد می شود؟ کسانی که در این باره قضاوت می کنند پاسخ دهند که آیا این فردی که درخواست عضویت در هیات علمی را داشته به دانشگاه ورود داشته یا نداشته است؟

* هر کسی که درخواست هیات علمی شدن بدهد وارد دانشگاه وارد نمی شود

رئیس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یک فرخوان سراسری برای جذب هیات علمی در دانشگاه ها در سراسر کشور اعلام می شود و همه کسانی که احساس می کنند شرایط لازم را دارند در فراخوان شرکت می کنند؛ این کاری که انجام می شود کار بزرگی است و فرصتی برابر را برای همه فراهم می کند.

وی گفت: سپس در بررسی شرایط و صلاحیت ها، همه شرایط علمی و عمومی تشخیص داده می شود. باید در این قضیه هم آخر کار را دید. نباید براساس ذهنیات و یک حق اولیه شرکت در فراخوان که برای همه مردم است، قضاوت کرد.

*گزارش های معتبر درباره انحرافات اخلاقی، سیاسی، اعتقادی در پذیرش داوطلبان ترتیب اثر دارد

همچنین در پیگیری خبرنگار فارس از مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روابط عمومی این مرکز اعلام کرد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفا به تقاضای عضویت و تبدیل وضعیت رسیدگی می شود. در صورتی که گزارش معتبری در خصوص انحرافات اخلاقی، سیاسی، اعتقادی داوطلب باشد، در رای خود برای پاسخ به تقاضاهای ذینفع لحاظ می کند.

*نماینده سابق سراوان عضو هیات علمی دانشگاه نشده است

مرکز جذب وزارت علوم در پیگیری خبرنگار فارس از این موضوع با رد ادعای وجود فشار یا لابی یا هرگونه اقدام خلاف رویه های قانونی در مورد جذب باسط درازهی اعلام کرده بود: «درخواست تجدیدنظر و اعمال ماده ۲۰ حق قانونی همه کسانی است که در بررسی بدوی پرونده ها در هیات های اجرایی جذب نمی توانند رای مثبت اعضا را جلب کنند که به صورت طبیعی در مورد بیش از ۹۵ درصد از پرونده های مشابه، درخواست و انجام می شود.

مطمئنا روال های قانونی در مورد این پرونده و سایرپرونده ها برابر مقررات هیات عالی جذب، محفوظ می شود و هیات مرکزی جذب تحت تاثیر هیچ لابی یا فشاری نخواهد بود. به کار گیری واژه تصویب یا عدم تصویب عضویت یک داوطلب عضویت هیات علمی قبل از اتمام پروسه که منوط به طرح در جلسه هیات مرکزی است، غیر فنی و ناصحیح است. مراحل طی شده در مورد پرونده مورد بحث مقدماتی است و تاکنون منجر به رای تایید عضویت یک متقاضی نشده است.»

* هوای ادامه تحصیل، عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه شدن از سر مسوولان می افتد

ماجراهای مشابه این چنینی، پرده از واقعیتی برداشت که نشان می دهد، هوای ادامه تحصیل یا عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه شدن پس از دوره مسئولیت به سر خیلی از مسوولان می ‌زند که شائبه ایجاد رانت را در ذهن مردم تقویت می کند.

در همین رابطه طرح ابطال مدارک تحصیلی اخذ شده مسئولان در زمان مسئولیت در دستور کار مجلس قرار گرفته است. به گفته حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مجلس، برخی از افرادی که وزیر، نماینده، استاندار یا فرماندار بوده اند، به یکباره قصد ادامه تحصیل یا عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه شدن به سرشان می‌زند و می‌کوشند از جایگاه مسئولیتی‌شان سوءاستفاده کنند.

طرح مجلس برای ابطال مدارک تحصیلی اخذ شده مسئولان در زمان مسئولیت، مورد حمایت وزارت علوم است. فریدون جعفری دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی در این باره گفت: طرح ابطال مدارک تحصیلی اخذ شده در زمان مسئولیت، مکمل قانون منع ادامه تحصیل کارگزاران دولتی در ساعات اداری است.

وی توضیح داد: این قانون مصوب سال ۷۲ است و اجرای آن بر رعایت حق عامه مردم صحه می گذارد.

دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی گفت: فردی که مشغول مدیریت دولتی است، از لحاظ اخلاقی، شرعی و ضوابط قانونی، موظف است تمام وقت در خدمت سازمان خود باشد.

به این ترتیب، در قدم اول، اگر مسیر نه چندان شفاف تحصیل مسوولان در زمان مسئولیت روشن شود، از بسیاری از بسترسازی ها برای روزهای پایان دوره مسئولیت که شائبه وجود رانت و خلاف را به ذهن مردم متبادر می کند، پیشگیری می شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول