اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

80 درصد از مساحت اصفهان تحت تأثیر خشکسالی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بیش از 80 درصد از مساحت استان اصفهان تحت تأثیر اثرات خشکسالی و کم بارشی است.

80 درصد از مساحت اصفهان تحت تأثیر خشکسالی است

منصور شیشه‌فروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان این‌که وضعیت خاص آب و هوای استان اصفهان به گونه‌ای است که اقلیم‌های متفاوتی دارد، اظهار داشت: استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن مرتع و ۳ میلیون و ۲۰ هزار هکتار آن بیابان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر این‌که بارش‌های استان اصفهان یک سوم بارش‌های کشور و یک هشتم بارش‌های جهان است، گفت: میزان بارندگی سالانه در این استان بین ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلی‌متر است.

وی با بیان این‌که بادهای جنوب غربی و جنوبی زمان خاصی ندارد و در اکثر سال می‌وزد، افزود: بادهای غربی در دو نوبت شروع به وزش می‌کنند، اولین نوبت از نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت و دومین نوبت از اواسط شهریور تا اواسط مهر ماه است، در تابستان نیز شاهد وزش بادهای شرق به غرب هستیم.

شیشه‌فروش با بیان این‌که در استان اصفهان شاهد آب و هوای بیابانی هستیم که مناطق خور و بیابانک، انارک و شمال اردستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بیان کرد: در قسمت‌هایی از استان اصفهان  آب و هوای نیمه بیابانی داریم که شهرستان اصفهان، مناطق مرکزی را تحت پوشش قرار می‌دهد و از ویژگی‌های آن خشکی هوا و کمی باران است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این‌که در استان اصفهان آب و هوای مرطوب غرب و جنوب غربی استان را تحت پوشش قرار داده است، تصریح کرد: به دلیل افزایش ارتفاع میزان بارندگی افزایش پیدا می‌کند، این شرایط آب و هوایی سبب شده خشکسالی‌هایی را در استان اصفهان داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که بیش از ۸۰ درصد از مساحت استان اصفهان تحت تأثیر اثرات خشکسالی و کم بارشی است، عنوان کرد: بارش‌های اتفاق افتاده از اوایل سال زراعی گذشته تاکنون بیشتر در مناطق شرق و شمال شرق بوده است و مناطقی که بالای حوزه آبخیز رودخانه زاینده‌رود بوده کمتر بارش دریافت کرده‌ است.

شناسایی 16 کانون فرسایش بادی در استان اصفهان

شیشه‌فروش با بیان این‌که در سطح استان اصفهان ۱۶ کانون فرسایش بادی شناسایی شده که حدود یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار مساحت آن‌ها است، خاطرنشان کرد: در فصل تابستان به علت وزش بادهایی که از شرق به غرب می‌وزد، کانون‌های فرسایش خاک فعال می‌شود و سبب به وجود آمدن گرد و خاک می‌شود، شهرستان‌های اردستان، کاشان، خوروبیابانک، برخوار، نائین ، اصفهان، آران و بیدگل و نطنز تحت تأثیر بیابان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تثبیت بیابان‌زدایی بیان کرد: منابع طبیعی تاکنون بیش از ۳۷۰ هکتار پوشش‌های گیاهی و جنگلی در مناطق اشاره شده، کشت کرده است تا سپری در جلوگیری از پیشروی بیابان باشد.

وی ادامه داد: در سال‌‌های ۹۲, ۳۰۰ هکتار، ۹۳ هزار هکتار، ۹۴، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، ۹۷، ۵۶۰ هکتار، ۹۸ هزار و ۵۰۰ هکتار و ۹۹, ۹۰۰ هکتار نهال کاری انجام شده است، همچنین ۵ هزار هکتار جنگل‌کاری، ۴ هزار هکتار مدیریت روان آب‌ها، هزار و ۹۰۰ هکتار آبیاری و مراقبت انجام شده است.

انجام نهال‌کاری در 650 هکتار از بیابان‌های اصفهان

شیشه‌فروش با اشاره به اقدامات سازمان منابع طبیعی در راستای پیشگیری از بیابان‌زدایی گفت: منابع طبیعی امسال در ۶۵۰ هکتار از بیابان‌های اصفهان نهال‌کاری انجام داده است که شامل ۲۰۰ هکتار در حبیب‌آباد، ۱۵۰ هکتار در خور و بیابانک، ۲۵۰ هکتار در انارک و نائین، ۱۵۰ هکتار در نصرآباد آران و بیدگل و ۴۵۰ هکتار در ابوزیدآباد می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این‌که در منطقه ابوزیدآباد برای کنترل کانون‌های گرد و غبار حدود ۵۰۰ هکتار مالچ‌پاشی انجام شده است، عنوان کرد: منابع طبیعی برای اجرای این طرح‌ها ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در عرصه‌های نهال‌کاری کار کرده و با اعتباری بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان در ۵۰۰ هکتار مالچ‌پاشی انجام داده است.

 وی خاطرنشان کرد: از سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و سازمان حفاظت از محیط زیست درخواست داریم برای تداوم اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، کنترل کانون‌های گرد و غبار، اجرای نهال‌کاری و تثبیت بیابان و مطالعاتی که باید انجام شود، اعتباراتی به منابع طبیعی و محیط زیست استان اصفهان اختصاص دهند و همانند اصفهان به استان‌های سمنان، یزد، قم و خراسان جنوبی که کویرهای هم مرز با اصفهان دارند برای کنترل گرد و غبار نیز اعتبار اختصاص دهند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول